2019-02-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

I Kenya på 1930-talet var sedvänjan på tillbakagång med britterna som var kolonialmakten i landet förbjöd den helt. Stränga straff utdelades till de som bröt mot lagen. Resultatet? Kvinnlig omskärelse fick ett rejält uppsving eftersom det blev ett sätt att visa att man stod på de kenyanska nationalisternas sida.

Varifrån har du fått uppgiften om att sedvänjan var på tillbakagång i Kenya på 1930-talet, men kolonialmakten Storbritanniens förbud mot kvinnlig omskärelse ledde tvärtom till att förekomsten ökade? Ett sådant påstående måste backas upp av någon lämplig källa för att kunna tas på allvar.

Wikipedia beskriver utbredningen av kvinnlig omskärelse i Kenya så här:
Female genital mutilation is present in Kenya.[60] The 2014 Kenya Demographic and Health Survey (DHS) estimated the national prevalence of FGM to be 21% among women age 15-49, down from 27% in the 2008/09 survey and 32 percent in the 2003 survey.[98] The prevalence of FGM in 2014 varied widely by age, location, ethnic group, and religion. Prevalence of FGM increases with age. It is lowest among women ages 15–19 at 11.4%, and highest among women aged 45–49 at 40.9%. This trend underscores the declining trend in FGM over time.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_female_genital_mutilation_by_country #Kenya
By region, prevalence is highest in the former provinces of North Eastern (97.5%), Nyanza (32.4%), Rift Valley (26.9%), and Eastern (26.4%), and lower in Central (16.5%), Coast (10.2%), Nairobi (8.0%), and Western (0.8%). It is more common in rural areas (25.9%) than urban (13.8%).[98] By ethnic group, FGM is most prevalent among women in the Somali (93.6%), Samburu (86.0%), Kisii (84.4%), and Maasai (77.9%) ethnic groups. By religion, it is more prevalent in Muslim women (51.1%) and women listing no religion (32.9%) and less prevalent in Roman Catholic (21.5%) and Protestant or other Christian women (17.9%).
In 2001 Kenya enacted the Children's Act, under the provisions of which FGM was criminalized when practiced on girls younger than 18.[99] The practice was made illegal nationwide in September 2011.
Så för att sammanfatta: Kvinnlig omskärelse är på tillbakagång i Kenya, och sedvänjan förbjöds nationellt i Kenya år 2011. Omskärelse är minst vanlig bland flickor 15-19 år, och vanligast bland kvinnor 45-49 år. Kvinnlig omskärelse är vanligast bland muslimska kvinnor och flickor i Kenya, och alldeles särskilt vanlig bland somaliska kvinnor och flickor, där 93,6% av kvinnorna är omskurna.

I Sverige har vi en stor grupp somalier som har kommit till Sverige som flyktingar. Hur många av de somaliska kvinnorna i Sverige är omskurna? Hur många flickor av somaliskt ursprung har blivit omskurna trots att de är födda i Sverige?

Vilka speciellt riktade insatser gör svenska myndigheter mot den somaliska gruppen i Sverige för att förhindra könsstympning? Jag misstänker starkt att de flesta somalier i Sverige inte alls får någon systematiskt genomförd information eller varning alls från svenska myndigheter om att det är förbjudet att omskära flickor.

Och hur många vuxna somalier har blivit åtalade i svensk domstol för att de har låtit omskära sina döttrar? Kan det ha hänt en endaste gång?

