2019-02-10, 04:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ser inget konkret innan dess så jag undrade var diskussionen uppstod?

Såg sen att det fortsätter den 20/1:

Jag håller på att gå igenom Scheeles inlägg som väldigt tidigt kom med information som åtminstone jag tror är trovärdiga.
Vet att Scheele med hjälp av mod. tog bort flera inlägg med mycket info pga vissa postares attityd.

Jag har funnit några intressanta men letar vidare efter när cocktailen först kom på tal.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-02-10, 04:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller på att gå igenom Scheeles inlägg som väldigt tidigt kom med information som åtminstone jag tror är trovärdiga.
Vet att Scheele med hjälp av mod. tog bort flera inlägg med mycket info pga vissa postares attityd.

Jag har funnit några intressanta men letar vidare efter när cocktailen först kom på tal.

Jo, fast detta från den 13:e är ju inte i närheten av nåt med cocktail och O hjälpte H att dö?
Citat:
Sedan vet vi vad statistiken säger, men i detta fall är allt så märkligt att man inte med säkerhet kan säga vad som hänt, men att pappan dött med annan metod än de övriga pekar mot att han sist dött. Mordet på barnen kan ha utförts av modern likaväl som fadern, om det är läkemedel/gift som använts.
Nästa länk såg jag ingenting? Men du kanske fick med fel?
Citera
2019-02-10, 04:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo, fast detta från den 13:e är ju inte i närheten av nåt med cocktail och O hjälpte H att dö?
Nästa länk såg jag ingenting? Men du kanske fick med fel?

Nej, de var inte om cocktailen visar bara mer om att Scheele hade rätt med sin info. Jag skall leta vidare.

En parentes som jag fann under mitt letande Scheele svarar en postare

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gubben har ett AB ihop med systern med aktieförvaltning. Bra avkastning. Bolagsordningen ändrades så sent som 27 november förra året. Troligen arvegods från fadern. Bolaget har funnits i många år.

Varför denna ändring?

Oftast gör man ändringar för att maximera bokföringen för innestående år, vissa avdrag och liknande räknas från antal år osv, förmodligen ointressant förutom det du säger om farfar, dvs att farfar gått bort. Detta kan ha betydelse inför vad som hände, dvs att det sociala nätverket krympte och även sorg efter faderns död för pappan

Kan ev. ha med den obetalda skatten att göra.

Det var som sagt en parentes men söker vidare när cocktailen först kom på tal.
Citera
2019-02-10, 05:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar
Jomen så här. Jag letar efter ursprung till det du skrev. Sen tog du en sväng bortåt Scheele och jag fattade nada. Jag skrattade åt min förvirring med andra ord.
Citat:
Uppgifterna var att mamman skulle tagit samma cocktail som flickorna men det fungerade inte riktigt på henne så O fick hjälpa henne. Som du skriver egentligen men min poäng var att O hjälpe H att dö.
Så det har sedan januari 2018 funnits information att O hjälpe H att dö och det blir ju att O döda H
Senast redigerad av develi 2019-02-10 kl. 05:21.
Citera
2019-02-10, 05:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jomen så här. Jag letar efter ursprung till det du skrev. Sen tog du en sväng bortåt Scheele och jag fattade nada. Jag skrattade åt min förvirring med andra ord.

ha ha ha, jag letar också efter ursprunget till vad jag skrev, alltså när uppgifterna om cocktailen först kom på tal. Jag letar på Scheele för jag tror det var h*n som först nämnde det, är inte säker men jag skall försöka finna källan.
:
Under mitt letande dök inläggen upp om ev. förändring i O:s bolag och med tanke på allt tjafs i tråden om O ej deklarerat så kanske det kan bero på bolagsförändringen. Vet ej, bara en tanke

Nu ger jag mig på jakt efter cocktailkällan igen
Citera
2019-02-10, 05:31
Medlem
develis avatar
Citat:
ha ha ha, jag letar också efter ursprunget till vad jag skrev, alltså när uppgifterna om cocktailen först kom på tal. Jag letar på Scheele för jag tror det var h*n som först nämnde det, är inte säker men jag skall försöka finna källan.
:
Under mitt letande dök inläggen upp om ev. förändring i O:s bolag och med tanke på allt tjafs i tråden om O ej deklarerat så kanske det kan bero på bolagsförändringen. Vet ej, bara en tanke

Nu ger jag mig på jakt efter cocktailkällan igen
Ja, den här var lite förvirrande, hahaha. Det var inte jätteviktigt, leta lugnt, jag funderade mer spontant vart det kom in i tråden första gången öht. då ni nu tog upp det.
Citera
2019-02-10, 05:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, den här var lite förvirrande, hahaha. Det var inte jätteviktigt, leta lugnt, jag funderade mer spontant vart det kom in i tråden första gången öht. då ni nu tog upp det.

