2019-02-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Ena 3a på 70kvm för 5,5 miljoner. Vill bara skratta när jag ser dessa prissättningar. Hur kan 2 pers våga köpa en sådan för 5,5 mille. Räntan är skyhög på ett sådant dyrt köpt, amortering, lägg till avgiften så springer det iväg. Amortering 2-3% hamnar allt mellan 8-10k i månaden. Med avgift + ränta vad hamnar vi på där, 18-20k i månaden på boende? En förlorar jobbet vad gör dom då?

Hyres 3orna i samma område går på 14-16k/mån och det är inga problem att få dem uthyrda, https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=147346. I dagsläget är ränta + avgift för BRFerna billigare än de hyrorna. Att amortera ett par tusen istället för att lägga dem på något sparkonto är ingen stor uppoffring.

Vid ungefär 3% ränta blir dock hyresrätterna billigare än BRF per månad, så jag skulle aldrig köpa om jag kunde hyra i detta område.

Det går utmärkt att sälja dessa till folk som tror att räntan aldrig kommer gå upp och som får låna av banken. Men det folket verkar ha tagit slut nu.
Senast redigerad av trickget 2019-02-08 kl. 15:44.
2019-02-08, 16:29
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hyres 3orna i samma område går på 14-16k/mån och det är inga problem att få dem uthyrda, https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=147346. I dagsläget är ränta + avgift för BRFerna billigare än de hyrorna. Att amortera ett par tusen istället för att lägga dem på något sparkonto är ingen stor uppoffring.

Vid ungefär 3% ränta blir dock hyresrätterna billigare än BRF per månad, så jag skulle aldrig köpa om jag kunde hyra i detta område.

Det går utmärkt att sälja dessa till folk som tror att räntan aldrig kommer gå upp och som får låna av banken. Men det folket verkar ha tagit slut nu.

En annan skillnad är att du kan säga upp hyreskontraktet och då är det 3 månaders uppsägningstid. Borätten måste bli såld för mer för att inte gå back (med tanke på flyttskatt) ifall att det inte går ihop. Blir försäljning plus minus noll om man nu måste flytta så är det typ 1 mille flyttskatt och mäklararvode.

Jo precis, det blir billigare att hyra om man nu inte sitter på en kontantinsats på minst 2 miljoner så att det lönar sig att köpa

betala minst 4k mer för samma sorts lägh vid det området, ta risken med räntan, och sedan ha 100% ansvar för underhåll av lägh.

Rätt enkelt välja hyresalternativet då det är billigare och man slipper risker helt då man bara hyr. Sedan säger alla att det billigare att äga sitt boende... stämmer inte
2019-02-08, 16:32
Avslutad
PEAB

Sverige+Norge+Finland

Sålda bostäder
2017
Q1: 515
Q2: 669
Q3: 613
Q4: 937
2018
Q1: 372
Q2: 391
Q3: 402
Q4: 660

Totalt antal bostäder i produktion, vid periodens slut
2017
Q1: 4 486
Q2: 5 169
Q3: 5 327
Q4: 6 333
2018
Q1: 6 265
Q2: 6 020
Q3: 6 105
Q4: 6 231

Andel sålda bostäder i produktion, vid periodens slut
2017
Q1: 69%
Q2: 70%
Q3: 71%
Q4: 72%
2018
Q1: 68%
Q2: 64%
Q3: 64%
Q4: 63%

Antalet återköpta bostäder (per sista datumet i kvartalet)
2017
Q1: 44
Q2: 37
Q3: 50
Q4: 33
2018
Q1: 50
Q2: 82
Q3: 84
Q4: 104

https://peab.se/om-peab/finansiell-information/finansiella-rapporter/

=>
PEAB visar dessvärre inte några Stockholmssiffror utan allt dränks i finska och norska siffror, och tomma kommentarer som "Antalet återköpta bostäder per 31 december 2018 uppgick till 104 (33) och fördelar sig över alla tre länderna."

Utanför Stockholm tyder mycket på att PEAB klarat sig jämförelsevis bra. Däremot verkar (som vi visat här tidigare) Stockholmsprojekten vara fullständigt felprissatta och man sitter helt förlamade med en kollapsad försäljning.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-08 kl. 16:56.
2019-02-08, 16:38
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Jag har jobbat med finans och följt ekonomibloggar länge, och ja, naturligtvis kan alla se att det föreligger en bostadsbubbla i Sverige. Alla vet att denna elefant existerar i rummet. Men min prognos är ändå ingen större krasch, utan pyspunka i många år. Detta kan rädda många enskilda hushåll undan privat katastrof, men kan vara tyngande för samhället som helhet, under en mer utdragen period.
2019-02-08, 16:40
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

I takt med att fler och fler tappar förtroendet för marknaden kommer det bli lättare och lättare att hyra ut. När BRF minskar i värde med 25000-50000 kr per månad blir det rationellt att betala en väldigt hög hyra.
2019-02-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
En annan skillnad är att du kan säga upp hyreskontraktet och då är det 3 månaders uppsägningstid. Borätten måste bli såld för mer för att inte gå back (med tanke på flyttskatt) ifall att det inte går ihop. Blir försäljning plus minus noll om man nu måste flytta så är det typ 1 mille flyttskatt och mäklararvode.

