2019-02-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hennes problem, vad menade man att de bestod av?
När hon fick borrelian el menar du sedan hon fick hemundervisningen ?
Citera
2019-02-06, 14:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet och det är tragiskt alltihopa. Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen - det är via den preventiva delen jag gärna förkovrar mig i området. Tecken, signaler, varsel, förnimmelser, mönster, psykisk ohälsa.
Jag hade önskat att media vore mer på tårna och skrev om detta för det är som sagt väldigt relaterat till självmord likaväl (inte att varken depressiva eller självmordsbenägna är potentiella mördare) men det finns som sagt en markör. Det går väl även att betona vikten av att söka hjälp, vad det finns för att inte laborera hemma när det behövs professionell hjälp.

Jag börjar luta åt att detta är först och primärt är självmord ändå. Det saknas inte kandidater till sånt bland ”övertygade” akademiker heller — vad gäller OH då primärt. Vad gäller HB får man väl snarare kanske söka i en upplevelse av att endast ha satt defekta barn till världen, och därtill får ångest av upplevelsen av att de inte kommer klara sig den dag mamman är borta. Och sånt.

Det finns utanpå (och efteråt) sett mängder med möjliga markörer för föräldrarna var och en för sig och tillsammans.

OH är i praktiken en ”kändis” och en offentlig person, på gränsen till professors titel. Det är varningsflagg bara av det. Vad var det sverigedemokraterna skrev i sitt valprogram? — äran eller döden?
Citera
2019-02-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Komplement till föregående inlägg som jag glömde få med:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

kronisk trötthet.
idiopatisk trötthet.
trötthetssyndrom.
kroniskt trötthetssyndrom.
ingen diagnos.
barnen "tappade farten".
allvarlig neurologisk sjukdom.
ME.
Borrelia.
Narkolepsi.
Deprimerad.

Anna-Karin85 15/1:
"Via arbetet! Anledningen till att folk spekulerar i diverse diagnoser är att läkarna inte har kunnat fastställa en diagnos (detta har han sagt till mig personligen). Jag kan dock intyga att sjukdomen/symptomen är inget föräldrarna kan ha hittat på då diverse prover etc visar att sjukdom föreligger samt att det är uppenbart om man träffat barnen."

Wallin77 (säger sig ha varit bekant till fam i 10 år):
"Dessa tjejer drabbades av något som inte blev diagnostiserat."
"Det lilla jag vet är att barnen tappade "fart", Hanna och Oskar var bekymrade. Det blev värre och värre. De sökte hjälp. Hjälp fanns inte[/b]."

Att "tappa fart" är typiskt ME kan jag lägga till.
Förstår inte vad du menar ? Du refererar till inlägg som det klart och tydligt står att de inte är diagnostiserade ? Å andra sidan skriver det andra nicket att diverse prover visade på att sjukdom föreligger ? Vilken sjukdom då ? ME ger inte utslag på några prover ?
Citera
2019-02-06, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Förstår inte vad du menar ? Du refererar till inlägg som det klart och tydligt står att de inte är diagnostiserade ? Å andra sidan skriver det andra nicket att diverse prover visade på att sjukdom föreligger ? Vilken sjukdom då ? ME ger inte utslag på några prover ?
Jo jag skriver följande och självklart syns inte ME via provtagning:

Det är diagnos ställld 2015. Symtomen lär ha börjat tidigare. Sen verkar föräldrarna ha beskrivit detta i olika varianter och i olika skeden - antingen före (sökandet) eller efter (diagnos ME). Man har säkert valt trötthet eller trötthetssyndrom för enkelhetens skull som jag föreslog dig.

Man oroas inledningsvis som normala föräldrar. Sen tror jag däremot man inte de accepterar sjukdom/sjukdomsbilden - den är skev och uppförstorad även om det finns lidande för barnen som jag personligen inte betvivlar och ifrågasätter.
Nånstans på vägen blir dock detta inte sunt och de är utbrända för att all energi har gått åt till detta.
Man dödar nämligen inte barn för att eliminera lidande och har heller inte en så dyster syn på framtiden gällande ME.

