Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Mycket av det du skriver instämmer jag i. Men det finns tydligen vissa postare som tror att det är ok att döda någon som säger sig vilja dö, att det inte är mord. Vilket det naturligtvis är 24/7.
Bästa sättet att kanske kunna förstå vad som hände i Bjärred är nog att försöka få fram så mycket fakta som möjligt. Inte säkert att vi ändå förstår, men det kanske blir lättare att begripa lite.
Jag har ingen aning om hur mycket av polisens knappa resurser man lagt ner på det här, trots ingen att åtala och inga levande, men skadade offer som vill ha upprättelse. Alla är döda.
Inte ens någon pågående arvsstrid, inga skadestånd i pipeline.
Vad är det för tecken som talar för två gärningsmän som polisen uppger.
Ett märkligt testamente? Ett odaterat avskedsbrev? Eller finns det mycket mer??
Om det finns två mördare är saker klar, då var de två om det. Men om det bara finns en person som mördat alla tre? Vad säger att inte en förälder ångrat sig eller först ville utreda Agnes och Moa mer?
Detta är ett så unikt fall så det finns nog mycket för kriminalhistoriker att studera och analysera.
Rätt rimligt, tycker jag, att det då också kommer fram i stora drag vem som gjorde vad och hur polisen kan vara så säker på att båda trots allt var med på det om bara en har agerat.
Så vad du menar, att eftersom åklagaren sa att det finns stöd för att enbart en person handgripligen dödat barnen (enligt din egen uppgift - som det inte finns något stöd i. Än) så finns det bara EN mördare? Det kan ju vara så att det är Hanna som ligger bakom morden, och att svage Oskar bara var verktyg. Anstiftan till mord är också mord. Dvs det finns två mördare, hur du än räknar på det. Du kan gå tillbaka till Johanna Möller, som var anstiftare - och faktiskt fick ett hårdare straff än snubben som de facto höll i kniven och högg och högg och högg. Men det är klart - Möller kanske ångrade sig och borde inte bli kallad mördare?
Vari ligger skillnaden?