2019-02-03, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men FÖR FAN begrip vad jag skriver och argumenterar emot från början gällande ditt påstående:

Fortsättningsvis finns det uppgifter om arbetstidsförändring samt fler uppgifter i tråden och i media.
Det är INTE den enda uppgiften via media om nån 10% tidsnedsättning:

"Men under hösten gick han ner i arbetstid för att tillbringa mer tid med döttrarna."

"Hans närmaste chef har tidigare berättat att han jobbade hemma mycket sista tiden."

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl."

Kan ej läsa artikeln men den inleds via google med:

"Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda."

I tråden framkommer följande kring Hanna:

PM via gubbrora 14/1:
"Hej,
Jag orkar egentligen inte engagera mig i allt folk skriver för det mesta man läser verkar vara taget från luften där folk spekulerar det ena med det andra. Men, du verkar ha skrivit en del och jag läste om att det spekulerats i att mamman hade palliativ vård. Det stämmer inte!

Min mor jobbade (nybliven pensionär) på Skatteverket i Malmö på Storföretagsektionen där även Hanna Henkow jobbade 2 dagar i veckan som skattejurist/revisor eller liknande (osäker på titel). Mer än så vet jag inte och inte min mor heller då de inte kände varandra alls."

PhoebeBuffay 17/1:
"Kan bekräfta att mamman arbetade halvtid."
"Just det! Lägger även till att jag känner till att mamman arbetade halvtid i våras. Mer vet jag inte."

Elli09:
"Det var O som var hemma och vabbade när A var sjuk osv."

Stehlitz:
"Det sista var det, muntligt alltså. Sen fick de förkorta eller helt ställa in många dagar.
Det var därför som Hanna jobbade halvtid men hon vabbade också mycket."

Zebrima 27/1:
"Det här med att gå ner i arbetstid. Om barnen verkligen var långvarigt och allvarligt sjuka och det fanns ordentliga läkarintyg på det, då finns möjligheten att Vabba även för äldre barn. Man kan få intyg om långvarig VAB på deltid t.ex."

Det finns säkert mer men här har du.

Inlägg om halvtid och långvab till trots, deklarerad inkomst talar ett annat språk. Jag finner det mycket anmärkningsvärt att ingen av föräldrarna gick ner rejält i tjänst för att ha tid och ork ta hand om familjen och barnen i en svår livssituation. Helt klart är att båda föräldrarna svek både sig själva och sina barn på denna punkt medan de levde.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-03 kl. 02:21.
Citera
2019-02-03, 02:22
Medlem
Lonnrots avatar
Det var inte menat som en anklagelse ! 😄

Det var mer att jag bättrade i en gnutta färg.

Jag håller av princip med om allt du skriver alltid, kan man säga (det är väl säkrast så...)

Citat:
Men SJÄLVKLART - vilket jag skrivit gång efter annan. Jag är väl den som i stort sett vrålar om man ignorerar sjukdom och påstår att barnen varit friska som nötkärnor via en timmes bedömning bl.a.
Att det finns en stor riskfaktor att förminska deras faktiska lidande.

Det är dock en jävla diff om nån sen landar i lösningen att det inte finns nån framtid och uppförstorar tingen som de här föräldrarna uppenbart gjort och ser lösningen via att avsluta lidande med mord och självmord.

PSEUDOALTRUISM per se.

Jag sitter och läser kring maternal filicide och granskar uppgifter om Hanna som deprimerad - anser jag då att hon mådde gott? En familj i djup kris?
Citera
2019-02-03, 02:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Inlägg om halvtid och långvab till trots, deklarerad inkomst talar ett annat språk. Jag finner det mycket anmärkningsvärt att ingen av föräldrarna gick ner rejält i tjänst för att ha tid och ork ta hand om familjen och barnen i en svår livssituation. Helt klart är att båda föräldrarna svek både sig själva och sina barn på denna punkt medan de levde.
Det finns fortsatt inkomst oavsett och hon verkar inte ens ha haft en heltid från början om uppgifter är korrekta. Det betyder således inte 200% totalt och enbart 10% nedgång via Oskar.

Tack för ältandet via ett ursprungligt påstående från dig som jag ifrågasatte som var rent generellt om föräldrar och vad du finns anmärkningsvärt intresserar mig inte i sak.