Citerade inlägg var att visa ett spektra av det hela.
Senast redigerad av develi 2019-02-06 kl. 14:34.
Citera
2019-02-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vad jag vill minnas så var det vårkanten 2016.Men vill låter det vara osagt.Hon själv var ju rätt tagen i slutet på 2015 så jag tror hon upplevde det positivt och beh.blev ju positiv hon blev ju relativt bra i några månader.Färdsättet vet jag faktiskt inget om.

Tack för ditt svar!
Är man verkligen säker på att de reste till Tyskland? En klinik där kan ju varken dementera eller bekräfta att en viss person varit där. De måste varit borta minst en månad eller mer. Läste om någon som stannade 9 veckor. Bodde de på hotell, hyrde de lägenhet osv? Tycker att Agnes borde pratat vitt o brett om sin tid i Tyskland.
Citera
2019-02-06, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag börjar luta åt att detta är först och primärt är självmord ändå. Det saknas inte kandidater till sånt bland ”övertygade” akademiker heller — vad gäller OH då primärt. Vad gäller HB får man väl snarare kanske söka i en upplevelse av att endast ha satt defekta barn till världen, och därtill får ångest av upplevelsen av att de inte kommer klara sig den dag mamman är borta. Och sånt.

Det finns utanpå (och efteråt) sett mängder med möjliga markörer för föräldrarna var och en för sig och tillsammans.

OH är i praktiken en ”kändis” och en offentlig person, på gränsen till professors titel. Det är varningsflagg bara av det. Vad var det sverigedemokraterna skrev i sitt valprogram? — äran eller döden?
Det finns självmordskandidater i alla de samhällsskikt som människor befinner sig i.
Jag ser inte prestige i det hela ner på cellnivå i första eller enda hand.
Jag ser en hönsmamma XXXL och sen en make som är lika engagerad och oroad för barnen - varav båda går ner sig (det är lång tid) snarare än att tänka klart. Att de är deprimerade förefaller solklart och med detta följer risk för självmord - varav depression är dess starkaste riskfaktor no doubt.

Sen har båda sina problem var och en (personlighet, psyke, coping) och försöker upprätthålla den normala homeostasen vilket är dömt att misslyckas - i detta inkluderas ett visst rollspel. Hanna beskrivs omvårdande och fantastisk på jobbet. I media berättar chefen att hon ställer upp för kollegor och i tråden sägs att hon hjälper hon en kollega som fått cancer. Hon har nog inga problem att leva sig in och är säkert ett fint stöd. Men det gäller att inte glömma bort sig själv också. För hemma finns även sjuka barn. Ett par källor beskriver hälsosam kost, eko för att minska risken för recidiv. Låter sunt men hjälper föga om rädsla för recidiv sitter i annat än maten..
Båda sägs ha stark integritet, H starkare än O. På honom sipprar det igenom via det som kollegor skriver (smärta, sorg i blicken, hemsituation/barn). Sen noteras ett visst tillbakadragande vilket även återspeglas i brevet (start hösten). De jobbar, är i kris och sen är katastrofen ett faktum.
Citera
2019-02-06, 14:57
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Sätt dem (som möter vissa kriterier, däribland alla sina barn sjuka i ärftliga sjukdomar) i obligatorisk terapi och betrakta dem som potentiellt suicidala. Det måste finnas vägar.

”Samhällsekonomiskt” (alla tänkbara ”kostnader”) lär inte en händelse av det här slaget vara så värst konstruktiv, heller. Skulle jag gissa. Det ger ju bara vind i seglen åt grottekvarnstänkande och en bild av samhället som bestående av primärt fascistoida bankleende robotar och anarco-narcissistiska svinpälsar som går över lik.

