2019-02-13, 17:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Antar att du inte är dummare än att du ser till att du dör om du verkligen vill ta livet av dig (pratar således inte om mer halvhjärtade försök). - I det här fallet hade enligt avskedsbrevet en målmedveten planering pågått i flera månader. Ett testamente skrevs också och bevittnades ett par dagar före iscensättningen av dådet.

Det var precis det dom gjorde
Citera
2019-02-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Trams av trådens transa.

Benämn bara inte morden som pseudoaltruism igen. För det andas ingen altruism, inbillad eller verklig, över dessa brott.

Nej, jag tramsar inte! Jag menar att makarna behövde döva sig för att orka genomföra sina planer.

Om du föredrar "falsk altruism" är jag beredd att använda det om det får dig att öppna ögonen till avskedsbrev, polisens utsagor, flickornas sjukdomar och forskare på området.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-13 kl. 17:11.
Citera
2019-02-13, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Trams av trådens transa.

Benämn bara inte morden som pseudoaltruism igen. För det andas ingen altruism, inbillad eller verklig, över dessa brott.
Menar du det här som grundar sig på intervju med forskaren och överläkaren Jonatan Hedlund?
Citat:
. Altrusim och barmhärtighetsmord
Barnet är allvarligt sjukt och föräldern upplever sig göra en välgärning genom att döda det.

Tragedin i Bjärred 9 januari i år tillhör just den här kategorin. Så här berättade polisen efteråt:

”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.”

De självmördande barnmördarna
I Bjärred begick föräldrarna självmord efter att ha dödat sina barn. Det sker i nästan 40 procent av fallen.

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/
Har du inlogg till den här artikeln? Vore intressant att läsa:
Citat:
"26 jan. 2019 - ... av funktionshinder eller andra anledningar (”barmhärtighetsmord”), dels ... Ett exempel som faller under denna kategori är fallet i Bjärred, där .."

Därför mördar föräldrar sina barn | Aftonbladet
Forskarnas lista: Fem olika orsaker

Lika vanligt att det är mamman som att det är pappan som begår brottet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/A2Klex/darfor-mordar-foraldrar-sina-barn
Citera
2019-02-13, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, de rekommenderar strypning med gummisnodd, alt. hopp från höghus.
Ja, det hade nog varit lika sannolikt som att de hade redogjort för hur mycket av olika läkemedel man måste ta för att vara säker på att dö.
Citera
2019-02-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mord på fysiskt och mentalt kapabla barn kan faktiskt aldrig beskrivas som hjälp att dö.
Att "hjälpa någon" har en positiv klang.
Det finns inget positiv man gör mot en 14 eller 11 åring när man kväver eller stryper henne till döds. Ingenting. Låt oss slippa sådana omskrivningar. Det är dubbelmord och inget annat.

Hjälp till att dö har väl aldrig nämnts i samband med barnen, däremot betr Hanna, så skapa inte evig tråddiskussion ur ingenting.

Däremot har två gärningsmän tillsammans hjälpt varandra att mörda barnen.
Senast redigerad av Remark 2019-02-13 kl. 17:20.
Citera
2019-02-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var du som tog upp disken som ett bevis på något betydelsefullt, precis som med mössan eller att O sa till M att hon pratade för mycket i stället för att spela piano. Du lyfter trams som bevis men när andra spinner vidare på det så blir du kinkig.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja åklagaren får du nog också räkna dit. Tre personer har mördats enligt henne.
Hanna, Agnes och Moa.

Hon har tre mord i denna polisutredning.
Endast Oskar har själv tagit sit liv.
Jag har också ringt. Det är 3 mord och ett självmord. Men avskedsbrevet har dom skrivit under tillsammans. Men det finns bara en mördare.
Citera
2019-02-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har också ringt. Det är 3 mord och ett självmord. Men avskedsbrevet har dom skrivit under tillsammans. Men det finns bara en mördare.
Hon sa precis så som ovan. Sen uttryckte hon sig så ” hur mamman hittades ”.
Citera
2019-02-13, 17:29
Bannlyst
Citat:
Då har hon tydligen sagt olika till dig och Solglittret. Är det ett utfall av "som man frågar får man svar"?
Citera
2019-02-13, 17:31
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Hon sa precis så som ovan. Sen uttryckte hon sig så ” hur mamman hittades ”.

Hur menar du "hur mamman hittades"?
Citera
2019-02-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Då har hon tydligen sagt olika till dig och Solglittret. Är det ett utfall av "som man frågar får man svar"?
Nej. Hon sa exakt samma sak till oss båda. Detta kommer att komma fram så småningom. Jag är glad för att Hanna rentvåddes. Jag har alltid vetat att Hanna aldrig skulle kunna mörda sina barn. Läkarens roll, skolans roll kommer att komma fram så småningom. Av oss som kände familjen. Det gäller att ta ansvar.
Citera
2019-02-13, 17:33
Bannlyst
Citat:
Nej. Hon sa exakt samma sak till oss båda. Detta kommer att komma fram så småningom. Jag är glad för att Hanna rentvåddes. Jag har alltid vetat att Hanna aldrig skulle kunna mörda sina barn. Läkarens roll, skolans roll kommer att komma fram så småningom. Av oss som kände familjen. Det gäller att ta ansvar.
Nej! Till Solglittret sa hon inte att det bara fanns en mördare. Den informationen sparade hon till just dig.
Citera
2019-02-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Och då kan vi nog lägga till SC också som denna skribent skrev om tidigt😁
Den dörren har jag aldrig riktigt stängt för det knackas på med jämna mellanrum. En del verkar tro att pånyttfödelsen endast är förbehållen sekterister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in