Nej, Birgitta Esséns försvar av "låt gå"-inställningen till könsstympning i Sverige passar vår regering och våra myndigheter utmärkt. Det är så pinsamt att behöva säga till våra invandrare att deras sedvänjor är förbjudna i Sverige! Det är säkert rasistiskt också! Bättre då att låta somalierna fortsätta att skära sönder sina döttrars underliv. Det är väl inte så farligt?
Citera
2019-02-12, 00:49
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Nja du, är du ett litet barn och, vill du läsa om varianterna? Okej här har du
Finns olika former, (Fan att jag vet det här men jag behövde läsa på). Men det verkar utföras ofta mellan 4-11 års ålder. Då är man jävligt medveten om sin smärta.
Varsågod din jävla idiot:

Typ 1. Förhuden på klitoris tas bort och ibland även hela eller delar av klitoris.
Typ 2. Klitoris skärs bort samt delar av eller hela de inre blygdläpparna.
Typ 3. Alla yttre delar av könsorganen, dvs. klitoris samt inre och yttre blygdläppar, skärs bort. Därefter sys de yttre blygdläpparna ihop så att slidöppningen täcks. En liten öppning lämnas längst ner mot anus så att urin och menstruationsblod kan rinna ut. Denna typ kallas även infibulation eller faraonisk omskärelse.
Typ 4. Prickning eller skärande på klitoris eller/och blygdläpparna. Ingrepp kan även göras genom att bränna klitoris och omgivande vävnad. Det förekommer även att vävnad skrapas bort eller att man skär runt slidmynningen eller för in frätande ämnen eller örter i vagina i syfte att förorsaka blödning eller för att göra öppningen trängre. Det förekommer också blandformer av de fyra typerna. Den vanligaste formen av könsstympning, cirka 80 procent av fallen (WHO Fact Sheet No. 241 June 2000), är att skära bort klitoris samt de inre blygdläpparna.
Typ 3, infibulation, står för cirka 15 procent av fallen. När man talar om olika typer av könsstympning nämns ofta ”sunna” som en mildare form av stympning. Men ”sunna” kan innefatta alla varianter förutom typ 3, och förorsakar således både omedelbart och långvarigt lidande. I arbetet mot kvinnlig könsstympning är det därför viktigt att bekämpa ”sunna” lika kraftfullt som infibulation.

Det du anför är det ingen som ifrågasätter. Alla normala människor tar starkt avstånd från detta. Vad den här professorn gjorde var att hävda att de medicinska komplikationerna könsstympningen gav upphov till i vuxen ålder, alltså runt 20 år senare och därefter inte var så stora som de har utmålats som.

Sedan hänvisar andra inlägg till rapporter från WHO som pekar på motsatsen. Då är jag benägen att mer lita på WHO.

Men jag skulle önska att folk ordentligt läser igenom de inlägg de svarar på. Ingen ifrågasätter att könsstympning är förkastligt.

Sedan bör forskare tänka på att de med sina uttalanden riktar sig till en allmänhet som lätt feltolkar det sagda och därför bör vara noga med att exakt uttrycka det de vill ha sagt för att undvika missförstånd. Så skedde inte i detta fall.
Senast redigerad av Prora 2019-02-12 kl. 00:56.
Citera
2019-02-12, 00:54
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
"Kvinnorna som fått sina underliv sönderskurna upplever det inte som ett problem"
Nej, det tror jag det! När man får underlivet sönderskuret som liten flicka vet mnn ju inte hur ett normalt fungerande underliv känns och fungerar!

Framför allt om alla runt omkring dig har genomgått samma sak och ser "likadana" ut i underlivet. Men fortfarande har någon tagit sig rätten att skära i deras könsdelar och tagit bort/omformat hur underlivet annars skulle sett ut, så som det skapades på egen väg. Det sjuka blir det friska i längden, eftersom de inte vet nåt annat. Det är inte deras underliv - i dubbel bemärkelse.
Citera
2019-02-12, 01:00
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Så sant som det är sagt. Dessutom är det en missuppfattning att koppla ihop kvinnlig könsstympning med islam. Den här bestialiska traditionen har praktiserats i länderna strax söder om Sahara, samt i Sudan och Egypten sedan långt innan islam kom dit (och i flera av dessa länder är islam inte ens den dominerande religionen).