Det vore oerhört integritetskränkande att mer eller mindre döma alla svårt sjuka människor samt deras anhöriga till någon slags psykiatrisk tvångsvård för att två personer råkade vara helt inkapabla att hantera motgångar.

Givetvis skall vården erbjuda stöd vid kris - och det görs också även om det inte alltid är fullgott. Men det handlar om att just erbjuda.

Många människor är fullt kapabla att klara av att leva även när livet inte är perfekt - de flesta människor faktiskt. Många har inget behov av att få sjukvård för sådant som faller inom ramen för normala livsomständigheter.

Att ha sjuka barn är inte en riskfaktor för familicid. Riskfaktorer är psykisk ohälsa hos föräldrar, våldsamma föräldrar, svåra separationer, missbruk...
Citera
2019-02-06, 14:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det fetade är vi inte överens om. Att inte våga trycka av förhindrar många självmord. Sen kan även ekonomin vara en tung faktor, att tänka sig att ens barn en gång i framtiden kommer att stå på ruinens brant kan mycket väl ge lika mycket ångest hos en förälder som barnets nuvarande sjukdom. Jag tror att det kanske fanns en övervikt mot barnens liv i uttrycket - leva ett liv i egentlig mening. Med föreställningen om hur ett liv ska vara så skulle allt som hotade detta för barnen i framtiden väga lika starkt för föräldrarna som påverkan på deras eget liv. Möjligen mer.

Jag har resonerat kring (med tonvikt åt en eller annan bemärkelse) att det är omtolkningen av handlingen till en barmhärtighetsgärning för döttrarna som givit dem mod att begå ”självmord”. På så sätt ”döljer” även föräldrarna mordet på flickorna för sig själva (och samtidigt självmordets ”risk” (och svaghetstecken) (som kräver mod) för sig själva)).

Detta då i stället för att omtolka det ”ideal” eller den livsföreställning utifrån vilken flickornas och deras egna liv ter sig meningslösa. (Utan att jag kanske kan uttömma just denna tankegången här och nu.)

Tillägg: detta självbedrägeri smörjer deras egon — vare dig de gillar det eller inte. De lyckas inbilla sig att mord är mod, för att anspela på develi.

Detta ska väl sen passas in i deras hållningar även i andra avseenden. Var och en för sig och tillsammans.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-06 kl. 15:01.
Citera
2019-02-06, 15:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det vore oerhört integritetskränkande att mer eller mindre döma alla svårt sjuka människor samt deras anhöriga till någon slags psykiatrisk tvångsvård för att två personer råkade vara helt inkapabla att hantera motgångar.

Givetvis skall vården erbjuda stöd vid kris - och det görs också även om det inte alltid är fullgott. Men det handlar om att just erbjuda.

Många människor är fullt kapabla att klara av att leva även när livet inte är perfekt - de flesta människor faktiskt. Många har inget behov av att få sjukvård för sådant som faller inom ramen för normala livsomständigheter.

Att ha sjuka barn är inte en riskfaktor för familicid. Riskfaktorer är psykisk ohälsa hos föräldrar, våldsamma föräldrar, svåra separationer, missbruk...

Jag kanske var lite nonchalant med min formulering. Kalla det för (automatisk) orosanmälan rörande barnen och utred via enskilda samtal med var och en i familjen hur de har det. Det sker hela tiden rörande separerade föräldrar, exv då en förälder kräver ensam vårdnad och framför anklagelser mot den andra. Och i snarlika situationer där man i skolan märker att barnen inte mår optimalt.

Det är inte integritetskränkande utan integritetsstärkande — nämligen barnens integritet genom rätten till konstruktiv personlig utveckling till mognad. Då döttrarna är de utsatta, och riskmässigt av deras egna vårdnadshavare, som definitionsmässigt måste vilja se till deras bästa.

Det sker redan massor av den typen av ingripanden vilket på det hela bara är gynnsamt för barnen om det sköts korrekt.

