2019-02-11, 12:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror inte polisen är här och läser hela tiden men vet att dom är intresserade och läser när dom får info från allmänheten att något kan vara av intresse att titta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte för att jag betvivlar att Polisen med stor sannolikhet tittar in här då och då och läser, men att skriva "Vi vet..." -njae, det där har du svårt att leda i bevis tror jag.

Alternativt: Vilka är då ni, ni som vet det?

Svårt att leda i bevisning så klart, men så här säger våran Springare iallafall:

Citat:
– Flashback är en av de första sajterna vi kollar, säger han.
Citat:
Men en sida sticker ut särskilt mycket och det är Flashback forum. Springare berättar att polisen har haft stor nytta av Flashback i flera större utredningar.

– Det är en av de första sajterna vi går ut på. Oftast hittar man jättebra uppgifter där. Sen använder man inte allt, men man får hintar. I många utredningar, som jag varit involverad i där vi har tittat på Flashback, där har uppgifterna visat längre fram att många där är jävligt initierade.

– Man får hintar, det kan dyka upp namn, adresser, företeelser och så vidare. Det kan vara vissa beskrivningar där ”fan, det här måste vi kolla upp”. Den typen av uppgifter används för att hjälpa oss att komma rätt, och att titta på rätt saker, för att vi sen ska kunna uppdaga saker så att det kommer från oss. Vi skriver inte i ett förundersökningsprotokoll att något är si och så för att det läste vi på Flashback, skrattar Springare.

https://nyheteridag.se/peter-springare-om-att-utreda-grova-brott-flashback-ar-en-av-de-forsta-sajterna-vi-kollar/
Citera
2019-02-11, 12:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har du hört om svaren har kommit ännu från NFC?

"Åklagaren om Lena-mordet: Jättemycket teknisk bevisning"
https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

Har inte hört något om det.
Citera
2019-02-11, 12:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hörde på Brottscentralen (tror jag att det var?) häromdagen att det gjorde man. Det var en tittarfråga som besvarades av en polis.
I vilken omfattning framgick inte, men det känns naturligt då det kan komma fram information från personer som har insyn, som har bevittnat saker som inte har framkommit i förhör (eller ännu mer).

Det gör man nog. Numera tar det inte lång tid varje dag att gå igenom alla inlägg. Har man tio heltidsarbetande poliser så kan säkert en av dem avvara en stund dagligen för att läsa och skriva här.
Citera
2019-02-11, 12:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Då behöver man ju inte gräma sig allt för mycket att han inte blev häktad. Möjligtvis hade det sett ut som ett större misslyckande om han släpps ut efter flera månader istället för en vecka.

En häktning på sannolika skäl hade dock kunnat påskynda utredningen då de hade fått snabbare svar från NFC. Det i sig hade ju kunnat leda till häktningsförlängning, beroende på svaren från NFC.
Senast redigerad av Netherworld 2019-02-11 kl. 12:38.
Citera
2019-02-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Håller med, men det var till 'VigosRos' jag ställde min fråga.
Dumt att skriva "Vi vet.." när man inte har täckning för ett sånt påstående.
Tycker jag.
Jag vet vem Du svarade och för att visa att hen hade täckning för sitt påstående om "vi"... nu har Du fått Ditt svar... från fler än hen/och att jag visste... och dessutom från Springare visade det sig.
Citera
2019-02-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Svårt att leda i bevisning så klart, men så här säger våran Springare iallafall:

https://nyheteridag.se/peter-springare-om-att-utreda-grova-brott-flashback-ar-en-av-de-forsta-sajterna-vi-kollar/
Det svaret kom lämpligt från Springare idag!
Citera
2019-02-11, 13:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det svaret kom lämpligt från Springare idag!
Fast artikeln är från april 2017.
Citera
2019-02-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fast artikeln är från april 2017.
Ok... missade det tittade på datumet som stod högst upp.
Oavsett så visar det att polisen har koll på FB som vi pratade om i här i tråden.
Citera
2019-02-11, 13:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det du beskriver bör man absolut ha i beaktande. Med andra i rätten och ett annat försvar, skulle det likväl kunnat blivit en häktning på sannolika skäl. Dock så tror jag att det saknas något väsentligt i utredningen för att leda detta fall till åtal.
Advokaten verkar ju knappast ha behövt öppna munnen under häktningsförhandlingarna. Tror inte att han skulle ha kunnat få sin klient häktad på sannolika skäl ens om han hade velat:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001115

Möjligen att Claes Borgström skulle ha lyckats med det, men han är väl pensionerad nu.
Citera
2019-02-11, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som att inga av SD:s plagg eller skor saknas i det här fallet helt enkelt.
Såvida han inte hade dubbla uppsättningar av just det som bars på mordkvällen.

Du tänker för att han inte är häktad på sannolika skäl? Eller har du något annat i åtanke?

Jag tänker att om det inte finns tydliga bevis för att plagget har funnits exakt vid mordtillfället och att det saknas i anslutning till det då kan det vara svårt att bevisa när och hur det har försvunnit.

Det kan vara en länk i en indiciekedja, men om MGM har en förklaring som inte går att motbevisa hur plagg/ skor försvunnit så blir den inte så stark eller ens något av värde.
Citera
2019-02-11, 14:16
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Det låter ju bra. Det vågade jag inte tro.
Citera
2019-02-11, 14:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du tänker för att han inte är häktad på sannolika skäl? Eller har du något annat i åtanke?

Jag tänker att om det inte finns tydliga bevis för att plagget har funnits exakt vid mordtillfället och att det saknas i anslutning till det då kan det vara svårt att bevisa när och hur det har försvunnit.

Det kan vara en länk i en indiciekedja, men om MGM har en förklaring som inte går att motbevisa hur plagg/ skor försvunnit så blir den inte så stark eller ens något av värde.

Misstanke om saknade plagg och skor kunde gjort att det räckt till sannolika. Det behöver inte vara bevisat. Det är mycket som inte är bevisat så som misshandeln och ofredandena eftersom anmälningarna lades ner men likväl används de som grund till skälig misstanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in