Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Ja, hvorfor ikke velge et barn for eksempel? Betalingsvilje vil være skyhøy. Jeg tror det har med lokale forhold å gjøre. At noen har kjent til manglende sikkerhet og overvåkning rundt boligen, de faste rutinene som dette aldrende ekteparet har. Kanskje naivitet rundt låsing av dører osv. Den usjenerte inngangen bak en høy hekk. Enkel adkomst til eiendommen gjennom kratt og skog langs vannet. Gode spaningsmuligheter fra offentlige turområder som omkranser boligen. Noen har sett en åpenbar god mulighet og valgt offeret ut fra det. Selv om ekteparet holder en lav profil, så er det tusenvis i lokalmiljøet som kjenner til dem, og vet om formuen.
for å tenke litt mer rundt hvorfor TH ble valgt. (Gitt at TH ikke har noe med forsvinningen å gjøre)
Har kidnapperne i større eller mindre grad kartlagt rike personer i norge ? i så fall skulle TH være et godt eller perfekt offer. Det er mulig han er det; har tilstrekkelig m likvide midler, en hjemmeværende kone, ingen barn, ansatte eller andre i huset. Et offer med god helse, som ikke bruker medisiner. Gammel eller ingen alarm eller andre sikkerhetstiltak / innretninger, en fluktrute uten bompassering eller overvåkningskameraer. Osv. Et hus som har noenlunde enkel tilkomst og som ligger relativt usjenert til. Nærhet til gjemmested, evt grenseovergang (om kidnapping blir oppdaget tidlig, kan de ikke kjøre for lenge)
Det er mulig TH passer godt her, og om det er få andre slike kanidater blant norges 100-200 rike, så kan det tale for dette.
Alternativt har kidnapperne kjennskap til TH og / eller lokalkunnskap om området og har f.eks. latt seg «inspirere» av presseoppslag om TH. Opprettelsen av monerokontoen rett etter DN artikkel om PE kan kanskje tyde på det.
Om kidnapperne verken har lokalkunnskap eller kunnskap om TH, så har de i såfall måtte gjøre en ganske omfattende kartlegging og rekognosering for å finne ut av parets vaner, også avsjekke evt alarm, sikkerhetstiltak, overvåkningskameraer, andre beboere i huset, offerets helse, også naboers vaner, osv. Om så er tilfelle har jeg vanskelig å se for meg at de har klart det uten å etterlate seg spor, eller at noen ikke ville legge merke til dette.
Om kidnapperne har enten lokalkjennskap eller kjennskap til TH, så burde antall personer å lete etter være langt mindre for politiet. Dvs personer som kan ha tilknytning enten til Lørenskog eller TH og som er kapable til å utføre en kidnapping.
Personlig tror jeg sistnevnt er det mest sansynlige, og jeg ville trodd at politiet hadde mye igjen for å lete etter disse koblingene. Dvs noen som kjenner til TH og/eller lokale personer som har en eller annen kobling til tyngre kriminalitet.