2019-02-04, 12:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Från Twitter:

S 27,8
SD 20,4
M 17,7
V 9,5
KD 7,3
C 6,9
MP 4,0
L 3,9
AfS 0,9
F! 0,5
PP 0,4
MED 0,3

https://pbs.twimg.com/media/DyZm5j5XQAECyBF.jpg
https://nyheteridag.se/plus/sentio-januari-kd-gar-om-c-i-svensk-valjaropinion/

Mandat på det blir
S 104
Sd 76
M 66
V 35
Kd 27
C 26
Mp 15
L 0

Regeringsunderlaget 104+27+15 = 146 med V stödet = 181 så sitter de säkert
Oppositionen 76+66+27 =169 om vänstern som vågmästare ångrar sig = 204
2019-02-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag håller med om allt det du skriver, utom en sak:

Om C sjunker i oppinionen lär de väll istället göra allt de kan för att undvika ett extra val?

Det är inte säkert. Blir det lite minus varje månad så kan de se 4% spärren komma närmare och närmare. De kan då inse att experimentet med att ingå i regeringsunderlaget och samtidigt låtsas vara opposition har misslyckats. Annie Lööf kan då helt sonika bryta med Löfven och bli opposition på riktigt. Då blir det Extra val.

En av poängerna med att vara så radikal som Annie Lööf är ett totalt ointresse för konsekvenserna av sina beslut (annat än konsekvenserna för henne själv då givetvis) så hon ser nog inget problem alls med ett extra val. Särskilt som hon då kan profilera sig som opposition under resten av mandatperioden och lämna över ansvaret till någon annan.
2019-02-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Dagens politiska landskap är precis densamma som innan valet och valet innan dess och valet före det... endast illusioner a la Mats Knutson med regimtrogen media spetsen som vill få den sovande medborgaren köpa dessa illusoriska charader om politiska landskap i förändring, tillåt mig le en smula.

Vad avser detta lands färdriktning ligger agendan fast. Parlamentarismen som möjlig framtida förändringsväg är lika död som den stenbelamrade vägen vår så kallade demokrati vandrar på.

Det nya vi sett på allra senaste tiden är att flera partiledare tagit mer eller mindre självsvåldiga beslut i massor av olika frågor.
Skulle t.o.m. kunna gå så långt att inget parti av de fem regeringspartier eller stödpartier har förankrat sin roll inom sitt parti.

Detta innebär att när partiledaren blir ersatt kommer partiets roll också att omprövas?
2019-02-04, 14:51
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De som vill ha t ex borttagen värnskatt och borttagen hyresregleringen. Eller med andra ord mindre Sovjet. Var skall dom gå?
Dom har bara C och L att gå till.

Det verkar otroligt att Sverige bara skulle husera ca 13% väljare som vill ha mindre Sovjet.
Så det troliga är väl att C+L ökar.
Det var den största halmgubben sen "Burning man" eller Gävlebocken.
Du menar att M vill ha mer Sovjet och du vill bli tagen på allvar?

Jag spelar vidare på ditt resonemang.
De som vill slippa balkongolyckor, kusingifte, hedersrelaterad våld, terrorism, fallande skolresultat, klimatångest, organiserad tiggeri, MSM, PK, V+S+MP+C+L och allmänt kaozz.
Eller med andra ord dom vill ha mindre Syrien, Afghanistan och Nya Sverige. Vart ska dom gå?
Dom har bara SD att gå till (kanske KD och M).
Det verkar otroligt att Sverige bara skulle husera ca 17,5% väljare som vill ha mindre Syrien, Afghanistan och Nya Sverige.
2019-02-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det nya vi sett på allra senaste tiden är att flera partiledare tagit mer eller mindre självsvåldiga beslut i massor av olika frågor.
Skulle t.o.m. kunna gå så långt att inget parti av de fem regeringspartier eller stödpartier har förankrat sin roll inom sitt parti.

Detta innebär att när partiledaren blir ersatt kommer partiets roll också att omprövas?

Du verkar vara väl insatt i hur partiväsendet fungerar här i Sverige. Jag är dock inte säker på att du kommer att få stöd i din uppfattning från några andra här på denna tråd.
2019-02-04, 17:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppel
.
Ditt markerade stämmer med sentios egen sida.

”Senaste sentio-undersökningen … View original” (2Feb)
2,1% alltså.

Däremot finns där ett fel som gjorde att jag gick in på deras Sentios egen sida. Jag följer alltid statistiken och gör en egen uppställning på ett rutpapper-block modell A4.

Eftersom jag följer L och C med stort intresse så färg-lägger jag dessa lite extra, så att linjerna blir tydliga över tid. Den 8/12 var den senaste sentio och där hade jag skrivit 6,9.
Något gjorde att jag gick in på deras sida och där står det C 7,1 (6,9).

För mig i mitt block blir det C 7,1 +0,2). Twitter sidan är alltså fel. Jag brukar ofta gå in där och jag har inte hittat något fel tidigare.
.

