2019-02-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om den här personen ska kunna plockas in är det jätteviktigt att alla som vet något hjälper utredningen med uppgifter. Antingen genom direktkontakt med polisen eller, i andra hand, genom att skriva här och ge tips. Ev. försvunna klädplagg, som KSP skrev om igår, hur MGM var klädd o.s.v.
Vi vet att polisen läser här och följer upp spår!
Inte för att jag betvivlar att Polisen med stor sannolikhet tittar in här då och då och läser, men att skriva "Vi vet..." -njae, det där har du svårt att leda i bevis tror jag.

Alternativt: Vilka är då ni, ni som vet det?
Citera
2019-02-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det du beskriver bör man absolut ha i beaktande. Med andra i rätten och ett annat försvar, skulle det likväl kunnat blivit en häktning på sannolika skäl. Dock så tror jag att det saknas något väsentligt i utredningen för att leda detta fall till åtal.
Gissar att du syftar på en kompetent ledning för den pågående utredningen?
Citera
2019-02-11, 11:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det du beskriver bör man absolut ha i beaktande. Med andra i rätten och ett annat försvar, skulle det likväl kunnat blivit en häktning på sannolika skäl. Dock så tror jag att det saknas något väsentligt i utredningen för att leda detta fall till åtal.

Nej, åklagarens senaste rapport till Tingsrätten den 22 jan. lät inte särskilt positiv.
Om SD hade blivit häktad på sannolika skäl hade han nog ändå släppts vid det här laget eller vad tror du?
Citera
2019-02-11, 12:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Gissar att du syftar på en kompetent ledning för den pågående utredningen?

Haha, näe. Jag tvivlar inte på kompetensen bland ledningen. Visst, det finns säkert mer skillade utredare, men jag tror deras kompetens räcker. Misstag sker dock ibland, även bland de bästa. Tänkte mer på viktig tekniskt bindande bevisning till fp och LW:s och/eller SD:s kropp/kläder.
Citera
2019-02-11, 12:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, åklagarens senaste rapport till Tingsrätten den 22 jan. lät inte särskilt positiv.
Om SD hade blivit häktad på sannolika skäl hade han nog ändå släppts vid det här laget eller vad tror du?

Det tror jag. Med tiden ökar kraven.

Edit: Ett exempel på det har vi ju i fallet med Tess.
Citera
2019-02-11, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Haha, näe. Jag tvivlar inte på kompetensen bland ledningen. Visst, det finns säkert mer skillade utredare, men jag tror deras kompetens räcker. Misstag sker dock ibland, även bland de bästa. Tänkte mer på viktig tekniskt bindande bevisning till fp och LW:s och/eller SD:s kropp/kläder.
Har du hört om svaren har kommit ännu från NFC?

"Åklagaren om Lena-mordet: Jättemycket teknisk bevisning"
https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning
Senast redigerad av Draifos 2019-02-11 kl. 12:23.
Citera
2019-02-11, 12:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det tror jag. Med tiden ökar kraven.

Edit: Ett exempel på det har vi ju i fallet med Tess.

Då behöver man ju inte gräma sig allt för mycket att han inte blev häktad. Möjligtvis hade det sett ut som ett större misslyckande om han släpps ut efter flera månader istället för en vecka.
Citera
2019-02-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte för att jag betvivlar att Polisen med stor sannolikhet tittar in här då och då och läser, men att skriva "Vi vet..." -njae, det där har du svårt att leda i bevis tror jag.

Alternativt: Vilka är då ni, ni som vet det?
Jag tror inte polisen är här och läser hela tiden men vet att dom är intresserade och läser när dom får info från allmänheten att något kan vara av intresse att titta på.
Citera
2019-02-11, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om den här personen ska kunna plockas in är det jätteviktigt att alla som vet något hjälper utredningen med uppgifter. Antingen genom direktkontakt med polisen eller, i andra hand, genom att skriva här och ge tips. Ev. försvunna klädplagg, som KSP skrev om igår, hur MGM var klädd o.s.v.
Vi vet att polisen läser här och följer upp spår!

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har de inte hittat något i bilen?

Ja, de kommer att kartlägga LW, hennes sista tid noggrannt. Även SD:s.

Och som du säger, att förstöra bevis är också ett bevis😁.

