2017-09-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Besiktade hos Dekra, var mycket seriöst.

Besiktningsmannen gick runt i vita Adidas sneakers, gråa mjukisbyxor, en blå t-shirt och en Mercedes keps.
Det gav mig en riktigt seriös känsla och en professionell utförd besiktning.

Ja, fick inte veta mycket av besiktningsmannen på Dekra som tog god tid på sig, över 20 minuter.
Kaffe hade de i varje fall.
Citera
2017-10-02, 22:03
Medlem
mormorhawks avatar
Var på besikta senast, de hittade tydligen lite roliga felkoder som de inte visste vad det var. Verkar vanligt där..
Citera
2019-02-12, 08:51
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Betalade igår 349 kr hos Besikta här i Båstad och då fick jag extra elektroniktest utskrivet på köpet.

Det var på den tiden Besikta var ett vettigt företag. 579 kr tar de för en besiktning nu.

Skulle rekommendera SBP. Gediget, rimlig prissättning och bra stationsintervall. Besikta, Opus och liknande företag är alledeles för pengakåta.

Har jobbat både för SBP:s och Besiktas kundtjänst en gång i tiden.
Senast redigerad av Ripples 2019-02-12 kl. 09:05.
Citera
2019-02-12, 09:30
Medlem
Jag har visserligen så pass ny bil nu att jag inte behöver besikta, men för ett antal år sedan när jag hade en 10+ år gammal bil som år efter år hade problem att ta sig igenom den vanliga bilbesiktningen, vad dom nu hette, så testade jag Carspect istället.

De var betydligt snällare i sin bedömning. De påtalade visserligen fel vilket de ska, men underkände inte bilen som däremot hände ofta på den "vanliga" bilbesiktningen. De sa i princip att det här borde du kolla upp, men det är inget akut just nu.
Citera
2019-02-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har visserligen så pass ny bil nu att jag inte behöver besikta, men för ett antal år sedan när jag hade en 10+ år gammal bil som år efter år hade problem att ta sig igenom den vanliga bilbesiktningen, vad dom nu hette, så testade jag Carspect istället.

De var betydligt snällare i sin bedömning. De påtalade visserligen fel vilket de ska, men underkände inte bilen som däremot hände ofta på den "vanliga" bilbesiktningen. De sa i princip att det här borde du kolla upp, men det är inget akut just nu.
Är du dum på riktigt?
Du kanske är som jag o faktiskt byter även om du inte får ett nedslag. Men de flesta ser detta som att de kan köra vidare.
Nej fan. Betalar jag för att få bilen genomgången så ska jag även ha den säker i 14 mån.
Själv åker jag till en liten Besikta som är hyffsat nystartad på orten. Den klarar en bil åt gången medan den större av samma kedja sväljer fyra bilar.
Denna anläggning har hittills sett till att jag skrotat två av mina skräpbilar tack vare alla tvåor.
Men samtidigt så har vi byggt upp en förtroende.

För några veckor sedan tappade jag gummit på bromspedalen o samtidigt så hade jag en nyligen avliden far att röja med. Därför blev besiktningen släpandes. Jag beställde nytt gummi o åkte till anläggningen för att boka tid. Tjejen där förklarade att det är många år sedan detta gav nedslag o sedan rullade hon in min bil direkt. Bilen var skitig som fan både ut o invändigt samt hade två hundar i bagaget.
Två problem.
Varningstriangeln låg under hundarna men hon frågade om jag använt den sedan förra besiktningen o sedan ansåg hon att den låg kvar.
Men bromsbeläggen bak sjöng på sista versen. Hon tittade på de fram o konstaterade att det satt nya orginalbelägg fram som hade bytts utan att de hade gett order om det.
Vi pratade lite om detta o kom fram till att dessa kunde bytas hos min däckfirma som även utför bromsarbeten på samma sätt som jag bytte frambeläggen.

