2019-02-12, 11:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
De användes kanske till att muta polis och rättsväsendet för?
Den snillrika Oskar var så smart så han gjorde detta före han mördade alla.

Snillrik? Det skulle jag inte kalla honom.

En oerhört medioker människa.
Citera
2019-02-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Så vad du menar, att eftersom åklagaren sa att det finns stöd för att enbart en person handgripligen dödat barnen (enligt din egen uppgift - som det inte finns något stöd i. Än) så finns det bara EN mördare? Det kan ju vara så att det är Hanna som ligger bakom morden, och att svage Oskar bara var verktyg. Anstiftan till mord är också mord. Dvs det finns två mördare, hur du än räknar på det. Du kan gå tillbaka till Johanna Möller, som var anstiftare - och faktiskt fick ett hårdare straff än snubben som de facto höll i kniven och högg och högg och högg. Men det är klart - Möller kanske ångrade sig och borde inte bli kallad mördare?

Vari ligger skillnaden?

Det är lika viktigt att utreda i vilken grad någon är misstänkt för anstiftan till mord. Viktigt, faktiskt viktigare, för det här fallet än för Johanna Möller som kan försvara sig.

Johanna Möllers offer är också döda. Tyvärr ströp hon aldrig sin kille. Hon kunde sagt att han bad om det. Sen påstått att han födde idén och gjorde upp planerna.
Citera
2019-02-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Snillrik? Det skulle jag inte kalla honom.

En oerhört medioker människa.
Visste inte att du har träffat honom men nu vet jag
Citera
2019-02-12, 11:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Skillnaden är väl att den påstådda anstiftaren av mord på sina egna barn, Hanna, inte kan försvara sig i en rätt? Hon kan ju faktiskt ha ångrat att mörda barnen, även om hon var med om planeringen? Oskar däremot är den fysiska trippelmördaren!
Ja och tänk om varenda död kunde tala så hade folk sluppit fundera in absurdum. Eller om hängda personer kunde grävas upp, ställas inför skranket och hängas igen. Då vore vi långt fram gällande rättvisa.

Ny dag, nya tag. För kännedom.

Efter kontakt med en totalt oansvarig person i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

För lika unikt som ett gemensamt familicide har jag fått den här exklusiva informationen.
Sug på den du.
Citera
2019-02-12, 11:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är lika viktigt att utreda i vilken grad någon är misstänkt för anstiftan till mord. Viktigt, faktiskt viktigare, för det här fallet än för Johanna Möller som kan försvara sig.

Johanna Möllers offer är också döda. Tyvärr ströp hon aldrig sin kille. Hon kunde sagt att han bad om det. Sen påstått att han födde idén och gjorde upp planerna.
Men... det har de ju gjort! De har ju med all tydlighet fått bevis för, flera bevis, att de båda har planerat morden. Sen vem som praktiskt utfört dom är ju de facto egalt. Det är ju inte så att båda föräldrarna måste ha kvävt vart och ett av barnen, samtidigt, för att bli "dömda" som mördare.

Vad beträffar Möller blev hon frikänd från mordet. Och där gjorde du väl faktiskt en rejäl tankevurpa.
Citera
2019-02-12, 11:26
Bannlyst
Citat:
Rent juridiskt går det inte att göra den rockaden eftersom det finns skriftliga bevis att de båda var med på det hela. Hade hon ångrat sig "i tid" hade hon med all säkerhet lämnat digitala bevis nånstans för det. Nej, det är två mördare i detta. Att försöka få en av dem att stå med hela hundhuvudet är oärligt anser jag. Det är att döma den ena, när båda planerade. Inte ok nånstans.

Efter en lite svag inledning går du från klarhet till klarhet. Det går inte att se det på något annat sätt än det du beskriver om man inte har en driven mördarkramaragenda. Alldeles oberoende av exakt vem som gjorde vad mot vem. Det är också det som polisen kommit fram till. All heder till vårt rättsystem för det!
Citera
2019-02-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och tänk om varenda död kunde tala så hade folk sluppit fundera in absurdum. Eller om hängda personer kunde grävas upp, ställas inför skranket och hängas igen. Då vore vi långt fram gällande rättvisa.

Ny dag, nya tag. För kännedom.

