2019-02-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det skulle inte fria den andre föräldern helt från ansvar - men det vore ju bra om det då också går att visa att det gått till just så.
Om man i augusti/september i sin förtvivlan sitter och skriver att det vore bäst om vi alla dog, även barnen, betyder det ju inte att man i januari vill bli mördad. Man kan ju dels kanske aldrig menade allvar och dels kanske kommit ur sitt mörker.

Det går ju inte att få ett carte blanche för att någon vill bli mördad och automatiskt därmed bli frikänd från mordet. Det finns ju alltid en risk att offret plötsligt ångrar sig.

Om en mördare är full av klös- och rivmärken i ansiktet, som nu påstås om Oskar, och Hanna dessutom har DNA under sina naglar efter att våldsamt ha klöst och rivit honom, blir det ju väldigt misstänkt att hon egentligen inte ville bli mördad av honom.

Vad vet vi om riv- och klösmärken? Var kommer den uppgiften ifrån?
Citera
2019-02-07, 16:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Varför inte skydda barnen då? Om nu alla vuxna ska ha rätt enligt svensk lag. Var är barnens rätt? Konstig syn. Man sviker barnen. Lyssnar på anhöriga. Glöm dom. Kom ihåg barnen. Dom har namn. Moa och Agnes. Dom mördades och allmänheten vill gärna veta vem som utförde dådet. Vi är inte så intresserade om planerandet om det var gemensamt eller. Vem handgripligen mördade barnen ? Anhöriga är inte viktiga i detta sammanhanget. Detta att hela tiden hänvisa till gemensam planering el me. Det är fegt. Mycket fegt
Förstår jag dig rätt om du anser att FUPen skall offentliggöras? Att man skall redovisa vem som dödade vem. Att anhöriga inte är viktiga (i vilket sammanhang?)
Polisens uppgift är att utreda morden. Det har dom gjort. Utredningen är till största delen klar. Det finns regelverk som en myndighet är tvungen att hålla sig till. Du anser att det skall dom skita i. Du påstår att de lyssnar på de anhöriga. Det vet du faktiskt inte - du har ingen insyn i utredningen. Inte jag heller. Ingen har. Du talar i affekt och känslor. Det funkar inte så. Jag vet inte vem du hänvisar till när du säger "vi" och "allmänheten". Inte till mig i alla fall. Polisen har gjort vad de har möjlighet att göra, och vad de har befogenhet att göra. Jag för min del är inte ett dyft intresserad av vem som "handgripligen" dödade vem. Så sluta tala om "vi".

Jag är ganska övertygad om att de skolor som har hemmasittande barn som de undervisar, nu har tagit tag i varenda liten unge och vartenda ärende. Du behöver inte stå på barrikaderna. Gör du det ändå, så gör det synligt - inte på ett anonymt forum.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-07 kl. 16:48.
Citera
2019-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Nej det skulle inte fria den andre föräldern helt från ansvar - men det vore ju bra om det då också går att visa att det gått till just så.
Om man i augusti/september i sin förtvivlan sitter och skriver att det vore bäst om vi alla dog, även barnen, betyder det ju inte att man i januari vill bli mördad. Man kan ju dels kanske aldrig menade allvar och dels kanske kommit ur sitt mörker.

Det går ju inte att få ett carte blanche för att någon vill bli mördad och automatiskt därmed bli frikänd från mordet. Det finns ju alltid en risk att offret plötsligt ångrar sig.

Om en mördare är full av klös- och rivmärken i ansiktet, som nu påstås om Oskar, och Hanna dessutom har DNA under sina naglar efter att våldsamt ha klöst och rivit honom, blir det ju väldigt misstänkt att hon egentligen inte ville bli mördad av honom.

Hur pålitlig verkar uppgiftslämnaren vara? Hur säker bedömer du att infon är?
Citera
2019-02-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ok. Så här: jag begriper inte ens vad du talar om. Jag har försökt delge vad som stått i tidningen "Svensk Polis" idag och citerat en hel del i reportaget. Jag har också belyst att rättssäkerheten gör att man inte lämnar ut mer än att man gjort.

Du citerar mig och börjar blanda in Lex Maria, att barnen har namn etc. Ursäkta, jag begriper ingenting.
Jag lämnar detta.
Rättssäkerhet för mig är att polisen tar ansvar och lämnar ärendet till annan myndighet så inte andra barn i framtiden råkar illa ut
Citera
2019-02-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Förstår jag dig rätt om du anser att FUPen skall offentliggöras? Att man skall redovisa vem som dödade vem. Att anhöriga inte är viktiga (i vilket sammanhang?)
Polisens uppgift är att utreda morden. Det har dom gjort. Utredningen är till största delen klar. Det finns regelverk som en myndighet är tvungen att hålla sig till. Du anser att det skall dom skita i. Du vet inte vad polisen "lyssnar på".

