2019-02-10, 12:51
Medlem
landbandys avatar
Jag tror fortfarande på att Lena mycket gärna och ofta "störde" äktenskapet som SD och HD hade , utan att tänka sig för ,med tex ett antal sms efter normal sovtid ,som gjorde att HD blev ledsen ,hon kände antagligen att deras egen privata sfär blev nallad på .

Efter ett tag tröttnade HD såklart och gav direktiv om hur hon ville ha det ,annars tänkte hon flytta ,och så blev det ju .

Då lagom hade Lena blivit extra intresserad utav mannen med initialerna JH ,och antar då att hon slutade sms:a SD ,och började sms:a JH istället .

Där blev allt förändrat för SD. Förut hade två kvinnor slagits om hans uppmärksamhet ,och nu helt plötsligt så hade ena kvinnan flyttat och den andra kvinnan fått intresse för en annnan man .

Klart att SD blev sur , tvär ,arg och besviken på det hela , och visste varken ut eller in .

Helt plötsligt styrde kvinnorna varsitt eget skepp , bildligt talat , och kvar satt SD i en övergivet egen skuta . Klart det kändes .....
Citera
2019-02-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
[..]
Varför inte citera vad jag skrivit, för nu hittar du bara på.
Du har väldigt lätt att förlora dig i fantasins värld och en religiös världsbild.

Förstå att LW var väldigt smart och vass. Hon läste mycket, såg inte på tv utan löste mystar och tränade. Hon var öpoen, glad och intelligent, hon om någon borde inte låtit sig mördas.
Nej det var absolut inte hennes fel, men hon borde ha sett faran, skulle ha sett den.
Om hon använt hjärnan, om hon tänkt efter vad hon sysslade med.
Att hon skämdes för att hon träffade SD är iaf ett bevis på att hon visste att det var fel.

Där, skulle hon använt hjärnan och inte låta SD lyckats med sina hot och sin manipulation.

Hon liksom många andra kvinnor som mördas skulle ha brutit direkt när det osunda i relationen blev tydlig. Tagit hjälp, ställt sig upp och talat om för alla hur SD tillät sig behandla henne.
Även om det inte hjälper alla kvinnor i en sådan situation tror jag det skulle hjälpt henne.
Hon kunde haft en överfalls larm för tusan.
(mitt första fetade)
Näe, det är klart att inte LW "borde" låtit sig bli mördad!
Men eftersom vi inte vet hur eller varför eller vem som mördade henne, så är det ju bara dumt att tala i termer av "borde".
Eller hur?

(mitt andra fetade)
Du skriver att LW visste att hon gjorde "fel" i att träffa SD för att hon skämdes.
Sanningen ligger nog närmare i att från ett annat perspektiv, nämligen från omgivningens (då antagligen inkluderande dig), så uppstår "felet" i att omgivningen, med dig, stämplar LW:s beteende som "fel". Det är alltså bl a du som "fel"-märker hennes agerande. Det är du och andra i LW:s omgivning som försätter henne i skam.
Förstår du?

Ingen människa föds med skam.
Skammen skapas. Den leder ibland till att passionerade individer känner sig tvungna att smyga med sina kontakter/relationer för att undgå t ex en församlings hårda kollektiva skamstämpling. Det är alls inte bra.
Eller hur?
Citera
2019-02-10, 15:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mitt första fetade)
Men eftersom vi inte vet hur eller varför eller vem som mördade henne, så är det ju bara dumt att tala i termer av "borde".
Eller hur?

(mitt andra fetade)
Du skriver att LW visste att hon gjorde "fel" i att träffa SD för att hon skämdes.
Sanningen ligger nog närmare i att från ett annat perspektiv, nämligen från omgivningens (då antagligen inkluderande dig), så uppstår "felet" i att omgivningen, med dig, stämplar LW:s beteende som "fel". Det är alltså bl a du som "fel"-märker hennes agerande. Det är du och andra i LW:s omgivning som försätter henne i skam.
Förstår du?

Skammen skapas. Den leder ibland till att passionerade individer känner sig tvungna att smyga med sina kontakter/relationer för att undgå t ex en församlings hårda kollektiva skamstämpling. Det är alls inte bra.
Eller hur?

Jag tror inte hon skämdes för sina känslor och passion utan för att hon inte var tillräckligt stark för att lämna när det började gå nedför.

