2019-02-12, 16:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ur rättsäkerthets synpunkt är det rätt viktigt att man har väldigt välgrundade bevis för att en mördad person också själv önskade bli mördad. För att ett stryp/kvävningsmord är detta närmast helt unikt förhållande.
Dessutom att man verkligen har helt säkra belägg för båda föräldrarna där och då bejakade morden på barnen trots att bara en person genomförde dem.

Tidigare nätdiskussioner eller förtvilade mail mm räcker inte som bevis. En person kan säga och uttala mycket utan att denne någonsin kommer mörda sina barn. Finns det inga forensiska fynd på att båda föräldrarna varit delaktiga i morden på barnen, tycker jag det är väldigt viktigt att uppge varför man ändå tror att det är så. Alldeles särskilt som en av föräldrararna dessutom visar sig ha mördat den andre.

Har de förtvivlade mailen handlat om barnens sjukdomssituation? Vem var mottagaren av dessa mail?
Citera
2019-02-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Angående disken så är det förstås inte konstigt om man inte bryr sig om den när man sitter och klurar på vilket av barnen man borde strypa först.

De kanske hade tänkt ordna med det när barnen hade gått och lagt sig, låta barnen hinna somna riktigt så mördandet blev lite lugnare. Men sedan kunde de inte vänta, de blev otåliga, barnen måste dö med en gång.

Undrar vad de gav barnen till sin sista måltid? Tror ni de fick välja? Eller var det samma ekologiska morötter som vanligt?

Undrar om Moa hann bli färdig med legot.

Undrar hur det var för barnen de sista timmarna och minuterna, ensamma med två tungt drogade föräldrar som inte längre brydde sig om att försöka hålla fasaden uppe.
De åt lasagne.
Citera
2019-02-12, 16:21
Medlem
Citat:
Angående disken så är det förstås inte konstigt om man inte bryr sig om den när man sitter och klurar på vilket av barnen man borde strypa först.

De kanske hade tänkt ordna med det när barnen hade gått och lagt sig, låta barnen hinna somna riktigt så mördandet blev lite lugnare. Men sedan kunde de inte vänta, de blev otåliga, barnen måste dö med en gång.

Undrar vad de gav barnen till sin sista måltid? Tror ni de fick välja? Eller var det samma ekologiska morötter som vanligt?

Undrar hur det var för barnen de sista timmarna och minuterna, ensamma med två tungt drogade föräldrar som inte längre brydde sig om att försöka hålla fasaden uppe.

Det är så skrämmande att tänka på. Jag blir även äcklad av strypningarna, det är en intim handling, där man ser på när någon rosslar för sitt liv. En maktdemonstration. Lite som en våldtäkt kan man tänka. Våldtagna brukar beskriva det som att de går in i en annan medvetenhet, som här också. Finns tyvärr väldigt många likheter mellan båda sätten att ta sig frihet över en annan människas kropp och revir.

Vet inte om det kan ha spelat någon roll för allt som hände, men även att låta barn sitta hemma kan vara en maktdemonstration, att bestämma fysiskt över någon annans kropp. Kan det vara ett mönster? I realiteten, om man väljer att se ME som ett behov av diagnos utifrån föräldrarnas kontrollbehov, så är både hemmasittandet och strypningarna en fullständig kontrollförlust för barnen, iscensatt av föräldrarna, i samförstånd.

De två grupperna i tråden verkar se på allt som antingen A eller B. Kan det finnas fler alternativ? Jag håller på B så här långt...

A. Barnen var verkligen sjuka, infektionsutlöst ME, där föräldrarna inte orkade med livet med de trötta barnen.
B. Barnen blev sjuka/trötta av föräldrarnas kontrollbehov, kritik m.m. De orkade inte prestera i skolan, kunde inte sova, allt blev en ond cirkel som hade kunnat brytas med stöd av sociala insatser/tillfälligt boende hos stödfamilj och avlastning för föräldrarna.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 16:24.
Citera
2019-02-12, 16:21
Medlem
Citat:

Hemskt att tänka på. Jag har alltid tagit för givet att de mördade sovande barn mitt i natten, ett i taget. Att övermanna två vakna barn och mörda dom utan att någon lyckas springa ut vore väl för riskabelt för föräldrarna.
Citera
2019-02-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Även du har problem med taxeringsår, precis som Elli09. Kanske även polisen behöver en kurs i bokföring, för att förstå vad som eventuellt kan påverka en kille som O att mörda sig själv och planmörda sin familj?

Så här är det. Vi vet fortfarande inte vad O drog in ödesåret 2017. Dessa intäkter taxeras året efter. 2018. Det som är redovisat 2017, är vad bolaget tjänade in 2016. Skilj på intjäningsår som kommer före själva taxeringsåret, det omgivningen ser i bokslutet.

Rekordåret för intäkter inträffade för Os bolag 2016. Intjäningsåret 2017 (taxeringsår 2018) vet vi ännu inte vad som hände. Ointressant är precis som du säger intjäningsår 2018, det vill säga taxeringsår 2019.

Bokföring och bokslut för intjäningsår 2017 kan ha påverkat utgången för familjen. Om O "spelat" bort alltihop. Återstår att se.

Men snälla, nu får du allt läsa på lite. Vi vet exakt vad Os företag hade för intäkter 2017! Årsredovisning har INGET med taxeringsår att göra. Det är helt enkelt en officiell redovisning av företagets ekonomi.
Citera
2019-02-12, 16:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Personen du pratade med sade alltså att O mördat båda barnen ensam och strypt Hanna, som gjort uppenbart motstånd? Men beskrev inte vilka bevis som finns utöver avskedsbrev och testamente för att Hanna också ville att barnen och hon själv skulle dö?

