2019-01-29, 10:43
Medlem
Hallgivare som är på väg att ge upp.
Citera
2019-01-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Min tanke också, i.o.m bilen aldrig stannar under körning.
Citera
2019-01-29, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Min tanke också, i.o.m bilen aldrig stannar under körning.

Ok kanske får kolla upp den helt enkelt.
Men hur kan jag får fram felkoder?
Citera
2019-01-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBerra
Och hur får jag fram dessa felkoder?
Antingen köper du en billig felkodsläsare på biltema/clas ohlson/kjell o company osv, eller så åker du till närmaste meca/autoexperten/mekonomen/bds osv. Och betalar dom för att läsa ut. Har du en sån gammal bil som går sönder lite oftare lönar det sig nog o köpa en egen läsare.

Jobbar själv på bilverkstad så har dator på jobbet men har köpt en ELM327-obd adapter med bluetooth som jag läser ut med mobilen. Skitsmidigt o alltid ha hemma o man kan hjälpa släkt/vänner o läsa koder hemma på helgerna oxå om det behövs.
Citera
2019-01-29, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Antingen köper du en billig felkodsläsare på biltema/clas ohlson/kjell o company osv, eller så åker du till närmaste meca/autoexperten/mekonomen/bds osv. Och betalar dom för att läsa ut. Har du en sån gammal bil som går sönder lite oftare lönar det sig nog o köpa en egen läsare.

Jobbar själv på bilverkstad så har dator på jobbet men har köpt en ELM327-obd adapter med bluetooth som jag läser ut med mobilen. Skitsmidigt o alltid ha hemma o man kan hjälpa släkt/vänner o läsa koder hemma på helgerna oxå om det behövs.

Ja såg att det fanns nån billig på Kjell o Co bland annat. Men vart i bilen kopplar jag in denna? Kollade under ratten och där omkring men kunde inte se något uttag. Finns de på annat ställe eller har jag kollat för dåligt?
Citera
2019-01-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ja såg att det fanns nån billig på Kjell o Co bland annat. Men vart i bilen kopplar jag in denna? Kollade under ratten och där omkring men kunde inte se något uttag. Finns de på annat ställe eller har jag kollat för dåligt?
Pilla upp lilla gummimattan till höger om handbromsen typ 10x2cm o kolla under den
Citera
2019-01-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
tänkte på vevaxel givare men jag tror det är samma sak?
såna där "moderna" bilar har allt möjligt skit i sig.

min kompis hade en likadan bil och hans kunde stanna under körning när han drog in kopplingen vid rödljus mm, hände lite då och då men startade direkt. inte ens verkstaden kunde få fram vad det var. han bytte lite troliga saker men ingen skillnad, inga felkoder heller. ibland kan dom vara lustiga dom små liven.
Citera
2019-01-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
tänkte på vevaxel givare men jag tror det är samma sak?
såna där "moderna" bilar har allt möjligt skit i sig.
Nja, snarare att kamaxelgivaren spökar för att ge liknande symptom på den årsmodell som trådstartarens bil har. Vevaxelgivaren är oftast induktiv, och glappar den så stannar motorn när som helst och brukar inte vilja starta om direkt.

Men vi vet inte ännu om felet ligger på bränslesidan eller om det är ett elfel.
Citera
2019-01-29, 19:18
Avslutad
Tack för alla tips, känns som det va lite vad som helst

Har beställt en felkodsläsare nu iallafall.
Citera
2019-01-29, 19:35
Avslutad
Nu kom jag på en sak när jag kollade tändstiften för ett tag sedan, kommit in olja i två av dom. Då är det ventilkåpackningen?

Kan det bero pga detta som den gör som den gör?
Citera
2019-01-30, 16:55
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Nu kom jag på en sak när jag kollade tändstiften för ett tag sedan, kommit in olja i två av dom. Då är det ventilkåpackningen?

Kan det bero pga detta som den gör som den gör?

Troligtvis inte, men byt ventilkåpspackningen ändå.
Citera
2019-01-30, 20:48
Medlem
Baalzamons avatar
Du har fått två bra tips, kamaxelgivare och bränslepump. Gå vidare med dessa båda och kolla upp, om det inte var någon av dom kan du gå vidare i felsökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in