Kungadolf,
Många puckar på en gång,
Individens frihet och att vi är slavar under systemet -
Ett samhälle med total frihet är ju anarki och det funkar inte.
Ett system som det vi har i Sverige med skoltvång, våldsmonopol hos polis, demokratiskt styre osv. fungerar egentligen bäst och så länge individens frihet tas till vara
och tillräckligt många gör vad som är bäst för landet.
Sen kan man töja på detta system och just nu idag i Sverige och Europa så har de som kan tänjt på gränserna så pass mycket så att den stora massan börjar bli irriterad, dels den "styrande eliten" och dels underifrån av stora grupper som "parasiterar" på systemet utan att bidra.
Jag gissar att det hände efter det glada 20-talet (globalisering) som ledde till andra världskriget, det slog tillbaka.
De som är skyldiga för det som kanske komma skall är således de som tänjt på systemet innan.
Det vi ser i Frankrike är ett brett missnöje över just det du beskriver.
Trumps valvinst samma sak.
Tron på Q.
Historiskt så ser vi en tendens att de som kan, som har makt, ofta förtrycker de svagare. Tex. livegenskapen i Europa, hovets och adelns makt osv. osv.
I mindre utvecklade länder är det dog-eat-dog samhälle, dom som kan tar det dom vill.
Jag har sett ett par såna och det är inte så kul att vara född och bo där
Vi vet att "den styrande eliten" organiserar sig, Iran-Contras, CIA drug trafficking, Katolska kyrkans stöd till Nazisterna, Sovjets spionage under kalla kriget (du minns hur MI6 var totalt infiltrerat) Vi vet att det funnits secret societies där de högre upp i hierarkin organiserar sig. Tex. hur USA föddes och de ledande var frimurarre, hur frimurarna blev en motvikt, kyrkans makt historiskt där dom uppfört sig allt annat än kyrkligt.
Det är enormt naivt att tro att detta inte skulle finnas idag bara i en snyggare förpackning så att vi, medborgarna inte riktigt förstår hur riggat spelet är, precis som de livegna inte kände att dom kunde göra något (tills franska revolutionen...) och alla tyckte att hovets och kyrkans makt var absolut.
(nu säger ju Snake snabbt att jag inte har faktiska bevis för mitt påstående men jag tror inte ens han tror att det som hänt historiskt bara försvann en sisådär 1995...)
För en lyckad revolution behövs i allmänhet - pengar, guidning och diplomatiskt stöd.
Mao. det är nästan inga revolutioner som är spontana, dom har alla till syfte att ändra på toppen av pyramiden, blir sällan eller aldrig bättre för folket.
Man kan fortfarande som individ bryta sig ut ur systemet, leva sitt eget liv utan kontroll och ha det ganska bra. I Sverige är nog invandrade bäst på det, att helt skita i skatten, suga ut bidrag och "inte finnas". Svenskar i allmännhet sitter fast i systemet och betalar sina skatter och gör som dom blir tillsagda genom livet.
Ett hett tips är att bli internationell medelklass för dom flyter bara omkring ovanpå och påverkas inte av det som händer i ett land, blir det sk1t flyttar dom bara vidare.