Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Ja många uppfattar honom som en stor egoistisk självömkande bebis i liven.
Nej diagnosen behöver inte vara känd om han aldrig har fått någon diagnos och inte har sökt hjälp och varit ärlig med sitt mående.
Vad vi har hört om hans svängande humör och annat så kan han mycket väl varit borderline.
Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller borderline personlighetssyndrom som det också kallas, innebär att du hanterar starka känslor på ett sätt som kan bli skadligt för dig själv.
För att få diagnosen ska fem eller fler av följande symtom stämma in på dig:
Du har en stark rädsla att bli övergiven.
Du har förvirrade tankar och känslor inför dig själv. Du upplever ofta att din självbild inte stämmer överens med omgivningens uppfattning om dig.
Du upplever ofta en inre tomhet.
Du har starka känslor som snabbt kan förändras från ett extremt känsloläge till ett annat. Du kan till exempel känna stark irritation, ångest eller nedstämdhet som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Känslor för andra personer kan växla snabbt, från exempelvis intensiv beundran till extrem nedvärdering.
Du kan känna en intensiv ilska som omgivningen uppfattar som överdriven i förhållande till orsaken.
Du kan ibland bli väldigt misstänksam eller uppleva det som sker som overkligt.
Du är impulsiv och kan exempelvis missbruka droger, sex, mat eller pengar.
Du skär dig eller skadar dig själv på andra sätt. Du kan även ha återkommande tankar på att ta ditt liv.
https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom/
Ända sedan jag började läsa tråden, och framförallt efter att jag såg filmen så har jag har haft mina starka misstankar om att var just emotionell personlighetsstörning som han led av. Förutom en helvetiskt massa ångest och depressioner som avlöser varandra livet ut så är det alltid just
uppbrott i relationer som kan få en människa med denna diagnos att vilja ta sig själv av daga.
Smärtan av att bli övergiven känns värre än att dö. Och dessa mekanismer går långt tillbaka i barndomen med djupa trauman och den "sjukes" relation med sina föräldrar (oftast modern). Ofta övergrepp, fysisk och psykisk misshandel, svek och övergivenhet under många år.
Om ni tittar på videon så är det ett barn i en vuxen mans kropp som talar.
Folk med EIPS måste jobba hårt i flera år med en duktig traumaterapist om de någonsin skall bli bättre och kunna utvecklas normalt som vuxna människor.
Jag har drag av denna personlighetsstörning själv och jag har lärt mig att hålla mig undan relationer., tills jag har rett ut mig själv. För mig handlar det ibland om liv eller död när ett uppbrott i en relation sker. Inte för att jag skulle döda min partner och absolut inte mina barn. Men när den där smärtan kommer när det tar slut så är det som att skickas rakt in i barndomen då morsan spottade på en för att jag grät. Djupa trauman som repeteras och dessa är svåra att ens uthärda, som det lilla barn man faktiskt är när det ljust händer.
Det va så tydligt i videon att det var ett
barn i en vuxen mans kropp som pratade.
Och som vanligt, inget försvar. Men kanske en av många förklaringar till denna tragiska och vansinniga incident.
Många förknippar borderline med skrikande tonåringar som skär sig själv i armarna. Men det finns också en "tyst" version av personlighetsstörningen där den "sjuke" riktar ilskan inåt. Utåt sett är det väldigt svårt att märka. Jag misstänker att många män diagnostiseras med ADHD eller Bipolär när de i själva verket lider av borderline.