2019-02-10, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hahaha! Nej. Jag menar att du säkert har rätt när du säger att hon inte såg Moa när hon blev sjuk.

Vad jag reagerade på också i nån tidningstext var att pianolärarinnan sa att Moa var välkommen tillbaka till vårterminen men att Oskar då sa att hon aldrig kommer tillbaka eftersom hon aldrig kommer bli frisk. Eller minns jag fel?

Puh!

Har du en länk till citatet?
Citera
2019-02-10, 14:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Puh!

Har du en länk till citatet?
Jag verkar ha kommit ihåg rätt. Efter lite googlande hittade jag detta:
https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/

Efter det tog alla kontakter mellan familjen i Bjärred och flickans pianolärarinna slut. Av de här mejlen framgår att pappan redan i augusti ifjol bedömde att den 11-åriga dotterns hälsotillstånd inte skulle förbättras, så att hon kunde börja ta pianolektioner igen. Detta trots att den lilla flickan så sent som i maj samma år hade visat glatt humör, stort intresse för sitt pianospel och stort ansvar för sin skolgång.
Citera
2019-02-10, 14:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det allra första intryck från brottsplatsen - som vi vet nu tack vara artikeln i svensk polis eller vad den nu heter - var att mannen dödade sin fru och sen begick självmord. Det är det man antog när man kom på platsen. Nu vet man jo att första intryck inte måste vara korrekt. Sen hittade man testamente och USB och en avskedsbrev (på USB?). Efter att man hittade det så tror jag (!) att man gick utifrån den bevisningen och interpreterade bevisningen på brottsplatsen efter den. Hade man bara tittat på brottsplatsen och det hade inte funnits någon annan bevisning så tror jag ingen i världen hade tänkte på att O hade hjälpt H. Men jag vet inte. Försvarsskador hade jo varit en sak.

Ja, det var vad den första patrullen trodde när de gick in i villan men efter det även upptäckt barnen så tror jag inte de ens funderade på vad som fanns runt om. Den ena polisen säger själv att allt blev svart.

De hade ju en tes och den grundade de säkert på det som låg framme. Därefter är jag helt övertygad om att de genomsökt huset minutiöst och säkerställt bevis för analysering.

Förstår inte varför en ny sk trådsanning har börjat dyka upp - att avskedsbrevet/förklaringsbrevet skulle finnas endast på USB. Polisen har ju låtit analysera och kontrollera brevet, de har fastställt att underskrifterna är autentiska och de har tillkommit efter texten har tryckts samt att ingen annan har varit och pillat på det.

Försvarsskador kan säkert uppkomma även om H har bett O om hjälp. När man känner att man är på väg att förlora medvetandet tror jag urtidsmänniskan kommer fram, man värjer sig automatiskt.
Citera
2019-02-10, 14:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det allra första intryck från brottsplatsen - som vi vet nu tack vara artikeln i svensk polis eller vad den nu heter - var att mannen dödade sin fru och sen begick självmord. Det är det man antog när man kom på platsen. Nu vet man jo att första intryck inte måste vara korrekt. Sen hittade man testamente och USB och en avskedsbrev (på USB?). Efter att man hittade det så tror jag (!) att man gick utifrån den bevisningen och interpreterade bevisningen på brottsplatsen efter den. Hade man bara tittat på brottsplatsen och det hade inte funnits någon annan bevisning så tror jag ingen i världen hade tänkte på att O hade hjälpt H. Men jag vet inte. Försvarsskador hade jo varit en sak.

Polisen hade även hållit ca 50 förhör. I en del av dessa tror jag det framkom att både O och H inte hade mått bra. Men som polisen sa, ingen hade sett att denna tragedi skulle komma.
Citera
2019-02-10, 15:09
Medlem
Flashig78s avatar
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.

Om nu pianolärarinnan ser en "fullt frisk" elvaåring, och dessutom får veta, i maj, att man planerar hemundervisning så känns det jäkligt suspekt för mig faktiskt. Nu såg hon ju bara Moa en timme i veckan, men borde det inte synts på henne? Jag vet inte hur ME fungerar alls. Har noll koll på sjukdomen. Men lite hålögd kanske? Trött? Det verkade mer som om det var Oskar som led av ME med tanke på hans förändring i viktnedgång och mörk under ögonen etc.
Citera
2019-02-10, 15:11
Medlem
Citat:

Det fetade: Hade O haft försvarsskador i tex ansiktet eller på armarna och H och/eller barnen hade haft hans dna under naglarna så hade fallet kommit i ett annat läge...och spekulatonerna blivit färre. Vet inte varför det i så fall ej framkommer. Så försvarsskador eller ej?
Citera
2019-02-10, 15:13
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred
Föräldrarna lämnade tre dokument i huset. Ett testamente, ett avskeds/förklarande brev, samt ett dokument med praktisk dokument till de efterlevande.

Ett USB-minne lämnades. Det vet vi. Frågan är vad det innehöll. Testamentet har vi ju sett - det var skrivet på papper som jag tolkar det som. Förklarande brev/avskedsbrev, låter också något som var på papper. Ett dokument till de efterlevande kan ju vara USB-minnet.

