2019-02-03, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du var helt ute i det blå om ”din värld” och försöker nu påstå att du egentligen skrev något helt annat. Hur ska man kunna fokusera på något som du skriver när du inte ens själv står för det du skrev.

Du måste försöka vara lite mer stringent och inte vräka ur dig saker som sen du inte kan stå för. Som nu när du trattar ner ”din värld” till en välbärgad familj i Bjärred med två tioåringar som båda är långvarit sjuka. För då är det en ganska specifik familj vi pratar om eller hur?

En familj som enligt flera bekräftade uppgifter har valt att arbeta hemifrån, gå ner i arbetstid och anpassa sitt liv till att man hade två sjuka barn.

I det läget står ditt påstående om att dom fortsatte arbeta oförändrat mycket och lyser upp som en uppenbar lögn.

Du skriver en massa skit som du helt saknar belägg för, sen slingrar du dig som en daggmask på kroken när du blir avslöjad. Ser du, jag fokuserar rätt bra på det du skriver?

Jag håller inte med. Jag tycker du verkar grälsjuk. Du har fortfarande inte presenterat något utöver din egen uppfattning. Jag står för allt jag har skrivit. Sen att du försöker ta meningar ur sitt sammanhang och förvränga vad jag skrivit får stå för dig. Eftersom du dessutom vägrar ta emot andemeningen i det jag skriver, att det är mycket märkligt att två välbärgade föräldrar med två långvarigt sjuka barn fortsätter att arbeta som vanligt, visar tydligt att du inte är intresserad av att förstå vad jag menar utan vill mest tjafsa. Gör gärna det om det är så du vill använda din tid här, men inte mer med mig. Jag är fullständigt ointresserad av att hamna i argumentation med en allmän bråkstake utan fog för sin uppfattning. Du har redan fått för mycket av min tid.
Citera
2019-02-03, 00:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja varför skulle de vilja ha sjuka barn hemma när det hela verkade väldigt jobbigt. Ingen verkade trivas med situationen att delvis vara hemma med sjuka barn. Vad skulle vinsten vara med det?

Bara en stilla undran - verkar de inblandade föräldrarna O och H varit personer som resonerat logiskt och förnuftigt utifrån vad vi idag känner till?
Idag misstänkta för att under månader gemensamt planerat mord på sina barn?
Varför skulle det orimliga vansinnet inte kunnat visa sig i andra tokiga handlingar också?
Citera
2019-02-03, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mitt inlägg är inte det minsta rörigt gällande en sketen oneliner från dig i en extremt komplex fråga som mänskligheten brottats med sen den blev intressant om det så gäller juridik, filosofi eller annat.
Mitt svar utgår på bas av psykologi om det så gäller självkännedom eller djupare aspekter. Till och med Freud ligger med likaväl som emotionell kompetens/EQ.

Vad har du att tillföra i frågan kring begreppet ondska?

Att föräldrarna inte gjorde detta av ondska ser jag som en rimlig slutsats utifrån den kunskap vi har.
Jag uppfattade det som att du tyckte det. Har jag fel?
Citera
2019-02-03, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ursäkta att jag klampar in här, men självklart är det inte så!
Det är så jag ser det också.
Citera
2019-02-03, 01:41
Bannlyst
Citat:
Vad är märkligt om två föräldrar jobbar heltid?

Rent generellt:
Vid denna ålder jobbar flertal föräldrar heltid och de flesta löser skarven mellan hemkomst barn från skolan i relation till när en förälder kommer hem om det så är fritids, anhörig eller att det passar med resp. förälders arbetspass. En del kan vara ensamma om det rör sig om en kort tid.
En del mecklar med att jobba omlott. En del natt och andra em. Det s.k familjepusslet.

Mer specifikt:
Hur de arbetade när barnen var mindre vet vi inte - men vi vet att de insjuknade vid 11 och 12 års ålder.
Vi har sen uppgifter om halvtid, vabba, lägga om och arbeta hemifrån. Ställa in arrangemang, gå ner i tid på slutet.

Vad är problemet?

Problemet? Föräldrarna fortsatte att arbeta i princip oförändrat, trots att de hade två sjuka barn. Detta innebar både att de inte kunde stödja sina barn lika mycket, samt att de körde slut på sig själva. Den enda bekräftade uppgiften om nedgång i tjänst som finns är att maken gick ner till 90%, precis på slutet, men att han ändå hade företaget utöver detta. Då hade paret redan börjat planera för barnens död. Det duger inte och slutresultatet blev därefter. Att någon av makarna skulle ha mött den svåra livssituationen med större kraft och nedgång i tjänst är något som inte borde behöva diskuteras. Att någon i nästan alla familjer gör det när ens barn lider, särskilt när man har ekonomiska möjligheter till det, är inte heller en hemlighet.
Citera
2019-02-03, 01:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Att föräldrarna inte gjorde detta av ondska ser jag som en rimlig slutsats utifrån den kunskap vi har.
Jag uppfattade det som att du tyckte det. Har jag fel?
Så här ser mina tankar ut i ett försök att spalta upp det:
Citat:
Citat:
1. Det stammar ur desperation/djup kris/utmattning.

