2019-02-09, 11:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tycker frågan är ungefär lika viktig att fundera över på förhand som att ett offentliggörande av FUP skulle avslöja en utomstående medhjäpare. Även där skulle polisen ha väldigt mycket att stå till svars för.

Men nu har några av oss inte information om en utomstående gärningsman.
Däremot om att en gärningsman i familjen mördat tre andra tre.
Citera
2019-02-09, 11:59
Medlem
Polisen har varit tydliga. Det kommer inte heller någon FuP. Diskussionen om delat gärningsmannaskap fungerar bara som en avledning.

Citat:
Enligt polisen hade både pappan och mamman lugnande läkemedel i sig när de avslutade sina liv, men inte i några dödliga doser. Allt tyder på att de var fullständigt medvetna om vad de gjorde.
Några tecken på psykisk sjukdom har det inte heller funnits i familjen,
– Vi väljer att gå ut med denna information för att undvika vidare spekulationer. Vi har haft kontakt med anhöriga och har varit överens om vilken information som ska lämnas ut, säger Stefan Svensson.
Som en följd av detta väljer polisen att inte gå in på vem som har tagit livet av vem, även om det står klart att pappan var den som sist var i livet. Inga vapen användes vid familjetragedin.
– Det återstår inte särskilt mycket i utredningen. Den kommer att läggas ned inom kort, berättar Stefan Svensson.

https://www.nsk.se/2018/12/11/dottrarnas-sjukdom-lag-bakom-tragedin/
Citera
2019-02-09, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är enormt svårt att föreställa sig att en enda kvinna i Sverige verkligen frivilligt skulle vilja bli strypmördad av någon, oavsett vilka dokument hon kan ha skrivit under före.

Vi kvinnor har gjort betydligt värre saker än så, dödat barn tex.
Sen vet vi dessutom inte om maken ströp makan, men den diskussionen har vi redan haft.
Citera
2019-02-09, 12:03
Medlem
Bjärred är ett litet samhälle. Skolorna ligger nära varandra. Jag kan tänka mig skvallret bland andra föräldrar till skoleleverna och grannar som såg att Moa och Agnes hade kul vid swimmingpool gjorde livet lite svårt för Oskar även i den fronten. Grannar såg lärare komma in och ut till familjens hem. Bilden passade inte in. Alla som har skolbarn kände till besparingarna i Lomma kommun. Ni vet hur små samhällen är. Alla känner alla. Så fort man är lite avvikande med nåt skvallras det. Bjärred är inte N. Y direkt.
Citera
2019-02-09, 12:04
Bannlyst
Citat:
Men nu har några av oss inte information om en utomstående gärningsman.
Däremot om att en gärningsman i familjen mördat tre andra tre.
För polisens och samhällets vidkommande är det inte särskilt intressant vad några på Flashback påstår sig veta utan att ha kunnat visa några belägg för det.
Citera
2019-02-09, 12:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vi kvinnor har gjort betydligt värre saker än så, dödat barn tex.
Sen vet vi dessutom inte om maken ströp makan, men den diskussionen har vi redan haft.

Jo, jag vet med 100% säkerhet att Oskar ströp Hanna. Ev med inslag av kvävning.
Citera
2019-02-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Självklart. Om det är dokumenterat att allt är planerat gemensamt så spelar det ingen roll vem som gjorde respektive gärning.

Att det inte spelar roll är jag inte enig i, men man hade jo bedömd fallet på olika sätt beroende på hur det gick till. Alltså planerar man det ena eller andra men inte klara att utföra det - då hade det stannat där. Men inte missförstår mig - har H varit med att planera detta så är hon så klart -efter min egna bedömningar som inte är insatt i juridiken - medskyldig till planering till mord.

Har hon visst om det, men inte gjort någonting för att förhindra det - så är hon medskyldig till att hennes barn blir mördat.

Det som jag vill veta är varför hamnar man där? Motivet. Bakgrunden. Men om mer fakta kommer fram nästa vecka, så kommer man kanske också närmare vad som var orsaken.
Citera
2019-02-09, 12:09
Medlem
Citat:
Att be någon avsluta ens liv är också att avsluta sitt liv.
Citera
2019-02-09, 12:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Bjärred är ett litet samhälle. Skolorna ligger nära varandra. Jag kan tänka mig skvallret bland andra föräldrar till skoleleverna och grannar som såg att Moa och Agnes hade kul vid swimmingpool gjorde livet lite svårt för Oskar även i den fronten. Grannar såg lärare komma in och ut till familjens hem. Bilden passade inte in. Alla som har skolbarn kände till besparingarna i Lomma kommun. Ni vet hur små samhällen är. Alla känner alla. Så fort man är lite avvikande med nåt skvallras det. Bjärred är inte N. Y direkt.

