Citat:
Ursprungligen postat av
EjFBFan
Jag tror inte at det spelar någon roll om processen har varit öppen eller sluten. Det är troligare så att väljarna som röstar på C är mera trogna än de som röstar på L.
Enligt min mening har C utvecklats till en Annie fanclub. Dagens Centerparti har nästan ingenting alls gemensamt med 1900-talets Centerparti.
Centerpartiets opinionssiffror, 7-8%, avspeglar sannolikt det antal röstberättigade svenskar som älskar Annie Lööfs hårdföra libertarianism, öppna dörrars migrationspolitik och go-get-it-girl typ av feminism. Därför ska man inte vänta sig att Centerpartiets hårda kärna, som väl utgör minst 6% av väljarna och förmodligen något mer, ska minska påtagligt så länge Annie själv själv är kaxig och tuff och ställer krav på alla andra politiker och sågar alla andra och hyllar sig själv.
Liberalerna har däremot aldrig odlat någon personkult, och jag kan inte komma på någon partiledare för L eller gamla FP som har varit
älskad av sitt eget parti. Därför är L-väljarna mycket, mycket mer flyktiga än de som röstar på C.
Det ska bli spännande att se hur det går för Liberalerna.