Känslor i sig kan man inte hjälpa att man har/får men de flesta av oss kan ändå kapa banden direkt om vi inte blir väl behandlade.
Citera
2019-02-10, 15:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi är inte i en rättegångssal, detta är ett anonymt forum.

Jag har sett dig skriva många andra saker om helt andra helt ostraffade personer med många förskräckliga teser om henne/honom, hennes liv, hennes uppfostran och hem, hennes barn. Dessvärre kan hon själv aldrig mer tala för sig eller sina barn.

En av teserna du hade häromdagen var väl om en minderårig, icke dömd, numera relativt nyligen moderslös (pga av mord) person:

https://www.flashback.org/sp66669130

Denna spekulation är väl underbyggd på fakta och väl motiverad. Helt ok enligt dig att både berätta hur hemsk LW var och även peka ut sonen.

Även utredarna och ÅK har fått sin dos av insinuationer vad gäller opartiskhet (religiösa) och jag minns inte allt.

Du kastar sten i glashus.
Och passar också alltid på att sparka en på smalbenen.

DU lägger den starka värderingen om att Lena Wesström var hemsk glöm inte det. Jag håller INTE med dig om att LW var en hemsk person. Det förklarar varför dessa dina onämnbara hemska sidor hos LW inte alls vidrörs.Det vore intressant att veta varför du tycker LW var det?

Mitt osentimentala intresse av LWs hela person och liv och levende är enkom för att belysa vad som för mördaren motiverat våldet som i raseri orsakat Lena Wesströms avdagatagande. Det finns en icke svåruppfattad distinkt linje för vad som är skvaller och vad som för utredningen är relevant information. Man vet det .
Liksom i många brottsmål reagerar anhöriga/berörda när gärningsbeskrivningen presenteras. Det är tyvärr av nöd tvunget att också brottsoffrets handlande osentimentalt framsläggs rätten för att kunna ge domstolen en så rättvis bild av gärningen som möjligt. För att exemplifiera är våldtäcksoffers handlingar ofta till allmänt förtret för att det alls finns med i gärningsbeskrivningen.

Med visshet om att mitt inlägg upprör dom som förfäktar att hos en avliden ska ignoreras och tystas dom sidor läsaren själv betraktar som moraliskt icke tilltalande Så är min fasta ståndpunkt att det är en vanvördig skymf att inte värdesätta var människas dignitet med hela dess väsen. Att ge LW epitetet hemsk är en skymf mot hennes dignitet.

Om rättssystemets och dess ev, opartiskhet är du inte bara naiv utan okunnig. Därför avser jag inte ytterligare tidskrävande polemik om detta. Har dock berört även detta i tråden.

Vad gäller NW ber jag att få återkomma.
Med det bör sägas att det är ointelligent att på emotionella grunder eller av sentimentalitet friskriva någon p.g.a ålder.

(Fotnot: F.ö.v har jag tidigare i denna tråd starkt ifrågasatt straffriåldern.)
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-10 kl. 16:51.
Citera
2019-02-10, 17:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
(mitt första fetade)
Eller hur?

(mitt andra fetade)
Förstår du?

Eller hur?

Givetvis så skämdes hon över att ha en relation med SD!
Har du inte sett hur han ser ut?
Att han dessutom verkar vara dum i huvudet
gör ju inte saken bättre!
Citera
2019-02-10, 17:09
Medlem
Minnet börjar svikta och att hitta rätt information i denna tråd blir svårare för varje nytt inlägg som postas.
Visst finns det uppgifter om vittnesiaktagelser på både SD och LW samma kväll hon mördades?

Jag menar att vittnen skall ha sett SD i bostadsområdet på kvällen, alltså timmar före mordet på Lena.
En granne till Lena skall också ha gjort iakttagelser på henne i samma bostadsområde vid 21-tiden samma kväll, alltså endast timmar före mordet. Detta är inte på något sätt anmärkningsvärt eftersom båda bor i området.
Det jag vill komma fram till är att dessa vittnen kanske även har noterat vilka kläder Lena och Stefan hade på sig vid det tillfället de iakttogs, detta med tanke på information om att Lena dödades med kraftigt våld mot kroppen.

Har utredningen uppgifter om dessa kläder?
Har utredningen hittat och analyserat dessa kläder?
Saknas dessa kläder?
Vilka kläder hade Lena på sig när hon hittades?
Vilka av SD kläder har analyserats?