Jag tror du har väldigt rätt i detta. På en liten ort pratas det, familjen verkar sista tiden hållit sig väldigt för sig själva. När även Moa får privatundervisning i hemmet under höstterminen och det således springer lärare in och ut ur villan 3-4 dagar i veckan funderar ju omgivningen. När andra föräldrar får reda på att skolan måste spara och just deras barn kommer få indragen hjälp börjar det nog pratas ännu mer.
Ser Henkowtöserna dessutom friska ut på stan, som kassörskan vittnade om att Moa gjorde i mellandagarna, och de stojade i poolen tidigare, ja då skvallras det nog en hel del.
Den kungliga svenska avundsjukan finns nog även i Bjärred.
Citera
2019-02-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Att det inte spelar roll är jag inte enig i, men man hade jo bedömd fallet på olika sätt beroende på hur det gick till. Alltså planerar man det ena eller andra men inte klara att utföra det - då hade det stannat där. Men inte missförstår mig - har H varit med att planera detta så är hon så klart -efter min egna bedömningar som inte är insatt i juridiken - medskyldig till planering till mord.

Har hon visst om det, men inte gjort någonting för att förhindra det - så är hon medskyldig till att hennes barn blir mördat.

Det som jag vill veta är varför hamnar man där? Motivet. Bakgrunden. Men om mer fakta kommer fram nästa vecka, så kommer man kanske också närmare vad som var orsaken.

Ett års diskussion om O har bara fyllt syftet att förhindra att mer fakta ska komma fram. Allt annat har effektivt dränkts i bombmattor av inlägg om O. Det är den enda diskussione som tillåts få utrymme. Bombmattan läggs ut av samma skribent/er varje gång.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-02-09 kl. 12:15.
Citera
2019-02-09, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det ser ut att finnas en ”catch” i de beskrivna tvångstankarna: rädslan att bli larmad till socialen och förlora vårdnaden om barnet betyder att man inte vill döda sig själv eller barnet så värst mycket egentligen. Inser man det kan man söka psykiatrisk hjälp ”i allmänhet” och ta upp tvångstankarnas mer en passé.

Man är syns det mest allmänt rädd att förlora vårdnaden om barnet till den andre föräldern, och ”bygger” sen bakåt. Man är i behov av stöd i allmänhet först och främst. Jag vet inte mycket om tvångstankar men skulle betrakta dem som kroppens försvarsmekanismer först och främst, dvs en signal om att upplevelse av yttre eller diffust hot mot ens (framtida) tillvaro finns och att man måste agera för att minska den oron. Barnet är defacto sekundärt, men i och med att den upplevt hotade tillvaron rör ens barn och en själv tillsammans, så finns det en ”naturlig” logik på ”biologisk” nivå att man gör sig av med barnet för att göra sig av med det upplevda hotet. Men det är ju det som man ska sätta sig över.

Vad som saknas i ekvationen är Lagen, dvs gemenskapen, dvs samhället, dvs socialen, och då är man inte ensam och då finns inte hotet och inte tvångstankarna (förhoppningsvis) längre kvar. Det utifrån kommande upplevda hotet är ologiskt för man är inte ensam. Det är förstås en delvis annan sak att man kan bli fråntagen barnet för barnets bästa ändå, men det är en annan diskussion, för det är av andra skäl i så fall. Barnets bästa, dvs gemenskapens bästa, dvs Lagens bästa, är vanligen att växa upp med sin mor/ sina föräldrar (men man behöver ju inte bli mallig förstås!), men i alla händelser går det mesta att lösa. Tillfälligt eller långsiktigt.

Bjärredsparet kan säkert ha känt dysterhet av obearbetade tvångstankar.

Obearbetad var nog mycket - vad det än var. Helt rätt. På något sätt har den ena föräldern inte lyckats att påverkar den andra på ett sådant sätt att den dystra vägen kunde ha stoppats. Och samhället har inte märkt något - eller bättre sagt man såg att något var fel - men tolkade inte orsakerna rätt.
Citera
2019-02-09, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ja, vid genomgång av din posthistorik har jag sett att du då och då uttrycker dig på det sättet. Vad tror du att sådana uttalanden har för värde?

Jag finner dock bedömningen om att makan lät sig strypas som sannolik. Men det förändrar inget av det som polisen beskrev i sak, vilket var det vi pratade om.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-09 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in