Detta är det första jag hittar.

Edit: Det är det första om överdos jag funnit men att O fick hjälpa H för det fungerade inte på henne hittar jag inte just nu

Kan även vara så att jag läst ett PM men det är även presenterat i tråden

Lägger även in detta inlägg bara för att (tack, ni som bidrog till att vi gick miste om information redan i januari

Senast redigerad av 57Emma 2019-02-10 kl. 06:29.
Citera
2019-02-10, 06:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Var beredd på det, Gullet :-)
Beredd? Jag skulle snarare säga lite förväntansfull. Ungefär som inför pressträffen. Jag tror dessutom att journalister ser avslutningen som ett "Go!" för att kunna förmedla allt de vet och gräva lite djupare.
Citera
2019-02-10, 07:04
Medlem
MorT2s avatar
http://www.usabloggen.se/2018/01/27/nytt-ovantat-ljus-om-bjarredmorden-ett-helt-unikt-svenskt-kriminalfall/

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/

https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/

https://elisabethoglund.se/blogg/barnen-i-bjarred-strops-till-dods-av-sina-foraldrar-foraldrarna-hade-planerat-morden-i-flera-manader -utan-att-barnen-anat-nagot/
Senast redigerad av MorT2 2019-02-10 kl. 07:07.
Citera
2019-02-10, 07:17
Medlem
Citat:
Enligt rektorn X X X hade skolan regelbundna kontakter med familjen om hur barnens skolgång skulle fungera med hänsyn till flickornas medicinska tillstånd.
De mötena dokumenterades och ska analyseras för att se om någon av deltagarna i efterhand kommer på att det trots allt kanske fanns varningssignaler.

Citat:
I slutet av maj 2017 upprättades ett protokoll som gäller den äldre flickan i familjen.
Det är kortfattat.
Det framgår att flickan haft hemundervisning och att det fungerat mycket bra.
Med på mötet är pappan, rektor, skolsköterskan och två lärare.
Inget i protokollet antyder att det ska ha uppstått några problem eller svårigheter i kontakterna mellan skolpersonalen och föräldrarna.

Citat:
Drygt två veckor senare var både pappan och mamman med på ett möte som handlade om den yngre flickans skolgång under den kommande höstterminen. I mötet deltog bland annat en specialpedagog och en skolsköterska.
Under mötet tycktes alla vara överens om att stötta flickan så att hon skulle klara av sin skolgång. I protokollet skriver rektorn bland annat att flickan är "mycket social och noggrann".

Kontakten mellan skolan och familjen andades en tillförsikt inför den kommande terminen och skolan erbjöd olika typer av stöd till flickan. Avsikten var att hon både skulle få undervisning i skolan och hemundervisning. Under mötet beslutades också att flickan ska få träffa skolans nya kurator för att lära känna henne.

Citat:
Två månader senare deltog på nytt båda föräldrarna i ett möte med skolpersonal angående den yngre dotterns skolgång.
Handlingsplanen var i stort sett densamma som vid förra mötet. Men inget tyder på att någon av deltagarna uppfattar att det fanns ett problem, förutom det faktum att flickans kroniska trötthet var ett hinder för henne.

När man läser protokollen så är det kortfattat konstaterat att A;s hemundervisning fungerat bra och ska fortsätta. Men vad gäller M så har det varit tätare kontakter och en uttryckt planering att hon ska få undervisning både hemma och på skolan. Man kan kanske ana att alla inte har varit eniga om fullständig hemundervisning i det fallet? I varje fall verkar man inte ha följt planeringen med kombinerad skol- och hemundervisning. Det kan vara orsaken till mötet två månader senare.

Det som är lite märkligt är att trots uppgiften om regelbundna kontakter med familjen så är den senaste dokumentationen från juni och berör höstterminen -17 Om uppföljningarna skedde regelbundet så borde det finnas protokoll om hur man planerade undervisningen under våren -18.

Om man nu inte menar årlig med uttrycket regelbunden? Det är iofs regelbundet men för två unga elever med anpassad studiegång och hemundervisning så borde det rimligen ske tätare uppföljningar. Det är ju en ganska drastisk åtgärd i den åldern.

