2019-02-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Rättssäkerhet för mig är att polisen tar ansvar och lämnar ärendet till annan myndighet så inte andra barn i framtiden råkar illa ut

Bjärred-ärendet är ju redan kört, men visst skulle det vara önskvärt att samverka med andra myndigheter i nåt slags lessons-learned.
Exempelvis obligatorisk orosanmälan, i hela landet!
Citera
2019-02-07, 20:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Att O hittades i köket tolkar jag ändå som att det var i trappan eftersom man skrev artikeln att när man skulle upp på ovanvåningen och ner igen så var man tvungen att gå förbi honom igen. Hade O varit endast i köket hade de inte varit tvungna att gå förbi honom igen.

Kika på planritningen på bottenplan så ser man det tydligt att han kan ha hängt i trappan då den angränsade till köket.
Här är planritningen
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag fick den på nätet:

Bottenvåningen:
http://www.bilddump.se/bilder/20190207155841-2.249.161.193.jpg
Här sitter Agnes i trappan:

https://www.instagram.com/agnesisbored/?hl=sv

Trappan verkar inte ha något räcke, eller så har den det högre upp. Men i så fall hängde sig nog Bjärredsbäddaren i hörnet närmast fönstret. Vilket inte rimmar med att poliserna måste "passera den döde mannen" igen. Det är oklart exakt var och hur han hängde sig.

Edit: Ser nu att jag misstog mig. Jag trodde Agnes satt i köket på bilden, men hon sitter i hallen. Ja, han kan mycket väl ha hängt i trappan och samtidigt "i köket".
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2019-02-07 kl. 21:11.
Citera
2019-02-07, 21:00
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
https://www.bjurfors.se/filtered/5590828/rszww1170-80/cbild4pa32uflc7hi30pb-1619084560-rszww1170-80.jpg
https://www.bjurfors.se/filtered/5591183/rszww1170-80/cbild4pa32unsk7hi30q2--1744216304-rszww1170-80.JPG

Just! Kan det ändå gå ganska snabbt när man hänger sig från såpass låg höjd? Har förstått det som att hängning med låg fallhöjd inte är så trevligt. Men han var förstås lite bedövad.

Ändå otäckt att tänka på.
Citera
2019-02-07, 21:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det nya fina populära ordet på fb: rättssäkerhet.
Förutom mördade barnen i Bjärred har alla rättssäkerhet verkar det som. Är det nån som värnar om barnens rättssäkerhet. Polisen har gjort sin uppgift. Vad bra. Sen går vi vidare. Vi vänder blad. Det är pinsamt mot dom mördade barnen.

Opassande inlägg tycker jag. Du har inte en aning vad som förekommer bakom kulisserna. Ingen myndighet har någon som helst skyldighet att lägga ut vad de sysslar med. Utredningar tar tid. Om sjukvård och skolor får nya direktiv så lär de inte skriva här - eller maila dig. Du får sitta lugnt i båten som vi andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tror du verkligen att de hade FÅTT berätta om det fanns blod, glasskärvor och klösmärken? Då hade de berättat mer än vad som sades på pressträffen och det går ju inte. De här stackars killarna möttes av nedbäddade offer och ville inte röra något.
Jag känner att det kanske stått att "vissa spår visade att något hänt i huset" eller nåt sånt. Även om man inte sa något direkt vad det var. Om de totalmörkade så hade saker och ting läckt ordentligt. Poliser är bara människor. Det var många i huset som vet och visste vad som hänt och vet detaljer. Hade det funnits minsta spår av strid så hade det kommit fram. Inte minst i Svensk Polis som utkom i tisdags.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-07 kl. 21:23.
Citera
2019-02-07, 21:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Seriöst, tycker du att det här går ihop med vad vi trots allt fått veta?

Man måste vara en konspirationsteoretiker av högsta rang för att få det där till något vettigt och trovärdigt

Vi fick fan så mycket mer trovärdig information från scheele, picasso2, avd9 med flera.