Nej åklagare sa inte dessa ord.
Hanna är mördad, det fanns tre mordoffer i villan.
Endast en person har mördat var och en av dessa tre mordoffer enligt de forensiska fynd utredarna har tillgång till.
Polisens slutsats på PT om planerad familjeutradering av två gärningsmän kvarstår. Dock har mig veterligen inga mer deltaljer än vad som framkom på PT presenterats kring varför polisen drar denna slutsats. Några officiella uppgifter kring avvärjningsskador har jag aldrig sett.

När det nu framkommit att det var tre mordoffer som var och en mördats av en ensam gärningsman, tycker jag det möjligen är ännu viktigare att klargöra varför polisen utgår från att det ena mordoffret egentligen också själv ville allt alla skulle mördas.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-12 kl. 16:30.
Citera
2019-02-12, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fredag kväll, äter mat, sätter sig vid tvn. Tror inte de brydde sig så värst med tanke på resten.

Resten? Ville familjen verkligen sitta och titta på TV i oset som uppstår från matresterna efter ett stund? Var TV-rummet på samma våning som köket? Även om det känns ok först så kan ju lukten ha gjort att man senare bett den som hade det på sitt schema att ta sitt ansvar. Bromsades detta dessutom upp av att någon annan inte hade tömt diskmaskinen kan grälet vara igång. Ska man gå ut samtidigt i köket eller kan den andre sitta kvar tills den första är klar? Särskilt problematiskt kan det bli om det var mitt i ett program som båda tyckte om. Vad var det på TV efter middagstid den 5-6/1 förra året?
Citera
2019-02-12, 16:27
Medlem
Citat:
Hemskt att tänka på. Jag har alltid tagit för givet att de mördade sovande barn mitt i natten, ett i taget. Att övermanna två vakna barn och mörda dom utan att någon lyckas springa ut vore väl för riskabelt för föräldrarna.

Tror att O och H var starkare än sina barn... en 12-årig flicka som knappt får träna sin fysik är ett lätt byte, likaså en 14-åring som mestadels är inomhus. De borde ha lidit av både D-vitaminbrist, haft försvagad muskulatur med mera. Obegripligt!
Citera
2019-02-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror att O och H var starkare än sina barn... en 12-årig flicka som knappt får träna sin fysik är ett lätt byte, likaså en 14-åring som mestadels är inomhus. De borde ha lidit av både D-vitaminbrist, haft försvagad muskulatur med mera. Obegripligt!

Om både mamma och pappa stryper och håller fast storasyster kanske den yngre inte springer därifrån utan börjar riva pappa och mamma i ansiktet för att försöka hjälpa storasyster.
Citera
2019-02-12, 16:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om både mamma och pappa stryper och håller fast storasyster kanske den yngre inte springer därifrån utan börjar riva pappa och mamma i ansiktet för att försöka hjälpa storasyster.

De var inte två som deltog i stryp och kvävningen av A och M.
Det var enbart en person som genomförde det ensam. Finns bara forensiska spår av en mördare.
Citera
2019-02-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla, nu får du allt läsa på lite. Vi vet exakt vad Os företag hade för intäkter 2017! Årsredovisning har INGET med taxeringsår att göra. Det är helt enkelt en officiell redovisning av företagets ekonomi.

Nu får jag allt be om ursäkt. Har inget att skylla på mer än stress... totalt körd i skallen. Backar försiktigt ut. Blandade ihop trådens evighetsloop om taxeringsår och intjäningsår när jag kollade årsredovisningen. Kan även sluta tjata om att få se år 2018. Det bästa året var 2017. Det gör det ännu märkligare. Ville O sluta sitt liv på topp?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 16:40.
Citera
2019-02-12, 16:37
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej åklagare sa inte dessa ord.
Hanna är mördad, det fanns tre mordoffer i villan.
Endast en person har mördat var och en av dessa tre mordoffer enligt de forensiska fynd utredarna har tillgång till.
Polisens slutsats på PT om planerad familjeutradering av två gärningsmän kvarstår. Dock har mig veterligen inga mer deltaljer än vad som framkom på PT presenterats kring varför polisen drar denna slutsats. Några officiella uppgifter kring avvärjningsskador har jag aldrig sett.

När det nu framkommit att det var tre mordoffer som var och en mördats av en ensam gärningsman, tycker jag det möjligen är ännu viktigare att klargöra varför polisen utgår från att det ena mordoffret egentligen också själv ville allt alla skulle mördas.
Du behöver egentligen inte ifrågasätta någonting. Och det du säger att det är "ännu viktigare att klargöra varför polisen utgår från....", är inte relevant. Alla fakta i fallet har, enligt polisen, lagts fram till respektive anhöriga. Och det är inte en eller två utredare i fallet. De är fler än så. Och ingen av dessa utredare vill bli påkomna till att ha slarvat. Bara för att just du inte har insyn i hela utredning, innebär det inte att polisen mörkar. Utredningen har tagit ett år. Den har också utretts som en mordutredning. Inget har slarvats med, alla är på det klara vad som har hänt - så långt det går. Det sista - förhör med de inblandade - har ju naturligt nog inte låtit sig göras.

Varför kan du inte godta att du aldrig kommer få full insyn i utredningen? Varför hålla på att harva om oskyldiga Hanna som mördats av sin ondsinte make? Bara för att du inte sett det med egna ögon? Sök in till polisutbildningen vet ja. Där har du en väg in. Om några år kan du sitta som utredare. Kanske inte i Bjärred-mord, men nåt enstaka självmord är kanske lika intressant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in