2019-01-31, 08:16
Medlem
EndOfDays avatar
Spiken i kistan, mitt i prick!! Enkelt svar som innefattar allt!

Man ansvarar som människa/individ för sina handlingar och får ta konsekvenserna-ALLTID-som alla normala människor får göra.
Tyvärr valde SR en enkel väg ut utan att ta sitt ansvar-vilket många svaga gör och andra får städa efter dem oavsett hur de mår!

P.S Har sett videon (av ren nyfikenhet) och jag mår fortfarande dåligt av att ha sett den, kommer ej att göra om det misstaget fler gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
OJ! Vi vet väl ingenting om Anna och varför hon valde att ta sitt liv?
Men det känns ju olustigt att läsa att du drar slutsatser som om en vuxen människa inte skulle ha något val?
Att ta sitt eget liv kräver att man är kraftigt suicidal. SR valde med berått mod att ta sina barns liv vilket är helt avskyvärt att han trodde han hade rätten att välja åt dem. Han hade inte den rätten oavsett hur mycket han ville hämnas på KA.
Men den här Anna var en vuxen person som valde att vara i sin relation med SR. Att du säger att det är SR egenskaper som gör att Anna tog sitt liv är inget du har någon som helst aning om. Dessutom innebär en sådan analys att du anser att varje vuxen individ inte är ansvarig för sitt eget liv?
Det är troligt att Anna var en deprimerad person och även suicidal som klarade ta sitt liv. Det är väldigt vanligt att deprimerade personer dras till varandra.

Det är djupt orättvist att skriva att människan inte styrs av sina egna val. För det gör vi. Vi kan inte beskylla andra (om vi är vuxna) för att vi tar vårt eget liv. Det är vårt eget ansvar. Men vi kan djupt beklaga att SR valde att mörda sina barn som hämnd.
Citera
2019-01-31, 08:46
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag förstår dig. Och tyvärr tror jag hatet kommer fortsätta ett bra tag framöver så det bästa är nog för dig att logga ut.
Flashback är ju ett forum att få uttrycka extrema tankar utan åverkan och dessutom vill folk ha svar. Hur är det möjligt att mörda sina egna barn och sen gråta ut över x-et på facebook? Det hela förfarandet var något som SR själv valde och stormen kommer inte lägga sig då en förundersökning om morden inte kommer bli offentlig då förövaren är död.
Jag tror det enda sättet att tysta spekulationer är om KA eller familjen själv går ut med uttalanden. I annat fall så kommer detta fortsätta ett bra tag till

Nu säger du emot dig själv, Sune450 väljer ju nu att träda fram med lite bakgrundsinformation om GM och då uppmanas hen att lämna tråden?
Citera
2019-01-31, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Varför sökte han inte hjälp ? Psykvård finns hos närmaste vårdcentral.Psykakut i Uppsala. Han valde att leka Gud och ta kål på sina två barn. Det är något annat. Statistik säger att vid mord är det ofta : En man.Närstående.Alkohol.Droger.Pengar.

Han hade gått hos psykvården. Enligt en person i Sala, så var han även medicinerad.
Citera
2019-01-31, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendall-Jackson
Han hade gått hos psykvården. Enligt en person i Sala, så var han även medicinerad.
Jag tror personligen att han var fel medicinerad oc hatt det är en av orsakerna.
Citera
2019-01-31, 09:28
Medlem
Domen i detta fall ger ju en indikation av vad SR led av, eller?

(FB) Kvinna och barn (barnet avlidet) knivskurna i Håbo - 9/7
Citera
2019-01-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Jag tackar iom detta inlägg för mej i denna tråd.
Skulle efter gårdagskvällens samtal med den bekant till SR jag känner kunna skriva en hel del till men det finns inget värde i det.
Att bli kallad, lögnare, att man hittar på, än det ena än det andra, ger mej noll.
Ni alla andra vettiga människor här ska ha de' bara så bäst, vi ses säkert i ngn annan tråd.