Du talar i affekt och känslor. Det funkar inte så. Jag vet inte vem du hänvisar till när du säger "vi" och "allmänheten". Inte till mig i alla fall. Polisen har gjort vad de har möjlighet att göra, och vad de har befogenhet att göra. Jag för min del är inte ett dyft intresserad av vem som "handgripligen" dödade vem. Så sluta tala om "vi".

Jag är ganska övertygad om att de skolor som har hemmasittande barn som de undervisar, nu har tagit tag i varenda liten unge och vartenda ärende. Du behöver inte stå på barrikaderna. Gör du det ändå, så gör det synligt - inte på ettmt forum.

Jag är den sista som pratar i affekt. Jag vill att inga andra barn i framtiden ska gå samma öde till mötes. Hur undviker man det ? Genom att ta lärdom av Bjärred
Citera
2019-02-07, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är den du citerar som påstår det, att O hade fullt med klös och rivmärken i ansiktet, helt obekräftade uppgifter givetvis, definitivt inget som har framkommit vid pressträffen.
Polis och utredare har klart och tydligt uppgivit att paret planerat och utfört dådet i samförstånd, inget annat har sagts.
Kort sagt, uppgifterna är obekräftade försök till trådsanningar.
Varsågod. Glittret tyckte att jag skulle ponera över detta helt oförankrade skräp - vilket inte ens skulle fresta mig överhuvudtaget.

"påståenden"
"Man får ta det för vad det är"
"inget bekräftat"
"inte verifierade uppgifter"
"Hörsägen"
"trådsanning"

Citat:
Hög tid för övrigt att dessa påståenden som cirkulerar nu läggs ut som de ännu inte verifierade uppgifter de är, men väl värda att studera och begrunda:

Huset på Björkvägen 3 var i oordning, framförallt i tvättstugan var det tumult. En scen som efter slagsmål med rester av blodstänk mm. Sannolikt har alla tre morden skett i tvättstugan.
De döda har därefter burits/släpats till sina sängar
O hade hela ansiktet sönderklöst efter kampen med de andra.
De mördade hade Os DNA under sina naglar.
Det sista sms-et, som var ett musikstycke, var möjligen ett sätt att locka till sig H före överfallet på henne. Troligen mördades hon först.

Inget av detta är ännu bekräftat, finns inga källhänvisningar som kan läggas ut.
Man får ta det för vad det är och fundera över vad detta skulle kunna betyda om det är sant.
Skulle vi, om detta bekräftas, kanske alla egentligen tycka att det nog bara finns en skyldig person som verkligen iscensatte hela tragedin?
Citat:
Det finns betydligt mer fakta. Dock finns det personer som inte vill att deras dokument, foton mm läggs ut i en tråd på FB.
Utan verifierbara källhänvisningar får det därför tills vidare tas som hörsägen och trådsanning.

Men ponera att detta verkligen är sant - skulle du då verkligen tycka att det finns två som är förövare i denna tragedi?
Senast redigerad av develi 2019-02-07 kl. 16:55.
Citera
2019-02-07, 16:50
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Rättssäkerhet för mig är att polisen tar ansvar och lämnar ärendet till annan myndighet så inte andra barn i framtiden råkar illa ut

Men du har ingen aning vad de har gjort! Lämnar ärendet till vilken myndighet? Du förstår inte polisens uppgift.
Citera
2019-02-07, 17:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varsågod. Glittret tyckte att jag skulle ponera över detta helt oförankrade skräp - vilket inte ens skulle fresta mig överhuvudtaget.

"påståenden"
"Man får ta det för vad det är"
"inget bekräftat"
"inte verifierade uppgifter"
"Hörsägen"
"trådsanning"

Verkar inte bättre, trådsanning deluxe.

Och jag ställer mig fortfarande frågan, varför skulle polis och utredare välja ett såpass ovanligt och känsligt fall för mörkning?

Vad är vinsten med att fria en mördare från sina gärningar, helt djävla ologiskt.
Citera
2019-02-07, 17:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
[/u]

Är det mer oförståeligt att undra över hur mamman dog än att på ett teoretiskt plan - utan något alls på fötterna från varken polis eller media - plocka sönder hennes psyke utifrån olika studier och andra fall? Vi i tråden har ingen aning om dödssätt för modern, för polisen gick inte ut med det. Vi har heller ingen aning om vad som rörde sig i hennes inre (förutom det som kommit fram av avskeds/förklaringsbrevet - vilket inte var skrivet i jag - utan i vi-form) eller vilken personlighetstyp hon hade, för det har polisen inte funnit intressant att gå ut med. De har dock uttalat sig om att hon inte led av någon psykisk sjukdom.