De borde ha åkt till Bahamas som sagt - men det hade inte hjälpt för deras skeva tänk och sjuka barn hade funnits kvar trots allt.
Citera
2019-02-03, 02:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var inte menat som en anklagelse ! 😄

Det var mer att jag bättrade i en gnutta färg.

Jag håller av princip med om allt du skriver alltid, kan man säga (det är väl säkrast så...)
Nej, det är inte "säkrast så". Däremot är det exakt som jag skriver:

1. Barnens lidande ifrågasätter jag inte via de uppgifter som finns.
2. Jag skulle aldrig ens nå den patetiska nivån att påstå att de var friska som nötkärnor.
3. att föräldrarna mådde pyton betvivlas inte.
4. Sen finns den pseudoaltruism som diskuterats länge där det är uppenbart kognitivt bias:

Att den subjektiva bilden föga överensstämmer med verkligheten och är upphaussad. Överdriven. Skev. Inbillad. Förvanskad.
Farhågor. Svartsyn. Domedagstänk. Noll andra lösningar än extremt patologiska och vansinniga.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 02:41.
Citera
2019-02-03, 02:46
Bannlyst
Citat:
Det finns fortsatt inkomst oavsett och hon verkar inte ens ha haft en heltid från början om uppgifter är korrekta. Det betyder således inte 200% totalt och enbart 10% nedgång via Oskar.

Tack för ältandet via ett ursprungligt påstående från dig som jag ifrågasatte som var rent generellt om föräldrar och vad du finns anmärkningsvärt intresserar mig inte i sak.

De borde ha åkt till Bahamas som sagt - men det hade inte hjälpt för deras skeva tänk och sjuka barn hade funnits kvar trots allt.

Frågan är om deras "tänk" varit så "skevt" om de tagit hand om sig bättre?
Jag har fortfarande inte sett några bekräftade uppgifter om att makan inte arbetade heltid.
Maken gick ner till 90 samtidigt som han började planera för sina barns död tillsammans med sin fru och samtidigt som han sökte en professur.
Citera
2019-02-03, 02:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det är inte "säkrast så". Därmot är det exakt som jag skriver:

1. Barnens lidande ifrågasätter jag inte via de uppgifter som finns.
2. Jag skulle aldrig ens nå den patetiska nivån att påstå att de var friska som nötkärnor.
3. att föräldrarna mådde pyton betvivlas inte.
4. Sen finns den pseudoaltruism som diskuterats länge där det är uppenbart kognitivt bias:

Att den subjektiva bilden föga överensstämmer med verkligheten och är upphaussad. Överdriven. Skev. Inbillad. Förvanskad.
Farhågor. Svartsyn. Domedagstänk. Noll andra lösningar än extremt patologiska och vansinniga.

Jag skojade igen...
Jag sätter oerhört stort värde på dina utredningar.

Jag tyckte jag fick till det i min förra post till armstark här: det finns en ondska i deras handlande. Ett slags. Ett mått.
(Som ligger i förbrytelsen och deras relation till denna):
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det är det är i själva verket det måttet vi diskuterar. Vi är deras revisorer.

Men de har inte strävat efter att se sina barn lida eller misskött dem — eller så har de nog uppfattat det. Men det handlar ju här inte heller om hur man sorterar sina sopor utan något lite mer mänskligt grundläggande.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-03 kl. 02:57.
Citera
2019-02-03, 02:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Frågan är om deras "tänk" varit så "skevt" om de tagit hand om sig bättre?
Jag har fortfarande inte sett några bekräftade uppgifter om att makan inte arbetade heltid.
Maken gick ner till 90 samtidigt som han började planera för sina barns död tillsammans med sin fru och samtidigt som han sökte en professur.
Jo, men självklart.
Om de innan Bahamasresan gått ner i tid och lagt in sig på en psykiatrisk klinik för långtidsbehandling. Där de erkänt sin icke korrekta problemlösning gällande mord på sina döttrar.