(Har även här blitt rena rama skolboken för Psykologi 1+2, med "meterlånga" inlägg, det finns säkert andra trådar där man analyserar dessa olika diagnoser mm.)
Du som har lite insyn, vad tror du är orsaken till att det blev såhär, även om det såklart är svårt att ge någon förklaring. Vi andra vi förstår verkligen inte hur det blev såhär jävla illa. Att han skulle vara psykopat låter inte troligt.
Citera
2019-01-31, 09:56
Medlem
Har tänkt mycket på den här händelsen. Har arbetat inom travet och därför känns det extra nära på något sätt. Har även två pojkar i hyfsat samma ålder som GM, försökte se hans video men orkade inte.

Det är ofattbart , samtidigt försöker man förstå. Jag tror det handlar om flertalet olyckliga faktorer och förlopp som lett till detta fullkomligt obegripliga och hemska som gjorde att två oskyldiga barns liv släcktes av den person som borde skyddat dom från ALLT.

Men kontentan som jag själv spekulerar i; någonstans hamnar GM i så dåligt mående att han inte orkar leva mer. Han är rädd för att ta sitt liv , han är rädd för att inte våga , han är rädd för att misslyckas. För innerst inne är han svag och feg. Att först mörda sina barn ger honom en garanti till att lyckas. Samtidigt känner han en drivkraft i att få förklara sig , varför han valde att ta livet av sina barn , därav den makabra live sändningen. Som enbart speglar hans eget mående, hans barn var enbart något han " använde" för att faktiskt kunna avsluta allt.

Hur GM uppväxt varit vet inte jag . Men känslan är att han vuxit upp i en kristen överbeskyddande familj som ej gett honom de redskap man behöver för att veta hur en sund relation ska se ut. På vilket sätt det felat kan man ju såklart inte veta om man inte själv levt i den, för det var nog stängda dörrar och en fin fasad utåt.
Citera
2019-01-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Du som har lite insyn, vad tror du är orsaken till att det blev såhär, även om det såklart är svårt att ge någon förklaring. Vi andra vi förstår verkligen inte hur det blev såhär jävla illa. Att han skulle vara psykopat låter inte troligt.
Ursäkta att jag svarar med mina funderingar...

Jag tror att GM mått djäkligt dåligt under lång tid, haft för många motgångar och att kvinnan som hjälpte honom med barn/hästar hastigt gått bort blev spiken i kistan.

Barnen som vuxit upp på gården tillsammans med båda föräldrarna och bland sina djur tyckte förmodligen att det var skit att behöva flytta (ev varannan vecka).

Kanske barnen gav uttryck åt detta till GM som inte visste hur han skulle bete sig nu när hans hjälp hastigt gått bort och det blev besvärligare för honom att få till sin vardag.

Vad som hänt mellan dessa föräldrar vet ingen i tråden... skulle tro att dom var oense vad gäller barnen (då dom förmodligen ville som barn vill... bo kvar där dom känner sig hemma).

Detta förlåter inte vad han gjort kan bara vara en förklaring... han kände sig hjälplös och mådde långt ifrån bra.

Tror inte att hans tanke från början var att ta livet av sina barn.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-31 kl. 10:12.
Citera
2019-01-31, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag håller helt med och har faktiskt undrat detsamma.

Motivet är så tydligt det viktigaste för honom så hur skulle man kunna lägga det åt sidan när man försöker analysera allt annat.

Nu vet vi inte vad SR har för diagnos men utstuderad planläggning och känslomässigt opåverkad av att han har mördat sina barn ser jag tydligt i Salafallet också.

Förutom att han inte visar några känslor av sorg över att ha mördat sina barn så visar han inte heller några känslor för sina systrar. Han vill framställa hur duktig han själv är som har förberett allting, fast det är så synd om honom. Han kunde åtminstone ha visat någon känsla eller typ av förstående eller bett om förlåtelse för vad han också utsätter sina systrar för.