Jag kan inte förstå varför SS inte nämnde ett ”USB-minne”. Hade varit enkelt att säga att de hittade x dokument och ett USB-minne (till anhöriga?)
Lika lite förstår jag att det i Polistidningen står att de hittade ett testamente och ett USB-minne. OM föräldrarna efterlämnat ett utprintat avskeds-/förklaringsbrev så bör det legat väl synligt. Synligast av allt.
Ja, vad innehöll USB-stickan? USB är som sagt ett ”dokument” i juridisk term.
Citera
2019-02-10, 15:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det var vad den första patrullen trodde när de gick in i villan men efter det även upptäckt barnen så tror jag inte de ens funderade på vad som fanns runt om. Den ena polisen säger själv att allt blev svart.

De hade ju en tes och den grundade de säkert på det som låg framme. Därefter är jag helt övertygad om att de genomsökt huset minutiöst och säkerställt bevis för analysering.

Förstår inte varför en ny sk trådsanning har börjat dyka upp - att avskedsbrevet/förklaringsbrevet skulle finnas endast på USB. Polisen har ju låtit analysera och kontrollera brevet, de har fastställt att underskrifterna är autentiska och de har tillkommit efter texten har tryckts samt att ingen annan har varit och pillat på det.

Försvarsskador kan säkert uppkomma även om H har bett O om hjälp. När man känner att man är på väg att förlora medvetandet tror jag urtidsmänniskan kommer fram, man värjer sig automatiskt.

Jag tror på det Sthelitz skrev, att avskedsbrevet var endast några korta rader skrivet för hand av H. Sthelitz hade rätt i allt hon skrev.
Citera
2019-02-10, 15:14
Medlem
Citat:
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.

Om nu pianolärarinnan ser en "fullt frisk" elvaåring, och dessutom får veta, i maj, att man planerar hemundervisning så känns det jäkligt suspekt för mig faktiskt. Nu såg hon ju bara Moa en timme i veckan, men borde det inte synts på henne? Jag vet inte hur ME fungerar alls. Har noll koll på sjukdomen. Men lite hålögd kanske? Trött? Det verkade mer som om det var Oskar som led av ME med tanke på hans förändring i viktnedgång och mörk under ögonen etc.

Det är tur att varken Elisabeth Höglund eller pianofröken arbetade på Bjärehovsskolan för då skulle inga barn ha fått någon hjälp. Det verkar bara vara sängliggande eller rullstolsburna som inte ser ”fullt friska ut.
Citera
2019-02-10, 15:15
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred
Föräldrarna lämnade tre dokument i huset. Ett testamente, ett avskeds/förklarande brev, samt ett dokument med praktisk dokument till de efterlevande.

Ett USB-minne lämnades. Det vet vi. Frågan är vad det innehöll. Testamentet har vi ju sett - det var skrivet på papper som jag tolkar det som. Förklarande brev/avskedsbrev, låter också något som var på papper. Ett dokument till de efterlevande kan ju vara USB-minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Ok 3 dokument. Vi vet att testamente var utskriven och att det var diskussion om bläck och underskrift. Vet ej om det enbart gällde testamente eller också de andra två dokument. Vet man att dessa också var utskrivna? Hade alla tre dokument eller åtminstone 2 underskrift? Jag vill inte skapa en trådsanning. Vet bara inte om dokument inte också kan vara i digitala form. Men spelar egentligen inte någon roll om de var utan underskrift om de var utskriven eller inte. Frågan är mer om det fanns något annat på usbn.

Angående försvarsskador: om de fanns, så hade det jo komplicerat saken mycket, tycker jag. Att verkligen kunna bevisa att H fick hjälp. På brottsplatsen.
Citera
2019-02-10, 15:19
Medlem
Citat:
Jag har en fråga. Säkert något som har diskuterats innan, men kanske inte på sistone.
Är faktum att H hade en stor del lungnande i sig en del i bevisningn att O hjälpte H att dö?
Alltså går man utifrån att H inte kan ha haft den mängd i sig i vanlig fall (för att sova) och kan man går utifrån att O inte kan ha tvunget i henne den mängden, eller lurat i henne den mängden som det pratas om här?

Vet ej vilka mängder det behövs för att vara betydlig påverkad men när man har fortsatt möjlighet att agera.

Alltså jag funderar på det därför att jag undrar om bevisning från brottsplats överensstämmer med bevisning från annat (testamente, avskedsbrev, annat digitalt) eller inte. Om O har dödad alla och H hittats kvävd/strypt så vore det jo på något sätt bättre att ha något på brottsplatsen som indikerar att H vill bli hjälpt att bli strypt/kvävt - om man vill bevisa att allt var i samförstånd.

Lungnande kunde vara en sådan sak, saknad av försvar en annan. Jag frågor därför en gång till också om man kan styra det. Att man inte reflexartig försvara sig när man blir strypt.

Jag undrar samma. Därutöver borde uppgiften om att föräldrarna planerar detta sedan i höstas stärka bevisen för att H också ville mörda barnen och dö själv. Skrevs det både i avskedsbrevet och i tex mail mellan föräldrarna? Och hade föräldrarna själva sparat dessa på usb eller hittade man det när man undersökte datorer/mobiler?
Citera
2019-02-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror på det Sthelitz skrev, att avskedsbrevet var endast några korta rader skrivet för hand av H. Sthelitz hade rätt i allt hon skrev.

Ett av många brev som någon gång under hösten skrevs i terapeutisk syfte för att bearbeta sin ångest? Kanske efter att man har pratat med en präst. Någon som har absolut tystnadsplikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in