2019-02-05, 13:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det där visar bara hur lite du vet, troligen inget alls. Bara ord och att du gillar skriva smörja här

Det finns inget på månen som är bra att ha vid denna typ av aktivitet för att landa och och resa iväg, inget atmosfär som man kan ta hjälp av för att bromsa. Inget skydd mot strålning, inget material som går att använda sig av för att producera bränsle så man kan åka därifrån och så vidare.
Möjligt att jag inte vet något alls men det ändå mer än du vet.

Bränsle för återfärd hade de med sig. Det går inte med en marsresa. Aluminium skyddar ganska bra från partikelstrålning men bara för en begränsad tid. Några dagar i Apollofallen visade sig vara långt under vad som var farlig stråldos.
Citera
2019-02-05, 13:38
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Svarade precis på det, att mars är en planet med atmosfär och en hel del annat man kan använda sig av för att landa och göra i ordning så man kan resa där ifrån.
För att landa på mars måste man först åka dit med robotar som kan förbereda för människor och de måste göra i ordning området för att samla bränsle för resan tillbaka.

Som jag skrev så är det inte lätt, men det kanske går snart. Månen däremot, den är vad jag förstår omöjlig så länge det inte sker något genombrott med ny raketteknik.
Fortfarande inget som styrker dina påståenden.
Vad tror du om att ha med sig bränsle för resan tillbaka, från start, som Apollofärderna hade?
Citera
2019-02-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Möjligt att jag inte vet något alls men det ändå mer än du vet.

Bränsle för återfärd hade de med sig. Det går inte med en marsresa. Aluminium skyddar ganska bra från partikelstrålning men bara för en begränsad tid. Några dagar i Apollofallen visade sig vara långt under vad som var farlig stråldos.

Du vet inte för så fort någon presenterar fakta för dig så tar du inte det till dig, skall man lära sig något gäller det att försöka komma ihåg det fakta man läser eller på annat sätt tar del av. Kallas ibland för intelligens.

Det finns inte så kraftiga raketer att man kan "ta med sig" bränsle för hemresan och dessutom måste man starta från någon vettig plats. Det är inte som att skjuta iväg en nyårsraket
Citera
2019-02-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Fortfarande inget som styrker dina påståenden.
Vad tror du om att ha med sig bränsle för resan tillbaka, från start, som Apollofärderna hade?

Saturn V hade en säkrare typ av bränsle jämfört med ryssarna (som inte heller varit i närheten av att landa på månen). Flytande väte räcker definitivt inte för att åka dit och tillbaka. Och man måste ha med sig syre också, väger massor

Ryssarna valde annan typ av raket för att få upp kraften, de fick inte ordning på tekniken förrän runt 5 år efter att apollo blåst folket om att de varit på månen
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2019-02-05 kl. 14:02.
Citera
2019-02-05, 14:06
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Saturn V hade en säkrare typ av bränsle jämfört med ryssarna (som inte heller varit i närheten av att landa på månen). Flytande väte räcker definitivt inte för att åka dit och tillbaka. Och man måste ha med sig syre också, väger massor

Ryssarna valde annan typ av raket för att få upp kraften, de fick inte ordning på tekniken förrän runt 5 år efter att apollo blåst folket om att de varit på månen
Du påstår det ja. Inga seriösa källor för dina påståenden?
Citera
2019-02-05, 14:09
Medlem
Citat:
Du påstår det ja. Inga seriösa källor för dina påståenden?
Om du är beredd att investera en dag och läsa på om motorer för raketer så kommer du också lära dig. Vill du inte så kan du inte förstå området. Det är inte jättesvårt att lära sig om man vill, men räkna inte med att någon här skall mata dig med fakta om raketer för att du skall få "källor"
Citera
2019-02-05, 14:28
Medlem
Citat:
Du vet inte för så fort någon presenterar fakta för dig så tar du inte det till dig, skall man lära sig något gäller det att försöka komma ihåg det fakta man läser eller på annat sätt tar del av. Kallas ibland för intelligens.

Då är din poäng, antar jag, att visa upp just avsaknad av intelligens? För det här tramset om raketer och motorer har du ju redan fått förklarat för dig tidigare i tråden. Men om du är beredd att investera en dag och läsa på så råder jag dig att gå tillbaka i tråden så kommer (kanske) du också lära dig.

Du vet, det var i samma veva som när du inte kunde förklara vad bevis är för något och det slutade med att du krävde att det skulle ha varit människor på månen som kunde se när den första månlandaren landade. Sen försvann du visst från tråden ett tag....
Senast redigerad av DanielDO 2019-02-05 kl. 14:34.
Citera
2019-02-05, 14:34
Medlem
Citat:
Det där visar bara hur lite du vet, troligen inget alls. Bara ord och att du gillar skriva smörja här

Det finns inget på månen som är bra att ha vid denna typ av aktivitet för att landa och och resa iväg, inget atmosfär som man kan ta hjälp av för att bromsa. Inget skydd mot strålning, inget material som går att använda sig av för att producera bränsle så man kan åka därifrån och så vidare.

Tvärtom visar det att det är du som inte vet. Gravitationen på månen är 1/6 g och på Mars 2/5 det gör stor skillnad. Dessutom atmosfären på Mars är mycket tunn bara cirka 6 mB på ytan alltså nästan vakum. Detta begränsar möjligheterna för användning av fallskärmar betydligt. T.ex Rovern Curiosoty klarade sig inte med bara fallskärmar.
Senast redigerad av jfri 2019-02-05 kl. 14:41.
Citera
2019-02-05, 15:13
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Kina åker till månen, hur har de råd? Indien planerar att åka snart

Hur vet du att det är så fruktansvärt dyrt och vad är det som kostar? Väte som bränsle är faktiskt inte speciellt dyrt
Datatekniken idag är oändligt mycket bättre än när apollo åkte
Och när kineserna väl varit där, kommer du väl tro att de fejkar?
Citera
2019-02-05, 15:16
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Du får nog specificera frågan rejält för att man skall kunna veta vad du frågar efter. Månen har massor av grundlämnen
Det jag menar är att det en stor del av vad vetenskapen vet idag om månen härrör sig från forskningen som kom från Apollofärderna. Det var ju liksom en av anledningarna till att man åkte dit.
Citera
2019-02-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ja, jag skämtade.
Seriöst tror jag att bevisen för att Apollofärderna ägt rum är övertygande medan jag ännu inte sett ett enda trovärdigt och hållbart bevis mot.
Problemet med bevis för eller emot något alls gällande månen, eller rymden. Är att vi inte kan veta något alls om hur det verkligen är där ute. Orsaken är den att NASA och andra har monopol på dessa saker.
Vem vet egentligen något alls om månen, då alla data går genom NASA. De kan anpassa och påstå vad de vill. Om NASA påstår något så går det inte att motbevisa. Därför är dina bevis inte värda något alls. Du tror på deras historier helt enkelt.
Citera
2019-02-05, 15:29
Medlem
Citat:
Och när kineserna väl varit där, kommer du väl tro att de fejkar?
Med raketer, inte med människor. Att göra som USA gjorde med apollo, åka direkt till månen utan att testa obemannat. Det är bara USA som klarar något sådant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in