2019-01-30, 22:27
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du säger att de är "helt medvetna" om att de bara torgför en illusion. Det är ett påstående.

Något jag har lärt mig är att det faktiskt finns folk som tycker helt annorlunda än vad jag tycker. När man införlivat den lärdomen så börjar man fundera på varför folk tycker som de gör, gör som de gör. Detta anser jag vara av vikt. Vad jag också lärt mig att det finns gott om folk som tror de mest halsbrytande saker om tillvaron och omvärlden -- saker de tror på allvar. Detta gäller inte bara dumma och halvdumma personer.
Du är kanske helt ärlig med vad du tror. Men alla är inte det.

Det finns de som tror saker som jag på goda grunder förkastar eller avvisar, ja. Ibland handlar det om idéer som är minst sagt orimliga. Men det finns också de som inte har något emot att säga det som gagnar dem mest att säga, just för att det gagnar dem. Tänk på det!

Det går att bluffa med en orimlig uppfattning. Om uppfattningen är maktens tankegods då är det lätt att göra det.

Jag står fast vid att många inom media som utger sig för att vara objektiva inte alls försöker vara det.
Citera
2019-01-31, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Både SD och AFS har hur mycket som helst de kan använda sig av. Ändå lyckas de inte. Om de misslyckas är det främst deras eget fel.

Jag har börjat läsa om den historiska teorin om starka män som driver historian, som var populär under 1800-talet och fram till 1945. Ledaren skulle, enligt bland annat Weber, vara karismatisk. (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Great_man_theory)
Det tycks mig som att Palme var en sådan och möjligen Reinfeldt. Har man en sådan kan man förändra historian. Har man ingen står man och stampar.
Defaitismen inom AFS är påtaglig med gnäll om att media inte ger dem tillräckligt utrymme.
Hitler fick heller inget utrymme men han blev ändå vald.

Känner själv inte det är så mycket lönt att diskutera i tråden längre, då det verkar som att den mest populära idén bland annat är... Att döpa om AFS till "svenska Folkpartiet". Som om det är där problemet ligger.

Jag avvaktar och ser vad som händer med AFS istället. Har inte alltför stora förhoppningar men vem vet.

Jag håller med. Jag ser hur AfS gnäller och raljerar på twitter över att de inte får hyra någon lokal i Sverige och att all svensk media systematiskt ignorerar och tiger ihjäl dem. Jo, det är synd, och man kan tycka att det inte borde vara så, men nu är det så och det är den verkligheten man måste förhålla sig till. Vad ska man göra åt saken? Hålla torgmöten och hoppas på att svensk msm plötsligt ändrar sig och ger AfS den uppmärksamhet de desperat och akut behöver? Det kommer inte att hända.

Man verkar vara väldigt naiva och hysa en stor tilltro till att systemet någonstans och på något sätt faktiskt fungerar (som man tror att det en gång var avsett att fungera. Faktum är att systemet fungerar precis som det ska fungera och var tänkt att fungera från första början.) och att det faktiskt finns någonslags "rättvisa", rimlighet och förnuft, att man till slut kommer att lyckas och segra eftersom man helt enkelt har rätt och har goda argument.

AfS var med några undantag väldigt old school och retro i sitt valarbete inför riksdagsvalet. Trots att kärnan bara består av unga människor så var helhetskänslan mer politiskt kampanjande från mitten av 1900-talet än modern och intelligent assymetrisk "gerillapolitik", som förmodligen är det som krävs för att kanske få genomslag när man är en obskyr och marginaliserad rörelse som har hela systemet emot sig.
Citera
2019-01-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag håller med. Jag ser hur AfS gnäller och raljerar på twitter över att de inte får hyra någon lokal i Sverige och att all svensk media systematiskt ignorerar och tiger ihjäl dem. Jo, det är synd, och man kan tycka att det inte borde vara så, men nu är det så och det är den verkligheten man måste förhålla sig till. Vad ska man göra åt saken? Hålla torgmöten och hoppas på att svensk msm plötsligt ändrar sig och ger AfS den uppmärksamhet de desperat och akut behöver? Det kommer inte att hända.

Man verkar vara väldigt naiva och hysa en stor tilltro till att systemet någonstans och på något sätt faktiskt fungerar (som man tror att det en gång var avsett att fungera. Faktum är att systemet fungerar precis som det ska fungera och var tänkt att fungera från första början.) och att det faktiskt finns någonslags "rättvisa", rimlighet och förnuft, att man till slut kommer att lyckas och segra eftersom man helt enkelt har rätt och har goda argument.

AfS var med några undantag väldigt old school och retro i sitt valarbete inför riksdagsvalet. Trots att kärnan bara består av unga människor så var helhetskänslan mer politiskt kampanjande från mitten av 1900-talet än modern och intelligent assymetrisk "gerillapolitik", som förmodligen är det som krävs för att kanske få genomslag när man är en obskyr och marginaliserad rörelse som har hela systemet emot sig.

