2019-02-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Om jag sammanfattat detta relationsdrama som avhandlats här mellan SD/LW/HD rätt så ser det ut som:

SANT: SD och LW inleder en relation (någon skriver 6år lång, jag tvivlar på just den uppgiften).
SANT: Detta sker när HD är sjuk och SD söker mänsklig kontakt (läs sex).
SPEKULATION: När HD blir bättre så verkar SD vilja avsluta relationen med LW.
SANT: Detta utmynnar i bråk i bilen och en anmälan.
LÄST I TRÅD: SD tar inte ens en försvarare, utan hanterar anmälan själv. (Här kan man tolka det att han inte ens tycker det är nått och vet att det inte kommer leda någonstans, så säker är han)
SANT: På vintern/våren 2017 får HD reda på deras affär.
SANT: Dom slutar kommentera varandras bilder och inlägg på sociala forum.
SANT: Under sommaren 2017 så deltar alla 3 gemensamt i arrangemang inför ett större event.
SANT: SD/LW träffas vid olika cacher efter detta (osäkert om HD är med).
SANT: HD skapar eget konto på geocaching under sommaren 2017, men fortsätter logga på deras gemensamma konto (troligen med förutsättningen att hon ser att dom kommer gå skilda vägar).
SANT: SD och HD försöker hålla ihop äktenskapet och utåt visar dom mer eller mindre inget.
SANT: Under vintern 2018 känner HD att hon inte kan fortsätta äktenskapet, utan vill få mer distans. Men deras kärlek till varandra är stark, så dom kommer fortsätta umgås i syfte att hitta tillit och tillbaka till varandra (bl.a. resan till USA).
SANT: LW har relationer med andra män efter SD.

Efter avslöjandet av SD och LW:s affär så har dom två träffat på varandra ett antal gånger i skogen i jakten på nya cacher. Dom har fotat varandra och haft en god ton i loggarna.
All 3 har träffats på ett antal event och dessutom som ovan, medarrangerat ett större event.

En mycket talande logg från LW (2017-08-19):
Ser att de första loggarna kommer in och vi har kontakt. "Vi har loggat halva rundan" svarar Team Davidsson. Eller, fyra av fjorton i alla fall, visar det sig när jag väl parkerat uppe vid sjuan. De vill logga alla i tur och ordning, så vi gör upp att jag börjar där så smått i lugn och ro, de får komma ifatt, början kan jag i så fall ta efteråt. Femman tjorvar visst för dem, men för min del hakar det upp sig på nian, så när jag just ska gå därifrån kommer grannarna joggande och jag väntar in dem.

Allt detta tycker jag tyder på att dom pratat ut och gått vidare som vuxna människor och kan vara inom samma yta, även om den djupa vänskapen säkert försvunnit.
Inget i deras agerande tyder på dispyter eller aggressioner mellan någon part.
Ett inlägg från EGT 5/6

Detta tyder på att LW inte var rädd för SD (med tanke på Rosamunds inlägg igår där hon ifrågasätter om LW skulle gå ut en sväng med SD.
Citera
2019-02-09, 09:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ett inlägg från EGT 5/6

Detta tyder på att LW inte var rädd för SD (med tanke på Rosamunds inlägg igår där hon ifrågasätter om LW skulle gå ut en sväng med SD.

Sh.Holmes säger ju att han stalkat och ofredat henne in i det sista. Och då trodde ni på honom att SD var värsta kräket. Och nu är du tillbaka till EGT:s inlägg att Lena inte var rädd för SD för att de rett ut problemen och umgicks som vänner, då fanns väl ingen anledning att mörda henne.

Hur ska ni ha det? Vilken version väljer ni? Sh.Holmes eller EGTs?
Citera
2019-02-09, 09:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag vill backa till den 22 jan.

Där strax efter ställde jag en fråga om vad som egentligen hände i Örebro TR rr detta ärende. Det var ju hos somliga i tråden väldigt högt ställda förväntningar som t ex att åkl Hiding då skulle se till att få SD gripen och det talades också om åtal o likn
Tror inte att jag fick nåt svar.
Bidde det bara en tummetott?
Bidde det ingenting?

Här är Åsa Hidings rapport till TR:

"Förundersökningen pågår alltjämt. Tyvärr kan jag i dagsläget inte ge något*
närmare besked om eller när ett åtal kan vara att vänta.
/Åsa Hiding"

Ordet "om" har lagts till sedan senaste rapporteringen till TR den 22 november 2018.
Citera
2019-02-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Sh.Holmes säger ju att han stalkat och ofredat henne in i det sista. Och då trodde ni på honom att SD var värsta kräket. Och nu är du tillbaka till EGT:s inlägg att Lena inte var rädd för SD för att de rett ut problemen och umgicks som vänner, då fanns väl ingen anledning att mörda henne.

Vilka ni ska ha det? Jag skriver bara för mig själv...!

Det har framkommit i tråden att SD och LW hade kontakt efter anmälningarna.

Om det fanns anledning att mörda henne lär väl visa sig (får vi hoppas). Kanske har något runnit över för MGM... ingen som vet. Dock verkade inte LW vara rädd för SD.

Vilken version väljer ni... alla väljer vad man vill tro och på vad. Allt är inte svart/vitt...
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-02-09 kl. 09:39.
Citera
2019-02-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur är dina tankar rörande den där dörren?
Hur vet du att dörren stod vidöppen..? eller menar du olåst??
Citera
2019-02-09, 09:35
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag vill backa till den 22 jan.