Det är en obehaglig kulturellt betingad företeelse med afrikanska förtecken, men kopplingen till islam är rätt svag. Företeelsen nämns inte i några religiösa skrifter, vare sig kristna, judiska eller islamska.
Huruvida oskicket att omskära pojkar omnämns låter jag vara osagt. Det är i mitt tycke barbariskt och borde straffas.
Kolla på denna sida, mycket text, men också med lättillgängliga diagram:
https://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation

Man kan koppla ihop det med islam så sett att det är vanligt förekommande i vissa muslimska länder och uppmuntras av imamer runt om i världen. Muslimer älskar att förtrycka kvinnor/kontrollera sexualiteten/göra henne attraktiv som vara på äktenskapsmarknaden, så det är inte otroligt att de förlängde förtrycket med könsstympning när riten redan praktiserades av andra skäl. Jag sätter definitivt ett likhetstecken mellan de två ting trots att det i sig inte är ett islamiskt påfund.
Citera
2019-02-12, 01:02
Medlem
Hur många somaliskor står på kö för att få musen fixad då?
Citera
2019-02-12, 01:02
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Att skära sönder en liten flickas underliv är alltid fel. Ett brott.
Att fördöma det, och komplikationerna därav, kan ALDRIG ÖVERDRIVAS.

Författaren försöker tona ned och nyansera bilden, vilket givetvis är vansinne!

"Kvinnorna som fått sina underliv sönderskurna upplever det inte som ett problem"
Nej, det tror jag det! När man får underlivet sönderskuret som liten flicka vet mnn ju inte hur ett normalt fungerande underliv känns och fungerar!

Att relativisera grov misshandel är vansinne!

Hon försöker inte tona ner brottet och hon relativiserar inte grov misshandel. Hon fördömer könsstympning liksom jag, du och alla andra. Argumentation måste dock bygga på fakta om man ska få genomslag. Om man ljuger eller överdriver konsekvenserna förlorar man i trovärdighet. Jag håller inte alls med dig att konsekvenserna aldrig kan överdrivas. Samtidigt tycker jag, liksom du, att det finns stora svårigheter att utvärdera hur allvarliga komplikationerna är för den vuxna kvinnan eftersom könsstympade kvinnor inte kan föreställa sig hur det skulle vara om de inte vore könsstympade. Man kan därmed ifrågasätta EB:s slutsatser men det är fel att påstå att hon försvarar eller relativiserar könsstympning. Hon försöker bara få fram sanningen.
Citera
2019-02-12, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket superargument. Alla som inte tycker som jag har PK-skygglappar! Om det nu är så varför har ingen "PK" kommit till Birgitta Esséns försvar? Istället har folk hoppat på henne just för att hennes åsikter inte är PK.

Ett helt bisarrt resonemang.

Svenska PK-aktörer försvarar aldrig invandrarrelaterade företeelser som svenska folket tycker är hemska. Kan du tänka dig Morgan Johansson stå och säga att gängvåldet i svenska förorter inte är så farligt, och nu ska vi sluta att bekymra oss så mycket om det?

Det är väl självklart att Birgitta Essén relativiserande av kvinnlig könsstympning inte möts av en massa applåder från olika svenska organisationer mot rasism eller från svenska genusfeminister. De här PK-aktörerna vill inte försvara gängvåld och könsstympning, de vill låtsas att problemet antingen inte finns eller att det helt och hållet beror på rasism och diskriminering.

PK-aktörer vill inte påminna folk om att åtskilliga muslimska invandrare i Sverige omskär sina döttrar! Och därför kommer de inte heller att gå ut och tacka Birgitta Essén för att hon har sagt att kvinnlig omskärelse inte är så farlig.
Citera
2019-02-12, 01:09
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Man kan koppla ihop det med islam så sett att det är vanligt förekommande i vissa muslimska länder och uppmuntras av imamer runt om i världen. Muslimer älskar att förtrycka kvinnor så det är inte otroligt att de förlängde förtrycket med könsstympning när riten redan praktiserades av andra skäl. Jag sätter definitivt ett likhetstecken mellan de två ting trots att det i sig inte är ett islamiskt påfund.

