Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Jag har visserligen så pass ny bil nu att jag inte behöver besikta, men för ett antal år sedan när jag hade en 10+ år gammal bil som år efter år hade problem att ta sig igenom den vanliga bilbesiktningen, vad dom nu hette, så testade jag Carspect istället.
De var betydligt snällare i sin bedömning. De påtalade visserligen fel vilket de ska, men underkände inte bilen som däremot hände ofta på den "vanliga" bilbesiktningen. De sa i princip att det här borde du kolla upp, men det är inget akut just nu.
Är du dum på riktigt?
Du kanske är som jag o faktiskt byter även om du inte får ett nedslag. Men de flesta ser detta som att de kan köra vidare.
Nej fan. Betalar jag för att få bilen genomgången så ska jag även ha den säker i 14 mån.
Själv åker jag till en liten Besikta som är hyffsat nystartad på orten. Den klarar en bil åt gången medan den större av samma kedja sväljer fyra bilar.
Denna anläggning har hittills sett till att jag skrotat två av mina skräpbilar tack vare alla tvåor.
Men samtidigt så har vi byggt upp en förtroende.
För några veckor sedan tappade jag gummit på bromspedalen o samtidigt så hade jag en nyligen avliden far att röja med. Därför blev besiktningen släpandes. Jag beställde nytt gummi o åkte till anläggningen för att boka tid. Tjejen där förklarade att det är många år sedan detta gav nedslag o sedan rullade hon in min bil direkt. Bilen var skitig som fan både ut o invändigt samt hade två hundar i bagaget.
Två problem.
Varningstriangeln låg under hundarna men hon frågade om jag använt den sedan förra besiktningen o sedan ansåg hon att den låg kvar.
Men bromsbeläggen bak sjöng på sista versen. Hon tittade på de fram o konstaterade att det satt nya orginalbelägg fram som hade bytts utan att de hade gett order om det.
Vi pratade lite om detta o kom fram till att dessa kunde bytas hos min däckfirma som även utför bromsarbeten på samma sätt som jag bytte frambeläggen.
Som du ser så har vi olika erfarenheter av samma företag där jag som tvåbilsägare har byggt upp ett förtroende då de vet att jag är bilkunnig. Självklart hade jag fått en tvåa på beläggen om det var panik oavsett. Men de är i läget att de bör bytas unde de närmaste 14 månaderna.
I April så möts jag o den tjejen igen o då får jag kostnadsförslag på min Ford Focus.
O självklart kommer jag boka över disk o berätta för henne att jag vill ha alla rabatter de kan ge.
Jo, när jag besiktade senast så betalade jag 300-något när jag fått rabatterna jag inte ens visste om på en besiktningstid jag inte ens planerat när jag vaknade den morgonen.
Ni som inte fattar mitt budskap.
Ni letar efter billigast möjliga som även är snälla. Ni har inte fattat ett dugg av anledningen till varför ni behöver besikta era bilar.