2. De är två föräldrar med mer normal altruism inledningsvis - så länge de inte utsätts för stressorer under lång tid gällande barnens fysiska och psykiska hälsa.

3. De påverkar troligen varandra negativt, synergism (1+1=>2) då de allierar sig.

4. Det övergår i ett sjukt patologiskt tänkande och beteende: det blir en inbillad altruistisk handling.

5. Lidandet kan vara reellt gällande barnen (högst troligt) men uppförstorat via förälder/rar och likaså hur de inbillar sig att framtiden ser ut. På ren svenska: målar fan på väggen.

6. Den ondskefulla handlingen - mord på två barn - sker via att de inbillar sig att det är enda och korrekta lösningen för att eliminera lidande.

I dessa huvudpunkter ligger fler komplexa faktorer såsom deras personligheter/karaktärsdrag, vad de bär med sig i sin ryggsäck, ev obearbetade minnen och trauma, hur de använder försvarsmekanismer, copingstrategier i kris, psykiska hälsotillstånd (som kan förvärras över tid), yttre faktorers påverkan, överfokuserar på barnen och tappar bort sig själva osv osv osv.
Citera
2019-02-03, 01:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag undrar också kring om hon uppförstorar även om det i grunden är i all välmening. Att barnen hade det tufft betvivlar jag dock inte, Agnes har ju levt i det länge och fått gjort avkall och att det är kopplat till aktivitetsutlöst ansträngning visar det på (drar ner på aktiviteter, orkar inte, behöver vilorum/ljud-ljus faktorn etc). Sen finns ju alla andra besvär ihop med ME.
Det finns som sagt oro som inte är i proportion om det så gäller nuet eller framtiden och det visar ju deras brev i all tydlighet.

För det första är de individer/personligheter. För det andra kan personligheter i relationer förstärka varandra på gott och ont. Ska även tittar mer kring O framledes, det är bara att området maternal filicide är så intressant med oändliga förgreningar så där tar intresset över för själva området. Just nu läser jag en stor genomgång av riskfaktorer kring homicide-filicide via filicide varav en forskare vid namn McDermaid är intressant då han diskuterar nåt som benämns;
Childcentered obsessional depression.

Det samma gäller frågan kring att börja planera eländet på hösten vilket inkluderar självmordsbenägen, det är som sagt inte ett slags centraliserat hjärnmatrix oavsett överens i sak.
Problemet är ju att det oavsett kokar ner i att de tyvärr är rörande överens; ingen greppar tag i den andre.

Man måste nog utgå ifrån att flickorna mådde ganska pyton. Och Hanna nog också.
Verkar orimligt annars.
Citera
2019-02-03, 02:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Problemet? Föräldrarna fortsatte att arbeta i princip oförändrat, trots att de hade två sjuka barn. Detta innebar både att de inte kunde stödja sina barn lika mycket, samt att de körde slut på sig själva. Den enda bekräftade uppgiften om nedgång i tjänst som finns är att maken gick ner till 90%, precis på slutet, men att han ändå hade företaget utöver detta. Då hade paret redan börjat planera för barnens död. Det duger inte och slutresultatet blev därefter. Att någon av makarna skulle ha mött den svåra livssituationen med större kraft och nedgång i tjänst är något som inte borde behöva diskuteras. Att någon i nästan alla familjer gör det när ens barn lider, särskilt när man har ekonomiska möjligheter till det, är inte heller en hemlighet.
Men FÖR FAN begrip vad jag skriver och argumenterar emot från början gällande ditt påstående:
Citat:
I min värld är det ovanligt att båda föräldrar arbetar heltid innan barnen närmar sig tonåren.
Fortsättningsvis finns det uppgifter om arbetstidsförändring samt fler uppgifter i tråden och i media.
Det är INTE den enda uppgiften via media om nån 10% tidsnedsättning:

"Men under hösten gick han ner i arbetstid för att tillbringa mer tid med döttrarna."

"Hans närmaste chef har tidigare berättat att han jobbade hemma mycket sista tiden."

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl."

Kan ej läsa artikeln men den inleds via google med:
Citat:
"hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J196w8/chefen-om-sista-motet-med-pappan-vi-blickade-framat/promo

"Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda."