I mordet på Tova rekonstruerade man tiden innan mordet på flera plan.
Ett av dom var genomgång av bilder. Detta för att kunna styrka att de brända rester av kläder som man hittat i en tunna på gården, var kläder som Billy hade haft strax innan mordet.
Ett enormt arbete lades ner på att identifiera t ex knappar som hittats i tunnan. Man kontaktade fabrikanten och kunde till slut identifiera plagget och att detta saknades, men strax innan mordet fanns bilder på Billy med denna jacka.
Då gick man igenom plagg efter plagg.
Bara för att ge ett exempel på hur man kan bevisa efter idogt arbete att en persons kläder plötsligt är oförklarligt borta.

Det känns skönt att de varit på plats idag och att insamling av bevis fortsätter.

För att fälla eller fria.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
För att förtydliga mitt inlägg angående vittnesiakttagelsen.
Min källa sa att SD:s setts ute och gå i det aktuella området den aktuella tidpunkten.

Aktuellt område borde då rimligtvis vara runt SD:s bostad, Lenas bostad eller planket.
Aktuell tidpunkt borde vara mellan 23-00
Annars hade väl vittnet inte varit aktuellt i utredningen.

Jag får inte tag i min källa nu och tror tyvärr inte källan vet närmare exakt vilket klockslag iakttagelsen har gjorts.
Men får jag ytterligare uppgifter så postar jag det.

LW försvann från sitt hem på måndag 14/5 på kvällen.
Det hade varit en vanlig vardag. De flesta arbetade, säkert också SD?

Vilka kläder har han på sitt arbete? Är han alltid ute på inspektion och bär han då särskilda arbetskläder, dvs byter om efter jobbet?

Vad gjorde han efter jobbet? Åkte han direkt hem, skjutsade han tjejerna till någon aktivitet, hälsade han på någon?

Träffade han någon på kvällskvisten, innan mörkrets inbrott?
I mörkret är alla katter grå.

Sådan tur som i Billy- fallet lär man väl inte ha i detta mordfall.
Billy fotade sig samma dag som mordet skedde.
Och ett färskt foto fanns med Billy på en dyr och relativt ny jacka, som dessutom var ett favoritplagg. Båda dessa saknades, utan att Billy kunde förklara hur. Men i en tunna på gården hittades i kol - resterna metallknappar...

Men det finns en mängd foton på mgm. Även på skor. Och i ett sådant mord som detta måste det vara svårt att inte få blod på skorna om det stämmer att det var omfattande våld på kroppen.

Jag tror att det är standard att gå igenom i både förhör, bilder och genomgång av kläder både i mgm hem, jobb, bil, sommarstugor, andra ställen där man kan ha förråd av kläder.
Citera
2019-02-11, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror inte polisen är här och läser hela tiden men vet att dom är intresserade och läser när dom får info från allmänheten att något kan vara av intresse att titta på.

Jag hörde på Brottscentralen (tror jag att det var?) häromdagen att det gjorde man. Det var en tittarfråga som besvarades av en polis.
I vilken omfattning framgick inte, men det känns naturligt då det kan komma fram information från personer som har insyn, som har bevittnat saker som inte har framkommit i förhör (eller ännu mer).
Citera
2019-02-11, 12:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
LW försvann från sitt hem på måndag 14/5 på kvällen.
Det hade varit en vanlig vardag. De flesta arbetade, säkert också SD?

Vilka kläder har han på sitt arbete? Är han alltid ute på inspektion och bär han då särskilda arbetskläder, dvs byter om efter jobbet?

Vad gjorde han efter jobbet? Åkte han direkt hem, skjutsade han tjejerna till någon aktivitet, hälsade han på någon?

Träffade han någon på kvällskvisten, innan mörkrets inbrott?
I mörkret är alla katter grå.

Sådan tur som i Billy- fallet lär man väl inte ha i detta mordfall.
Billy fotade sig samma dag som mordet skedde.
Och ett färskt foto fanns med Billy på en dyr och relativt ny jacka, som dessutom var ett favoritplagg. Båda dessa saknades, utan att Billy kunde förklara hur. Men i en tunna på gården hittades i kol - resterna metallknappar...

Men det finns en mängd foton på mgm. Även på skor. Och i ett sådant mord som detta måste det vara svårt att inte få blod på skorna om det stämmer att det var omfattande våld på kroppen.

Jag tror att det är standard att gå igenom i både förhör, bilder och genomgång av kläder både i mgm hem, jobb, bil, sommarstugor, andra ställen där man kan ha förråd av kläder.

Det verkar som att inga av SD:s plagg eller skor saknas i det här fallet helt enkelt.
Såvida han inte hade dubbla uppsättningar av just det som bars på mordkvällen.
Citera
2019-02-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med, men det var till 'VigosRos' jag ställde min fråga.
Dumt att skriva "Vi vet.." när man inte har täckning för ett sånt påstående.
Tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in