Citat:
Ursprungligen postat av
Vidar17
Jo det stämmer att media ofta beskriver de sjukare men det finns även fina reportage om de som kan hantera vardagen hyfsat.
Jag hade en bekant som hade liknande klåda som AÖ från en helt annan sjukdomsbild som inte heller stod ut när hen inte fick hjälp från sjukvården. Tror nog att det finns lika dystra fall även bland andra diagnoser.
Det är väl lite tokigt att jag som själv lever i ME-världen inte upplever det lika dystert som många här. De jag känner är inte deprimerade. Men såklart finns det dom som är det.
Men självklart måste vi hjälpas åt att sprida hopp och många sjuka är fantastiska på att hålla sig uppdaterade om forskning och inge hopp till sina omgivning. Ju mer känd sjukdomen blir så kommer nog de värsta katastrofreportagen att försvinna.
Jo, jag märker att det är så från flera som har med ME att göra men det finns risker i det hela och det var bland annat de jag skrev:
Det är mycket mer än klåda som AÖ skriver och jag har även betonat att hon i sitt sista brev till och med gör sig till ett språkrör och skriver i vansklig vi-form.
Det är hennes brev innan hon använder eutanasi för att begå självmord. Det är hennes åsikter och det är hennes klåda och slut på lakan.
Vill man förmedla ett budskap så finns det riskfaktorer och jag är mer än övertygad att den bild som media vinklat förmedlar kan ha sina risker. Dels för den som är nedstämd och drabbad (anhörig eller sjuk), dels att barn ska särskiljas och lyftas fram mer från deras perspektiv och det kan ge motsatt effekt för det är så erbarmerligt drypande negativt bittert och svartmålande ihop med all lust att dö.
Den delen känner jag själv aversion emot så jag kan förstå reaktionerna
om det finns den förlängda risken hos vissa personer om det så är misstro eller ren agenda:
ME är sådana där bittra som bara ligger och vältrar sig i sin egen olycka och är mer psykiskt konstiga än sjuka. Sen rullar det vidare in i att det är psyiskt, det är hypokondriskt och det är det ena med det andra.
När en diskussion blir mer propaganda, drama och dystert och klicksug via media, när inte de andra 75% kommer till tals, när det inte blir balanserat, när det blir generalisering - så finns risker.
Man vill så till den milda grad få fram att ME ska tas på allvar och är fysisk så att det psykiska kan hamna i skymundan som behöver belysas och behandlas.
Sen begriper vem som helst att en med 15-20 år utan förbättring och i isolering inte mår bra - vem skulle välja att lägga sig i ett mörkt ljudisolerat rum och knappt orka äta.
Jag anser fullt och fast att ME har nån icke än hittad biomarkör så jag är inte ute efter att beskriva nån hypokondriker kan jag tillägga. Jag ser dock troligen på debatten på ett annat sätt utifrån.