Ja, jag tycker det är rätt anmärkningsvärt med en postare som 8 dagar efter att familjen hittats vet att meddela:

- att H och ett barn blivit strypta
- ytterligare ett barn blivit enbart kvävt
- att barnen inte hade verksamma droger i sig
- att alla låg nedbäddade sina sängar
- att O till sist tagit sitt liv
- att det hade att göra med en pressad situation pga sjukdom hos barnen i familjen
- O varit pressad och synbart "gått ner sig" i sitt mående sista tiden

Citat ur drebas inlägg från 180117:

"Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen."
"Pappan en högpresterande docent som gått in i en utmattning"
"Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning"
"barnen blivit strypta eller kvävda och hittade i sina resp sängar. De har blivit burna till sängarna, nerbäddade, som en "act of remorse eller denial".
"Sjukligheten hos barnen är en faktor bland flera som lett till pappans utmattning. Han har dragit ett tungt lass hemma, varit stressad, konflikter i hemmet. Arbetsituationen blivit ohållbar, jobbat mer och mer hemifrån"
"Mamman jobbade deltid för att ta hand om sina barn."
"Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum."
"Inget gift har använts"
"

Allt detta har ju polisen 11 månader senare i stort sett bekräftat. Tror att denne postare helt enkelt inte ville avslöja hur god inblick i det hela h*n hade. Det är alldeles för mycket på pricken rätt till och med att O beskrivs som högpresterande.

Då uppstår frågan om en del av drebas andra påstående också kan vara lika korrekta?
Polisen har varken bekräftat eller dementerat dessa. Men de överensstämmer väldigt väl med de obekräftade uppgifterna som kommit från personer som uppger sig vara närstående.

"Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. "
"Barnen blev sannolikt vittne till mammans dråp."
"Pappan en högpresterande docent som gått in i en utmattning. Slutligen vårdsökande och det sannolikt den senaste månaden. Blir insatt på psykofarmaka som försämrar"
"Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare,"
"Pappan har mördat hela familjen."
"Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr."

Om postaren dreba fortfarande finns kvar i tråden kanske h*n kan berätta mer om dessa uppgifter. Men det är kanske inte säkert att h*n vill avslöja varför h*n hade så mycket korrekt information långt före alla andra.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-07 kl. 21:58.
Citera
2019-02-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Opassande inlägg tycker jag. Du har inte en aning vad som förekommer bakom kulisserna. Ingen myndighet har någon som helst skyldighet att lägga ut vad de sysslar med. Utredningar tar tid. Om sjukvård och skolor får nya direktiv så lär de inte skriva här - eller maila dig. Du får sitta lugnt i båten som vi andra.

Jag känner att det kanske stått att "vissa spår visade att något hänt i huset" eller nåt sånt. Även om man inte sa något direkt vad det var. Om de totalmörkade så hade saker och ting läckt ordentligt. Poliser är bara människor. Det var många i huset som vet och visste vad som hänt och vet detaljer. Hade det funnits minsta spår av strid så hade det kommit fram. Inte minst i Svensk Polis som utkom i tisdags.
Vem är det som bestämmer vilka inlägg som är passande el icke passande?
Mailar myndigheterna dig ?
Vad bra. Ingen av oss får Mail . Du vet exakt vad jag menar med mitt inlägg . Barnen undviks som om dom aldrig har levt. Det räcker inte att Lomma kommun skall vara mer uppmärksam i framtiden. Om polisen inte hade bara nöjt sig med att göra sin uppgift och istället lämnat ärendet vidare till Socialstyrelsen så hade man kunnat undvika att det händer igen. Moa och Agnes kommer glömmas bort tills det händer igen nånannanstans om några år. Det behövs lite större tänkande. Inte bara en millimeter framåt.
Du vet själv att polisen inte lämnat över ärendet till Socialstyrelsen.
Säg inte bara : ” du vet inte hur polisen jobbar ”. Det är ingen ursäkt.
Citera
2019-02-07, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Jag har varit tydlig med att det är en hypotes.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, jag tycker det är rätt anmärkningsvärt med en postare som 8 dagar efter att familjen hittats vet att meddela:

