2019-02-05, 08:42
Medlem
Mullrets avatar
Att kroppen behöver mineraler för fungera är känt. Men man slarvar ju ofta kring detta faktum. Själv hade jag en rejäl dipp i humöret under några månader. Började ta magnesium och märkligt nog så sover jag betydligt bättre plus livsandarna har återvänt, dvs allt det positiva har återkommit. Tränat en längre tid, men när man började ta 2-3 magnesium tabletter om dagen så blev det en rejäl boost i humöret.

En burk kostar 80:- på apoteket. Ta de med citronsmak, de andra smakar vidrigt.

Skriv gärna om era erfarenheter kring magnesium.
Citera
2019-02-05, 08:47
Medlem
f839444s avatar
Käkar också magnesium. Men kör på solrosfrön och pumpakärnor. Äter duktig dos varje dag i snart ett halvår. Psykiskt är väl same same för mig. Men migränen är som bortblåst.
Citera
2019-02-05, 08:50
Medlem
Wayaheads avatar
Kombon magnesium och zink är utmärkt, speciellt vid tunga jobb/styrketräning, då du verkligen behöver tillskott! Bra inverkan på sömn, mage och fysiska nervsystemet. Detta tillsammans gör att du mår bra även psykiskt!
Citera
2019-02-05, 09:13
Medlem
ZMA fungerade skitbra för mig i några veckor. Tog dessa samt kaliumtillskott mot nattliga muskelkramper och insomningsbesvär.

Tog tillskotten på kvällen och kände mig lugn som en filbunke. Varje morgon började med en rejäl uttömning på toaletten...

Effekten avtog som sagt successivt och nu använder jag inget av dem längre.

Istället försöker jag vara restriktiv med både salt- och vattenintag (dvs. ingen överdriven konsumtion, enbart dricka vid törst samt salta mat ytterst lite eller inte alls).

Känns som jag hittat en ganska bra balans och har inte haft några kramper samt kännt mig pigg vid träning.

Förrut använde jag mig av periodisk fasta och intog lite havssalt under dagen samt en hel del vätska, tror det var det som störde ut mina elektrolytbalanser.
Citera
2019-02-05, 09:20
Medlem
Enligt ett några artiklar jag läst de senaste åren så har vår mat idag ett lägre innehåll av mineraler och fytokemikalier än tidigare. Man tror att det beror på att livsmedelsindustrin har fokuserat på förädling som ger större skördar, snabbare tillväxt, tåligare mot sjukdomar, tåligare att transportera. Det har inneburit att man bortsett från näringsinnehållet för att få fram större skördar och mer snabbväxande djur. Kraftfoder och konstgödsel utarmar kanske också näringsinnehållet i vår mat. Vi vill ju att maten ska vara billig.
Kan kanske detta vara en av orsakerna till den ökade psykiska ohälsan?
Citera
2019-02-05, 09:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag tar magnesium och lite andra mineraler innan jag lägger mig - och mycket riktigt sover man som en stock... Har svårt att sova utan mineraler vid läggdags...
Citera
2019-02-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Enligt ett några artiklar jag läst de senaste åren så har vår mat idag ett lägre innehåll av mineraler och fytokemikalier än tidigare. Man tror att det beror på att livsmedelsindustrin har fokuserat på förädling som ger större skördar, snabbare tillväxt, tåligare mot sjukdomar, tåligare att transportera. Det har inneburit att man bortsett från näringsinnehållet för att få fram större skördar och mer snabbväxande djur. Kraftfoder och konstgödsel utarmar kanske också näringsinnehållet i vår mat. Vi vill ju att maten ska vara billig.
Kan kanske detta vara en av orsakerna till den ökade psykiska ohälsan?
Ja det här är ju gamla nyheter. Skulle inte förvåna mig om fel- och undernäring är viktiga komponenter i trenden med dalande psykisk hälsa och minskande fertilitet.
Jag har också kört med magnesiumtillskott i perioder. Första gången en sensommar då mina löptider trots målmedveten träning nådde en platå. Resultaten lät inte vänta på sig.
Nu tar jag Mg igen sen en tid tillbaka och migränattacker som förut kunde komma uppemot en gång i veckan är som bortblåsta. Sömnkvaliteten är också avsevärt högre.
Citera
2019-02-05, 10:34
Medlem
Jag är hängiven löpare och periodvis har jag säkert haft underskott av magnesium. Nu är det inte så enkelt som vissa tror, balansen magnesium/kalcium skall inte rubbas för mycket. Och man kan överdosera och det blir att elda för kråkorna.
Magnesiumoxid tas upp sämre än magnesiumcitrat. Jag förordar en kombination av magnesium/kalcium men nu har det visat sig att även kalcium tas upp sämre om man har D-vitaminbrist, vilket dock sällan idrottsmän som vistas ute mycket har.
Vad gäller zink har jag också försökt äta pumpakärnor, men det är så förbannat tråkigt, men zink är fruktansvärt nödvändigt för att hålla en man stark till 92 års ålder, sedan är det kört.

Jag vill äta mer jordnötter utan salt, jag springer bättre i perioder då jag frossar på jordnötter medan jag blir sämre i chokladperioder, sockret verkar mycket negativt på min styrka.
Låt oss inte släppa denna tråden förrän vi lärt oss mer och frukta inte det polska köttet.
Citera
2019-02-05, 11:26
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Magnesium gör mig mer avslappnad i musklerna när jag ligger i sängen, tex. Blir även lite vassare mentalt.
Citera
2019-02-05, 12:45
Medlem
JamesFs avatar
Magnesium är ett mirakelämne
Citera
2019-02-05, 12:51
Köpte mig en burk idag på Lloyds. Magnesium 375 mg. Slängde i mig två nyss, trots att det står en om dagen i samband med måltid. Hur mycket ska man stoppa i sig?
Citera
2019-02-05, 14:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Köpte mig en burk idag på Lloyds. Magnesium 375 mg. Slängde i mig två nyss, trots att det står en om dagen i samband med måltid. Hur mycket ska man stoppa i sig?
Det är bättre att du tar dem innan du går och lägger dig - då sover du mycket bättre sen...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-02-05 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in