Faktum är att det numer är lättare än någonsin i historian att få uppmärksamhet utan att man behöver MSM, pga sociala medier.
Annars får man väl göra som alla andra unga partier fått göra: växa från grunden.
Det Nya Partiet med Ian fick omkring 0,5% i valet 1998 utan att han hade media med sig.

Nej nu ska jag försöka sluta diskutera AFS. Finns inte så mycket mer säga. Kanske lyckas de i EU-valet men det hänger på dem själva.
Citera
2019-01-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Du är kanske helt ärlig med vad du tror. Men alla är inte det.

Det finns de som tror saker som jag på goda grunder förkastar eller avvisar, ja. Ibland handlar det om idéer som är minst sagt orimliga. Men det finns också de som inte har något emot att säga det som gagnar dem mest att säga, just för att det gagnar dem. Tänk på det!

Det går att bluffa med en orimlig uppfattning. Om uppfattningen är maktens tankegods då är det lätt att göra det.

Jag står fast vid att många inom media som utger sig för att vara objektiva inte alls försöker vara det.

Folk gör saker för karriären eller på grund av att PK dikterar det: stoppa nazisterna i SD. Ok, visst.

Så... vad? Det finns fortfarande ingen konspiration att avslöja.
Citera
2019-01-31, 15:13
Medlem
Alternativ för Sverige är det enda vettiga partiet att rösta på om man vill att Sverige ska lämna EU.

https://samnytt.se/sd-gor-en-tvarvandning-vill-inte-langre-lamna-eu/
Citera
2019-01-31, 15:22
Medlem
Ja nu kan det möjligtvis börja röra på sig för AfS i opinionen. EU-utträde är en viktig fråga för många SD-väljare har jag fått intryck av. Kanske 20 procent anser den mycket viktig. Om det är några av dessa som kan tänka sig att byta till AfS får vi se.
Citera
2019-01-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja nu kan det möjligtvis börja röra på sig för AfS i opinionen. EU-utträde är en viktig fråga för många SD-väljare har jag fått intryck av. Kanske 20 procent anser den mycket viktig. Om det är några av dessa som kan tänka sig att byta till AfS får vi se.

Om man lyckas nå ut så att folk vet att man existerar, innan valet, så kanske man kan nå viss framgång.
Citera
2019-01-31, 19:47
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det där är hela sanningen. EU-motstånd är ett sätt att markera motstånd mot etablissemanget. Det är knappast så att Mekaniker-Ronny, 47, utanför Hässleholm har studerat EU i väldigt noggrannt och efter långvarig debatt och eftertanke kommit fram till att Sverige måste lämna EU NU!!

Har AfS inte mer att säga än UT NU (ur EU) och eventuellt Ahls svammel om globalistiska agenter så tror jag inte att EU-valet kommer att bli någon succé.
Citera
2019-01-31, 19:52
Medlem
Tercios avatar
Motståndet mot EU är så svagt idag, det är därför sd svänger, så det är ingen fråga som vinner väljare. Särskilt inte i EU-valet. Att bygga en kampanj kring det hade varit ett misstag.
Citera
2019-01-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Motståndet mot EU är så svagt idag, det är därför sd svänger, så det är ingen fråga som vinner väljare. Särskilt inte i EU-valet. Att bygga en kampanj kring det hade varit ett misstag.
AfS är så små så att även om rörelserna inte är så stora så kan de lätt femdubblas och komma upp på 1,5 procent. Men jag vet som sagt inte om AfS ens är ett alternativ för SD-väljare. Jag trodde det inför valet men nu är jag osäker.
Citera
2019-01-31, 20:21
Medlem
Tercios avatar
Citat:
AfS är så små så att även om rörelserna inte är så stora så kan de lätt femdubblas och komma upp på 1,5 procent. Men jag vet som sagt inte om AfS ens är ett alternativ för SD-väljare. Jag trodde det inför valet men nu är jag osäker.

Jag håller inte med om det. Tror det är ytterst få idag som brinner för sverige ut ur EU och har det som sin kärnfråga.

Jag håller fast vid min tidigare ståndpunkt. AfS, eller annat liknande parti, få inte sin chans förrän Sd haft sin chans och sumpat den. Med det menar jag att sd ska komma i någon form av ansvarsposition och att det då ändå inte blir nån större förändring. Då möjligtvis kan det finnas utrymme.
Citera
2019-01-31, 22:06
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Folk gör saker för karriären eller på grund av att PK dikterar det: stoppa nazisterna i SD. Ok, visst.

Så... vad? Det finns fortfarande ingen konspiration att avslöja.
Fast du erkände nu att jag hade rätt när jag sade att det finns mediefolk som inte alls försöker vara objektiva men som ändå utger sig för att vara objektiva. Kort och gott: De ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in