2019-02-13, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg av har aldrig påstått att åklagaren ens nämnt något avskedsbrev.
Däremot - precis som Missan också fått uppgifter om - det finns tre mordoffer i detta fall.
Du sa inte att du fick berättat för dig att det bara var en mördare. Du var tom ganska tydlig med att det inte var vad ACA berättat för dig.
Missan är lika tydlig med att hon menar att hon fått berättat för sig att det bara är en mördare.
Vad tror du att det beror på att ACA berättade helt olika saker för er?
Citera
2019-02-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, jag har insyn, hade det tidigt, inget underligt. Halva sydsveriges poliskår, väldigt många inom sjukvården, rättsmedicin och flera andra stödfunktioner i samhället, fick ju tidigt höra vad som hade hittats i villan. Det här ärendet är exceptionellt i sin tragik och utformning. Jag hade info nästintill timmar från det att de kom till villan. Av förståeliga skäl skärpte ledningen tonläget inför läckor snabbt, för att stävja de sedvanliga samtalen till Aftonbladet och Expressen i utbyte mot några tusenlappar, och endast några få satt och jobbade med ärendet.

Vi pratar om personer som har x antal mord per månad och där den vanligaste versionen är babbe 1 dödar babbe 2 över någon form av förlust få heder eller pengar, eller för att få respekt
klart det blir lite intresse när detta händer som är historiskt mycket ovanligt.

Det är jo just den insynen många här inte har. Och man får kanske ursäkta att det inte är så lätt att rakt av begriper en planering i samförstånd samt att en kvinna vill bli hjälpt av sin man att bli dödad. Särskilt med tanke på hur det bruka vara vid familicide. Att det då uppstår hur många frågetecken som helst för en som inte har insyn är kanske förstålig. Att vissa utvalda har information som gör det hela mer begriplig, det kan jo vara så. Jag har den inte. Och det hjälper inte att blir dumförklarad därför att man inte har den informationen och/eller har svårt att acceptera de givna förklaringar - även om de delvis kommer från polisen själv. För mig saknas en begriplig sammanhang.

Hur kan två föräldra kommer överens? Hur får man komplett hemundervisning för två barn i samma familj utan att någon reagerar? Hur kan två barn i samma familj får en me diagnos vid 11års ålder - utan att någon reagerar? Hur kan två föräldrar kommer på tanken att döda barn pga uppgivenhet över en sjukdomsdiagnos utan att man har nämnvärd reducerad sin arbetstid? Hur kan någon som meddelar sin chef att man vill reducera sin arbetstid med 10% på grund av barnens sjukdom och att man också måste ställa in arrangemang pga detta, drar in samtidig 1.4 mio inom sitt företag (om jag fattar rätt)? Hur kan någon som har planerad detta i månader uppdagar att man har för lite substanser för en överdos? Hur kan någon som har planerad detta i månader sätter ihop ett testament under som det ser ut mycket stort tidspress?

Vi har diskuterat här på fb i över ett år och det har refererats till 5 fall i världen (tror jag), där två föräldrar i samförstånd ha dödat sina barn. Fyra ska vara i huvudsak eller i alla fall delvis relaterad till ekonomiska problem, ett fall till ett barn med funktionsnedsättning. Så visst är det svårt att sätter fallet i någon begriplig kontext.

Med mer info kanske det klarnar - till en viss del i alla fall. Och då kommer man också begriper - kanske - varför H vill bli strypt av O. Och i vilken kontext den planeringen i samförstånd skedde (att man planerar tilsammans kommer jag aldrig begripa, men det spelar ingen roll). Och jag hoppas att skolans och vårdens roll utreds mer.
Citera
2019-02-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Sa hon att Oskar mördade döttrarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Vänta några år. Allt kommer komma fram. Våra diskussioner är onödiga. Hanna blir rentvådd och barnen kommer inte glömmas. Anmälningar kommer att göras i detta fall. Det gäller att ha civilkurage .

Sa ”åklagaren” att Oskar mördade flickorna?
Citera
2019-02-13, 17:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg av har aldrig påstått att åklagaren ens nämnt något avskedsbrev.
Däremot - precis som Missan också fått uppgifter om - det finns tre mordoffer i detta fall.
Absolut. Rent juridiskt. Oskar hade blivit dömd till livstid för tre mord om man hittat honom i tid. MEN - i folkets ögon är även Hanna skyldig. De planerade ihop. Du kommer inte ifrån det. Hur gärna du än vill. Hanna hade också åkt in för att vara med för att ha planerat. Om hon överlevt.