Som du ser så har vi olika erfarenheter av samma företag där jag som tvåbilsägare har byggt upp ett förtroende då de vet att jag är bilkunnig. Självklart hade jag fått en tvåa på beläggen om det var panik oavsett. Men de är i läget att de bör bytas unde de närmaste 14 månaderna.
I April så möts jag o den tjejen igen o då får jag kostnadsförslag på min Ford Focus.
O självklart kommer jag boka över disk o berätta för henne att jag vill ha alla rabatter de kan ge.
Jo, när jag besiktade senast så betalade jag 300-något när jag fått rabatterna jag inte ens visste om på en besiktningstid jag inte ens planerat när jag vaknade den morgonen.

Ni som inte fattar mitt budskap.
Ni letar efter billigast möjliga som även är snälla. Ni har inte fattat ett dugg av anledningen till varför ni behöver besikta era bilar.
Citera
2019-02-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Är du dum på riktigt?
Du kanske är som jag o faktiskt byter även om du inte får ett nedslag. Men de flesta ser detta som att de kan köra vidare.
Nej fan. Betalar jag för att få bilen genomgången så ska jag även ha den säker i 14 mån.
Själv åker jag till en liten Besikta som är hyffsat nystartad på orten. Den klarar en bil åt gången medan den större av samma kedja sväljer fyra bilar.
Denna anläggning har hittills sett till att jag skrotat två av mina skräpbilar tack vare alla tvåor.
Men samtidigt så har vi byggt upp en förtroende.

För några veckor sedan tappade jag gummit på bromspedalen o samtidigt så hade jag en nyligen avliden far att röja med. Därför blev besiktningen släpandes. Jag beställde nytt gummi o åkte till anläggningen för att boka tid. Tjejen där förklarade att det är många år sedan detta gav nedslag o sedan rullade hon in min bil direkt. Bilen var skitig som fan både ut o invändigt samt hade två hundar i bagaget.
Två problem.
Varningstriangeln låg under hundarna men hon frågade om jag använt den sedan förra besiktningen o sedan ansåg hon att den låg kvar.
Men bromsbeläggen bak sjöng på sista versen. Hon tittade på de fram o konstaterade att det satt nya orginalbelägg fram som hade bytts utan att de hade gett order om det.
Vi pratade lite om detta o kom fram till att dessa kunde bytas hos min däckfirma som även utför bromsarbeten på samma sätt som jag bytte frambeläggen.

Som du ser så har vi olika erfarenheter av samma företag där jag som tvåbilsägare har byggt upp ett förtroende då de vet att jag är bilkunnig. Självklart hade jag fått en tvåa på beläggen om det var panik oavsett. Men de är i läget att de bör bytas unde de närmaste 14 månaderna.
I April så möts jag o den tjejen igen o då får jag kostnadsförslag på min Ford Focus.
O självklart kommer jag boka över disk o berätta för henne att jag vill ha alla rabatter de kan ge.
Jo, när jag besiktade senast så betalade jag 300-något när jag fått rabatterna jag inte ens visste om på en besiktningstid jag inte ens planerat när jag vaknade den morgonen.

Ni som inte fattar mitt budskap.
Ni letar efter billigast möjliga som även är snälla. Ni har inte fattat ett dugg av anledningen till varför ni behöver besikta era bilar.

Lugna ner du nu lilla idiot. Nej jag skulle inte säga så normala fall, men det är den typen av språk du tycks använda.

Jag är ingen verkstadstekniker och mekar inte själv. Jag anlitar utbildade personer som ska kunna tala om huruvida min bil är säker att köra eller inte. Min uppfattning var ett en firma var snällare i sin bedömning än andra, men jag kan ju så klart ha helt fel.

Det kan mycket väl vara så att när de godkände min bil med några "bra att veta" så kanske även de andra firmorna hade gjort samma sak. Jag har ju ingen aning, för vem lämnar in sin bil till flera olika besiktningsfirmor samma år när man redan fått godkänt?
Citera
2019-02-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Lugna ner du nu lilla idiot. Nej jag skulle inte säga så normala fall, men det är den typen av språk du tycks använda.