Efter kontakt med en totalt oansvarig person i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

För lika unikt som ett gemensamt familicide har jag fått den här exklusiva informationen.
Sug på den du.
Tack, den suger vi på. Inte helt osannolikt. Sättet att mörda är ju kvinnligt så..
Citera
2019-02-12, 11:55
Medlem
Citat:
Men... det har de ju gjort! De har ju med all tydlighet fått bevis för, flera bevis, att de båda har planerat morden. Sen vem som praktiskt utfört dom är ju de facto egalt. Det är ju inte så att båda föräldrarna måste ha kvävt vart och ett av barnen, samtidigt, för att bli "dömda" som mördare.

Vad beträffar Möller blev hon frikänd från mordet. Och där gjorde du väl faktiskt en rejäl tankevurpa.

Att utredningarna blir lika offentligt trodde jag du förstod... Det där ”med all tydlighet” osv har vi ingen koll på. SS sa bara att båda skulle blivit misstänkta.

Skulle Johanna Möller sluppit åtal för ett mord om hon ströp sin kille på hans begäran? Med ditt sätt att se på rättvisan så verkar det så,

Har du något emot att offentliga FUP?
Citera
2019-02-12, 12:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Att utredningarna blir lika offentligt trodde jag du förstod... Det där ”med all tydlighet” osv har vi ingen koll på. SS sa bara att båda skulle blivit misstänkta.

Skulle Johanna Möller sluppit åtal för ett mord om hon ströp sin kille på hans begäran? Med ditt sätt att se på rättvisan så verkar det så,

Har du något emot att offentliga FUP?
Ärligt talat förstår jag inte vad du skriver. Du får nog lära dig skriva bättre.

Om jag ska besvara det du kanske försöker säga, (blir säkert fel eftersom jag inte begriper vad du skriver) så säger SS inte "bara att båda skulle blivit misstänkta". Han säger att " båda föräldrarna är misstänkta för mord. Det bygger bland annat på den information som föräldrarna lämnat i sitt avskedsbrev men också på det utredningsmaterial som finns".

Ang Johanna Möller har jag inte ens besvarat frågan. Hon blev ju frikänd. Hur fan läser du egentligen?

Om vi fortsätter på spåret att det inte är mord om någon ber om att bli mördad. Jo, juridiskt är det mord. Det är i lag förbjudet med s k dödshjälp. Det är också i lag förbjudet med barmhärtighetsmord, dvs att döda någon som är i sådan smärta eller annat sjukdomstillstånd att döden torde vara en lisa för själen för den person det gäller.

Vad gäller barmhärtighetsmord så har det hänt att en person fick kraftigt förmildrat straff efter ett barmhärtighetsmord. Ett fängelsestraff visserligen, men endast ett år.

Nej, det är alltid ett mord. DOCK i Hannas fall, som enligt analyser blev hjälpt till att dö efter att ha petat i sig en del lugnande, så är kan jag tycka att det inte är mord i dess rätta bemärkelse eftersom de båda bestämt sig för att utradera familjen och sig själva. Däremot är det mord på barnen, och det borde gett livstid. Fast hade Oskar överlevt hade han nog blivit dömd på mord även vad gäller Hanna.
Citera
2019-02-12, 12:15
Medlem
Citat:
Det kan ju var så att firman ingick i bouppteckningen och är nedlagd, och då blir det inget bokslut f 2018. Bokslut i förtid pga ägarens död? De uppgifterna finns säkert på nätet nånstans

Företaget är inte nedlagt.
Citera
2019-02-12, 12:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Tack, den suger vi på. Inte helt osannolikt. Sättet att mörda är ju kvinnligt så..
Japp. Vi kan ha en officiell uppgift varje dag och suga på. Sen får vi se om det kan komma fram ett trådkonsensus.

För övrigt har jag gjort en tillbakablick och gjort min egen fundering kring Bjärred. Jag kan ana konturer av vägen fram, jag kan aldrig förstå och aldrig någonsin acceptera vad de gjort barnen.
En hypotes bland oändligt många andra med en fot i forskningen, den andra i tråden samt media:
Citat:
Citera
2019-02-12, 12:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp. Vi kan ha en officiell uppgift varje dag och suga på. Sen får vi se om det kan komma fram ett trådkonsensus.

För övrigt har jag gjort en tillbakablick och gjort min egen fundering kring Bjärred. Jag kan ana konturer av vägen fram, jag kan aldrig förstå och aldrig någonsin acceptera vad de gjort barnen.
En hypotes bland oändligt många andra med en fot i forskningen, den andra i tråden samt media:
Det känns som om du lyckats med en mycket bra sammanfattning. Jag har svårt att acceptera deras tankar och beslut, men det hör ju inte hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in