2019-01-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det har jag väl inte erkänt. däremot att delar av den kan vara feltolkade/felöversatta.

Kan du elaborera?
Hur många feltolkade/felöversatta koraner finns det?
2019-01-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem bär ansvaret för Koranen, anser du? Spridning, vad som står, hur lätt/svårt det är att översätta, o.s.v.? Jag anser att det är Guds ansvar.

jag tycker det är varje enskild människas ansvar, som har en åsikt om den, att studera den.
2019-01-31, 17:18
Medlem
Citat:
jag tycker det är varje enskild människas ansvar, som har en åsikt om den, att studera den.
Hur ska jag kunna det när Gud ger ut den på bara ett språk?
Och vad händer med människor som inte kan läsa, inte hört talas om koranen, o.s.v.?
Vore det inte bättre att alla fick ta del av budskapet den dag Gud bestämde sig för att komma ut med det? Varför släppa en bok i en tid då det inte är bara att trycka ut miljontals exemplar?
2019-01-31, 17:26
Medlem
Citat:
Och vad händer med människor som inte kan läsa, inte hört talas om koranen, o.s.v.?
Vore det inte bättre att alla fick ta del av budskapet den dag Gud bestämde sig för att komma ut med det? Varför släppa en bok i en tid då det inte är bara att trycka ut miljontals exemplar?

det finns ju översättningar. dom kan väl ge en hint om hur originalet ter sig i bästa fall.

vad händer med dom? du oroar dig för att dom ska bli orättvist behandlade? worry you not, my dear.

jag kan inte avgöra vad som vore bättre i detta fall. vad jag förstår är det här livet en prövning, och vi prövas alla efter våra förutsättningar. vad du tycker vore rimligast vad gäller spridandet av Guds budskap är ju inte nödvändigtvis överensstämmande med da Chief in charge.
2019-01-31, 17:30
Medlem
Citat:

förresten kom det väl på hebreiska också, och sen på arameiska eller vad det var? för att nämna några. men det blev visst ett jäkla bråk om tolkningen och texter förvanskades och försvann och allt vad det var.

sen har vi lite rafflande texter på sanskrit också, men det vågar jag inte ge mig in på nu (Krishna var ju en konstig filur t.ex).
2019-01-31, 17:31
Medlem
Citat:
det finns ju översättningar. dom kan väl ge en hint om hur originalet ter sig i bästa fall.

vad händer med dom? du oroar dig för att dom ska bli orättvist behandlade? worry you not, my dear.

jag kan inte avgöra vad som vore bättre i detta fall. vad jag förstår är det här livet en prövning, och vi prövas alla efter våra förutsättningar. vad du tycker vore rimligast vad gäller spridandet av Guds budskap är ju inte nödvändigtvis överensstämmande med da Chief in charge.
Nej, Gud verkar inte vilja få ut sitt budskap över hela världen. För i så fall hade väl Gud gjort så?
Gud koncentrerar sig också väldigt mycket på ett ganska litet geografiskt område i sin bok. Tyder också på att det är en lokal religion.
2019-01-31, 17:39
Medlem
Citat:
nonsens. läs på lite om Islams tidiga historia. anledningen till att muslimerna var tvungna att utvandra från Mecka till Medina var att dom var just förföljda. I Medina levde dom i fred med judar och kristna (och även buddister har jag fått höra, men jag har inget att backa upp det med för tillfället).
Trams.
koranen 9:29 =
"Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book,
until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued."

När det gäller Sura 109 ("för dig, din religion, för mig, min") hade muhammad ingen makt och inget annat val än att vara "tolerant" emot andra.
Däremot visades det väldigt lite tolerans när han återvände till Mekka med makt många år senare och krävde utvisning eller död för de som inte antog islam.

Sahih Muslim (19:4294)
Mohammed säger:
"If they refuse to accept Islam,
demand from them the Jizya.
If they agree to pay,
accept it from them
and hold off your hands.
If they refuse to pay the tax,
seek Allah's help and fight them"
2019-01-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Trams.
koranen 9:29 =
"Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book,
until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued."

När det gäller Sura 109 ("för dig, din religion, för mig, min") hade muhammad ingen makt och inget annat val än att vara "tolerant" emot andra.
Däremot visades det väldigt lite tolerans när han återvände till Mekka med makt många år senare och krävde utvisning eller död för de som inte antog islam.

Sahih Muslim (19:4294)
Mohammed säger:
"If they refuse to accept Islam,
demand from them the Jizya.
If they agree to pay,
accept it from them
and hold off your hands.
If they refuse to pay the tax,
seek Allah's help and fight them"

tvärtom. folket i Mecka (som hade torterat, mördat och förföljt muslimer) förläts ju och släpptes fria efter att Mecka intagits.

"After the conquest of Mecca, the Prophet (s) stood at the door of Ka'ba and granted an amnesty for all. He turned to the elders of Quraysh and said, "What do you say now?" They said, "Goodness! You are our brother and nephew who has come to power." The Prophet (s) said,

"But I say what my brother Joseph (a) told his brothers; that today you are not admonished. May God forgive you for He is the most Merciful of all the merciful.""

http://en.wikishia.net/view/Conquest_of_Mecca
2019-01-31, 20:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

Undertecknad vill återigen påpeka att det här inte är en allmän diskussionstråd om Islam eller vad man nu känner för att diskutera för stunden.

/Mod.
2019-01-31, 20:59
Medlem
Pusts avatar
"Men syndarna hade ersatt orden med andra än de som var givna, så vi skickade ner en pest till gärningsmännen från himlen på grund av deras syndiga levnadssätt." - Sura 2:59

Skickar man ner pester från himlen? Kommer de inte från stället där nere? Betyder detta att det finns otrevligheter där uppe?
Senast redigerad av Pust 2019-01-31 kl. 21:01.
2019-01-31, 21:05
Medlem
SektenAnderssons avatar
Jesus Kristus är Guds son.
2019-01-31, 21:20
Medlem
Hur ofta träffas du och dina müsli kompisar för att antasta barn?
Och får ni låna varandras barn ibland?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in