0,2% var alltså "övriga" exklusive de fyra mikropartierna. I så fall stämmer siffrorna: 2,3% = 2,1% + 0,2%.

Här är tabellen som sentio.no själva länkar till (av någon anledning ligger den på en konstig blogg och inte på deras egen sajt):

https://sverigeeuropavarlden.files.wordpress.com/2019/02/undersc3b6kning.png
2019-02-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
0,2% var alltså "övriga" exklusive de fyra mikropartierna. I så fall stämmer siffrorna: 2,3% = 2,1% + 0,2%.

Här är tabellen som sentio.no själva länkar till (av någon anledning ligger den på en konstig blogg och inte på deras egen sajt):

https://sverigeeuropavarlden.files.wordpress.com/2019/02/undersc3b6kning.png
.
Det var ju bra det.
Jag har ibland lite svårt att utrycka mig på ett begripligt sätt, men nu frågar jag dig:

Har du uppfattat/sett att Centerpartiets siffror är fel?
Om Nyheter idag använder twitter-sidan opinion … som källa och den är felaktig så är det svårt att få rätt.
Jag har gått in på sentios egen sida: http:// sverigeeuropavarden.wordpress.com och då blir det rätt.

Moderaterna 17,7 (18,0)
Liberalerna 3,9 (4,2)
Centerpartiet 7,1 (6,9)
Kristdemokraterna 7,3 (6,1)
Socialdemokraterna 27,8 (28,4)
Vänsterpartiet 9,5 (8,0)
Miljöpartiet 4,0 (3,9)
Sverigedemokraterna 20,4 (22,3)

Fi 0,5 (0,8)
Piratpartiet 0,4 (0,3)
Medborgerlig samling 0,3 (0,3)
AfS 0,9 (0,3)
Övriga 0,2 (0,6)

Att 6,9% för C = Fel och 7,1% för C är Rätt.
.
Senast redigerad av Koppel 2019-02-04 kl. 20:21.
2019-02-04, 20:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppel
.
Det var ju bra det.
Jag har ibland lite svårt att utrycka mig på ett begripligt sätt, men nu frågar jag dig:

Har du uppfattat/sett att Centerpartiets siffror är fel?
Om Nyheter idag använder twitter-sidan opinion … som källa och den är felaktig så är det svårt att få rätt.
Jag har gått in på sentios egen sida: http:// sverigeeuropavarden.wordpress.com och då blir det rätt.

Moderaterna 17,7 (18,0)
Liberalerna 3,9 (4,2)
Centerpartiet 7,1 (6,9)
Kristdemokraterna 7,3 (6,1)
Socialdemokraterna 27,8 (28,4)
Vänsterpartiet 9,5 (8,0)
Miljöpartiet 4,0 (3,9)
Sverigedemokraterna 20,4 (22,3)

Fi 0,5 (0,8)
Piratpartiet 0,4 (0,3)
Medborgerlig samling 0,3 (0,3)
AfS 0,9 (0,3)
Övriga 0,2 (0,6)

Att 6,9% för C = Fel och 7,1% för C är Rätt.
.

Du har helt rätt i att centerns siffror också är fel på statistiskopinion.se. De tycks ha haft bråttom när de gjorde sina bilder.
2019-02-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du har helt rätt i att centerns siffror också är fel på statistiskopinion.se. De tycks ha haft bråttom när de gjorde sina bilder.

Jag får tacka dig för svar och att du observerade detta. Det är lite snopet att ingen tar en på allvar och
bara "går förbi".
Som jag tidigare skrivit -- att jag gör statistik på rutigt A4-papper gör att jag kan titta
och se -- ovanför linjen C 7,0 eller under linjen 7,0.

Ja, felet upptäcktes ju i och med att, "stämmer det verkligen att C har 6,9% igen"? Det var ju den 8e december ser jag ju här i mitt papper. Det måste jag kolla...
2019-02-06, 17:35
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus släpper en opinionsmätning imorgon torsdag men p.g.a. att Björklund tidigare idag gav besked om att han kommer avgå som partiledare senare i år så har man valt att lägga ut Liberalernas siffror, i Novus senaste mätning får L 2,7% (-0,7)
Citat:
I SVT:s senaste Novus-undersökning, som publiceras i sin helhet på torsdag, står det klart att Liberalerna har drabbats av ytterligare en kraftig nedgång. Nu ligger siffran på 2,7.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-har-liberalernas-siffror-sjunkit
2019-02-06, 18:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus släpper en opinionsmätning imorgon torsdag men p.g.a. att Björklund tidigare idag gav besked om att han kommer avgå som partiledare senare i år så har man valt att lägga ut Liberalernas siffror, i Novus senaste mätning får L 2,7% (-0,7)

Jag såg det. Får man hoppas på liknande trend för C? S kanske också. Ett rejält tapp till V skulle sitta som en smäck!
2019-02-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Liberalerna tappar förmodligen sina båda mandat i EU-valet i maj. Underbart!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in