2019-02-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du verkar inte vilja fatta att Oskar kort och gott sket i att deklarera.

Inse skillnaden mellan fysisk och juridisk person.
Jag kan ju inte tvinga dig att läsa på innan du uttalar dig. Men det skulle bespara dig ifrån att likna en åsna.
Citera
2019-02-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Var O enskild näringsidkare ska deklaration, årsbokslut och momsredovisning lämnas 2 maj för föregående år. Är det ett AB, fåmansföretag deklarar man som om man var anställd dvs 2 maj, och företaget deklareras för sig, när beroende på när räkenskapsåret bryts.
Källa Skatteverkets hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tar iofs en halv minut att godkänna sin deklaration om man har lön från en arbetsgivare som lämnar in korrekta inkomstuppgifter, vilket man får anta att Skatteverket oftast gör. Om man däremot vill deklarera inkomster från ett bolag så gör man det vid lite olika tider. Jag antar att det inte ingår i utbildningen för att bli Fallskarmsjagare eller en Skarvadhare.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/deklareraforettforetag.4.46ae6b26141980f1e2d1261.h tml

Jag upprepar mitt tidigare inlägg. Och förtydligar:
En enskild näringsidkare deklarerar 2 maj och bifogar lite fler blanketter. Företagarens inkomst av tjänst, anställning, och alla andra ekonomiska transaktioner ses som en enhet. Det finns inget som heter privatekonomi och bolagsekonomi i denna bolagsform. Man kan ansöka om uppskov en kort tid inom deklarationsåret. 2017 års deklaration avsåg inkomsåret 2016. Den är inte inlämnad enligt offentliga tillgängliga källor.

Ett fåmansföretag i aktiebolagsform räknas som en juridisk person och deklarerar för FÖRETAGET vid räkenskapsårets slut. Räkenskapsår kan brytas andra månader än december. Men ab:t ska lämna kontrolluppgift för den anställde tillik ägaren, som deklarerar allt som inkomst av tjänst.

Du blandar ihop saker.
Citera
2019-02-01, 15:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Fakta är att ingen deklaration fanns inlämnad samt att det fanns en relativt stor post för just restskatt i bouppteckningen.

Det kan ha haft helt normala orsaker förstås eller så kan det helt enkelt vara ett tecken på att en helt slutkörd människa började få svårt att få ihop av alla bitar i livspusslet med ett krävande jobb, egen firma och på det två sjuka döttrar.

Vore det inte nästan mer konstigt om allt var precis som vanligt ända fram till morden?
[Min fetning] En helt slutkörd människa: Det var vad pianolärarinnan såg; det är vad momsskrift och testamente berättar. – När en kontrollerande och slutkörd människa befinner sig vid sin förmågas yttersta gräns kan vad som helst hända: allt från total genomklappning till att löpa amok.
Senast redigerad av letsdoit 2019-02-01 kl. 15:09.
Citera
2019-02-01, 15:33
Bannlyst
Citat:
Haha! Näää..

Både Oskar och Hanna fixade säkert sånt med förbundna ögon. Första året Oskar struntade i det. Han hade säkert mycket annat i sin hjärna som glömde en sån enkel sak.

Redovisning av debit och credit för ett helt räkenskapsår, sociala avgifter, avdrag för resor och o kostnader, företag/enskilda uppdrag/anställning som ska skattebetalas på mest kostnadseffektiva sätt sinsemellan. Det är säkert inte så svårt men tidskrävande. Det gäller också att hålla sig ajour med för året rådande regelverk. Hade varit konstigt om makan inte hjälpte maken med detta med tanke på hennes yrke tycker jag.
Citera
2019-02-01, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] En helt slutkörd människa: Det var vad pianolärarinnan såg; det är vad momsskrift och testamente berättar. – När en kontrollerande och slutkörd människa befinner sig vid sin förmågas yttersta gräns kan vad som helst hända: allt från total genomklappning till att löpa amok.

Även om föräldrarna gjorde det i det här fallet är det väl ändå väldigt ovanligt att tidigare skötsamma människor löper amok när de är slutkörda?
Citera
2019-02-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Redovisning av debit och credit för ett helt räkenskapsår, sociala avgifter, avdrag för resor och o kostnader, företag/enskilda uppdrag/anställning som ska skattebetalas på mest kostnadseffektiva sätt sinsemellan. Det är säkert inte så svårt men tidskrävande. Det gäller också att hålla sig ajour med för året rådande regelverk. Hade varit konstigt om makan inte hjälpte maken med detta med tanke på hennes yrke tycker jag.

Åter igen, det handlar om hans vanliga självdeklaration. Den som han skickat in de senaste 15 åren men inte sista året.

Han deklarerade alltså inte som vi andra gjorde senast 2 maj. Han hade haft möjlighet att, mot en straffavgift, lämna in deklarationen den 2 augusti men inte heller det gjorde han. Vem som helst förstår att han, som beskrivs som ordentlig och stringent, hade tankarna på annat håll.
Citera
2019-02-01, 15:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Även om föräldrarna gjorde det i det här fallet är det väl ändå väldigt ovanligt att tidigare skötsamma människor löper amok när de är slutkörda?
Det är inte så ovanligt; det begås mord var och varannan dag; ofta som en blixt från klarblå himmel. - Och olika personlighetsstörningar har vi väl alla i en eller annan form -? Tillförs sedan lite psykofarmaka kan oförutsedda saker hända; ibland behövs bara en liten skrynklig joint.
Citera
2019-02-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nya fakta.