I tråden framkommer följande kring Hanna:

PM via gubbrora 14/1:
"Hej,
Jag orkar egentligen inte engagera mig i allt folk skriver för det mesta man läser verkar vara taget från luften där folk spekulerar det ena med det andra. Men, du verkar ha skrivit en del och jag läste om att det spekulerats i att mamman hade palliativ vård. Det stämmer inte!

Min mor jobbade (nybliven pensionär) på Skatteverket i Malmö på Storföretagsektionen där även Hanna Henkow jobbade 2 dagar i veckan som skattejurist/revisor eller liknande (osäker på titel). Mer än så vet jag inte och inte min mor heller då de inte kände varandra alls."

PhoebeBuffay 17/1:
"Kan bekräfta att mamman arbetade halvtid."
"Just det! Lägger även till att jag känner till att mamman arbetade halvtid i våras. Mer vet jag inte."

Elli09:
"Det var O som var hemma och vabbade när A var sjuk osv."

Stehlitz:
"Det sista var det, muntligt alltså. Sen fick de förkorta eller helt ställa in många dagar.
Det var därför som Hanna jobbade halvtid men hon vabbade också mycket."

Zebrima 27/1:
"Det här med att gå ner i arbetstid. Om barnen verkligen var långvarigt och allvarligt sjuka och det fanns ordentliga läkarintyg på det, då finns möjligheten att Vabba även för äldre barn. Man kan få intyg om långvarig VAB på deltid t.ex."

Det finns säkert mer men här har du.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 02:05.
Citera
2019-02-03, 02:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är nog så, för även om handlingen i sig kan förefalla ond så betyder det inte att människorna som genomförde den automatiskt kan klassas som i alla delar onda eftersom dom, enligt allt vi vet, tyckte att dom hade altruistiska motiv.

Så i slutändan är det din uppfattning som avgör om du väljer att tolka även människorna som genomförde en ond handling som onda. Så ja, onskan kommer från dig. Andra kanske kan separera handlingen från personen och säga att den onda handlingen var ett resultat av deras oförmåga att klara av en god gärning i stället.

Jag förstår om du inte hänger med i resonemanget. Det är inget krav för även där skiljer det sig mellan individer.

Det är faktiskt ganska intressant när man tänker på det. Men för andra fall bör man med större bestämdhet kunna konstatera att handlingen är formellt ond, genom sin (grova) brottslighet, inget annat. ”Ond” ska då förstås som ”aj-aj det”. Så gör vi inte här.

Men det är också på villkoret att det finns (formell) förlåtelse.

Kommer det rymdvarelser gäller andra regler. Där är det ont rakt över.
Citera
2019-02-03, 02:07
Bannlyst
Citat:
Så här ser mina tankar ut i ett försök att spalta upp det:

Du verkar i likhet med mig se det som att föräldrarna inte gjorde detta av ondska utan för att de trodde sig hindra lidande , men att handlingarna var mycket onda trots "goda" intentioner. Sedan är det väl en filodofisk fråga om man väljer att beskriva föräldrarna som främst onda utifrån handlingarna eller främst goda utifrån intentionerna eller kanske lika onda som goda.
Citera
2019-02-03, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man måste nog utgå ifrån att flickorna mådde ganska pyton. Och Hanna nog också.
Verkar orimligt annars.
Men SJÄLVKLART - vilket jag skrivit gång efter annan. Jag är väl den som i stort sett vrålar om man ignorerar sjukdom och påstår att barnen varit friska som nötkärnor via en timmes bedömning bl.a.
Att det finns en stor riskfaktor att förminska deras faktiska lidande.

Det är dock en jävla diff om nån sen landar i lösningen att det inte finns nån framtid och uppförstorar tingen som de här föräldrarna uppenbart gjort och ser lösningen via att avsluta lidande med mord och självmord.

PSEUDOALTRUISM per se.

Jag sitter och läser kring maternal filicide och granskar uppgifter om Hanna som deprimerad - anser jag då att hon mådde gott? En familj i djup kris?
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 02:13.
Citera
2019-02-03, 02:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Frågan är egentligen ganska relevant i tråden men har aldrig riktigt diskuterats. Var börjar och slutar altruism och när övergår den till ondska.

Om någon spelar fotboll med en igelkott så tycker dom flesta att det är ren ondska, men när någon drar ut tänderna på en labrador för att studera nedbrytningen av käkbenet för att bättre kunna behandla tandlossning hos människor så är inte enigheten längre lika stor.

Föräldrarna har angett altruism som ett motiv, är då deras handling ond och gör det då per automatik föräldrarna till onda?

Hade det inte vart ont, eller de inte visste om att det var ont själva, så hade de inte tagit sina egna liv...

De är sina egna bödlar.

Fix och färdigt. Som en elektronisk självdeklaration.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-03 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in