- att H och ett barn blivit strypta
- ytterligare ett barn blivit enbart kvävt
- att barnen inte hade verksamma droger i sig
- att alla låg nedbäddade sina sängar
- att O till sist tagit sitt liv
- att det hade att göra med en pressad situation pga sjukdom hos barnen i familjen
- O varit pressad och synbart "gått ner sig" i sitt mående sista tiden

"Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen."
"Pappan en högpresterande docent som gått in i en utmattning"
"Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning"
"barnen blivit strypta eller kvävda och hittade i sina resp sängar. De har blivit burna till sängarna, nerbäddade, som en "act of remorse eller denial".
"Sjukligheten hos barnen är en faktor bland flera som lett till pappans utmattning. Han har dragit ett tungt lass hemma, varit stressad, konflikter i hemmet. Arbetsituationen blivit ohållbar, jobbat mer och mer hemifrån"
"Mamman jobbade deltid för att ta hand om sina barn."
"Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum."
"Inget gift har använts"
"

Allt detta har ju polisen 11 månader senare i stort sett bekräftat. Tror att denne postare helt enkelt inte ville avslöja hur god inblick i det hela h*n hade. Det är alldeles för mycket på pricken rätt till och med att O beskrivs som högpresterande.

Då uppstår frågan om en del av drebas andra påstående också kan vara lika korrekta?
Polisen har varken bekräftat eller dementerat dessa. Men de överensstämmer väldigt väl med de obekräftade uppgifterna som kommit från närstående.

"Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. "
"Barnen blev sannolikt vittne till mammans dråp."
"Pappan en högpresterande docent som gått in i en utmattning. Slutligen vårdsökande och det sannolikt den senaste månaden. Blir insatt på psykofarmaka som försämrar"
"Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare,"
"Pappan har mördat hela familjen."
"Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr."

Om postaren dreba fortfarande finns kvar i tråden kanske h*n kan berätta mer om dessa uppgifter. Men det är kanske inte säkert att h*n vill avslöja varför h*n hade så mycket korrekt information långt före alla andra.

Develi har redan bemött ditt inlägg men jag tar med drebas slutkläm i den dialog som fördes, redan där visades det att det endast var en hypotes, ingen insideinfo alltså, du tog inte med den i dina citeringar vilket är djävligt fult.
Citera
2019-02-07, 21:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag kanske är sen i min fråga, svårt att hinna med här inne 😳...
Varifrån kommer uppgiften om att O är full av klädmärken och att H hade Os DNA under naglarna? Inte osannolikt att jag missat den uppgiften, så berätta gärna igen.

Nej du har inte missat några inlägg eller fakta om dessa uppgifter på FB.
Det är uppgifter som ursprungligen kommer från personer som uppger att de är närstående till familjen och därigenom fått mer info. Det är dock inte bekräftat om det stämmer, inga dokument finns.

( huruvida O hade många klädmärken får vi nog låta vara osagt )
Citera
2019-02-07, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Bjärred-ärendet är ju redan kört, men visst skulle det vara önskvärt att samverka med andra myndigheter i nåt slags lessons-learned.
Exempelvis obligatorisk orosanmälan, i hela landet!