Jag tycker islam är motbjudande av många anledningar. En kan faktiskt vara att man tar vara på lokala sedvänjor och använder sig av dem för att, som i det här fallet, stympa och kontrollera kvinnor. Men jag tycker man skjuter en bra bit över målet om man skyller på islam i det här fallet.

Jag upptäcker nu att jag i det närmaste svarar med en text som är ett eko av din, men med en annan formulering.

Men min slutsats är en annan, det här är en barbarisk tradition som till största delen praktiseras i Afrika.

Den finns, men är inte särskilt utbredd, i andra delar av den muslimska världen såsom merparten av Mellanöstern, Iran, Pakistan, Bangladesh och Indonesien.
Senast redigerad av Prora 2019-02-12 kl. 01:14.
Citera
2019-02-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det du anför är det ingen som ifrågasätter. Alla normala människor tar starkt avstånd från detta. Vad den här professorn gjorde var att hävda att de medicinska komplikationerna könsstympningen gav upphov till i vuxen ålder, alltså runt 20 år senare och därefter inte var så stora som de har utmålats som.

Sedan hänvisar andra inlägg till rapporter från WHO som pekar på motsatsen. Då är jag benägen att mer lita på WHO.

Men jag skulle önska att folk ordentligt läser igenom de inlägg de svarar på. Ingen ifrågasätter att könsstympning är förkastligt.

Sedan bör forskare tänka på att de med sina uttalanden riktar sig till en allmänhet som lätt feltolkar det sagda och därför vara noga med att exakt uttrycka det de vill ha sagt för att undvika missföstånd. Så skedde inte i detta fall.
Ja jag är allmänhet. Ni forskare kommer ha svårt att hitta hur man ska lösa denna kulturkrock.
Vi kanske kan få ihop ett program på kunskapskanalen om hur fin denna sed är? Visst?
Citera
2019-02-12, 01:27
Medlem
Att man skalar inte bar bort hela klittan alltid, så det är inte så farligt, bara delar.
Som om vi killar hade fått ollonet hyvlat ett par gånger. "Det sätter inga spår i vuxenlivet".
Citera
2019-02-12, 01:34
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ja jag är allmänhet. Ni forskare kommer ha svårt att hitta hur man ska lösa denna kulturkrock.
Vi kanske kan få ihop ett program på kunskapskanalen om hur fin denna sed är? Visst?

Jag är ingen forskare. Jag noterar bara att om man uttrycker sig osmidigt så kan man, även om intentionerna är de bästa, få en blodvittrande press och en ickereflekterande allmänhet emot sig. Och det var knappast professorns avsikt.

Jovisst uttrycker jag mig raljerande, men det här är inte den första tråden på flashback där folk med bristande läsförståelse högljutt deklamerar sitt motstånd och förakt för något som aldrig har uttryckts.

Ingen accepterar kvinnlig könsstympning. Däremot kan man fråga sig varför seden bland judar med manlig könsstympning förbigås med tystnad i pressen.
Citera
2019-02-12, 01:47
Medlem
Proras avatar
Citat:
Att man skalar inte bar bort hela klittan alltid, så det är inte så farligt, bara delar.
Som om vi killar hade fått ollonet hyvlat ett par gånger. "Det sätter inga spår i vuxenlivet".

Då var vi där igen med läsförståelse.

Professorn hävdade, sant eller osant, att de medicinska komplikationerna i vuxen ålder efter en könsstympning gissningsvis utförd ungefär tjugo år tidigare, inte var så stora som tidigare gjorts gällande. Hur stora komplikationerna tidigare hade sagts vara framgår inte.

Du utläser detta som att hon sagt att det inte sätter spår i vuxenlivet. Vad fan får du det ifrån?
Rimligen hämmas sexlivet. Men hennes uttalande handlar inte om sexuell njutning, utan om medicinska komplikationer. Jag är inte gynekolog, men det bör väl handla om urinläckage, förlossningskomplikationer, kronisk sveda och smärta, benägenheten att dra på sig elakartade infektioner o.s.v.
Senast redigerad av Prora 2019-02-12 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in