2019-02-01, 20:50
Medlem
Brodiniums avatar
Jag har flyttat på mitt kylskåp till andra sidan mitt kök då jag behöver renovera lite. Men nu löses jordfelsbrytaren ut med jämna mellanrum. Vad beror detta på? Kan man göra något åt det eller får jag acceptera att det bara funkar att ha i det i vissa uttag?
Citera
2019-02-01, 20:54
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Jag har flyttat på mitt kylskåp till andra sidan mitt kök då jag behöver renovera lite. Men nu löses jordfelsbrytaren ut med jämna mellanrum. Vad beror detta på? Kan man göra något åt det eller får jag acceptera att det bara funkar att ha i det i vissa uttag?

Dina uttag sitter på olika "fas" i systemet och det du nu satt det på har en belastning som tidigare varit nära överbelastning.

Läs på lite om ohms lag och vad du har stoppat i vägguttagen.
Citera
2019-02-01, 20:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Dina uttag sitter på olika "fas" i systemet och det du nu satt det på har en belastning som tidigare varit nära överbelastning.

Läs på lite om ohms lag och vad du har stoppat i vägguttagen.

En jordfelsbrytare löser inte på grund av överbelastning.
Citera
2019-02-01, 20:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Något kan ha blivit fel vid flytten. Skavd ledning, etc.

Kolla i olika uttag på olika grupper. Använd förlängningssladd så slipper du baxa runt kylen.
Citera
2019-02-01, 21:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Testa med att rotera kontakten 180 grader. Funkar det bättre då så har du förmodligen fel i kylskåpet. Att rotera kontakten innebär att man byter fas och nolla vilket kan ha betydelse för de kylskåp vars brytare till kompressorn inte bryter både fas och nolla. Genom att vända kontakten kan man förhindra läckström i kompressorn om brytaren bara är enkelpolig
Citera
2019-02-01, 21:01
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En jordfelsbrytare löser inte på grund av överbelastning.

En jordfelsbrytare bryter inte med jämna mellanrum.

Det är troligen en kombo av överbelastning av en fas och dåliga kopplingar kablar.
Citera
2019-02-01, 21:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
En jordfelsbrytare bryter inte med jämna mellanrum.

Det är troligen en kombo av överbelastning av en fas och dåliga kopplingar kablar.

Är det överbelastning löser en säkring. Det nämner TS inget om.

Håller i övrigt med dig om ev. kabelfel eller fel på själva kylen, men därom kan vi gissa oss blå.
Citera
2019-02-01, 21:10
Medlem
Brodiniums avatar
Tack så mycket för alla svaren.
Jordfelsbrytaren går inte direkt utan den "håller" i ett antal timmar. Men när jag kommer hem ifrån jobbet har den gått och oftast senare under kvällen samt under natten.
Jag ska testa att rotera på kontakten. Hoppas det hjälper. Kanske dags att köpa nytt kylskåp också om det nu är fel däri...
Annars får jag testa lite olika uttag och köra med förlängningssladd.
Citera
2019-02-01, 21:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Har du en enda jfb till hela ditt hem eller är det uppdelat på flera? Vet du om uttaget som kylskåpet var anslutet till förut matades via jfb och i så fall om det var samma jfb som nu?

Ibland låter man vissa uttag matas utan jfb t ex varmvattenberedare, kyl och frys (kanske inte är tillåtet i nyinstallation men om man eftermonterar jfb i ett gammalt hus så har jag fått för mig att det är rätt vanligt).

Om det tidigare använda uttaget inte låg på jfb så kan du ha haft ett litet jordfel i kylskåpet länge utan att märka något och nu när du satt det i ett annat uttag som matas via jfb så löser den ut.

Om det tidigare uttaget låg på en annan jfb än det uttag du använder nu så kan du ha haft ett riktigt litet jordfel i skåpet, ett annat riktigt litet jordfel på något annat som ligger på den jfb som nu löser ut men båda felströmmarna har var för sig varit för små för att lösa ut sina respektive jfb. Nu när du flyttat skåpet blir den sammanlagda felströmmen stor nog att lösa ut jfb:n.

Eller är det något annat...
Citera
2019-02-01, 21:30
Medlem
Brodiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Har du en enda jfb till hela ditt hem eller är det uppdelat på flera? Vet du om uttaget som kylskåpet var anslutet till förut matades via jfb och i så fall om det var samma jfb som nu?

Ibland låter man vissa uttag matas utan jfb t ex varmvattenberedare, kyl och frys (kanske inte är tillåtet i nyinstallation men om man eftermonterar jfb i ett gammalt hus så har jag fått för mig att det är rätt vanligt).

Om det tidigare använda uttaget inte låg på jfb så kan du ha haft ett litet jordfel i kylskåpet länge utan att märka något och nu när du satt det i ett annat uttag som matas via jfb så löser den ut.

Om det tidigare uttaget låg på en annan jfb än det uttag du använder nu så kan du ha haft ett riktigt litet jordfel i skåpet, ett annat riktigt litet jordfel på något annat som ligger på den jfb som nu löser ut men båda felströmmarna har var för sig varit för små för att lösa ut sina respektive jfb. Nu när du flyttat skåpet blir den sammanlagda felströmmen stor nog att lösa ut jfb:n.

Eller är det något annat...

Nu har jag testat metodiskt. Så här ser det ut
http://www.bilddump.se/bilder/20190201212006-213.89.9.200.JPG

Grejen är att det uttaget jag flyttat till faktiskt ligger på samma grupp som tidigare. Grupp 10. Lite konstigt nog då det sitter på andra sidan rummet. Då är det kanske så som nämndes tidigare att det är fel i kylskåpet och jag får rotera kontakten. Eller?
Citera
2019-02-01, 21:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu har jag testat metodiskt. Så här ser det ut
http://www.bilddump.se/bilder/20190201212006-213.89.9.200.JPG

Grejen är att det uttaget jag flyttat till faktiskt ligger på samma grupp som tidigare. Grupp 10. Lite konstigt nog då det sitter på andra sidan rummet. Då är det kanske så som nämndes tidigare att det är fel i kylskåpet och jag får rotera kontakten. Eller?

Gruppförteckningen tyder på att du har allt på jordfelsbrytaren (och du har bara en). Är det samma grupp som tidigare lär det handla om läckström i kylskåpet, vilket rotation av stickproppen hjälper temporärt för. Det är dock inget att rekommendera under tid och längd.

Vad har du för ålder på kylskåpet?
Citera
2019-02-01, 22:08
Medlem
Brodiniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gruppförteckningen tyder på att du har allt på jordfelsbrytaren (och du har bara en). Är det samma grupp som tidigare lär det handla om läckström i kylskåpet, vilket rotation av stickproppen hjälper temporärt för. Det är dock inget att rekommendera under tid och längd.

Vad har du för ålder på kylskåpet?

Ja precis.
Gud vet hur gammalt kylskåpet är, fanns där när jag flyttade in för två år sedan. Ska riva ut hela köket och bygga nytt till hösten så då kommer jag köpa ett nytt komplett kök, så det hade ju varit skönt om kylskåpet jag har nu kan överleva 7-8 månader till. Nu gör jag en mindre renovering men det är första gången jag kopplat ut och flyttat på kylskåpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in