Vad får dig att tro att endast några i en tråd som hänger på Flashback drar lärdomar av denna händelse och inte människor som viger sina liv varje dag till att hjälpa utsatta människor? Det finns alla möjligheter att ansluta sig till dessa, antingen genom att utbilda sig och börja arbeta med sjuka och drabbade eller att skänka pengar till någon av alla de välgörenhetsorganisationer som finns. Eller varför inte samla in pengar och starta en stiftelse i flickornas namn? Det finns så många mer konstruktiva saker att göra efter en sån här händelse, än att sätta sig på läktaren och skrika slagord och peka finger. Om man nu verkligen menar allvar i sin vilja att få till en positiv förändring.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-07 kl. 22:01.
Citera
2019-02-07, 21:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vem är det som bestämmer vilka inlägg som är passande el icke passande?
Mailar myndigheterna dig ?
Vad bra. Ingen av oss får Mail . Du vet exakt vad jag menar med mitt inlägg . Barnen undviks som om dom aldrig har levt. Det räcker inte att Lomma kommun skall vara mer uppmärksam i framtiden. Om polisen inte hade bara nöjt sig med att göra sin uppgift och istället lämnat ärendet vidare till Socialstyrelsen så hade man kunnat undvika att det händer igen. Moa och Agnes kommer glömmas bort tills det händer igen nånannanstans om några år. Det behövs lite större tänkande. Inte bara en millimeter framåt.
Du vet själv att polisen inte lämnat över ärendet till Socialstyrelsen.
Säg inte bara : ” du vet inte hur polisen jobbar ”. Det är ingen ursäkt.
Eftersom det var jag som skrev så var det jag som tyckte att det du skrev var opassande. Barn kommer alltid vara utsatta, det ligger i sin natur. De är så beroende av oss vuxna. Och dårar gömmer sig bakom vackra fasader. Det GÅR inte att helt undvika att sånt här händer. Däremot kanske man skall vara mer lyhörd, fråga mer, ifrågasätta. Nej, Moa och Agnes kommer med all säkerhet inte glömmas bort. Inte heller Yara. Eller Bobby. Det hände ju samma sak, fast mycket våldsammare, den 23 januari i år. Lika förfärligt. Lika otäckt. De barnen blir inte heller glömda.

Självklart har skolor i hela landet nu börjat öppna ögonen. Du tror det säkert inte, men det är jag övertygad om. Men du kan inte skydda alla barn. Ingen har total insyn i andra familjer. Det händer tyvärr mycket bakom stängda dörrar, bakom en vacker fasad.
Citera
2019-02-07, 21:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Develi har redan bemött ditt inlägg men jag tar med drebas slutkläm i den dialog som fördes, redan där visades det att det endast var en hypotes, ingen insideinfo alltså, du tog inte med den i dina citeringar vilket är djävligt fult.

Det är inte fult att inte citera precis allt - det är ju därför man tar ut citat!
Det jag citerade i första stycket är det som jag tycker stämmer på pricken med vad vi fick reda på 11 månader senare.
På pricken, trots tusen spekulationer i tråden från andra postare - om "humana" giftmord, att något barn suciderat eller mördat det andra, om scientologer som förhindrade psykkontakt etc.etc

Citaten i det andra stycket är sådant som vi inte vet - men då infinner sig funderingar om detta skulle kunna vara sant, när nu det andra stämde så väl.

Och som sagt, jag är inte alls övertygand om denne postares påstående att h*ns pricksäkerhet bara är spekulationer.
H*n har inte heller spekulerat något mer i tråden.
H*n kanske inte ville ange sina källor eller riskera att bli igenkänd..
Citera
2019-02-07, 22:00
Medlem
Citat:
där visades det att det endast var en hypotes, ingen insideinfo alltså

Om allting i hypotesen stämmer så kanske det ändå inte var enbart en hypotes. Alternativt väldigt skickligt gissat.

För övrigt undrar jag hur poliserna omedelbart kunde se att barnen var döda endast genom att titta in genom dörrarna.

Huruvida det fanns blod i huset framgår inte riktigt av artikeln (tack för den förresten, den som delade) men möjligen kan man ana att det inte var helt oblodigt.

Citat:
Hampus poängterar att det finns många kolleger runt om i Sverige som har fått betydligt blodigare synintryck från ärenden som de varit på.

Poliserna verkar inte heller ha trott att H begått självmord.

Citat:
Nu var det inte längre "bara" ett självmord. Nu var det troligen ett brott och tankarna rusade hos Hampus och Fredrik. Hade maken haft ihjäl hustrun, och lagt henne här?
Senast redigerad av alamos 2019-02-07 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in