Sen hade de begärt tjänstledigt för de hade kunna leva gott på framtida inkomster:
Den narcissistiske Oskar hade kunnat vara med i Malou och berättat hur det går att överleva som förälder till barn med ME.
Hanna hade kunnat skiva en barnbok om Hönsmamman som drog tillbaka sina vingar och lät sina små gullefjun flyga själva. Bestseller världen över.
Det finns en massa om och men;
Det är mycket som borde ha gjorts sa kärringen och laddade sopkvasten för att skjuta björnen.
Citera
2019-02-03, 03:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skojade igen...
Jag sätter oerhört stort värde på dina utredningar.

Jag tyckte jag fick till det i min förra post till armstark här: det finns en ondska i deras handlande. Ett slags. Ett mått.
(Som ligger i förbrytelsen och deras relation till denna):
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det är det är i själva verket det måttet vi diskuterar. Vi är deras revisorer.

Men de har inte strävat efter att se sina barn lida eller misskött dem — eller så har de nog uppfattat det. Men det handlar ju här inte heller om hur man sorterar sina sopor utan något lite mer mänskligt grundläggande.
Det finns en jävla ondska i deras handlande och det heter mord.
Citat:
Hade det inte vart ont, och de inte visste om att det var ont själva, så hade de inte tagit sina egna liv...
De kan mycket väl avsluta livet utan tanke på straffsatser överhuvudtaget om det är förbannat snedvridet tänk och bottnar i bland annat vad som kallas Extended Self:
Det innebär att de har så patologiskt sjukt tänkande så att bara begå självmord är att låta barnet lida:
Mamman anser sig totalt oumbärlig och det samma uppvisar läkaren som inkluderade sin friska son.

Ingen annan är kapabel att ge god omvårdnad och framtiden är svartare än svart. Riskbedömningen är med andra ord ut i det blå.
Det är en överfixering vid lidande i huvudsak där döden är enda lösningen. Allt kretsar kring pseudoaltruismen.

Självmordsförsöken, som oftast är oftast allvarliga, vittnar nämligen om detta helt kognitiva bias via forskning. De är absorberade av situationen att dö för att eliminera lidande. En del "räddar" barnen från en våldsam partner. De kvinnor som intervjuats verkar inte primärt bry sig om vart de hamnade dvs fängelse. Du får tänka sjukt här och inte normal rädsla för påföljd.
Självmordsfaktorn är givetvis hög om man ser sig som ett med barnet och överlever och bindningen kvarstår. Alt kommer ur sin djupa depression eller psykos och ska leva med det som skett.
Citera
2019-02-03, 03:33
Medlem
develis avatar
Har den här varit i tråden?
Citat:
Barn tvångsomhändertas – mamman hänvisade till familjetragedin i Bjärred

I slutet av januari 2018 beslutade Stadsdelsnämnden Västra Hisingen i Göteborgs kommun att med omedelbar verkan omhänderta fyra barn med stöd av 6 § lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU.
Besluten togs med anledning av en orosanmälan från Skolinspektionen om att mamman i familjen dragit paralleller mellan sin egen familj och den uppmärksammade familjetragedin i Bjärred, där föräldrarna tog livet av både sig själva och barnen. Mamman hade uppgett ”att liksom för familjen i Bjärred är den fysiska gränsen nådd” och sedan hänvisat till en länk som gått till en nyhet som beskrivit fallet.

Socialtjänsten hade redan tidigare försökt utreda familjen men inte lyckats att få någon personlig kontakt med någon av familjemedlemmarna. Kontakten hade endast skett via e-postkorrespondens me…
http://www.lexnova.se/artiklar/2018/02/21/barn-tvangsomhandertas-mamman-hanvisade-till-familjetragedin-i-bjarred/
Citera
2019-02-03, 06:30
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Jag tycker du verkar grälsjuk. Du har fortfarande inte presenterat något utöver din egen uppfattning. Jag står för allt jag har skrivit. Sen att du försöker ta meningar ur sitt sammanhang och förvränga vad jag skrivit får stå för dig. Eftersom du dessutom vägrar ta emot andemeningen i det jag skriver, att det är mycket märkligt att två välbärgade föräldrar med två långvarigt sjuka barn fortsätter att arbeta som vanligt, visar tydligt att du inte är intresserad av att förstå vad jag menar utan vill mest tjafsa. Gör gärna det om det är så du vill använda din tid här, men inte mer med mig. Jag är fullständigt ointresserad av att hamna i argumentation med en allmän bråkstake utan fog för sin uppfattning. Du har redan fått för mycket av min tid.