Det finns inte någon taxerad inkomst noterad för O 2016. Hur mådde han våren 2017, när han för första gången inte skickar in någon deklaration alternativt inte får den godkänd? Finns alltså ingen uppgift om taxerad inkomst, bara ett streck.

Hanna är stabil. Taxerad inkomst i alla år. Visste hon om att maken inte deklarerat?

Siffror: H har tjänat 600-400.000 de senaste åren, med undantag för 2003 då hon verkar ha varit sjukskriven och var gravid med A.

O har gått från 200-1 mille sedan 2002. Observera att H tjänade mer än O i många år.

Os karriär gick mot stjärnorna ekonomiskt sedan han kom till Lund. Sista kända taxeringsåret är 2016. Då tjänade han 900 t. Han stod på toppen av sin karriär, vad gäller inkomster. Året innan taxerade han för 1 miljon.

Vad hände O våren 2017 när han avslutade alla aktiviteter för barnen och struntade i att deklarera? Det var kanske hans hemlighet. Momsexperten gjorde slut med staten.

O och H hade separata adresser under en kort tid innan de flyttade ihop i Lund igen. De sammanlevde sedan slutet av 1990-talet, både i Stockholm, Göteborg och Skåne. O bodde på flera adresser i Bjärred från 2011, före husköpet.

Med dessa fakta sluter jag mig till att något inträffat för Os del, kanske psykisk sjukdom, som lett till utökat självmord.

Det finns inte heller några uppgifter om "senast sedd", det där är en trådsanning. Vem var det som skapade den?

Alla är noterade som "hittade" 9 januari, inget annat. Samma datum som den danska familj som hittades exakt ett år tidigare. Dödsdatum är inte fastställt, för någon.

Frågor: Upphörde finansieringen av Os tjänst?

När började de oerhörda problem inom familjen som rektorn talade om? Båda föräldrarna tjänade alldeles utmärkt in en anständig inkomst.

Citat:
Åter igen, det handlar om hans vanliga självdeklaration. Den som han skickat in de senaste 15 åren men inte sista året.

Han deklarerade alltså inte som vi andra gjorde senast 2 maj. Han hade haft möjlighet att, mot en straffavgift, lämna in deklarationen den 2 augusti men inte heller det gjorde han. Vem som helst förstår att han, som beskrivs som ordentlig och stringent, hade tankarna på annat håll.

Att man inte har någon inkomst betyder alltså att man inte har deklarerat? Då är vi många som inte har lämnat in vår deklaration som ni andra gjorde.
Citera
2019-02-01, 16:07
Bannlyst
Citat:

Det är det inte svårt att förstå. Kan man döda sin avkomma kan nog de som brukar fylla i den strunta i en deklaration. Det jag menar är att de som har företag, enskilda firmor och anställning brukar dra av skatter och göra avdrag mellan olika verksamheter. Då är det inte ovanligt att man söker anstånd att vänta med deklarationen eller tar förseningsavgiften eftersom man har mer att tjäna på avdragen. Hur det var i det här fallet har jag ingen aning om. Kanske var de bara slutkörda som letsdoit skrev.
Citera
2019-02-01, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är inte så ovanligt; det begås mord var och varannan dag; ofta som en blixt från klarblå himmel. - Och olika personlighetsstörningar har vi väl alla i en eller annan form -? Tillförs sedan lite psykofarmaka kan oförutsedda saker hända; ibland behövs bara en liten skrynklig joint.

Inte då. På ditt sätt att uttrycka dig låter det som att de flesta som är slutkörda löper amok. Det stämmer helt enkelt inte. Dessutom har de flesta som begår mord en historia av våldsamheter och mig veterligen saknades detta hos föräldrarna.
Citera
2019-02-01, 16:44
Bannlyst
Det märks att det är lite stingsligt här. Vilket väl beror på att man tycker olika. Har någon ställt upp en lista för vad som talar för och emot olika alternativ på vad som hänt? Verkar ju bättre än att bara bråka med varandra.

Det verkar som att det finns främst tre olika alternativ.
1. Maken planerade och genomförde.
2. Båda planerade, maken genomförde.
3. Båda planerade, båda genomförde.

Har jag missat något?
Citera
2019-02-01, 17:06
Medlem
Citat:

Det här är en faktor som indikerar att något var väldigt fel med OH redan på våren 2017. Att en uppburen skatteexpert låter bli att deklarera är definitivt väldigt märkligt. OH hade skattereglerna i ryggmärgen. Just det som för andra kan vara en pina varje år var inte svårt för honom alls. Att begära anstånd är dessutom lätt som en plätt. Att skaffa hjälp om han behövde borde inte ha varit svårt alls för honom med alla kollegor runt omkring sig. Han var ju dessutom gift med en till skatteexpert. Kvarskatten i bouppteckningen kommer förmodligen från inkomsten under 2016 som han lät bli att deklarera. Det skulle kunna stämma om man jämför med de tidigare årens inkomster. Antingen har skatten uppskattats av boutredaren i samband med bouppteckningen eller så blev han skönstaxerad under sommaren/hösten 2017. Jag vet inte hur lång tid det tar innan en skönstaxering genomförs. Men skattemyndigheterna brukar inte vila på hanen när de kan utgå från ett bra underlag i form av tidigare års inkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in