2019-02-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du svarade inte på frågan om A-C A sa att Hanna är rentvådd?
Försök inte. Svenska är ditt modersmål. Hon sa så mycket som hon kunde säga. Fantastiskt modigt gjort av henne. 3 mord och ett självmord. Kan man förvränga det ? Öppet och klart
Citera
2019-02-13, 18:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag förstår nu varför EGW lät lite trött och irriterad när jag ringde till henne, helt plötsligt blev det kristallklart vad den stackars kvinnan får utstå.
EGW på PT: "Ibland lyfter ju ett ärende och tar sig olika vägar. Det här var ju ett ärende som… Vi visste ingenting om det först, när det gällde den 9 januari när vi fick det här larmet, och sen lyfte det till ett intresse som gick långt utanför Sveriges gränser, faktiskt, och det blev ett väldigt stort allmänintresse, och det har det varit under hela processen – och det har vi ju kommunicerat med anhöriga, så vi har valt det här för att vi ska kunna sätta samman den här förundersökningen så småningom, och där ska inte finnas några tvivel, utan de frågor som finns och vi kan, så ska vi besvara dem." - Vad ska man säga: Tvivel har trots PT ej uteblivit, eller..?

Till detta kan läggas GW:s uttalande om att självmord ibland kan se ut som mord - och vice versa.
Citera
2019-02-13, 18:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Avskedsbrev + testamente talar för samförstånd och gemensam planering.

Om man går till avd. "planering" så ska enl. avskedsbrevet mordplaner ha smitts med början under hösten, dvs i c:a tre månader efter att själva beslutet fattats. - Dock: Testamentet synes ha tillkommit i en hast; avskedsbrevet var korthugget. Härutöver sades finnas visst "stöd" i datorer och mobiltelefoner för att bägge makarna varit medvetna om vad som skulle komma att ske. - Detta "stöd" nämndes utan att närmare gå in på detaljer. - I övrigt gick man av hänsyn till de anhöriga inte in på vem som dödade vem, och man undvek nogsamt ordet "mörda".

Helt korrekt, av hänsyn till de anhöriga gick man inte in på vem som dödade vem, verkar ju som om chefsjuristen har en egen liten uppfattning om vad som gäller i den saken.

Om jag hade något att säga till om hos polisen syd så skulle jag nog börja leta efter en ny chefsjurist som har förstånd om att hålla käft om saker man kommit överens om, det kan ju vara jobbigt för H,s anhöriga att veta vad H gjorde.
Citera
2019-02-13, 18:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Försök inte. Svenska är ditt modersmål. Hon sa så mycket som hon kunde säga. Fantastiskt modigt gjort av henne. 3 mord och ett självmord. Kan man förvränga det ? Öppet och klart
Oj, så både du och Solglittret har pratat med denna "åklagare"? Det var som fan.
Citera
2019-02-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror du att Hanna hade önskat att vara den enda överlevaren efter att ha dödat sina barn?
Helt i strid mot den gemensamma planläggning som skett i månader. Det tror inte jag.

Du måste förstå att dessa fyra offer har avlidit av olika orsaker. Tänk om en polis eller utredare skulle resonera som du. Tack och lov finns det bara några rötägg som tar lagen i egna händer.

Det här jargongen som du, och kanske också polisen i Malmö, är inne på är farlig för rättssamhället. Finns inte någon som tror att strypning är altruistiskt eller barmhärtigt. Det är mord.
Citera
2019-02-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som utgångspunkt har ju paret rimligen av ”självbevarelsedrift” knappast gått och dragit benen efter sig. De lär ju inte vilja hamna i en sits där de blir påkomna av ngn oförutsedd händelse.

Inte heller har väl O på chans stoppat i sig såna mängder preparat att han riskerat att tuppa av i ett läge där han inte ännu kommit i snaran, för att kvickna till först på tisdag f.m. när det bankas på dörren.

De måste verkligen ha läst på hur mycket de behövde då? Ändå missar de så grovt att två (?) behöver hjälp med att dö. Hade Oskar inget tålamod med döendet, eller ville han dubbelsäkra?
Citera
2019-02-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Oj, så både du och Solglittret har pratat med denna "åklagare"? Det var som fan.
Ja.
Citera
2019-02-13, 18:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Vad har mitt modersmål med detta att göra? Du säger att Hanna är rentvådd, då undrar jag på vilket sätt är hon rentvådd eller sa juristen det till dig. Det är en information du delgett oss i tråden.

Citat:
Nej. Hon sa exakt samma sak till oss båda. Detta kommer att komma fram så småningom. Jag är glad för att Hanna rentvåddes. Jag har alltid vetat att Hanna aldrig skulle kunna mörda sina barn. Läkarens roll, skolans roll kommer att komma fram så småningom. Av oss som kände familjen. Det gäller att ta ansvar.
Citera
2019-02-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
EGW på PT: "Ibland lyfter ju ett ärende och tar sig olika vägar. Det här var ju ett ärende som… Vi visste ingenting om det först, när det gällde den 9 januari när vi fick det här larmet, och sen lyfte det till ett intresse som gick långt utanför Sveriges gränser, faktiskt, och det blev ett väldigt stort allmänintresse, och det har det varit under hela processen – och det har vi ju kommunicerat med anhöriga, så vi har valt det här för att vi ska kunna sätta samman den här förundersökningen så småningom, och där ska inte finnas några tvivel, utan de frågor som finns och vi kan, så ska vi besvara dem." - Vad ska man säga: Tvivel har trots PT ej uteblivit, eller..?

Till detta kan läggas GW:s uttalande om att självmord ibland kan se ut som mord - och vice versa.

Tänk om det är så att det ändå är Oskar som hade mest bråttom att checka ut och ta barnen med sig? Hanna kunde bevisligen inte ta livet av sig själv?

En fundering: Om flickorna blev trötta på grund av något som hände hemma (värstascenariot: incest) och Hanna inte visste om detta, kan hon ha blivit övertygad om att Oskar tyckte att ME var vägs ände. Hon visste varken om den riktiga orsaken till tröttheten (rädsla, hålla sig vaken om nätterna m.m.) eller att O var rädd för att bli avslöjad, hans motiv till nödutgången.
Citera
2019-02-13, 18:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De måste verkligen ha läst på hur mycket de behövde då? Ändå missar de så grovt att två (?) behöver hjälp med att dö. Hade Oskar inget tålamod med döendet, eller ville han dubbelsäkra?

Har man köpt biljett så reser man väl, även om man inte har hunnit packa klart. De fick väl improvisera med det de hade.
Citera
2019-02-13, 18:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja.
Hmm… undrar vad hennes arbetsgivare säger när hon går förbi presstalesmannen och kommunikatören vid polisen? Det är nog inte så vanligt att jurister snackar så brett. De har skrivit på tystnadspliktsavtal. Mycket märkligt.
Citera
2019-02-13, 18:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hmm… undrar vad hennes arbetsgivare säger när hon går förbi presstalesmannen och kommunikatören vid polisen? Det är nog inte så vanligt att jurister snackar så brett. De har skrivit på tystnadspliktsavtal. Mycket märkligt.

Ja, jag rekommenderar polisen syd att byta chefsjurist, den de har kan fan inte vara riktigt klok om uppgifterna stämmer.

Det som ska sägas på pressträffarna stäms ju dessutom av med den juridiska avdelningen så att det inte blir fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in