Citat:
Ursprungligen postat av
ace_sec
En kvinna som skriker, gapar, gör utfall mot biljettkontrollanter och ordningsvakter skall alltså enligt dig inte hanteras över huvudtaget?
Ni vänsterslödder upphör aldrig att förvåna.
Du glömde visst nämna att hon är gravid?
Det du kallar utfall samt hennes skrik är ju också en följd av att de inte lät henne vara. Men som jag också skrev: Det är lätt att vara efterklok.
När kvinnans desperation uppenbarades så bör högsta prioritet för vakterna vara att försöka lugna situationen. Inte att ta ut en tilläggsavgift.
Ordningsvakters enda uppgift på tunnelbanan är inte att underlätta biljettkontroller, utan överhuvudtaget att skapa trygghet och att om möjligt hjälpa till om någons hälsotillstånd så kräver (exempelvis om någon är narkotikapåverkad, kraftigt berusad eller ramlat och skadat sig). Om de hjälper till med en biljettkontroll och en person i närheten (ej inblandad i biljettkontrollen) faller och blir medvetslös så skulle de antagligen prioritera personens hälsa, och lämna eller avbryta biljettkontrollen. I det här fallet är det samma person som till synes reste utan färdbevis, och dessutom befinner sig i ett potentiellt hälsovådligt tillstånd. Då bör det sistnämnda prioriteras.
Men som sagt: När situationen väl hade uppstått så vet jag inte hur väktarna skulle ha agerat. Att bara lämna henne hade kanske inte heller varit så lyckat. Jag kan tänka mig att de faktiskt försökte lugna kvinnan, att det var prioritet ett.