Edit: UNDER FÖRUTSÄTTNING att den ensamme gärningspersonen är Oskar. Det är ingen som sagt, eller hur Solglittret?
Citera
2019-02-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, om man specifikt frågar. - Annars tillhör det som sagt allmänbildningen.
Rent hypotetiskt, om någon skulle vilja döda ett barn, vilket gift och hur stor dos skulle vara det mest lindriga och snabba och var köper man det?
Citera
2019-02-13, 18:00
Medlem
Citat:
Sa ”åklagaren” att Oskar mördade flickorna?
Hon berättade det var 3 som mördades och en hade gjort självmord. Du får dra din egen slutsats sa hon. Vem var sist och hittades hängd? Oskar. T o m med min svenska förstår jag. Hon nämnde även ” hur mamman hittades ”. Hennes arbetsgivare är polismyndigheten. Jag fick enorm respekt för henne. För alla jurister. Mer kunde hon inte säga.
Citera
2019-02-13, 18:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Rent hypotetiskt, om någon skulle vilja döda ett barn, vilket gift och hur stor dos skulle vara det mest lindriga och snabba och var köper man det?
Det vet du lika bra som jag. - Det finns i värsta fall en svart marknad för allt man vill ha - och kontanter saknades inte.
Citera
2019-02-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
”Hjälp”? Va f-n är det för idioter i den här tråden och hos polisen som utreder dessa mord? Kanske ni är en och samma personer för normala människor/poliser misstänker något helt annat än ”hjälp” när någon hittas strypt.

Polisen måste uttala sig och släppa FUP.

Efter i dag är jag mer övertygad att polisen behöver hjälp.

Morden på barnen har skett via medgärningsskap varför båda är lika skyldiga.

Se Johanna M, hon planerade morden men satt själv i en bil längre bort medan sambon mördade hennes pappa och skadade mamman, båda dömdes som skyldiga för mord resp mordförsök. JM fick livstid. Av samma orsak som i detta fall.

Det innebär att en mördare mördade den andra mörderskan i enlighet med planen att båda skulle ta sina liv, varefter han begick självmord. Hela familjen utplånades.
Citera
2019-02-13, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Absolut. Rent juridiskt. Oskar hade blivit dömd till livstid för tre mord om man hittat honom i tid. MEN - i folkets ögon är även Hanna skyldig. De planerade ihop. Du kommer inte ifrån det. Hur gärna du än vill. Hanna hade också åkt in för att vara med för att ha planerat. Om hon överlevt.

Edit: UNDER FÖRUTSÄTTNING att den ensamme gärningspersonen är Oskar. Det är ingen som sagt, eller hur Solglittret?

Fast det var bara en mördare enligt Missan, så måste det ha varit maken. Svårt att se att makan orkar hissa upp sin man i hängsnaran, för att sen ta livet av sig efter att hon dödat barnen. Nej, är det bara en mördare som Missan berättade, så måste det vara maken. Där håller jag med Missan. Makan är rentvådd från de handgripliga i morden, även om flera månaders planer där hon får maken att utföra hennes önskan är lika ruttet.
Sen har jag så svårt att förstå varför ACA vägrade delge Solglittret samma informationen som hon bjöd Missan på.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-13 kl. 18:09.
Citera
2019-02-13, 18:07
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Morden på barnen har skett via medgärningsskap varför båda är lika skyldiga.

Se Johanna M, hon planerade morden men satt själv i en bil längre bort medan sambon mördade hennes pappa och skadade mamman, båda dömdes som skyldiga för mord resp mordförsök. JM fick livstid. Av samma orsak som i detta fall.

Det innebär att en mördare mördade den andra mörderskan i enlighet med planen att båda skulle ta sina liv, varefter han begick självmord. Hela familjen utplånades.

Snyggt och enkelt sammanfattat. Mer behövs inte.
Citera
2019-02-13, 18:08
Medlem
Reimers avatar
Helt ärligt om det här som skrivs i tråden om den pratglada chefsjuristen stämmer så undrar jag om det är något allvarligt fel i hennes huvud?

Pladdrar till kreti och pleti om något som Stefan Svensson inte fick säga på pressträffen.

Jag väntar med spänning på den nya pressträffen som borde utlysas omgående, det här är ju sensationella nyheter, vilka är det som utreder korruption hos polisen?

Som medborgare kräver jag nu en dementi från polisen syd för de felaktigheter de sa på den pressträff de hade.
Citera
2019-02-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det vet du lika bra som jag. - Det finns i värsta fall en svart marknad för allt man vill ha - och kontanter saknades inte.
Jag har faktiskt ingen aning, framför allt inte om vad krävs för en snabb och smärtfri död? Hur kommer man i kontakt med den svarta marknaden? Försök vara lite mer konkret, jag förväntar mig så klart inget telefonnummer eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in