2019-02-04, 19:23
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vadå för avkastning? Det påhittade värdet på skräpet som fonden köpte till grovt övervärde?

Att fonden medvetet tilläts köpa skiten till överpris kallar jag bedrägeri.

Avkastningen för "Det påhittade skräpet" uppgick till 60%.
Citera
2019-02-05, 06:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vadå för avkastning? Det påhittade värdet på skräpet som fonden köpte till grovt övervärde?

Att fonden medvetet tilläts köpa skiten till överpris kallar jag bedrägeri.
Problemet är väl prissättningen, om tillgångarna lämnat avkastning till spararna så har de inte förlorat på affären.
Är det kriminellt? Möjligen men jag är tveksam om det går att döma dem för det.
Sen kan man diskutera om de var dumsnåla. Har man låtit en större del av avkastningen gå till fondspararna så hade de antagligen aldrig blivit åtalade och utskämda. De hade tjänat ännu mer pengar men det hade tagit lite längre tid.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-02-05 kl. 07:01.
Citera
2019-02-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är väl prissättningen, om tillgångarna lämnat avkastning till spararna så har de inte förlorat på affären.
Om grabbarna på Allra inte snott hälften av pengarna redan innan de placerats så hade det blivit dubbelt så mycket avkastning. Att placeringen gått upp har ju inget med det hela att göra! Det är ju inte utvecklingen på börsen som bestämmer om det var brottsligt när man snodde pengarna redan innan de hamnade där.
Citera
2019-02-05, 09:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helicopterman
Om grabbarna på Allra inte snott hälften av pengarna redan innan de placerats så hade det blivit dubbelt så mycket avkastning. Att placeringen gått upp har ju inget med det hela att göra! Det är ju inte utvecklingen på börsen som bestämmer om det var brottsligt när man snodde pengarna redan innan de hamnade där.
Och vad är skillnaden mot näringslivet i övrigt menar du?
Om inte Avanza skar emellan gällande valutaväxlingen i sina fonder så skulle deras kunder få bättre avkastning.
Om HM inte lade på 150 % på sina kläder från fabrik så blev kläderna billigare.
Vad tror du en reservdel till en bil kostar eg? En IPhone X? Osv.
Citera
2019-02-05, 10:06
Medlem
Citat:
Och vad är skillnaden mot näringslivet i övrigt menar du?
Om inte Avanza skar emellan gällande valutaväxlingen i sina fonder så skulle deras kunder få bättre avkastning.
Om HM inte lade på 150 % på sina kläder från fabrik så blev kläderna billigare.
Vad tror du en reservdel till en bil kostar eg? En IPhone X? Osv.
Skillnaden är om man använder egna eller andras pengar. Med egna pengar får man göra som man vill, med andras pengar måste man vara jävligt noggrann.

Om jag tar ditt exempel och sätter in 1 mille i en Avanzafond så skulle jag bli förbannad och ringa polisen om Avanza placerar 600 000 i fonden och betalar 400 000 i "valutaväxlingsavgift" till Avanzas VD:s bolag. Om Avanza gör samma sak med sina egna pengar så skiter jag i det.
Citera
2019-02-05, 10:46
Medlem
Citat:
Skillnaden är om man använder egna eller andras pengar. Med egna pengar får man göra som man vill, med andras pengar måste man vara jävligt noggrann.

Om jag tar ditt exempel och sätter in 1 mille i en Avanzafond så skulle jag bli förbannad och ringa polisen om Avanza placerar 600 000 i fonden och betalar 400 000 i "valutaväxlingsavgift" till Avanzas VD:s bolag. Om Avanza gör samma sak med sina egna pengar så skiter jag i det.
folk skulle nog ringa polisen hela tiden om de visste hur banker, fonder och riskkapitalbolag jobbar men polisen ska ju då bedöma vad som är tillåtet enligt gällande regler och om det är marknadsmässigt eller praxis att göra så?? att de har tjänat massa pengar, kanske hundratals polislöner per dag eller affär ska ju inte spela någon roll.. men att det är en bransch som borde förändras det håller jag med om!
Citera
2019-02-05, 10:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expositoris
folk skulle nog ringa polisen hela tiden om de visste hur banker, fonder och riskkapitalbolag jobbar men polisen ska ju då bedöma vad som är tillåtet enligt gällande regler och om det är marknadsmässigt eller praxis att göra så?? att de har tjänat massa pengar, kanske hundratals polislöner per dag eller affär ska ju inte spela någon roll.. men att det är en bransch som borde förändras det håller jag med om!
Nu sköt sig iofs Allragänget sig själva i foten genom agerandet.
Hade de låtit större delen av vinsten återinvesteras I fonderna så hade de varit kvar i branschen. De hade dessutom haft ett gott namn och antagligen större förmögenheter.
Men var agerandet brottsligt? Tveksamt som du skriver.
Citera
2019-02-05, 11:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Avanza använder kundernas pengar. Dock i mindre skala men på större volymer, principiellt ingen skillnad.
Citera
2019-02-05, 11:30
Medlem
Citat:
Avanza använder kundernas pengar. Dock i mindre skala men på större volymer, principiellt ingen skillnad.
Det är väl en förbannat stor skillnad mellan om Avanza tar en växlingsavgift på 0.05% som de upplyser om eller om de tar 40% i smyg?
Citera
2019-02-05, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är väl en förbannat stor skillnad mellan om Avanza tar en växlingsavgift på 0.05% som de upplyser om eller om de tar 40% i smyg?
Nej faktiskt inte, du har inte en aning om vilka övriga provisionsintäkter Avanza har eller hur de hanterar eventuella vinster de gör på placeringar i sina fonder.
Skillnaden är att Avanza och andra gör det i mindre skala.
Citera
2019-02-05, 12:43
Medlem
Citat:
Att oak tagit i "smyg" på det sättet vore ju fiction. vilka emittenter, banker eller revisorer skulle gå med på det?? Säga vad man vill om finansbranschen men det är ju inte vilda västen.. det är ju proffs som jobbar med sånt med många jurister till sitt förfogande. kanske moraliskt tveksamt enligt vissa men definitivt lagligt.
Citera
2019-02-05, 14:26
Medlem
Citat:

Ja du kan tydligt inte mycket om ekonomi som du själv påpekade. I detta fall handlar det inte om 40% i växlingsavgift. Affären som åklagaren har väckt åtal om kostade cirka 1,2% per år och gav en avkastning på 100 millar.. visst att man kan tycka det är dyra produkter men andra investerare betalar ju samma pris och i det här fallet kan man knappast påstå att det var till spararnas nackdel när de tjänat 100 millar, bra affär enligt mig. Nog bäst om du fokuserar på ditt vanliga jobb och inte försöker leka ekonom på Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in