2019-02-01, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det här är en faktor som indikerar att något var väldigt fel med OH redan på våren 2017. Att en uppburen skatteexpert låter bli att deklarera är definitivt väldigt märkligt. OH hade skattereglerna i ryggmärgen. Just det som för andra kan vara en pina varje år var inte svårt för honom alls. Att begära anstånd är dessutom lätt som en plätt. Att skaffa hjälp om han behövde borde inte ha varit svårt alls för honom med alla kollegor runt omkring sig. Han var ju dessutom gift med en till skatteexpert. Kvarskatten i bouppteckningen kommer förmodligen från inkomsten under 2016 som han lät bli att deklarera. Det skulle kunna stämma om man jämför med de tidigare årens inkomster. Antingen har skatten uppskattats av boutredaren i samband med bouppteckningen eller så blev han skönstaxerad under sommaren/hösten 2017. Jag vet inte hur lång tid det tar innan en skönstaxering genomförs. Men skattemyndigheterna brukar inte vila på hanen när de kan utgå från ett bra underlag i form av tidigare års inkomster.

Om maken aldrig meddelade makan om att han inte deklarerade så kanske det var upptakten på lögnerna undanhållandet av sina tankar, planer?
Citera
2019-02-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Inte då. På ditt sätt att uttrycka dig låter det som att de flesta som är slutkörda löper amok. Det stämmer helt enkelt inte. Dessutom har de flesta som begår mord en historia av våldsamheter och mig veterligen saknades detta hos föräldrarna.

Vi som fortfarande är aktiva i tråden letar efter orsaker till att morden på barnen inträffade. Vi har olika utgångspunkter och infallsvinklar till detta, vilket är naturligt eftersom vi egentligen inte vet ett skvatt om vad som konkret ledde fram till att katastrofen inträffade just då och på det sättet som det skedde. Det enda som vi vet om detta är att föräldrarna gemensamt och i samråd planerade att ta livet av barnen och lade skulden på barnens sjukdomar både för morden på barnen och för att de själva måste dö.

De hårda fakta som är offentliga är mycket få, även om man inkluderar polisens information. Information om deklarationer, bouppteckning och testamente har tillförts tråden av postare.

Personer som träffat familjen i olika sammanhang har redovisat sina erfarenheter och bedömningar. De har mer eller mindre olikartade bilder av familjemedlemmarna, deras personlighet och hälsotillstånd. Flera har dock ifrågasatt barnens diagnoser, men inte att de varit sjuka.
Citera
2019-02-01, 17:42
Medlem
Citat:
Om maken aldrig meddelade makan om att han inte deklarerade så kanske det var upptakten på lögnerna undanhållandet av sina tankar, planer?

Det som kommit fram om paret OH/HB ger inga indikationer på hur de hanterade sin ekonomi. De kan ha vetat allt om varandras ekonomiska göranden och låtanden eller inget alls. Det blir bara gissningar.
Citera
2019-02-01, 17:52
Medlem
Citat:
Det som kommit fram om paret OH/HB ger inga indikationer på hur de hanterade sin ekonomi. De kan ha vetat allt om varandras ekonomiska göranden och låtanden eller inget alls. Det blir bara gissningar.
Förutom då att dom skrev under ett testamente där alla deras tillgångar fanns nerskrivna. Men det är klart, det var ju ett A4 vikt med ett jätteskarpt veck för så hon trodde att hon skrev en autograf till familjen Hansson. Så var det!
Citera
2019-02-01, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Han kan ha känt sig tvungen att slå ihjäl dem alla innan hans fru på Skatteverket fick reda på att han var sen med deklarationen?

Tänk vilken dödsångest han måste ha känt...
Citera
2019-02-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Förutom då att dom skrev under ett testamente där alla deras tillgångar fanns nerskrivna. Men det är klart, det var ju ett A4 vikt med ett jätteskarpt veck för så hon trodde att hon skrev en autograf till familjen Hansson. Så var det!

Nja, det finns ingen redovisning av alla deras tillgångar i testamentet. Det är mycket kortfattat och sammanfattar allt annat i ett enda svep förutom de delar som uppenbarligen behövde vara särskilt redovisade. Däremot framgår alla deras tillgångar av bouppteckningarna. Listor där olika kontoinnehav m.m. redovisas.

Av testamentet kan i alla fall jag inte jag dra slutsatsen att OH/HB hade full koll på varandras ekonomier. Eller att de inte hade det. Men du kan tydligen läsa ut att de hade full koll på varandra i detta avseende? Och att HB därför visste att OH inte hade deklarerat?
Citera
2019-02-01, 18:12
Medlem
Citat:
Nja, det finns ingen redovisning av alla deras tillgångar i testamentet. Det är mycket kortfattat och sammanfattar allt annat i ett enda svep förutom de delar som uppenbarligen behövde vara särskilt redovisade. Däremot framgår alla deras tillgångar av bouppteckningarna. Listor där olika kontoinnehav m.m. redovisas.

Av testamentet kan i alla fall jag inte jag dra slutsatsen att OH/HB hade full koll på varandras ekonomier. Eller att de inte hade det. Men du kan tydligen läsa ut att de hade full koll på varandra i detta avseende? Och att HB därför visste att OH inte hade deklarerat?

