2019-01-31, 20:28
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SABO-VDn står i bostadskön. Stackarn.

Han uppger att mindre än en fjärdedel av de 620 000 personer som står i kön är aktiva sökanden.

– Snittet blir därför fel. Många står i kön bara för att byta sin bostad. Jag står själv i bostadskön för att få ett trygghetsboende när jag är 85–90 år. Vi behöver bena ut de olika grupperna i kön.

https://fastighetsnytt.se/2019/01/sabos-vd-jag-star-i-bostadskon/
Alltså, står inte i stort sett hela Sveriges befolkning i bostadskö? Det vore fullständigt ologiskt att inte göra det. Jag gör det i min kommun, och även om jag i framtiden köper brf eller radhus så kommer jag att stå kvar. Om inte annat så får man ju reda lite på vad som är på gång i kommunen vad gäller byggande. Det som står i tidningen om byggande och boende ligger ju bakom betalvägg. På bostadskösajten finns det ju filmer, planlösningar, foton, kartor osv, - gratis!
2019-01-31, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Tycker det systemet verkar rätt vettigt. 250k kan man faktiskt spara ihop. Slipper bli skuldsatt resten av livet. Avgiften är som sagt väldigt hög dock men I längden borde det bli billigare med den avgiften jämfört med ränta, avgift amortering på något som kostar 2-3 mille.

Nu bor jag inte där men hade lätt kunnat Casha in på en 1a för 250 där. Och endast betala avgift. Frågan är hur länge den redan höga avgiften håller sig på samma nivå. Blir det höjningar med 1-2% på avgiften årligen så börjar det springa upp på absurda summor i avgift för en 1a och då är den hög redan som det är nu.
BRF-lånen ska vara bundna på 20 år med en rätt frisk amorteringsplan under den tiden. Så jag tror inte att medlemmarna ska riskera några chockhöjningar av avgiften pga förändrat ränteläge.
Har dock ingen aning om de föreningarna har någon vettig underhållsplan. Det kan ju hända en del med en byggnad på 20 år.

Jag tycker att konceptet "brf 2.0" är lite småknäppt men det borde funka på sitt sätt. Lite som ett lagligt sätt att köpa ett hyreskontrakt.

Avskaffas ränteavdraget under tiden du bor (inte helt otroligt att det händer) så är det ju egentligen bara bra för dig personligen. Annars är det ju lite småtrist att du har hela ditt lån i föreningen och alltså inte själv får tillbaka 30% på räntan på den delen av lånet som du själv hade haft i en vanlig nybyggd brf på samma gata.
2019-01-31, 20:57
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
BRF-lånen ska vara bundna på 20 år med en rätt frisk amorteringsplan under den tiden. Så jag tror inte att medlemmarna ska riskera några chockhöjningar av avgiften pga förändrat ränteläge.
Har dock ingen aning om de föreningarna har någon vettig underhållsplan. Det kan ju hända en del med en byggnad på 20 år.

Jag tycker att konceptet "brf 2.0" är lite småknäppt men det borde funka på sitt sätt. Lite som ett lagligt sätt att köpa ett hyreskontrakt.

Avskaffas ränteavdraget under tiden du bor (inte helt otroligt att det händer) så är det ju egentligen bara bra för dig personligen. Annars är det ju lite småtrist att du har hela ditt lån i föreningen och alltså inte själv får tillbaka 30% på räntan på den delen av lånet som du själv hade haft i en vanlig nybyggd brf på samma gata.

Det kan kanske vara lösningen på sikt. Om inte priserna går neråt i den takt som många räknar med när räntan gör upp. Måste vara ett väldigt nytt system det där? Men ligger inte Järfälla väldigt off från centrum? Har inte jättekoll men är det snabba förbindelser och finns bra kollektivtrafik därifrån in till stan är det inte så dumt ändå.

Kan nog vara svårt få tillbaka pengarna vid försäljning. Är ändå relativa småpengar det handlar om i köp och går priserna ner så går man troligen back på köpet.

Ioförsig bara den lilla 1an som hade ok avgift den på 24.5 kvm. 2an avgift på 8k och dyrare typ 445k alldeles för mkt i hyra och pris.

Sollentuna också 1or men därav alldeles för hög avgift 8k och pris 400k.är för 29kvm. Där kan jag inte förstå att det ens kan finnas intesse. Just för man måste slänga in 400k och med så saftig avgift. Hade det varit hyres för det priset så ev då. Men det känns som dom 400k i det läget är att betala sig före i en "kö" och kalla det bostadsrätt just för att få ta betalt för den. Precis som du sa...
2019-01-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen

Håller med dig, det är nog ett bra sätt att se på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det kan kanske vara lösningen på sikt. Om inte priserna går neråt i den takt som många räknar med när räntan gör upp. Måste vara ett väldigt nytt system det där? Men ligger inte Järfälla väldigt off från centrum? Har inte jättekoll men är det snabba förbindelser och finns bra kollektivtrafik därifrån in till stan är det inte så dumt ändå.