Tråden har beträtt båda vägarna med hypoteser och deduktion och nått ganska långt, tycker jag. Men allt har en gräns. Dock är vägarna till sin karaktär diametralt motsatta varandra, då den ena sträcker sig mot en allt större vidd (och fler hypoteser), och den andra mot en enstaka punkt (och inga hypoteser). Så gränsen där man måste hejda sig är olika anlagd.

Det inträffade bottnar ju i två personers överväganden i samspel. På en spelplan (barn, skola, arbetsgivare) där man kan hoppas se varningstecken och ingripa. Och allt är psykologi, vare sig man har diagnos på det eller kommer att få eller inte. (Att brottet inte har sin grund i en (upptäckt) psykisk sjukdom som någon bort känna till är en annan femma.)

Och det är ju ingen vits att gissa fritt i en tråd om ett specifikt fall.
Tycker jag.
Citera
2019-02-07, 17:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Verkar inte bättre, trådsanning deluxe.

Och jag ställer mig fortfarande frågan, varför skulle polis och utredare välja ett såpass ovanligt och känsligt fall för mörkning?

Vad är vinsten med att fria en mördare från sina gärningar, helt djävla ologiskt.
Vem skulle ens BRY SIG att ens fundera när vederbörande samtidigt skriver:
"påståenden", "Man får ta det för vad det är", "inget bekräftat", "inte verifierade uppgifter", "Hörsägen", "trådsanning".

Finns ingen logik öht - det ser du väl via hur grundlösa påståendena är. Finns ju ingen som ens nuddat vid nåt trovärdigt versus mantrat om Oskar.
Det är inte direkt nån framgångssaga man skådat på den fronten.
Citera
2019-02-07, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tråden har beträtt båda vägarna med hypoteser och deduktion och nått ganska långt, tycker jag. Men allt har en gräns. Dock är vägarna till sin karaktär diametralt motsatta varandra, då den ena sträcker sig mot en allt större vidd (och fler hypoteser), och den andra mot en enstaka punkt (och inga hypoteser). Så gränsen där man måste hejda sig är olika anlagd.

Det inträffade bottnar ju i två personers överväganden i samspel. På en spelplan (barn, skola, arbetsgivare) där man kan hoppas se varningstecken och ingripa. Och allt är psykologi, vare sig man har diagnos på det eller kommer att få eller inte. (Att brottet inte har sin grund i en (upptäckt) psykisk sjukdom som någon bort känna till är en annan femma.)

Och det är ju ingen vits att gissa fritt i en tråd om ett specifikt fall.
Tycker jag.
Man lär sig väldigt mycket via att studera den forskning som finns på området parallellt med de uppgifter som framkommi tråden. Självmord, mercy killing (barn med sjukdom/lidande), filicide och familicide samt högst trolig depression som sen förgrenar sig i flera aspekter.
Mycket intressant och givande gällande just psykopatologi och psykologi. Läser just nu en annan diss, har sammanställt uppgifter kring Hanna och påbörjat att titta på Oskar mer konkret via de uppgifter som finns tillgängliga.

Jag skickar över via pm.
Citera
2019-02-07, 17:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem skulle ens BRY SIG att ens fundera när vederbörande samtidigt skriver:
"påståenden", "Man får ta det för vad det är", "inget bekräftat", "inte verifierade uppgifter", "Hörsägen", "trådsanning".

Finns ingen logik öht - det ser du väl via hur grundlösa påståendena är. Finns ju ingen som ens nuddat vid nåt trovärdigt versus mantrat om Oskar.
Det är inte direkt nån framgångssaga man skådat på den fronten.
Om det funnits blod och sånt, så hade nog reportaget sett annorlunda ut i Svensk Polis. Då hade man berättat att man sett vissa spår av blod och förväntat sig hitta något. Nu gick två unga poliser in, i tron att hitta en död man och inget mer. När de hittade mamman blev det en chock. När de senare hittade tjejerna, blev det ytterligare en chock. Killarna var ju gråtfärdiga. Inget alls visade att något våldsamt skett när de försiktigt smög omkring i villan. Innan man gick runt i villan konstaterade de att mannen var död via självmord. M a o inga klösmärken i ansiktet.

Med ovanstående konstaterat, så kan nog åtminstone jag avfärda de av Solglittret påstådda klösmärkena, blodet och allt annat som rent nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in