Nej exakt! Det var säkert för att dölja att han glömt deklarera som hela familjen måste dö. Skammen!
Citera
2019-02-01, 18:15
Medlem
Citat:

Nja, i testamentet finns ingen noggrann redovisning av alla deras tillgångar. Dels redovisas och fördelas vissa tillgångar särskilt och sen klumpas allt annat ihop och testamenteras 50/50 till syskonen. Däremot finns en ordentlig redovisning i bouppteckningen. Men den har ju ingen av dem sett av naturliga skäl!

Av testamentet kan i alla fall jag inte dra slutsatsen att OH/HB hade full koll på varandras ekonomiska förehavanden. Men du kanske kan se något annat än det jag ser? Och kan läsa ut av testamentet att HB visste att OH inte hade deklarerat sina inkomster för 2016?

Det blev dubbelt. Föregående svar försvann av någon anledning.
Citera
2019-02-01, 18:18
Medlem
Citat:
Nej exakt! Det var säkert för att dölja att han glömt deklarera som hela familjen måste dö. Skammen!

Är det din hypotes? Du har lagt av dig. Tidigare var du skarpare.
Citera
2019-02-01, 18:36
Medlem
Vad var det som hände våren 2017?
Pianolektionerna blev lite mer oregelbunden. Och blev sedan avslutade innan terminsslut. Det var strul med betalning där med.
Skattedeklarationen blev inte gjort i maj.
Moa ska ha varit mer frånvarande innan hemundervisning (kommer inte ihåg källan i tråden).
Sedan har föräldrarna begärt hemundervisning i juni.
Samtidig ha O en adjungerande (?) professur i Uppsala på gång.

Det där med skattedeklarationen är märkligt. Han skrev jo fortsatt artiklar och var på konferenser.
När betalar man inte sin skatt? Man hinner inte - men inte ett helt år, inte ens över sommaren? Man orkar inte? Man vill inte - men det brukar inte att hjälpa.
Citera
2019-02-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet du vart fil på deklaration är i tråden? Letar som vanligt men hittar inte, tänkte kolla detta deklarerande mi me.
Sökte på mina egna inlägg och jag menar att O deklarerat för 2016 men inte för 2017 av förklarliga själ.Han har bolag och Hs har de bara behövt skriva under och skicka in.

2015
1 mkr, 438

2016
995, 530

2017
- , 468
Från Rapytts lista och O har lämnat in deklaration för bolaget med vinstuttag och har således även lämnat inkomstdeklaration
Senast redigerad av Elli09 2019-02-01 kl. 19:48.
Citera
2019-02-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nya fakta.

Det finns inte någon taxerad inkomst noterad för O 2016. Hur mådde han våren 2017, när han för första gången inte skickar in någon deklaration alternativt inte får den godkänd? Finns alltså ingen uppgift om taxerad inkomst, bara ett streck.

Hanna är stabil. Taxerad inkomst i alla år. Visste hon om att maken inte deklarerat?

Siffror: H har tjänat 600-400.000 de senaste åren, med undantag för 2003 då hon verkar ha varit sjukskriven och var gravid med A.

O har gått från 200-1 mille sedan 2002. Observera att H tjänade mer än O i många år.

Os karriär gick mot stjärnorna ekonomiskt sedan han kom till Lund. Sista kända taxeringsåret är 2016. Då tjänade han 900 t. Han stod på toppen av sin karriär, vad gäller inkomster. Året innan taxerade han för 1 miljon.

Vad hände O våren 2017 när han avslutade alla aktiviteter för barnen och struntade i att deklarera? Det var kanske hans hemlighet. Momsexperten gjorde slut med staten.

O och H hade separata adresser under en kort tid innan de flyttade ihop i Lund igen. De sammanlevde sedan slutet av 1990-talet, både i Stockholm, Göteborg och Skåne. O bodde på flera adresser i Bjärred från 2011, före husköpet.

Med dessa fakta sluter jag mig till att något inträffat för Os del, kanske psykisk sjukdom, som lett till utökat självmord.

Det finns inte heller några uppgifter om "senast sedd", det där är en trådsanning. Vem var det som skapade den?

Alla är noterade som "hittade" 9 januari, inget annat. Samma datum som den danska familj som hittades exakt ett år tidigare. Dödsdatum är inte fastställt, för någon.

Frågor: Upphörde finansieringen av Os tjänst?

När började de oerhörda problem inom familjen som rektorn talade om? Båda föräldrarna tjänade alldeles utmärkt in en anständig inkomst.

Det fetade: Jag har hört till dem i tråden som tycker att föräldrarna hade det gott ställt. Vissa tycker att de definitivt inte hade det. Om O 2016 tjänade 900000kr och Hanna mellan 400000 och 600000 kronor måste jag säga att de hade det väldigt gott ställt. Nog hade de kunnat ha råd med lite hemhjälp tex... Tycker man att detta är en liten inkomst måste man ha liten insikt i hur många människor lever. O och H hade i alla fall definitivt klarat av att bli deltidssjukskrivna tex. Så man kan nog inte tro att de jobbade på trots depressionen av rädsla för att inte få in nog med pengar! Hur som helst tycker jag det verkar vara en hög inkomst för att jobba inom universitetsvärlden. Vet du hur mycket av inkomsten han drog in via sitt företag? Jobbade han dubbelt, i tid alltså, pga företaget?

Gällande det understrukna undrar jag var du fått detta ifrån? Det finns datum för senast sedda iaf för O och A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in