Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 20:20
  #12829
Medlem
Powergirls avatar
Skall inte säga fullständigt ointressant men näst intill. Oavsett vad ni tycker om MP så krävs det mycket till för att de skall åka ut. Ni har tydligen inte förstått hur räkningen av röster går till.
2018-09-12, 20:27
  #12830
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Påfallande är att båda de största partierna gör bättre valresultat än vad som kunde förutspås.
Jag tror att de så kallade stasministerduellerna,både i SVT som TV4,innebar extra exponering och extra chans att göra intryck just för S och M.

S valfläsk med extra semestervecka för föräldrar spelade säkert också in en del just för S framgång sista dagarna.Den gemensamma nämnaren är dock de exklusiva debatterna som partierna fick ha.
Det var och är en stor fördel i valrörelsens spurt och jag tror att det återspeglas i S och Ms valresultat.
Vad du tror är tämligen ointressant. Så fel som du hade på dina profetsior. Missade ju ditt favorit parti med 5 procent. Ja det är SD jag pratar om. Sossarna med nästan lika mycket. Mp skulle ju åka ur enligt dig än är de kvar. Vad jag också kan se av det preliminära resultatet är att M är den största losern av de stösrsta partierna också där har du fel enligt din förutspåelse.
2018-09-19, 18:39
  #12831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Verkar ju helt osannolik.
KD på 6,5%? Var kom dom ifrån?
Och SD på 17,4 när dom får 23-24 i Sentio och Yougov, som til skillnad från Skop använder moderna metoder. Tror inte det va.
Ibland är vetenskapliga metoder överlägsna. Sorry !
2018-09-19, 18:42
  #12832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jo det är fan extremt märkligt hur SD kunde gå från 23% till 17%
Ja väldigt märkligt om man tog 23% som en sanning.
2018-09-19, 18:44
  #12833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JxJ
Var är ni som skrattade åt mig? Jag sa att jag skulle komma tillbaka och skratta åt er till sist. Jävla muppar!
Bra tippat om man bortser från sd.
2018-09-19, 18:53
  #12834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det bara inte kan vara så,utan det mesta tyder på att AfS knackar på riksdagsdörren.
Trenden med ökande Övriga är relativt generell sett över alla OIs och dessutom är trenden med sjunkande och redan låga tal på Fi lika generell.
Jag återkommer till Sentio,som är det institut som bäst lyckats fånga upp nationalkonservativ opinion historiskt.Där ligger kategorin Övriga på 4,8 procent och ingen politisk insatt tror annat än att majoriteten här är AfS röstare.
Partiet har lyckats nå ut på ett föredömligt sätt sett till sina grundförhållanden och har dessutom valspurtat bra.Med dagens nära upplopp i Nyköping och morgondagens ALLA TILL KUNGSAN så har de dessutom försäkrat sig om uppmärksamhet in till valdagen.
Att partiet kommer att nå över 1 procent finner jag redan vara klart.
Att AfS får över 2,5 procent av rösterna tyder det allra mesta på i skrivande stund.Partistödet är i sådant fall säkrat.
AfS har dessutom en hyggligt god chans att nå 4 procent och därmed riksdagsinträde.Det kommer att bli en nagelbitare..men en del indikatorer pekar i denna riktning.
Den som lever får se.
Inte många rätt !
2018-09-20, 13:08
  #12835
Medlem
Nu har vi facit. Någon som orkar räkna på vilket opinionsinstitut som var bäst respektive sämst det här valet?
2018-09-20, 19:20
  #12836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Nu har vi facit. Någon som orkar räkna på vilket opinionsinstitut som var bäst respektive sämst det här valet?
Inizio och Demoskop minst dåliga. Sämst var Sentio och Yougov.De var urusla.Tom vallokalsundersökningen får underbetyg.
2018-09-26, 20:43
  #12837
Medlem
Väljarna föredrar Stefan Löfven (S) framför Ulf Kristersson (M) som näste statsminister, enligt en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av TV4 Nyheterna.

https://www.di.se/nyheter/sifo-valja...e-kristersson/

Och det är väl ganska konsistent med att vänstern fick ca 60% av väljarrösterna, och Alliansen bara ca 40%.

EDIT
Sedan står också att en del vill ha extraval. Det är dock lite märkligt. Folk har ju nyss röstat. Går dom och röstar igen lär det bli samma resultat igen. Hur i all världen tänker dom där.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2018-09-26 kl. 20:46.
2018-09-26, 21:09
  #12838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Väljarna föredrar Stefan Löfven (S) framför Ulf Kristersson (M) som näste statsminister, enligt en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av TV4 Nyheterna.

https://www.di.se/nyheter/sifo-valja...e-kristersson/

Och det är väl ganska konsistent med att vänstern fick ca 60% av väljarrösterna, och Alliansen bara ca 40%.

EDIT
Sedan står också att en del vill ha extraval. Det är dock lite märkligt. Folk har ju nyss röstat. Går dom och röstar igen lär det bli samma resultat igen. Hur i all världen tänker dom där.

Att de har ändrat sig och vill lägga sin röst på annat parti?
2018-09-26, 22:05
  #12839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det är stora diskrepanser i siffrorna för M och SD hos de olika instituten. Jag tror att detta beror på den stora och lättflyktiga väljargruppen som jag kallar för Smygmoderaterna. Ett signifikant antal av dessa har ännu ej bestämt sig om de skall rösta på M eller SD, många bestämmer sig nog först vid urnan.

Smygmoderaterna förtjänar en egen tråd på Flashback. Undrar hur stor andel av SDs väljarbas är just smygmoderater?

Jag tror faktiskt att SD hade mellanvalssiffror på en bra bit över 20%. Men inför valet hände följande:

1) SD's Smygmoderater insåg att Allahiansen höll på att förlora valet. Hatet mot Sossarna var starkare än lojaliteten till SD. Därmed stödröstade många Smygmoderater på M och KD. Dessa överskattade även fettet runt magen på SD som många trodde var uppemot 30%, dvs de trodde det fanns mer att ta av än där faktiskt fanns.

2) Veckorna före valet presenterade SD ett mycket högervridet valmanifest inför valet. Detta gällde exempelvis en presskonferens med focus på högervriden abort- kriminal- och klimatförnekelse- politik, men mindre focus på kärnfrågan invandring. Många f.d. Sossar gick tillbaka till S. SD borde ha lärt sig att går man ut mot högerkanten i Sverige, så krymper man automatiskt.
2018-09-27, 14:35
  #12840
Medlem
Ska bli intressant att se de första mätningarna efter valet. Jag tippar att S och SD ökar och att de flesta andra tappar.

Alliansen inger knappast förtroende nu. Deras strategi att ta makten är så korkad att även de dummaste väljarna skakar på huvudet. S och SD ser ut som de enda ”vuxna i rummet” just nu, och när S ökar så minskar V. Mp har nog tappat sina stödröster liksom KD.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback