• 1
  • 2
2019-02-07, 10:19
Medlem
Det framgår ju väldigt olika svar på denna fråga. Gäller alltså lättare bilolyckor utan personskador.

Jag undrar:

Finns det några nackdelar med att göra en polisanmälan? Vad är fördelarna?
Om polisen anser att du är vållande kommer du väl få en böter eller annat straff även om polisen inte ens varit på plats?
Citera
2019-02-07, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av Kally
Det framgår ju väldigt olika svar på denna fråga. Gäller alltså lättare bilolyckor utan personskador.

Jag undrar:

Om polisen anser att du är vållande kommer du väl få en böter eller annat straff även om polisen inte ens varit på plats?

Är ni överens om vems fel det är och allt är utrett behövs ingen polis. Står ni och gapar på varandra är det bäst att ringa polis.
Citera
2019-02-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Är ni överens om vems fel det är och allt är utrett behövs ingen polis. Står ni och gapar på varandra är det bäst att ringa polis.

Ingen har tagit på sig ansvaret. Men det är ju i regel alltid den som kör in i någon bakifrån som åker på det, men då bör väl denna få böter också eftersom polisanmälan gjorts?
Citera
2019-02-07, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ingen har tagit på sig ansvaret. Men det är ju i regel alltid den som kör in i någon bakifrån som åker på det, men då bör väl denna få böter också eftersom polisanmälan gjorts?

Den som kör in i någon framför är alltid skyldig till olyckan!
Handlar om att hålla behörigt avstånd till framförvarande,
tror det finns inskrivet i paragraf 39 vägtrafikförordningen.
Detta blir en sak mellan försäkringsbolagen att göra upp om.
Ta ALDRIG på dig skulden, du är inte orsaken till olyckan!
Gör en skiss och berätta vid skadeanmälan!

Böter känns väldigt avlägset om polisen inte var på plats och
vittnen finns, knappast då heller.
Polisen i dagens Sverige har betydligt allvarligare ärenden att
behandla, vilket dom inte klarar av när hela kåren är i fritt fall,
tyvärr!
Senast redigerad av banger491 2019-02-07 kl. 11:08.
Citera
2019-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banger491
Den som kör in i någon framför är alltid skyldig till olyckan!
Handlar om att hålla behörigt avstånd till framförvarande,
tror det finns inskrivet i paragraf 39 vägtrafikförordningen.
Detta blir en sak mellan försäkringsbolagen att göra upp om.
Ta ALDRIG på dig skulden, du är inte orsaken till olyckan!
Gör en skiss och berätta vid skadeanmälan!

Böter känns väldigt avlägset om polisen inte var på plats och
vittnen finns, knappast då heller.
Polisen i dagens Sverige har betydligt allvarligare ärenden att
behandla, vilket dom inte klarar av när hela kåren är i fritt fall,
tyvärr!

Tack för svar!

Det var kraftigt snöfall och därför gled bilen på vägen. När jag körde in på en ny väg från en annan så hade en bil tvärnitat direkt i början av en brant väg, men ändå på så vis att det inte var synligt tack vare alla snöhögar. Körde väldigt försiktigt med tanke på omständigheterna, men nedförsbacken och väglaget gjorde att bilen gled in i bilen framför trots extremt låg hastighet och foten på bromsen.
Citera
2019-02-07, 13:21
Medlem
Kör man på någon bakifrån är man alltid skyldig enligt polisen och böter utfärdas om polisen kommer till platsen.
Däremot inte alls säkert att försäkringsbolaget gör samma bedömning. De kollar på vem som orsakade olyckan. Ibland kan det också bli delad skuld = delad självrisk.
Citera
2019-02-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Kör man på någon bakifrån är man alltid skyldig enligt polisen och böter utfärdas om polisen kommer till platsen.
Däremot inte alls säkert att försäkringsbolaget gör samma bedömning. De kollar på vem som orsakade olyckan. Ibland kan det också bli delad skuld = delad självrisk.
Väldigt sällan någon annan bedömning när det handlar om påkörning bakifrån.
Men vållandet behöver ni inte låta polisen avgöra, det sköter försäkringsbolagen förutsatt att de fått in skadeanmälan där omständigheterna framgår.
Citera
2019-02-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg

Jag antar att det finns flera undantag t ex om den påkörda backar. Så jag har svårt att tro att en polis skulle säga att man alltid är skyldig.
Citera
2019-02-07, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag antar att det finns flera undantag t ex om den påkörda backar. Så jag har svårt att tro att en polis skulle säga att man alltid är skyldig.

Nu handlar det inte om någon som BACKAT på någon vad jag förstått!
Citera
2019-02-07, 13:43
Medlem
Det är ju också skillnad på skyldig=vållande från försäkrings- och ersättningsperspektivet och på skyldig från det juridiska och straffrättsliga perspektivet. I det generella fallet (just det här vet jag alldeles för lite om för att säga något om) så finns det ju möjligheten att skit faktiskt händer och det sker en olycka utan att handlingen varit så illa att det är frågan om vårdslöshet i trafik. T.ex. om den osannolika händelsen att alla bromsar lägger av samtidigt [1] så man utan möjlighet att påverka det själv rullar in i bilen framför. Ja, bilen bakom vållade olyckan och dess förare/försäkringsbolag ska betala, men inte på ett vårdslöst sätt.

[1] Har hänt mig i en gammal Renault på väg ut från verkstaden där klåparen till mekaniker hade monterat både bakre oken så snett att båda bromskretsarna och handbromsen slutade fungera. Rullade rakt ut i korsningen med pedalen i botten och handbromsen helt uppdragen.
Citera
2019-02-07, 13:46
Bannlyst
Citat:

Jag undrar:

Nu börjar tråden på allvar spåra ur!
Tror du på fullt allvar att polisen delar ut böter
som spelkort till höger och vänster?
Citera
2019-02-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banger491
Nu börjar tråden på allvar spåra ur!
Tror du på fullt allvar att polisen delar ut böter
som spelkort till höger och vänster?

Polisen kan väl bara hävda att avståndet till bilen framför inte var tillräckligt och på så vis utfärda en böter utan bekymmer eller? Även om ingen tagit på sig ansvar så finns ju händelseförloppet dokumenterat i anmälan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in