De kläder som GM hade på sig under själva mordet bär garanterat spår av händelsen och finns med stor sannolikhet inte kvar i GM ägo.
Saknar utredningen kläder som man vet att SD ägde under tiden för mordet?
Citera
2019-02-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte hon skämdes för sina känslor och passion utan för att hon inte var tillräckligt stark för att lämna när det började gå nedför.

Känslor i sig kan man inte hjälpa att man har/får men de flesta av oss kan ändå kapa banden direkt om vi inte blir väl behandlade.
Nähä, det tror du inte?
Men ser du, det gör inte jag heller!

Om LW, som här i tråden påstås, kände skam, så var det enligt mig för att hennes omgivning försatte henne i skam.
Mindre för att hon inte hade kraft att bryta.

Om LW sluppit leva "övervakad" alltså utan en yttre, vaktande social kontroll, så hade hon med stor sannolikhet kunnat ryckt på axlarna åt att hon, p g a sin passion, inte förmådde klippa relationen med SD.

Spekulation:
Så här tänker jag att LW då kunde ha sagt högt till sig själv på sin kammare:
"Åh, Gud vad jag attraheras av den där karl'n! Tack för att jag får känna att jag lever helt och fullt! Och tack för att Du låter mig slippa brännmärkas av min omgivning för detta!"

Har du 'Rosamund' aldrig varit i Passion? -landet med mjölk, honung och stormvindar..
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-10 kl. 17:17.
Citera
2019-02-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Minnet börjar svikta och att hitta rätt information i denna tråd blir svårare för varje nytt inlägg som postas.
Visst finns det uppgifter om vittnesiaktagelser på både SD och LW samma kväll hon mördades?

Jag menar att vittnen skall ha sett SD i bostadsområdet på kvällen, alltså timmar före mordet på Lena.
En granne till Lena skall också ha gjort iakttagelser på henne i samma bostadsområde vid 21-tiden samma kväll, alltså endast timmar före mordet. Detta är inte på något sätt anmärkningsvärt eftersom båda bor i området.
Det jag vill komma fram till är att dessa vittnen kanske även har noterat vilka kläder Lena och Stefan hade på sig vid det tillfället de iakttogs, detta med tanke på information om att Lena dödades med kraftigt våld mot kroppen.

Saknas dessa kläder?

De kläder som GM hade på sig under själva mordet bär garanterat spår av händelsen och finns med stor sannolikhet inte kvar i GM ägo.

Lena sades väl vara rosaklädd vid träningen runt 21-tiden. Resten har nog inte framkommit här och utredningen är ju hemlig men du kanske vet mer?
Citera
2019-02-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jag tror fortfarande på att Lena mycket gärna och ofta "störde" äktenskapet som SD och HD hade , utan att tänka sig för ,med tex ett antal sms efter normal sovtid ,som gjorde att HD blev ledsen ,hon kände antagligen att deras egen privata sfär blev nallad på .

Efter ett tag tröttnade HD såklart och gav direktiv om hur hon ville ha det ,annars tänkte hon flytta ,och så blev det ju .

Då lagom hade Lena blivit extra intresserad utav mannen med initialerna JH ,och antar då att hon slutade sms:a SD ,och började sms:a JH istället .

Där blev allt förändrat för SD. Förut hade två kvinnor slagits om hans uppmärksamhet ,och nu helt plötsligt så hade ena kvinnan flyttat och den andra kvinnan fått intresse för en annnan man .

Klart att SD blev sur , tvär ,arg och besviken på det hela , och visste varken ut eller in .

Helt plötsligt styrde kvinnorna varsitt eget skepp , bildligt talat , och kvar satt SD i en övergivet egen skuta . Klart det kändes .....

Han hade sig själv att skylla. Hade han varit en normal gentleman mot kvinnorna så hade allt sett annorlunda ut.
Citera
2019-02-10, 18:49
Medlem
Citat:
(mitt första fetade)
Eller hur?

(mitt andra fetade)
Förstår du?

Eller hur?

Du är inte riktigt klok och det inser du nog själv eller hur?
Förut brännmärkte du henne för ett svek mot någon du kallar Gud, nu hyllar du det... personlighetsförändring?
LW skämdes, inte vi andra.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Dessa egendomliga personlighetsförändringar vissa
konton genomgår förvirrar.

