2019-02-06, 18:47
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Fan grabbar!
Behöver lite råd gällande min Elvanse..
Har alltid haft lite småticks i överläppen när jag snusat men det har knappt varit märkbart.
Nu efter insättning av Elvanse har de där småryckningarna övergått till att jag grimascherar i hela fejjan som en riktig jävla dåre.
Har lagt ner snusen men har ändå lite grimaseringar då och då.

Är metylfenidat lika ticsframkallande eller finns det hjälp att bli av med det?

Tycker elvansen är värre än metylfenidat men både blir man ryckig av.

Iaf jag, spänner mig o får konstiga ticks i benen på all cs i princip men värst är det på elvansen..
Citera
2019-02-06, 20:46
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Tycker elvansen är värre än metylfenidat men både blir man ryckig av.

Iaf jag, spänner mig o får konstiga ticks i benen på all cs i princip men värst är det på elvansen..
Jo, man blir lite spänd men tics i benen är väl ändå helt ok.
Värre när man sitter och pratar med folk och de undrar varför man sitter och gör grimascher :-)
Min läkare har pratat om att ersätta halva Elvansen med Attentin men jag antar att det är samma substans fast utan "depot" effekten?
Citera
2019-02-07, 10:24
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Jo, man blir lite spänd men tics i benen är väl ändå helt ok.
Värre när man sitter och pratar med folk och de undrar varför man sitter och gör grimascher :-)
Min läkare har pratat om att ersätta halva Elvansen med Attentin men jag antar att det är samma substans fast utan "depot" effekten?

Haha Jo men märkt på mig att folk kollar mycket på benen när jag helt plötsligt rycker till m armar o ben som en tjackis.

Samma verksamma ämne i åtminstone. Lisdexamfetamin i elvansen och dexamfetaminsulfat i attentin så mer "snabbverkande" ja. Kroppen tar inte upp amfetaminet direkt i elvansen och måste gå genom mage+lever+ njurar nåt sånt för kroppen ska ta upp godsakerna.

Ska se till o byta till attentin nästa gång jag med då jag blir deprimerad av elvansen när jag gått in mig på den och får mest tics. Gör detsamma.
Citera
2019-02-08, 15:03
Medlem
Aramidhearts avatar
Varierande konsistens och smak på Elvanse

Iom att jag har svårt att svälja piller så brukar jag tömma ut pulvret i kapseln i ett glas vatten eller direkt på tungan.

Saken är den att ibland är det ett löst fluffigt pulver i kapseln och ibland är pulvret så hårt packat så det i det närmaste liknar en liten pellet..

Vidare så smakar pulvret olika, ibland från burk till burk men ibland också ur samma burk.

Någon annan som märkt detta?
Citera
2019-02-08, 15:09
Medlem
ruttenfimps avatar
Ja det har jag märkt. Haha det e fan konstigt att dom varierar så mycket men jag gillar när det är lite hårt så man får klämma på kapseln för att det ska komma ut.. 😅

Det med smaken är väldigt lustigt, tycker dom fungerar olika bra oxå.
Citera
2019-02-08, 16:25
Medlem
sneervs avatar
Drygt när man börjar med det att man bara för höja 10mg per vecka när man startat med doseringen.
Det värsta är dock när det börjar gå ur blir jag nojjig och känner mig orolig i kroppen.

Har lätt att få panikattacker så det är ganska jobbigt, När jag träffa skötaren senast så sa hon att mitt blodtryck var lite för högt och det har väll med den där orolighets känslan i kroppen att göra, men gillar Elvanse när jag känner av den, men måste upp i bra högre dos men är orolig för att dom ska neka mig om mitt blodtryck inte går ner.

När hon sa att mitt blodtryck var lite över så har jag nojjat för hjärtat och skit denna vecka, men vet att det egentligen bara är min hjärna som överspelar allt.

Måste på nått sätt bara chilla och få bort den där känslan.
Citera
2019-02-14, 15:36
Medlem
Elvanse dos?

Tjena kära flashbackare. jag är inte i behov utav elvanse egentligen men jag har fått tag i lite elvanse 50mg som skall användas när jag studerar då detta sägs att påverka en fokus samt produktivitet.

Jag tog en vid 07:40 kände inget överdrivet så tog en till vid 11. visst känner jag ett ökat fokus och det går snabbare men inget wow. alltså har jag intagit 100 mg.
kommer jag känna någon effekt eller är det meningslöst?

jag kommer att börja ta elvanse under tentaperioder då jag ändå uppfattar till viss del ett ökat fokus! Får lite känsla utav nästan speeden av tjack eller molly fast en otroligt mycket bättre klarhet i huvudet.
Hur mycket kan man dosera undera dessa perioder/dag när börjar de helt enkelt bli farligt för kroppen?

Må bäst mina kära flashbackare. all kärlek ifrån fonschissle.
Citera
2019-02-15, 00:41
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonschissle
Tjena kära flashbackare. jag är inte i behov utav elvanse egentligen men jag har fått tag i lite elvanse 50mg som skall användas när jag studerar då detta sägs att påverka en fokus samt produktivitet.