Det känns som att media inte har fått den senaste dokumentationen eller möjligen avstått ifrån att referera till den. Min gissning är att skolan inte har lämnat ut den med motiveringen att den ingår i polisutredningen. Men när utredningen definitivt läggs ner så finns det knappast någon laglig möjlighet att neka. Jag har en känsla av att planeringen inför vårterminen har varit en del av helheten som fick föräldrarna att under hösten börja planera att avsluta allt.

Skolans hastiga presskonferens var inte riktigt genomtänkt, enda motivet till den var att man ville föregå något. Man presenterar inte detaljer om berörda på det sätt som skedde. En samordning med polis och socialen borde ha varit naturlig. Det kändes viktigt för skolan att presentera sin version av händelsen så snabbt som möjligt. Det kan iofs vara helt i sin ordning men det kan också vara för att slippa undan journalisternas grävande. Journalister är lata, om man ger dom en färdig artikel så skriver dom den......
Citera
2019-02-10, 07:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Detta är det första jag hittar.

Edit: Det är det första om överdos jag funnit men att O fick hjälpa H för det fungerade inte på henne hittar jag inte just nu

Kan även vara så att jag läst ett PM men det är även presenterat i tråden

Lägger även in detta inlägg bara för att (tack, ni som bidrog till att vi gick miste om information redan i januari

Ok, tack. Skrivet 16:e. Det mesta kom redan den 10-12 men att barnen dog av sömnmedel är som sagt fel.
Här trodde de på återfödelse men det skulle ju iofs förvåna mig..
Jag gillar mögelteorin bäst.

Jag tycker nog poliserna själva återspeglar den förvirring som rådde inledningsvis gällande spekulationer och likaså läckor som inte stannar vid sakfakta (hängd, nedbäddade i sängar osv):
Citat:
"Vad fan är det vi har sett?" Hampus och Fredrik började spåna med varandra, testa olika teorier om vad som kunde ha hänt som alla var lika meningslösa, men som fyllde något slags bearbetningssyfte där och då. Ett sätt att strukturera tankarna.
Citera
2019-02-10, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
När man läser protokollen så är det kortfattat konstaterat att A;s hemundervisning fungerat bra och ska fortsätta. Men vad gäller M så har det varit tätare kontakter och en uttryckt planering att hon ska få undervisning både hemma och på skolan. Man kan kanske ana att alla inte har varit eniga om fullständig hemundervisning i det fallet? I varje fall verkar man inte ha följt planeringen med kombinerad skol- och hemundervisning. Det kan vara orsaken till mötet två månader senare.

Det som är lite märkligt är att trots uppgiften om regelbundna kontakter med familjen så är den senaste dokumentationen från juni och berör höstterminen -17 Om uppföljningarna skedde regelbundet så borde det finnas protokoll om hur man planerade undervisningen under våren -18.

Om man nu inte menar årlig med uttrycket regelbunden? Det är iofs regelbundet men för två unga elever med anpassad studiegång och hemundervisning så borde det rimligen ske tätare uppföljningar. Det är ju en ganska drastisk åtgärd i den åldern.

Det känns som att media inte har fått den senaste dokumentationen eller möjligen avstått ifrån att referera till den. Min gissning är att skolan inte har lämnat ut den med motiveringen att den ingår i polisutredningen. Men när utredningen definitivt läggs ner så finns det knappast någon laglig möjlighet att neka. Jag har en känsla av att planeringen inför vårterminen har varit en del av helheten som fick föräldrarna att under hösten börja planera att avsluta allt.

Skolans hastiga presskonferens var inte riktigt genomtänkt, enda motivet till den var att man ville föregå något. Man presenterar inte detaljer om berörda på det sätt som skedde. En samordning med polis och socialen borde ha varit naturlig. Det kändes viktigt för skolan att presentera sin version av händelsen så snabbt som möjligt. Det kan iofs vara helt i sin ordning men det kan också vara för att slippa undan journalisternas grävande. Journalister är lata, om man ger dom en färdig artikel så skriver dom den......

Det är märkligt att ingen info kommit ut om hur flickorna mådde och presterade under hösten. Jag tror också att det har hållits möten om flickornas skolgång efter det mötet som beskrivits i pressen, i alla fall gällande den yngre. Hennes sjukdomsförlopp kan ha varit snabbt med allvarliga försämringar, eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in