2019-02-02, 11:54
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxxa
De har viss befogenhet att försvara sig för sin egen säkerhet. En OV får inte slå tjejen eller killen på det viset. Det heter grov misshandel och kan leda till fängelse. Ordningsvakten skall avisa personer som bedöms störa ordningen. Ja. En batong kan däremot inte användas på detta sätt. Batongen är livsfarlig och kan skada kroppen. Man använder batongen endast när någon har kniv mm.

Batongen ligger väldigt långt ner på våldstrappan, i princip efter verbal uppmaning.

En batong är inget livsfarligt vapen och fungerar alldeles utmärkt för laga befogenhetsvåld.

Går du fram och käftar med ordningsvakter eller polis som ligger och brottas med någon på marken så kan du räkna med att få en liten men effektivt tillrättavisning medels batong.

Citat:
En OV skall försöka prata med folk. Man måste därför har tålamod och tåla stress. Om det inte hjälper får man avvisa personen. Lyder inte personen, då får man hålla personen kvar tills polisen kommer. Gör personen motstånd så får man sätta på handbojor.
Använder personen slag eller sparkar, då får man använda batongen. Däremot får du inte slå
killen eller tjejen på sådant vis. Det är grov misshandel.
Tillkalla alltid polis först!
En OV får inte leka polis. Det är ett brott.

Tror du ens på det själv? En ordningsvakt har typ exakt samma befogenheter när det kommer till ordningshållning som polisen du vill tillkalla...
Senast redigerad av OtherBarry 2019-02-02 kl. 11:57.
Citera
2019-02-02, 12:03
Medlem
Bästa och mest effektiva straffet hade varit att de blir utsatta för samma våld själva. Behöver inte leda till fängelse och de kan ha kvar jobbet. Kan garantera att något sådant aldrig hade inträffat igen när de får smaka på hårda batongslag mot knäna och blir nerbrottade/nertryckta på marken. Tjejen gjorde inte ett skit, kan knappast ses som ett hot. Hon gick bara fram och pratade och åsnan slog henne på knäet.

Men värt att komma ihåg är att de flesta är normala, beter sig OK. Väktare, poliser, etc. Idioter hittar man i alla yrken, går inte att undvika. Men med rätt straff så är jag säker att även idioterna hade tänkt till noga innan de agerar impulsivt och primitivt.

En viktig sak till. Det ska vara tvång för alla väktare att ha bodycam.
Citera
2019-02-02, 12:07
Medlem
Vad har det ena fallet med det andra att göra? Om vi ska utgå ifrån historien med negern så vet vi alla att det var en tjuv och kaosblatte. Då är även alla andra skyldiga om vi ska följa den logiken!
Citera
2019-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Om vi vänder lite på frågeställningen:
Hur tycker du en OV bör agera i en hotfull situation...?
Kanske vi inte ens ska ha OV på våra gator och utanför krogar?

För det första måste vi utröna vad en hotfull situation är. I klippet, likt många många andra gånger är det vakterna själva som skapar en hotfull situation. Jag ser inget tecken på några hot förutom från vakternas agerande.

Men sedan om man inte kan hantera "hotfulla" situationer utan att direkt slå med batongen bör man inte heller arbeta som OV. Är det någon som har misslyckats med den gedigna utbildning OV får?
Citera
2019-02-02, 12:27
Medlem
Citat:
De har viss befogenhet att försvara sig för sin egen säkerhet. En OV får inte slå tjejen eller killen på det viset. Det heter grov misshandel och kan leda till fängelse. Ordningsvakten skall avisa personer som bedöms störa ordningen. Ja. En batong kan däremot inte användas på detta sätt. Batongen är livsfarlig och kan skada kroppen. Man använder batongen endast när någon har kniv mm.

Citat:
En OV skall försöka prata med folk. Man måste därför har tålamod och tåla stress. Om det inte hjälper får man avvisa personen. Lyder inte personen, då får man hålla personen kvar tills polisen kommer. Gör personen motstånd så får man sätta på handbojor.
Använder personen slag eller sparkar, då får man använda batongen. Däremot får du inte slå
killen eller tjejen på sådant vis. Det är grov misshandel.
Tillkalla alltid polis först!
En OV får inte leka polis. Det är ett brott.

Sluta sprida falska påståenden. Du fördummar allmänheten.

OV får använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, alltså inte endast för att försvara sig. Batong kan absolut användas för annat än nödvärn, och absolut inte endast mot någon som har kniv.

En OV har inte bara rätt att avvisa någon, utan också rätt att AVLÄGSNA någon med hjälp av det våld som krävs. Batong, t ex.