Jag tog en vid 07:40 kände inget överdrivet så tog en till vid 11. visst känner jag ett ökat fokus och det går snabbare men inget wow. alltså har jag intagit 100 mg.

jag kommer att börja ta elvanse under tentaperioder då jag ändå uppfattar till viss del ett ökat fokus! Får lite känsla utav nästan speeden av tjack eller molly fast en otroligt mycket bättre klarhet i huvudet.
Hur mycket kan man dosera undera dessa perioder/dag när börjar de helt enkelt bli farligt för kroppen?

Man blir inte så jätte speedad av elvanse mest fokus och lugn men multitasking på hög nivå. Har viss tolerans men brukar käka rätt höga doser och vänta en vecka mellan annars slutar den funka helt och man blir förstörd utan.

Tycker 300-350mg är en bra dos men brukar köra på o göra en bomb av ca 250mg beroende på vilken mg jag har, väntar 30min och äter resten av kapslarna som vanligt tills jag e uppe i ca 300-350mg.

Efter 350-400mg blir det inte mycket bättre förutom massa biverkningar. Ska man fylla på så ta runt 150-250 mg mer kommer inte göra det bättre bara biverkningar.
Man toppar elvansen ganska fort och överdosera man får jag iaf ont i njurar, synvillor hallucinationer, huvudvärk och paranoia utan att bli mer maxad, går lixom inte att komma över ett visst stadie. Jävla skit medicin egentligen i min mening.

Trött kan man bli oxå som vanligt amfetamin fast man mår skit, går inte och jämföra med amfetamin riktigt.

Känns som lisdexamfetamin tar rätt hårt på kroppen i större doser. Går inte riktigt att punda på elvanse vilket den oxå är lite designad för just lis gör något så kroppen får jobba verkligen. Vaken 1-2 dagar på elvanse för mig lika sliten som att vara vaken på PV.

Edit: även hjärnan tar stryk tror jag. Kan kännas jävligt o vara nere länge efter elvanse i klass med mdma. Dessutom har jag tefat i två dagar efter höga doser även om den "har gått ut"

Nu blev det rörigt hör men vart vaken ett tag o ska lägga mig orkar inte mer, peace out
Senast redigerad av ruttenfimp 2019-02-15 kl. 00:43.
Citera
2019-02-15, 12:43
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonschissle

Utvärdera dagen efter. När man är ny till centralstimulantia och tar låga doser är det svårt att urskilja det under tiden man är påverkad.

100mg borde räcka utan problem för studier dock. Brukade käka 10mg dexamfetamin två eller tre gånger (max) om dagen under tentaveckorna.

Vill du ha ett rus så gäller doserna användaren ovan skrev. Men det är inte optimalt för studier enligt mig.
Citera
2019-02-15, 12:56
Medlem
Finns en sida där det ligger en film om: En film om Elvanse, effekttröskel, verkningstid och dosering.

Torr läkarfilm men ack så informativ och användbar.

https://munderbar.wordpress.com/2015...-och-dosering/
Citera
2019-02-16, 10:44
Medlem
hipp-hipps avatar
Förra året hade Elvanse räddat mitt jobb.

Jag kämpar konstant mot trötthet och vaknar trött. Gjorde alla sort läkarundersökningar i somras, jag är helt frisk... Men trött, utan ork. Tar dubbelt kaffe på morgonen och vill lägga mig direkt. Hemskt.
Dagar går, jag hinner inte göra det jag behöver på mitt företag. Jag blir inte kapabel att göra lilla minsta utan en stor ansträngning. Gör lite på 20min, så vill jag sova eller lägga mig i 2 tim.

Så jag fick tag på en burk Elvanse (20st a 30mg) i höstas och det hade förändrat mitt liv. Jag kände mig ung. Jag var kapabel att göra saker och avsluta projektet. Tog 15mg (halva 30) på morgonen. Det räckte för 40 dagar.

Jag vill inte alls ha det till rus eller så. Bara att hålla mig vaken och kapabel. Blir avundsjuk att det är bara ADHD personer som kan få det.

Synd att det är så restriktivt.
Senast redigerad av hipp-hipp 2019-02-16 kl. 10:54.
Citera
2019-02-16, 11:40
Medlem
Grisgeten8s avatar
Någon annan som kör eller har märkt att Elvansen fungerar betydligt bättre om man tar en magnesium tablett. 1-2 timmar efter intag?

Sedan jag ökade mitt magnesium intag har jag märkt en stor skillnad både med och utan medicin. Brukar stoppa i mig 700-1000 mg per dag och mår extremt mycket bättre än tidigare när jag bara tog 375mg+ Zink på kvällen. Tar även 4 Omega 3 kapslar samt 1 D-vitamin på morgonen.

Jag blir mest stirrig, lätt irriterad och dimmig i huvudet efter ett tag om jag inte tar magnesium. Är mycket lugnare utan medicinen nu med.

Försöker också hålla upp två dagar varje vecka vilket har blivit betydligt enklare nu.

Kan tilläggas att jag har haft problem med mage/tarm större delen av mitt liv vilket sägs kunna leda till magnesiumbrist. Men det känns också som att Elvansen slukar en hel del.
Senast redigerad av Grisgeten8 2019-02-16 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in