Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Ja, jag har insyn, hade det tidigt, inget underligt. Halva sydsveriges poliskår, väldigt många inom sjukvården, rättsmedicin och flera andra stödfunktioner i samhället, fick ju tidigt höra vad som hade hittats i villan. Det här ärendet är exceptionellt i sin tragik och utformning. Jag hade info nästintill timmar från det att de kom till villan. Av förståeliga skäl skärpte ledningen tonläget inför läckor snabbt, för att stävja de sedvanliga samtalen till Aftonbladet och Expressen i utbyte mot några tusenlappar, och endast några få satt och jobbade med ärendet.
Vi pratar om personer som har x antal mord per månad och där den vanligaste versionen är babbe 1 dödar babbe 2 över någon form av förlust få heder eller pengar, eller för att få respekt
klart det blir lite intresse när detta händer som är historiskt mycket ovanligt.
Det är jo just den insynen många här inte har. Och man får kanske ursäkta att det inte är så lätt att rakt av begriper en planering i samförstånd samt att en kvinna vill bli hjälpt av sin man att bli dödad. Särskilt med tanke på hur det bruka vara vid familicide. Att det då uppstår hur många frågetecken som helst för en som inte har insyn är kanske förstålig. Att vissa utvalda har information som gör det hela mer begriplig, det kan jo vara så. Jag har den inte. Och det hjälper inte att blir dumförklarad därför att man inte har den informationen och/eller har svårt att acceptera de givna förklaringar - även om de delvis kommer från polisen själv. För mig saknas en begriplig sammanhang.
Hur kan två föräldra kommer överens? Hur får man komplett hemundervisning för två barn i samma familj utan att någon reagerar? Hur kan två barn i samma familj får en me diagnos vid 11års ålder - utan att någon reagerar? Hur kan två föräldrar kommer på tanken att döda barn pga uppgivenhet över en sjukdomsdiagnos utan att man har nämnvärd reducerad sin arbetstid? Hur kan någon som meddelar sin chef att man vill reducera sin arbetstid med 10% på grund av barnens sjukdom och att man också måste ställa in arrangemang pga detta, drar in samtidig 1.4 mio inom sitt företag (om jag fattar rätt)? Hur kan någon som har planerad detta i månader uppdagar att man har för lite substanser för en överdos? Hur kan någon som har planerad detta i månader sätter ihop ett testament under som det ser ut mycket stort tidspress?
Vi har diskuterat här på fb i över ett år och det har refererats till 5 fall i världen (tror jag), där två föräldrar i samförstånd ha dödat sina barn. Fyra ska vara i huvudsak eller i alla fall delvis relaterad till ekonomiska problem, ett fall till ett barn med funktionsnedsättning. Så visst är det svårt att sätter fallet i någon begriplig kontext.
Med mer info kanske det klarnar - till en viss del i alla fall. Och då kommer man också begriper - kanske - varför H vill bli strypt av O. Och i vilken kontext den planeringen i samförstånd skedde (att man planerar tilsammans kommer jag aldrig begripa, men det spelar ingen roll). Och jag hoppas att skolans och vårdens roll utreds mer.