2019-02-08, 21:34
Medlem
Hej! Tänkte köpa mig en fin armklocka. Tänkte Gant eller Tommy Hillfiger(stavning?). Är nån av dessa märken nåt att ha? Eller har ni några andra att rekomendera? Helst ska klockan se snygg ut som t.ex gantklockorna. Prisklass 800-1400
Citera
2019-02-08, 21:50
Medlem
Håll dig borta i från allt sånt där. Det är bara mög och skräp i den prisklassen. Spara åtminstone tills du har råd att köpa dig en Oris eller Tudor eller nått.
Citera
2019-02-08, 23:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kill4ever
Hej! Tänkte köpa mig en fin armklocka. Tänkte Gant eller Tommy Hillfiger(stavning?). Är nån av dessa märken nåt att ha? Eller har ni några andra att rekomendera? Helst ska klockan se snygg ut som t.ex gantklockorna. Prisklass 800-1400

Skräp.

Om du absolut måste ha skräpet, köp begagnat för max 300:- Allt annat är fantasibelopp.

Googla "parfymklocka"
Citera
2019-02-08, 23:15
Medlem
Kör något klassiskt med läderband. Ingen klumpig skrytklocka som inte ens var särskilt "dyr". Men det är givetvis en smaksak....
Citera
2019-02-08, 23:30
Bannlyst
Keep it simple...

Om du vill ha kvalitet rekommenderas en gammaldags mekanisk klocka/kronografur, dem tål betydligt mer än elektroniska kvartsur.

Fossil gör snygga grejer i helt okej kvalitet i förhållande till pris - mitt favoritmärke bland parfymklockstillverkarna.
Citera
2019-02-08, 23:36
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kill4ever
Det finns ett antal youtube-tester där så'na klockor ("parfymklockor") sågas rejält. De är inte ens billiga för den kvaliteten de har.

Mikromärken som Undone och Dan Henry kan kanske vara något, men då kommer du upp i runt 3000.

Kolla in Just One More Watch för tester på klockor som inte kostar skjortan:
https://www.youtube.com/channel/UCzllztCuniR_83Fwuz70xcg
Citera
2019-02-08, 23:37
Medlem
Finns massor av mekaniska kinesiska klockor av bra kvalité att köpa från Alibaba och wish.
Citera
2019-02-08, 23:40
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Om du vill ha kvalitet rekommenderas en gammaldags mekanisk klocka/kronografur, dem tål betydligt mer än elektroniska kvartsur.

Verkligen? I den här tråden på Klocksnack verkar de som gillar mekaniska klockor tycka att det bara är en fråga om känsla, och att kvarts egentligen är mer rationellt,
https://klocksnack.se/threads/rationella-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-mekaniska-klockor.104985/
Citera
2019-02-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Verkligen? I den här tråden på Klocksnack verkar de som gillar mekaniska klockor tycka att det bara är en fråga om känsla, och att kvarts egentligen är mer rationellt,
https://klocksnack.se/threads/rationella-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-mekaniska-klockor.104985/
Visst är det så. Ett modernt kvartsur pallar mer stryk än en mekanisk.
Citera
2019-02-08, 23:55
Medlem
Insults avatar
Undvik alla sådana urverk (GANT, Armani, DW osv) eftersom du enbart betalar för själva märket - samtliga urverk är av otroligt låg kvalité och därmed inte värda sitt pris.

Nej, köp någon vintage Omega om du vill ha något liknande, eller så köp en billigare Seiko. Det är väl den tillverkaren som jag kan tycka gör tillräckligt bra ur även när det kommer till nya, billigare klockor.
Citera
2019-02-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Det finns ett antal youtube-tester där så'na klockor ("parfymklockor") sågas rejält. De är inte ens billiga för den kvaliteten de har.

Mikromärken som Undone och Dan Henry kan kanske vara något, men då kommer du upp i runt 3000.

Kolla in Just One More Watch för tester på klockor som inte kostar skjortan:
https://www.youtube.com/channel/UCzllztCuniR_83Fwuz70xcg

Vad innebär "parfymklocka"? Googlade men hittade ingen riktig förklaring.
Citera
2019-02-09, 08:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Undvik alla sådana urverk (GANT, Armani, DW osv) eftersom du enbart betalar för själva märket - samtliga urverk är av otroligt låg kvalité och därmed inte värda sitt pris.

Nej, köp någon vintage Omega om du vill ha något liknande, eller så köp en billigare Seiko. Det är väl den tillverkaren som jag kan tycka gör tillräckligt bra ur även när det kommer till nya, billigare klockor.

Jag håller med men vill tillägga köp sådant du själv uppskattar. Personligen kan jag inte bära klocka på jobbet och att plocka på/av en automatare hela tiden vägrar jag. Alltså är det kvartsur som gäller för min del. Efter tips här i detta forum blev senaste köpet https://shop.junkers.de/en/junkers-6144-5-cockpit-ju-52.html En snygg homage till fliegeruhr som gör sitt jobb och inget märke som någon skulle reagera på som varande "posh".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in