Där strax efter ställde jag en fråga om vad som egentligen hände i Örebro TR rr detta ärende. Det var ju hos somliga i tråden väldigt högt ställda förväntningar som t ex att åkl Hiding då skulle se till att få SD gripen och det talades också om åtal o likn
Tror inte att jag fick nåt svar.
Bidde det bara en tummetott?
Bidde det ingenting?
Enligt dig, och de dina. Är SD fortfarande gift ?
Citera
2019-02-09, 09:45
Medlem
Rosamunds avatar
Det här 22.58 meddelandet som EGT inte nämnde vem det var ifrån. Jag tror det var från SD där han bad om att träffas och bara en halv timme efteråt börjar dödsskriken. I så fall är det förståeligt att polisen direkt misstänkte honom.
Citera
2019-02-09, 09:50
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Jag tror inte att det var antingen eller. Det var helt klart en infekterad relation. Där fanns både våld och hot. Men åtminstone tidigare fortsatte de att ses även efter efter sammandrabbningar och unfriendningar. Det var säkert en färskvara, nivån av rädsla och konflikt. Jag spekulerar förvisso nu. Andra har bättre inblick, men den rädsla LW kände tror jag handlade mer om hot och våld än rädsla för sitt liv. Ingen vill väl bli utsatt för våld, så hon tyckte säkert inte att det var en bra idé att följa med ut, men hon trodde säkert fortfarande att det skulle finnas någon nivå av rim och reson...
Citera
2019-02-09, 10:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Lena berättade en hel del om honom och om deras relation för mig. Hon berättade förvisso även positiva saker om honom, men det var inte de sakerna som gjorde intryck på mig. Det där ”smågnabbandet” var regelrätt våld och övergrepp av olika slag.
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag tror inte att det var antingen eller. Det var helt klart en infekterad relation. Där fanns både våld och hot. Men åtminstone tidigare fortsatte de att ses även efter efter sammandrabbningar och unfriendningar. Det var säkert en färskvara, nivån av rädsla och konflikt. Jag spekulerar förvisso nu. Andra har bättre inblick, men den rädsla LW kände tror jag handlade mer om hot och våld än rädsla för sitt liv. Ingen vill väl bli utsatt för våld, så hon tyckte säkert inte att det var en bra idé att följa med ut, men hon trodde säkert fortfarande att det skulle finnas någon nivå av rim och reson...
Du var ju tydligen en av LW:s närmaste vänner, och kanske den som hade bäst insyn i hennes privatliv. Vet du om SD och LW umgicks som vänner efter bilincidenten 2017, eller handlade det mer om tillfälliga sexuella kontakter?
Senast redigerad av Draifos 2019-02-09 kl. 10:17.
Citera
2019-02-09, 10:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här 22.58 meddelandet som EGT inte nämnde vem det var ifrån. Jag tror det var från SD där han bad om att träffas och bara en halv timme efteråt börjar dödsskriken. I så fall är det förståeligt att polisen direkt misstänkte honom.

(Min fetning)
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det blir lite oklart om mobilen. Mobilen är fortfarande på analys och därmed inte avfärdad från utredningen.

När det gäller SD som polisens hetaste spår så finns det mera besvärande uppgifter som talar emot att han är så oskyldig som han vill påstå.
Han var den sista som hade kontakt med LW och det brukar sällan vara en lyckad kombination om man vill slippa skaka galler i en mordutredning. SD har vid förhören förnekat inblandning i mordet och lämnat uppgifter om hans sysselsättning tiden före morden och försvinnandet av LW. Det är uppgifter som självklart polisen kontrollerar för att se om det stämmer. Då förhören har varit många och långa så är det oerhört svårt att hålla fast vid en röd tråd som inte ska avika mellan dom olika förhören.

Enligt MV är SD den som hade den sista kontakten med LW:
"[...]Han var den sista som hade kontakt med LW "[...]

Enligt EGT var den kontakt LW hade 23.09 med någon fån Norgegänget eller hur?

Då borde SD och LW haft en kontakt efter det om det stämmer.
Citera
2019-02-09, 10:57
Medlem
Citat:
Här är Åsa Hidings rapport till TR:

"Förundersökningen pågår alltjämt. Tyvärr kan jag i dagsläget inte ge något*
närmare besked om eller när ett åtal kan vara att vänta.
/Åsa Hiding"

Ordet "om" har lagts till sedan senaste rapporteringen till TR den 22 november 2018.

Ok, tack.
Fast då har jag ett par följdfrågor till det du skriver:
(1) Du markerar med en asterisk i texten efter ordet "något". Ett misstag fr dig, eller såg Hidings text ut så?
(2) Du skriver att ordet "om" tillkommit senare. Det är inte de båda orden "om" och "eller" som tillkommit?

Hursomhelst så är ju det här senaste uttalandet i mina ögon ett exempel på en åklagarledd kräftgång.
Citera
2019-02-09, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror också att det kan ha varit så det gick till, och det var väl ganska direkt efter att chatten hade kommit fram som man fattade beslutet om att anhålla SD. Möjligen var det i så fall en lite vag formulering i meddelandet, eftersom man inte tycks ha varit helt överens inom spaningsledningen. Åklagaren var ju noga med att påpeka att det här var hennes eget beslut.

En alternativ teori som har lagts fram är att det skulle ha varit UW som i ett tidigt förhör hade lämnat uppgifter som pekade ut SD, men det låter som en mindre sannolik förklaring.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-09 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in