Verkligen, helt makalöst

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Givetvis så skämdes hon över att ha en relation med SD!
Har du inte sett hur han ser ut?
Att han dessutom verkar vara dum i huvudet
gör ju inte saken bättre!

Ja hon skämdes över flera saker, kanske att hon inte var stark nog att bryta helt med SD, kanske för att han hade lyckats kuva henne med hot och ofredande.
Helt säkert att hon skämdes för hans utseende också, grisögon är ju inte attraktivt direkt...

Citat:
Nähä, det tror du inte?
Men ser du, det gör inte jag heller!

Om LW, som här i tråden påstås, kände skam, så var det enligt mig för att hennes omgivning försatte henne i skam.
Mindre för att hon inte hade kraft att bryta.

Om LW sluppit leva "övervakad" alltså utan en yttre, vaktande social kontroll, så hade hon med stor sannolikhet kunnat ryckt på axlarna åt att hon, p g a sin passion, inte förmådde klippa relationen med SD.

Spekulation:
Så här tänker jag att LW då kunde ha sagt högt till sig själv på sin kammare:
"Åh, Gud vad jag attraheras av den där karl'n! Tack för att jag får känna att jag lever helt och fullt! Och tack för att Du låter mig slippa brännmärkas av min omgivning för detta!"

Har du 'Rosamund' aldrig varit i Passion? -landet med mjölk, honung och stormvindar..

Som sagt du är helt borta, fullständigt. Du är medveten om att SD hotade henne regelbundet och ständigt ofredade henne?
Det kan faktiskt vara så att han tvingade sig på henne med hjälp av hot, dvs våldtäkt också.

Tror du hon stod på kammaren och sa :- Tack Gud för att du låter SD hota, ofreda och misshandla mig, jag försöker bryta mig loss men han är ständigt på mig. Filmar genom mina fönster och smsar mig hela tiden. Tack Gud, du är verkligen superbäst.
Citera
2019-02-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Saknas dessa kläder?

Du har en bra tankegång, antagligen vana från polisarbete av det här slaget. Skulle utredningen inte ha de här uppgifterna efter alla förhör så vore det verkligen förvånande. Å andra sidan finns det väl en anledning till att nästan 700 mord är ouppklarade i det här landet?
Citera
2019-02-10, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
DU lägger den starka värderingen om att Lena Wesström var hemsk glöm inte det. Jag håller INTE med dig om att LW var en hemsk person. Det förklarar varför dessa dina onämnbara hemska sidor hos LW inte alls vidrörs.Det vore intressant att veta varför du tycker LW var det?

Mitt osentimentala intresse av LWs hela person och liv och levende är enkom för att belysa vad som för mördaren motiverat våldet som i raseri orsakat Lena Wesströms avdagatagande. Det finns en icke svåruppfattad distinkt linje för vad som är skvaller och vad som för utredningen är relevant information. Man vet det .
Liksom i många brottsmål reagerar anhöriga/berörda när gärningsbeskrivningen presenteras. Det är tyvärr av nöd tvunget att också brottsoffrets handlande osentimentalt framsläggs rätten för att kunna ge domstolen en så rättvis bild av gärningen som möjligt. För att exemplifiera är våldtäcksoffers handlingar ofta till allmänt förtret för att det alls finns med i gärningsbeskrivningen.

Med visshet om att mitt inlägg upprör dom som förfäktar att hos en avliden ska ignoreras och tystas dom sidor läsaren själv betraktar som moraliskt icke tilltalande Så är min fasta ståndpunkt att det är en vanvördig skymf att inte värdesätta var människas dignitet med hela dess väsen. Att ge LW epitetet hemsk är en skymf mot hennes dignitet.

Om rättssystemets och dess ev, opartiskhet är du inte bara naiv utan okunnig. Därför avser jag inte ytterligare tidskrävande polemik om detta. Har dock berört även detta i tråden.

Vad gäller NW ber jag att få återkomma.
Med det bör sägas att det är ointelligent att på emotionella grunder eller av sentimentalitet friskriva någon p.g.a ålder.

(Fotnot: F.ö.v har jag tidigare i denna tråd starkt ifrågasatt straffriåldern.)

Men hur i hela friden får du in att jag tycker att LW var hemsk?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in