Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Enligt ett några artiklar jag läst de senaste åren så har vår mat idag ett lägre innehåll av mineraler och fytokemikalier än tidigare. Man tror att det beror på att livsmedelsindustrin har fokuserat på förädling som ger större skördar, snabbare tillväxt, tåligare mot sjukdomar, tåligare att transportera. Det har inneburit att man bortsett från näringsinnehållet för att få fram större skördar och mer snabbväxande djur. Kraftfoder och konstgödsel utarmar kanske också näringsinnehållet i vår mat. Vi vill ju att maten ska vara billig.
Kan kanske detta vara en av orsakerna till den ökade psykiska ohälsan?
Ja det här är ju gamla nyheter. Skulle inte förvåna mig om fel- och undernäring är viktiga komponenter i trenden med dalande psykisk hälsa och minskande fertilitet.
Jag har också kört med magnesiumtillskott i perioder. Första gången en sensommar då mina löptider trots målmedveten träning nådde en platå. Resultaten lät inte vänta på sig.
Nu tar jag Mg igen sen en tid tillbaka och migränattacker som förut kunde komma uppemot en gång i veckan är som bortblåsta. Sömnkvaliteten är också avsevärt högre.