Citat:
Ursprungligen postat av
drsniffer
Har spurt om dette før uten å få noe vettugt svar, men prøver igjen;
Hvor lang tid vil det ta å samle sammen 225' Monero (Forutsetter en fastkurs mot EUR for å gi eksemplet makt) ?
Hvis det foregår "forhandlinger", hva forhandles det i så fall med og om?
Jeg forutsetter her at det er TH/politiet som søker forhandlinger, ettersom ligaen har AEH i sin varetekt og fra starten kunngjorde sine vilkår for å slippe henne løs.
Ligaen har demonstrert at deres strategi og gjennomføring tåler tiden tann og bedre enn alt annet som er naturlig å sammenligne med.
Ligaen må ha en klar formening om at det er mulig å fremskaffe 225' Monero, i motsetning til opinionen blant folk flest.
I dette legger jeg også en forutsetning om at ligaen har en formening om hvor lang tid TH/politiet bør innvilges for å ferdigstille denne delen, slik at det ikke blir en klassisk situasjon der gisseltakere stadig må vente en time til for å få et fly klart på rullebanen og en sekk med umerkede sedler.
Har også luftet at en liga sannsynligvis vil be om delbetalinger for å teste betalingsviljen (betalingsevne er ikke en sak i saken) underveis.
En slik strategi vil også gi muligheten for å terminere aksjonen underveis. F.eks TH har overført 4 x 25' Monero, så dukker plutselig AEH opp langs en øde vei med hette over hodet i et helt vilkårlig land.
Hvis det skulle skje vil vi stå tilbake å klø oss i hodet og lure på hvorfor ikke vente til 5 x 25' var blitt overført. Svaret kan bare være at ligaen er hyper-rasjonell og holder seg målepunkter hugget i sten lenge før operasjonen ble satt i sving.
Det vil være helt nytt og en meget stor prestasjon gitt psykologien som gjelder for denne type saker.
Hvis det er slik at TH/politiet har fått livstegn som gjør at det ikke er noen grunn til å velge "Ikke betale" og har betalt, hvorfor er ikke saken løst?
Som i eksemplet ovenfor, med en hyper-rasjonell liga, så kan åpenbart det motsatte også være tilfelle.
Vi fikk 225' Monero selv om det tok litt tid. La oss prøve å skvise sitronen litt til.
Ved livstegn går hele saken over til å handle om dilemmaet "Betale" eller "Ikke betale" basert på status i etterforskningen.
Dersom valget faller på "Betale" fordi det ikke er sannsynlig med noe snarlig gjennombrudd i etterforskningen, så ser jeg ikke helt for meg en langdryg prosess hvor målet er å bli innvilget en form for rabatt virker særlig rasjonelt/aktuelt fra TH/politiets side.
En liga vil har svært liten interesse av å kommunisere noe utover "livstegn" ettersom det umulig kan tilføre deres posisjon noen positiv verdi.
En liga må, uavhengig av utspekulert brilliant gjennomføring, kalkulere inn en risiko som øker etter tid medgått, f.eks i form av at politiet ruller opp saken via tekniske spor eller taktisk etterforskning.
Hva kan en liga foreta seg dersom TH/politiet likevel skulle gå for å hale ut tiden etter at livstegn er gitt?
Jeg finner det rart at TH ikke har betalt. I alle tilfeller. Det ville jo vært en genial måte å betale for oppdraget på, hvis kidnappingen hadde vært bestilt. Men det sammenfaller vel også med hans personlighet, som vi har fått en viss oppfatning av. Han ønsker kontroll, og liker ikke å bli fortalt hva han skal gjøre.
Hvis han har bestilt kidnappingen, så ville han ha stilt seg i en posisjon der han for alltid vil kunne presses for penger. Dette stemmer dårlig med hans personlighet. Hvis han da ikke vet at han har kort tid igjen å leve. Det er kun ved hans død AEH vil arve, noe det kan virke som han ikke unner henne. Hun har jo måttet skrive fra seg alle verdier ved en eventuell skilsmisse, og er detjeg kaller økonomisk undertrykt.
Noen nevnte en episode på et julebord. Dette er info som kun indre krets har, og som mediene ikke har gått ut med. Det er i det hele tatt mye mediene sitter på som de ikke går ut med.
Jeg finner det også merkverdig at politiet legger opp til så mye spekulasjon som de gjør.