Polis behöver inte tillkallas vid avvisande eller avlägsnande, endast om någon ska omhändertas eller gripas.
Citera
2019-02-02, 12:49
Medlem
Tomat1tvas avatar
Hände mer eller mindre samma sak där för några veckor sedan när vi var där. Helt oprovocerat och väldigt mycket våld. Polis kom sedan och det lugnade sig.

Vi såg hela förloppet och inget som hände som kunde rättfärdiga vakternas agerande. Dessutom var det jävligt obehagligt att tänka att det lika gärna kunde varit oss själv de gett sig på.

Borde man kontakta AB?
Citera
2019-02-02, 13:05
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat1tva
Hände mer eller mindre samma sak där för några veckor sedan när vi var där. Helt oprovocerat och väldigt mycket våld. Polis kom sedan och det lugnade sig.

Vi såg hela förloppet och inget som hände som kunde rättfärdiga vakternas agerande. Dessutom var det jävligt obehagligt att tänka att det lika gärna kunde varit oss själv de gett sig på.

Borde man kontakta AB?

Det är allmänt känt i Lund och Malmö att vakterna utanför denna bar ( Ariman) består av ett gäng riktiga idioter. Har sett flera liknande incidenter, de provocerar fram våld och beter sig ofta extremt illa.
Citera
2019-02-02, 13:08
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenmurkblu
Video finns på fight4humanity på insta

Länk?
Citera
2019-02-02, 13:36
Medlem
Börjar bli löjligt hur mycket det skrivs om OV nu för tiden, de får helt enkelt granska de människor de tar in så de kan hantera situationer. Att de tar till med hårdare tag mot någon se ska frihetsberöva som gör motstånd det är en sak, men att som i detta fall slå mot någon eller putta omkull någon som ber dem sluta överdriva sitt ingripande istället för stt lugnt fösa iväg dem och lugna ner situationen gör mig förbannad.

Personligen om jag skulle möta på en grupp av sådana här OVs så skulle jag se till att det är de som fick spendera en bra tid på IVA. Aldrig att någon någonsin lyft en arm/hand/batong mot mig utan att hamnat där...
Citera
2019-02-02, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flotis
Börjar bli löjligt hur mycket det skrivs om OV nu för tiden, de får helt enkelt granska de människor de tar in så de kan hantera situationer. Att de tar till med hårdare tag mot någon se ska frihetsberöva som gör motstånd det är en sak, men att som i detta fall slå mot någon eller putta omkull någon som ber dem sluta överdriva sitt ingripande istället för stt lugnt fösa iväg dem och lugna ner situationen gör mig förbannad.

Personligen om jag skulle möta på en grupp av sådana här OVs så skulle jag se till att det är de som fick spendera en bra tid på IVA. Aldrig att någon någonsin lyft en arm/hand/batong mot mig utan att hamnat där...

Om jag orättvist hade blivit trakasserad eller påhoppad av ov så hade den personen gjort sitt sista pass på några månader..garanterat. De hade inte ens hunnit få upp sina batonger, belive me.
Men om jag hade stökat till det själv och de finns fog för att mitt beteende inte är ok, hade jag nog bara lamt accepterat det utan tjafs.

I det här fallet använder dom våld helt i onödan, på fel personer av fel anledning. Risken efter sånt här kan vara att någon tröttnar på fasonerna - tar sig till nöjesstället med vapen och gör rent hus med vakterna, sånt har hänt förr. Men det framgår inte att de är tagna ur tjänst fastän polisen upprättar en anmälan om misshandel. På vilket ställe hände det här ?
Citera
2019-02-02, 14:18
Medlem
Vilka amatörer till OV..
Direkt stötande att se hur de får situationen att urarta.
Citera
2019-02-02, 14:38
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
För det första måste vi utröna vad en hotfull situation är. I klippet, likt många många andra gånger är det vakterna själva som skapar en hotfull situation. Jag ser inget tecken på några hot förutom från vakternas agerande.

Men sedan om man inte kan hantera "hotfulla" situationer utan att direkt slå med batongen bör man inte heller arbeta som OV. Är det någon som har misslyckats med den gedigna utbildning OV får?

Tjejen springer ju fram nära och börjar gapa på vakten när han sitter på marken och försöker ha kontroll över killen.
I det läget är han i en utsatt situation , en spark från en liten tjej kan ge rätt stora skador i det läget, så han fredar sitt utrymme med ett rapp med batongen på låret.
Ser verkligen inget övervåld här.
Senast redigerad av langaocb 2019-02-02 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in