Vi är två skribenter som nu har visat dig att föräldrarna vidtog åtgärder i motsats till ditt påstående om att dom skulle ha fortsatt arbeta som vanligt. Att du väljer att se det som grälsjukt är helt och hållet ditt eget problem. För min del får du naturligtvis fortsätta leva kvar i ”din värld” bestående av egna påhittade företeelser som att dom flesta familker med barn som närmar sig tonåren inte jobbar heltid.

Men jag måste ändå påpeka att eftersom du befinner dig på ett diskussionsforum så kan det hända att jag eller någon annan även fortsättningsvis kanske kommenterar din felaktiga verklighetsuppfattning. Försök se det som välvilja och goda råd snarare är gräl, det är så man kan komma till nya och klokare insikter.
Citera
2019-02-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är fullt möjligt att dessa två föräldrar hamnade i djupaste hopplöshet och diskuterade det mest förbjudna att göra slut på allt. Men faktum är: så här illa planerar man inte.
Ingen ägnar månader åt tankar, grubblerier, dialog och planering - för att till slut enligt plan plågsamt mörda sina barn.
Det är fullkomligt orimligt, det stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bara en stilla undran - verkar de inblandade föräldrarna O och H varit personer som resonerat logiskt och förnuftigt utifrån vad vi idag känner till?
Idag misstänkta för att under månader gemensamt planerat mord på sina barn?
Varför skulle det orimliga vansinnet inte kunnat visa sig i andra tokiga handlingar också?

Jag undrar om du förstår att du i ganska hög grad faktiskt motsäger dig själv när du i ett inlägg förutsätter logik och rationalitet men bara en liten stund senare i ditt nästa inlägg avfärdar din egen förutsättning? Hur du resonerar beror helt på vad du vill uppnå med ditt inlägg.

Om det passar som argument för att bekräfta din ”sanning” så förväntar du dig att föräldrarna borde handlat logiskt och förnuftigt eftersom dom planerat länge, men andras ”sanningar” ifrågasätter du genom att hävda att föräldrarna har gjort tokiga handlingar eftersom deras långa planering visar att dom var vansinniga.

Å ena sidan borde dom ha resonerat logiskt och skaffat medicin för att droga barnen så dom skulle vara lättare att strypa — men å andra sidan kan man inte förvänta sig att dom borde ha resonerat logiskt och förnuftigt utifrån vad vi känner till eftersom dom var vansinniga.

Det kommer alltid saknas pusselbitar om man väljer att se helheten på olika sätt beroende på vad man vill se. Om man bygger ett pussel med en bild på en polisbil och bara tittar på varje liten bit för sig samtidigt som man i sitt innersta är övertygad om att pusslet föreställer en zebra så får man kämpa i all evighet med sitt pussel. Det kommer alltid att skava någonstans när bitarna inte riktigt vill passa.
Citera
2019-02-03, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi är två skribenter som nu har visat dig att föräldrarna vidtog åtgärder i motsats till ditt påstående om att dom skulle ha fortsatt arbeta som vanligt. Att du väljer att se det som grälsjukt är helt och hållet ditt eget problem. För min del får du naturligtvis fortsätta leva kvar i ”din värld” bestående av egna påhittade företeelser som att dom flesta familker med barn som närmar sig tonåren inte jobbar heltid.

Men jag måste ändå påpeka att eftersom du befinner dig på ett diskussionsforum så kan det hända att jag eller någon annan även fortsättningsvis kanske kommenterar din felaktiga verklighetsuppfattning. Försök se det som välvilja och goda råd snarare är gräl, det är så man kan komma till nya och klokare insikter.

Återigen ord och påståenden utan referenser. Jo, det var sant, du skriver att ni är två som tycker samma. Tycker ditt sätt att resonera varken är särskilt nytt eller särskilt klokt. Jag har redan förstått att du tycker att det är besvärligt att jag vänder mig emot att föräldrarna inte drog ordentligt i handbromsen utan "småduttade på gaspedalen". Jag förstår inte ditt behov av att fortstätta upprepa det i inlägg efter inlägg. Men det är OK, jag behöver inte förstå allt. Men blanda inte ihop dina mantran med välvilja. Då lurar du bara dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in