Citat:
Ursprungligen postat av
swimmingpool
Vad menas med näringsförbud? Får han bara vara tjänsteman då?
Näringsförbud innebär att en person inte får registrera och driva företag. Personen får inte sitta i styrelsen eller inneha ledande befattningar utan endast arbeta som anställd i underordnad position.
När det gäller Runar S. så har han tidigare haft näringsförbud tror jag, men då använt sin "släkting" (den myndige sonen) som företagsledare och så att säga varit anställd av sonen, som formellt tecknat firman. Men i själva verket är det Runar själv som kringgått näringsförbudet genom att knyta en anhörig till sig som bulvan eller målvakt.
Det är tragiskt när bedragare hanterar sina anhöriga på det här viset, då barn och äkta makar kanske inte alls inser vilket juridiskt ansvar de åtar sig.
Jag har sett ett fall där en man med näringsförbud varit bussig hemma och en rar förälder bad sin nyss 18-åriga dotter skriva under lite papper. Som ett slags uppfostrande och undervisning om hur det är att vara vuxen. Väldigt pedagogiskt. Så när hon var i skolan, så drev han företaget han hade "hjälpt" henne att grunda. Han tog hand om posten och och (miss)skötte ruljansen. Han dolde brev för henne och hon fick av en tillfällighet nys om att han hade skapat en mångmiljonskuld. Igen! Men nu helt i hennes namn. Hon hade inte ens slutat gymnasieskolan. Hon hade inte insett att lyxbilen pappan skaffat hade hon köpt för lånade pengar. Pappan hade, som sagt, näringsförbud som han kringgick och hänsynslöst försatte dottern i en mångmiljonskuld.
Jag vet inte vilken av Runars anhöriga som dragits in i hans "affärsliv", men jag gissar att Carola kan hjälpa sonen Amadeus. Den numera f.d. frun har kunnat avsluta äktenskapet med honom samt tydligen sålt av en tomtfastighet för att täcka skulderna som fastnat på henne personligen då hon varit bulvan eller målvakt för Runar. Det var med en hårsmån när att fruns mamma, Runars blivande svärmor, ett par timmar före bröllopet fick ett äktenskapsförord skrivet mellan brud och brudgum. Alla de där miljonerna som Runar suktade efter blev hennes enskild egendom, så som hennes far hade avsett. Men visst är ändå gemensamt, så några miljoner får hon betala även i den här senaste "Runar-Cirkusen".
Hoppas nu bara att hon kan hålla honom borta från sig och sitt och barnens liv. Hon var och är mångmiljonär, som kunnat klara en sådan här "smäll". Flickan jag beskriver ovan går däremot ut i vuxenlivet som en djupt skuldsatt person. Kanske kan hon beviljas skuldsanering och tvingas leva på existensminimum under fem år?
Det är så här man ska se och förstå vad bedragare är och vad de gör.