Kan nog vara svårt få tillbaka pengarna vid försäljning. Är ändå relativa småpengar det handlar om i köp och går priserna ner så går man troligen back på köpet.

Ioförsig bara den lilla 1an som hade ok avgift den på 24.5 kvm. 2an avgift på 8k och dyrare typ 445k alldeles för mkt i hyra och pris.

Sollentuna också 1or men därav alldeles för hög avgift 8k och pris 400k.är för 29kvm. Där kan jag inte förstå att det ens kan finnas intesse. Just för man måste slänga in 400k och med så saftig avgift. Hade det varit hyres för det priset så ev då. Men det känns som dom 400k i det läget är att betala sig före i en "kö" och kalla det bostadsrätt just för att få ta betalt för den. Precis som du sa...

Föreningenslånet är bundet till 2.5% ränta. Så man kan se det som en inblick i framtida boendekostnader för motsvarande BRF om räntan går upp till 3.5%. (Föreningen kan inte göra något ränteavdrag, delvis därför jag tycker det är en rätt dålig konstruktion.)
Senast redigerad av trickget 2019-01-31 kl. 21:59.
2019-01-31, 21:57
Medlem
Vad händer rent generellt om ett hus är köpt för 3 miljoner. Belånat till taknocken. Kanske använt som säkerhet för nya lån.

Värdet på huset sjunker till 2.5 miljoner. Gör banken nånting?
2019-01-31, 21:59
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Vad händer rent generellt om ett hus är köpt för 3 miljoner. Belånat till taknocken. Kanske använt som säkerhet för nya lån.

Nej dom gör ingenting. Men det blir knepigt om man verkligen vill sälja och flytta.
2019-01-31, 22:01
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102

Så länge du bor kvar och betalar ränta är det lugnt.
2019-01-31, 22:06
Medlem
Stormfires avatar
Tycker snacket i fikarummet förändrats, från att det var självklart att priserna skulle öka, att ingen ville lyssna på argument om lånetak, etc, så pratar alla om hur stendöd marknaden är, att det är få som går på visningar, kämpigt för mäklarna, att säljarna är dom som vill skriva på samma dag för att låsa affären och hur folk kämpar med att sälja sina bostäder för att ha råd att finansiera nästa köp. Marknaden styrs av psykologi och möjligheten att låna pengar, två faktorer som förändrats till det sämre. Hör en del som backar flera hundra tusen fast de haft lägenheten i 5-6 år. Blir spännande att se hur det här slutar.
Senast redigerad av Stormfire 2019-01-31 kl. 22:10.
2019-01-31, 22:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
Tycker snacket i fikarummet förändrats, från att det var självklart att priserna skulle öka, att ingen ville lyssna på argument om lånetak, etc, så pratar alla om hur stendöd marknaden är, att det är få som går på visningar, kämpigt för mäklarna, att säljarna är dom som vill skriva på samma dag för att låsa affären och hur folk kämpar med att sälja sina bostäder för att ha råd att finansiera nästa köp. Marknaden styrs av psykologi och möjligheten att låna pengar, två faktorer som förändrats till det sämre. Hör en del som backar flera hundra tusen fast de haft lägenheten i 5-6 år. Blir spännande att se hur det här slutar.
Visst är det så, den psykologiska faktor har dessutom ännu inte fått fullt genomslag. Det finns gott om individer som tror på fullaste allvar att marknaden skall komma tillbaka. Det här är bara ett tillfälligt stopp.
I takt med att det fortsätter sega så kommer fler inse att marknaden vi hade inte kommer tillbaka på länge än. Då kommer det gå ännu tyngre.
2019-01-31, 23:00
Medlem
Det verkar numera ha blivit vanligare att folk försöker sälja sin nuvarande bostad före de köper något nytt. Det är vad jag har märkt av bland bekanta och kollegor. Tidigare har det straffat sig att vänta. Nu verkar det snarare löna sig att vänta.
2019-02-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire

Vart i Sverige är detta? Storstad? (Göteborg och Stockholm vill säga)
2019-02-01, 08:00
Medlem
DI-artikel om miljonärer idag. De som ska köpa det nybyggda lyxsegmentet. Var i Stockholm tror ni att dessa bor nu? Tensta? Jag tror att de har sitt på det torra inom tullarna. Danderyds- eller Lidingömiljonärerna tror jag stannar kvar i sina respektive kommuner. I Nacka finns det en del miljonärer som eventuellt vill fly ökade antal harem, men Nacka har också sina egna miljonärsghetton.

I Stockholm tjänade 21.675 personer över en miljon kronor under inkomståret 2017. Det visar färska siffror från SCB. Bland Stockholmarna med miljonlön låg snittlönen på 1,7 miljoner kronor.

https://www.di.se/nyheter/lista-sa-manga-har-miljonlon-i-din-kommun/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in