2019-02-06, 10:04
Medlem
Signalkabels avatar
Från wiki:
Citat:
Strukturell diskriminering är diskriminering på strukturell, i motsats till individuell, nivå. Diskrimineringen kan bestå av informella normer eller av formella regler och lagar i samhället. Genom diskrimineringen blir en grupp – exempelvis kvinnor, gamla, rasifierade, funktionshindrade eller HBTQ-personer[1] – underordnad en annan.

Den strukturella rasismen drabbar i så fall endast vita, svenska män då de är den enda grupp som inte besitter något extra skydd alls i lagstiftningen, inga kvoteringsfördelar, inga extra bidrag etc. Det var nog inte så de tänkte sig det, men nu har jag i min vilja att lära mig förstått att den strukturella rasismen drabbar de vita kropparna och gynnar de rasifierade, hmm det kanske jag borde anat genom att titta ut genom fönstret egentligen.
Senast redigerad av Signalkabel 2019-02-06 kl. 10:19.
Citera
2019-02-06, 12:54
Medlem
Svea.Folks avatar
Svenskar blir rasistiskt och systematiskt utsatta för svartmuskeriets våld. Varför bryr sig dessa muppar aldrig om det?
Citera
2019-02-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Instämmer. Om man i begreppet rasism inkluderar en nedärvd, och möjligen omedveten, motvilja att släppa mörka främlingar med obegripligt språk och sedvänjor in på livet så menar jag att flertalet svenskar är rasister. Innebär det att vi är illasinnade? Nej, men det innebär att vi skyndar över till den andra trottoaren när vi ser ett gäng araber i grupp komma emot oss, men inte gör det om det är blonda kalufser vi möter.

Vad är det du instämmer i, att det finns eller inte finns rasism?
Sen är ditt exempel aningen motsägelsefullt eller i.a.f. så behöver inte det ena utesluta det andra.
Citera
2019-02-06, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
De som inte gör det ja, absolut. Fast flashback är ju fullt av individer som hävdar att det knappt finns någon rasism i Sverige. Oftast tycks det vara folk som har minst anekdotisk kunskap om saken.
Ja, varför skulle någon hävda något annat? I gruppen svenskar, dvs.
Senast redigerad av Tennant 2019-02-06 kl. 15:42.
Citera
2019-02-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Ja, varför skulle någon hävda något annat? I gruppen svenskar, dvs.

Du får väl höra med personen jag citerade, som tycktes anse att det finns, om du nu själv lyckats undvika att upptäcka några endaste rasister bland gruppen svenskar.
Citera
2019-02-06, 16:01
Avslutad
Citat:
Du får väl höra med personen jag citerade, som tycktes anse att det finns, om du nu själv lyckats undvika att upptäcka några endaste rasister bland gruppen svenskar.
Den personen tycktes anse att det finns rasister men med sådana kvalifikationer att termen alls inte betecknar någon särskild disposition. Att ty sig till de som är en närmast, att vara på vakt inför det som med större sannolikhet innebär fara, är så allmänt och rimligt att det knappast kan berättiga ett okvädningsord.
Citera
2019-02-06, 16:18
Medlem
Citat:
De som inte gör det ja, absolut. Fast flashback är ju fullt av individer som hävdar att det knappt finns någon rasism i Sverige. Oftast tycks det vara folk som har minst anekdotisk kunskap om saken.

1/3 av svenska fångar saknar medborgarskap- och vi har inga problem med människor ifrån andra länder enligt vänstern. besök gärna ett svenskt fängelse, skulle tro att resterande 2/3 är 80% barn till invandrare och nyanlända "medborgare" med.
Om du verkligen vill uppleva mångkultur, fängelse är en bra start.
Citera
2019-02-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Den personen tycktes anse att det finns rasister men med sådana kvalifikationer att termen alls inte betecknar någon särskild disposition. Att ty sig till de som är en närmast, att vara på vakt inför det som med större sannolikhet innebär fara, är så allmänt och rimligt att det knappast kan berättiga ett okvädningsord.

Jag kan inte svara för hur den personen kvalificerar rasism.
Att ty sig till de närmaste innebär i.a.f. något helt annat för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av quezen
1/3 av svenska fångar saknar medborgarskap- och vi har inga problem med människor ifrån andra länder enligt vänstern. besök gärna ett svenskt fängelse, skulle tro att resterande 2/3 är 80% barn till invandrare och nyanlända "medborgare" med.
Om du verkligen vill uppleva mångkultur, fängelse är en bra start.

Vilken vänster är det som har sagt att vi inte har några problem med människor från andra länder. Tror du hittar på lite nu men visa mig gärna när det har påståtts, av vem och hur den personen i så fall representerar hela "vänstern".
Drygt 98% av alla invandrare har aldrig dömts för något brott. Vad säger det dig?
Citera
2019-02-06, 18:18
Avslutad
Jag håller med inlägg #2. Om samhället vore mer rasistiskt så hade vi inte ens haft massa svartskallar här som gapade om just rasism.
Citera
2019-02-06, 19:14
Medlem
Det finns en systematisk rasism mot vita personer i Sverige.

Hatet mot vita svenskar har aldrig varit så stort som det är nu.
Citera
2019-02-06, 19:17
Medlem
Svenskarna ger bokstavligt talat bort sitt land, bit för bit, dag för dag.

Vi ger invandrare världens högsta bidrag
Vi ger invandrare bostad, sjukvård, tandvård från dag ett (något inte ens svenskar får)
Vi ger invandrare modersmålsundervisning
Vi ger invandrare rätten att bygga gigantiska moskéer

Är det att kalla rasism?

Sverige är ett mycket, mycket sjukt land.
Citera
2019-02-06, 19:20
Avslutad
Citat:
Jag kan inte svara för hur den personen kvalificerar rasism.
Att ty sig till de närmaste innebär i.a.f. något helt annat för mig.
Användaren gav väl sin informella definition i inlägget:

"Om man i begreppet..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in