Om du säljer lägenheter för inköpris hur får du det till att de skulle kosta 1M i flyttskatt och mäklararvode? Det är ju mer än en 10 potens fel.
2019-02-08, 17:02
Avslutad
Om man reflekterar vidare över Besqabs och PEABs lägenheter som färdigställs nu under 2019, så måste vi konstatera att det på marknaden:

nu är hundratals familjer som varje vecka tillträder bostäder där de gjort miljonförluster redan när de flyttar in.

De ska s a s amortera i många år innan de är tillbaka på noll.

Deras hopp är att Stefan Ingves och politikerna kommer att förstöra kronans värde, så att när merparten amorteras, kanske nån gång 2050-2060 så är en genomsnittlig svensk årslön 7-8 miljoner, och det är skit samma att de betalade 1-2 MSEK för mycket nån gång i urtiden 2015-2016.

Blåsta bleve istället de med pengar på banken, eller i obligationer i väntan på pension. MEN OM penningvärdet försvaras (som man ju faktiskt lovar) DÅ väntar ett liv av ekonomiskt elände för dem som köpt för dyrt nu.

Historien lär oss att politikerna alltid kommer att hjälpa låntagarna och blåsa spararna. Men om spararna inser detta i tid, och överger den svenska kronan, så kan en annan utveckling pressas fram. Men det får betraktas som mindre sannolikt. För vart ska man fly från kronan. EU och USA har också ett intresse av försvagade valutor. Så troligen är det på börserna man ska leta.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-08 kl. 17:15.
2019-02-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Jag har jobbat med finans och följt ekonomibloggar länge, och ja, naturligtvis kan alla se att det föreligger en bostadsbubbla i Sverige. Alla vet att denna elefant existerar i rummet. Men min prognos är ändå ingen större krasch, utan pyspunka i många år. Detta kan rädda många enskilda hushåll undan privat katastrof, men kan vara tyngande för samhället som helhet, under en mer utdragen period.

För Svergies ekonomi hade detta varit ett bra utfall. Men vad bygger du din prognos på?

Ett argument emot är att i princip alla bostsdsbubblor har lett till snabbt sjunkande priser i något läge.
2019-02-08, 17:25
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Om du säljer lägenheter för inköpris hur får du det till att de skulle kosta 1M i flyttskatt och mäklararvode? Det är ju mer än en 10 potens fel.

Haha sorry jag tänkte fel. Man skattar ju på vinsten så det blir ju ingen vinstskatt utan vinst . Går man plus minus noll så är det ju ingen skatt. Fick hjärnsläpp

Men men ändå en risk. För sanningen är ju att räntorna är påväg uppåt. Så priserna kommer pressas ner. Ju högre pris på bostaden desto mer går den ner i pris. om den kostsr 5.5 mille på låg ränta. Säg att den med 4% ränta går på 4 miljoner. Förlust på 1.5 mille. En sak om man ej ska flytta. Men vill man flytta eller är tvingad att flytta pga försämrad ekonomi ja då är det illa.
2019-02-08, 18:16
Medlem
Citat:

Vid vilken ränta för att nå breakeven mellan hyres- och bostadsrätt tycker du är ok? 3%, 4%, 5%?

Ifrågasätter inte ditt påstående om att 3% är för lite för att välja bostadsrätten, men man kan ju använda det för att höfta fallhöjden för bostadspriserna i olika områden.
2019-02-08, 19:23
Medlem
Citat:
Om du kan tänka dig bo 30min från centrum kan du köpa radhus i säg Sollentuna för 4-5M. Det kräver dock två löner om ca 30k/mån och 750k i kontantinsats. Det kan man köpa med lön något över medel och bra besparingar. I dagens räntemiljö tycker jag det är ok boende till ok kostnad (om man helt bortser från ränterisken). De flesta barnfamiljer (även i Stockholm) kan ju bara "drömma" om att få lån nog till ett 10M boende. Har du mindre pengar och lön får du rejäl pendling eller klämma ihop dig. Något jag själv inte skulle vilja.

Jag tror att kontantinsatsen kommer börja bli ett problem nu när folk slutat få stora vinster via bostadskarriär. Har du inte föräldrar som kan hjälpa till tror jag inte så många med lägre löner som vill eller kan spara ihop till 750k, innan barnen börjar komma.
Det är ”ok” boende. Men de flesta unga par där båda har 30+ i månadslön är högskoleutbildade. Jurister, ekonomer, civilingenjörer osv. Och har ofta högre ambitioner än en bostadsrätt eller radhus i Sundbyberg.
2019-02-08, 19:50
Avslutad
Anders Kuken Borg är fasen i det ett jävla unikum. Från att som finansminister vara med om att vinna regeringsmakten mot löfte om att avskaffa fastighetsskatten till att nu sitta på seminarium och förklara varför fastighetsskatten är väldigt bra, nödvändig och att den bör införas genom en bred riksdagsmajoritet för att "Annars får vi ett fastighetsskattepopulistiskt parti på kanten." (som alltså kan plocka framtida politiska mandat på att vara kritiska till en eventuell fastighetsskatt).

Tack för allt du har gjort för det här landet!

https://www.dn.se/ekonomi/anders-borg-hoj-fastighetsskatten-tillsammans-med-sd/

Extra guldstjärna samt lilla journaliatpriset till DN som rubriksätter förslaget om att alla riksdagspartier bör ingå i en överenskommelse ang en eventuell framtida fastighetsskatt med: "Anders Borg: Höj fastighetsskatten tillsammans med SD".

Jesus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in