Jag är ingen verkstadstekniker och mekar inte själv. Jag anlitar utbildade personer som ska kunna tala om huruvida min bil är säker att köra eller inte. Min uppfattning var ett en firma var snällare i sin bedömning än andra, men jag kan ju så klart ha helt fel.

Det kan mycket väl vara så att när de godkände min bil med några "bra att veta" så kanske även de andra firmorna hade gjort samma sak. Jag har ju ingen aning, för vem lämnar in sin bil till flera olika besiktningsfirmor samma år när man redan fått godkänt?
Jasså. Så vad i mitt inlägg gör att du nu kunde ställa denna psykiska diagnos?
Vad är det för fel på min typ av språk?
Eller läser du bara mellan raderna o hittar saker jag inte påstått i din jakt i att slippa bemöta?

Men ok. Du skriver själv att du har en uppfattning att en firma är snällare. Hur får du det till något positivt när du betalar för att de ska hitta felen på din bil?
Eftersom både du o jag numer köper nya bilar så misstänker jag att vi gör det av samma anledning vilket är att vi vill köra en säker, modern bil. Då är man korkad om man vill ha en snäll besiktning.
Jag själv blir glad när jag får en tvåa av den enkla anledningen att den tvåan kan rädda mitt liv när jag åtgärdar den.
Citera
2019-02-14, 09:25
Medlem
carminaburanas avatar
Ni som. Säger att ni fått "snällare" besiktning hos annan firma, hur funkar det exakt? De kan ju se protokollet från den föregående firman, och bör ju som så kolla upp de nedslagen extra nog som står med där. Det blir ju inte blankt papper mellan, felen finns kvar på deras dator.
Citera
2019-02-14, 14:08
Medlem
Besiktade hos Carspect för en vecka sedan. Tog 9min inkl provkörning, hann inte ens dricka ur mitt kaffe. Inget tjafs om extratjänster eller annat. Inga anmärkningar.
Citera
2019-02-14, 15:52
Medlem
Lillstarks avatar
Det beror på vad man har för bil, Carspect släpper alltid igenom mina trafikfarliga Golfar men min fina SAAB hittar de minsann allvarliga fel på.
Citera
2019-02-14, 19:08
Medlem
hesons avatar
Besiktade hos Clearcar efter ett tips. I kön för att besikta stod en Thunderbird -63; Brabus SUV; JDM Impreza; BMW M4;
Min bil rullade igenom när jag väl fyllt på spolarvätskan med Loka från burk.
Citera
2019-02-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jasså. Så vad i mitt inlägg gör att du nu kunde ställa denna psykiska diagnos?
Vad är det för fel på min typ av språk?
Eller läser du bara mellan raderna o hittar saker jag inte påstått i din jakt i att slippa bemöta?

Men ok. Du skriver själv att du har en uppfattning att en firma är snällare. Hur får du det till något positivt när du betalar för att de ska hitta felen på din bil?
Eftersom både du o jag numer köper nya bilar så misstänker jag att vi gör det av samma anledning vilket är att vi vill köra en säker, modern bil. Då är man korkad om man vill ha en snäll besiktning.
Jag själv blir glad när jag får en tvåa av den enkla anledningen att den tvåan kan rädda mitt liv när jag åtgärdar den.

Jag refererade till din mening "Är du dum på riktigt".
Som sagt, jag är inte mek-kunnig eller säkerhetsexpert på bilar, men det ska besiktningsfirmorna vara. De jobbar hela dagarna med att leta efter vanliga fel.

Min poäng var att medans en firma kanske skulle ge mig underkänt för att det glappar lite i hjulupphängningen som de ansåg inte var akut, men bör fixas, så hade kanske en annan firma hittat samma sak, men gett mig godkänt men med rekommendationen att lämna in den för åtgärd inom en månad.

Personligen väljer jag då att inte få underkänt och sedan måsta betala en gång till för besiktning. Oavsett så ser jag ju till att fixa bilen, men skillnaden blir att jag inte får körförbud och måste besikta om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in