Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Det vore oerhört integritetskränkande att mer eller mindre döma alla svårt sjuka människor samt deras anhöriga till någon slags psykiatrisk tvångsvård för att två personer råkade vara helt inkapabla att hantera motgångar.
Givetvis skall vården erbjuda stöd vid kris - och det görs också även om det inte alltid är fullgott. Men det handlar om att just erbjuda.
Många människor är fullt kapabla att klara av att leva även när livet inte är perfekt - de flesta människor faktiskt. Många har inget behov av att få sjukvård för sådant som faller inom ramen för normala livsomständigheter.
Att ha sjuka barn är inte en riskfaktor för familicid. Riskfaktorer är psykisk ohälsa hos föräldrar, våldsamma föräldrar, svåra separationer, missbruk...
Jag kanske var lite nonchalant med min formulering. Kalla det för (automatisk) orosanmälan rörande barnen och utred via enskilda samtal med var och en i familjen hur de har det. Det sker hela tiden rörande separerade föräldrar, exv då en förälder kräver ensam vårdnad och framför anklagelser mot den andra. Och i snarlika situationer där man i skolan märker att barnen inte mår optimalt.
Det är inte integritetskränkande utan integritetsstärkande — nämligen barnens integritet genom rätten till konstruktiv personlig utveckling till mognad. Då döttrarna är de utsatta, och riskmässigt av deras egna vårdnadshavare, som definitionsmässigt måste vilja se till deras bästa.
Det sker redan massor av den typen av ingripanden vilket på det hela bara är gynnsamt för barnen om det sköts korrekt.
Det finns tillräckligt här för att en ”automatisk” orosanmälan skulle kunna klicka i och för att det skulle kunna vara konstruktivt.
Vilka skulle nedsidorna vara med att prata med föräldrarna om deras roller och hållning gentemot de sjuka flickorna? Vad skulle föräldrarna kunna ha emot detta när de förstår att det är för deras barns bästa?
Det finns inget att tveka på.
Vad som är riskfaktor vid familicid skiter jag i, i det hänseendet — det kan GW sitta och utlåta sig om. Om du utgår från barnets rätt till sin utveckling så spelar det ingen roll.