Kände du honom?
Vet inte om frågan är riktad till mig men nej, jag kände honom inte.
Citera
2019-01-31, 10:17
Avslutad
Jag funderar över om SRs egen upplevelse av att vara närmast anhörig till en person som tog livet av sig spelade in i hans beslut.

Jag har ingen erfarenhet själv, men utgår från att man plågas av skuldkänslor och att även omgivningen kan - uttalat eller outtalat - ifrågasätta den närmast anhörige. Såg han inget, drev han på, är det hans fel osv.

Att själv ha upplevt detta kan ha gjort att han ville utsätta KA för detsamma när han mådde dåligt, för att han visste hur ont det skulle göra och vad hon skulle behöva utstå. För att vrida om kniven 1000 varv mördar han även barnen. Och för att ingen ska missa att ifrågasätta KA gör han en video där han lägger skulden på henne.
Citera
2019-01-31, 10:43
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune450
Jag ser en kille som ser helt förstörd ut... jag blev fruktansvärt illa berörd ända in i märgen av hans ångest som smittade över på mig själv av att se honom så knäckt. När jag såg filmen blev jag helt stel å spänd å frussen å jag tänkte bara måtte detta vara ett hot, ett rop på hjälp, att han bara hittar på för att hota exet, men det kändes djupt inom mig som att det var på riktigt. Det visade sig straxt att så var det, å jag kunde knappt sova den natten. Så nej, kände inte igen honom alls i filmen. Rösten var alldeles för ljus, men så blir det ju när man gråter å är förtvivlad. Han är en barnamördare, men det är vansinnigt svårt att ta in å acceptera, för det är inte, å kommer aldrig bli den bild jag har av honom, å det är det som gör det så svårt.

Du som faktiskt har känt honom under många år, även om ni inte setts så mycket å det senaste, kan ge en mer nyanserad bild av Sam*el. Stort tack. Nej, sån här knäckt människa är det sällan man får se. Jag kommer nog aldrig begripa hur någon kan rikta ett dödligt vapen mot sina barn och trycka av. Tro fan han är i chock själv. Sen tycker jag det är märkligt med uttalandet i liven att "jag kan inte sitta inne resten av livet". Inget känslomässigt alls förutom hatet till Karin. Å andra sidan är det nog så att hade han hunnit med tio minuter - en kvart - till, så hade vi kanske fått en annan bild av denne man. Kanske fler förklaringar hur tankarna på morden varit och varför han överhuvudtaget beslutade ta livet av två ungar med hela sitt liv framför sig.

Så jävla sorgligt. Istället för minnet av en kanske go och glad människa som tog sitt eget liv enbart, blir minnet och eftermälet istället en barnamördare.
Senast redigerad av Flashig78 2019-01-31 kl. 11:00.
Citera
2019-01-31, 10:51
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om det inte är märket på själva vapnet du söker så kan jag säga att han använde två st hagelgevär, båda laddade med dubbla patroner.

Man skjuter ju skott två inom mindre än en sekund så pojke två hann inte vakna.
Vad jag förstått hade han lagt pojkarna i dubbelsängen vilket då gjorde att avståndet mellan pojkarna var väldigt kort, allt var mkt noga planerat.
Han sätter även ett skott till i de båda för säkerhets skull.

Så jävla sjukt alltihopa att det tar emot att skriva, får rysningar typ.

Detta är endast spekulationer i tråden. Vi vet inte typ av vapen, tidpunkt eller var morden skedde, eller något om omständigheterna runtomkring. Vi vet bara att pojkarna är skjutna och enligt uppgift från GM att de sov, men inget är bekräftat. Vi vet inte heller om båda pojkarna hann dödas innan de vaknade, om de sov i samma säng eller i separata rum osv. Brukade de sova i samma säng eller skulle han ha nattat dem i dubbelsängen just den här natten? Vi kan bara gissa och ingen som skulle kunna veta hur rutinerna vanligen såg ut har lämnat någon info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in