Det finns tillräckligt här för att en ”automatisk” orosanmälan skulle kunna klicka i och för att det skulle kunna vara konstruktivt.

Vilka skulle nedsidorna vara med att prata med föräldrarna om deras roller och hållning gentemot de sjuka flickorna? Vad skulle föräldrarna kunna ha emot detta när de förstår att det är för deras barns bästa?

Det finns inget att tveka på.

Vad som är riskfaktor vid familicid skiter jag i, i det hänseendet — det kan GW sitta och utlåta sig om. Om du utgår från barnets rätt till sin utveckling så spelar det ingen roll.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-06 kl. 15:32.
Citera
2019-02-06, 15:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om du jobbat en enda minut inom somatisk vård där folk dör, skulle du veta att sängarna vanligen inte är fulla med avföring och urin när någon dött. Det är så verkligheten ser ut. Fråga någon av landets några hundra tusen personer som jobbar inom vården, poliser, ambulansförare mm

Det är precis så som jag skriver, det är den vanligaste bilden. Enstaka fall kan hända, precis som allt annat kan hända.

Men att måla upp en bild av att tre döda personer i Bjärred skulle ligga i sina exkrementer eller som O hänga ovanpå dem är med största sannolikhet en helt felaktig bild. Så ser inte en mordplats ut.
Att dessutom använda det som en förklaring till uppgifterna att blåsljuspersonalen skulle kräkts för att exkrementerna påverkade brottsplatsen är väldigt dumt.
Sannolikt återfanns de döda med tydliga spår efter brutala mord vilket kan ha berört den personal som var inne i villan. Speciellt vid brutala mord på barn.
Ja, det är den vanligaste bilden som du säger. Helt riktigt.
Motsatt bild är en vanlig missuppfattning hos gemene man.
Citera
2019-02-06, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Det var bra skrivet. Har nuddat vid det mesta du skriver men mer spretigt. Lägger till hur extremt udda det är (tack och lov) gällande screening.
Citera
2019-02-06, 15:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Jag kanske var lite nonchalant med min formulering. Kalla det för (automatisk) orosanmälan rörande barnen och utred via enskilda samtal med var och en i familjen hur de har det. Det sker hela tiden rörande separerade föräldrar, exv då en förälder kräver ensam vårdnad och framför anklagelser mot den andra. Och i snarlika situationer där man i skolan märker att barnen inte mår optimalt.

Det är inte integritetskränkande utan integritetsstärkande — nämligen barnens integritet genom rätten till konstruktiv personlig utveckling till mognad. Då döttrarna är de utsatta, och riskmässigt av deras egns vårdnadshavare.

Det sker redan massor av den typen av ingripanden vilket på det hela bara är gynnsamt för barnen om det sköts korrekt.

Det finns tillräckligt här för att en ”automatisk” orosanmälan skulle kunna klicka i och för att det skulle kunna vara konstruktivt.

Vilka skulle nedsidorna vara med att prata med föräldrarna om deras roller och hållning gentemot de sjuka flickorna? Vad skulle föräldrarna kunna ha emot detta när de förstår att det är för deras barns bästa?

Det finns inget att tveka på.

Vad som är riskfaktor vid familicid skiter jag i, i det hänseendet — det kan GW sitta och utlåta sig om. Om du utgår från barnets rätt till sin utveckling så spelar det ingen roll.

Skolorna i Lomma kommer fortsättningsvis att göra en automatisk orosanmälan till socialen då ett barns skolfrånvaro överstiger 20%.

Jag håller med dig om att åtgärder av den typen är bra och att man inte skall vara alltför rädd att ingripa i föräldrars privata när barn kan fara illa.

Dessa föräldrarna verkar dock ha varit enormt bra på att upprätthålla fasaden. De hade troligen passerat en granskning av sociala myndigheter utan anmärkningar.

Frågan är om det inte snarare hade kunnat stjälpa lasset tidigare om socialen blev inblandade, på grund av skammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in