2019-01-30, 23:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
OJ! Vi vet väl ingenting om Anna och varför hon valde att ta sitt liv?
Men det känns ju olustigt att läsa att du drar slutsatser som om en vuxen människa inte skulle ha något val?
Att ta sitt eget liv kräver att man är kraftigt suicidal. SR valde med berått mod att ta sina barns liv vilket är helt avskyvärt att han trodde han hade rätten att välja åt dem. Han hade inte den rätten oavsett hur mycket han ville hämnas på KA.
Men den här Anna var en vuxen person som valde att vara i sin relation med SR. Att du säger att det är SR egenskaper som gör att Anna tog sitt liv är inget du har någon som helst aning om. Dessutom innebär en sådan analys att du anser att varje vuxen individ inte är ansvarig för sitt eget liv?
Det är troligt att Anna var en deprimerad person och även suicidal som klarade ta sitt liv. Det är väldigt vanligt att deprimerade personer dras till varandra.

Det är djupt orättvist att skriva att människan inte styrs av sina egna val. För det gör vi. Vi kan inte beskylla andra (om vi är vuxna) för att vi tar vårt eget liv. Det är vårt eget ansvar. Men vi kan djupt beklaga att SR valde att mörda sina barn som hämnd.
Nu får du läsa om och läsa rätt.
Jag har inte påstått något. Uppgifterna kommer från LawNumberSix som till skillnad från många andra har information från närstående till SR.
Jag ställer frågan om SR:s förhållanden innan Anna och med infon från LawNumberSix blir bilden tydligare för mig.
Citera
2019-01-30, 23:54
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vad? Du har ju beviset i liven.
Han pratar om att syrran får det lättare med bouppteckningen tack vare brevet.
Hade han skrivit brevet med tanke på att sönerna skulle ärva så hade han sagt Karin i stället för då hade det varit hon som fick ta hand om allt i och med att sönerna var så små.
Pojkarna var alltså borträknade när han skrev brevet.

Jag antar det... Jo det stämmer nog... Ajdå
Citera
2019-01-30, 23:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune450
Oerhört hemskt å tragiskt alltihop. Jag har mått riktigt dåligt över att ha sett filmen då den låg på fejjan. Å jag måste säga att jag förfäras över allt hat som människor skriver här. Självklart inte försvarbart någonstans, men jag hoppas ändå att folk kan ha anhöriga i åtanke å inte sprida så mkt dynga å falskheter å antaganden som är rakt uppåt väggarna. Alla kan spekulera bäst de vill. Vi kommer ändå inte få veta något förrän det eventuellt kommer något uttalande från polisen.

Jag förstår dig. Och tyvärr tror jag hatet kommer fortsätta ett bra tag framöver så det bästa är nog för dig att logga ut.
Flashback är ju ett forum att få uttrycka extrema tankar utan åverkan och dessutom vill folk ha svar. Hur är det möjligt att mörda sina egna barn och sen gråta ut över x-et på facebook? Det hela förfarandet var något som SR själv valde och stormen kommer inte lägga sig då en förundersökning om morden inte kommer bli offentlig då förövaren är död.
Jag tror det enda sättet att tysta spekulationer är om KA eller familjen själv går ut med uttalanden. I annat fall så kommer detta fortsätta ett bra tag till
Citera
2019-01-30, 23:56
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ja många uppfattar honom som en stor egoistisk självömkande bebis i liven.
Nej diagnosen behöver inte vara känd om han aldrig har fått någon diagnos och inte har sökt hjälp och varit ärlig med sitt mående.
Vad vi har hört om hans svängande humör och annat så kan han mycket väl varit borderline.

Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller borderline personlighetssyndrom som det också kallas, innebär att du hanterar starka känslor på ett sätt som kan bli skadligt för dig själv.
För att få diagnosen ska fem eller fler av följande symtom stämma in på dig:

Du har en stark rädsla att bli övergiven.
Du har förvirrade tankar och känslor inför dig själv. Du upplever ofta att din självbild inte stämmer överens med omgivningens uppfattning om dig.
Du upplever ofta en inre tomhet.
Du har starka känslor som snabbt kan förändras från ett extremt känsloläge till ett annat. Du kan till exempel känna stark irritation, ångest eller nedstämdhet som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Känslor för andra personer kan växla snabbt, från exempelvis intensiv beundran till extrem nedvärdering.
Du kan känna en intensiv ilska som omgivningen uppfattar som överdriven i förhållande till orsaken.
Du kan ibland bli väldigt misstänksam eller uppleva det som sker som overkligt.
Du är impulsiv och kan exempelvis missbruka droger, sex, mat eller pengar.
Du skär dig eller skadar dig själv på andra sätt. Du kan även ha återkommande tankar på att ta ditt liv.
https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom/

Ända sedan jag började läsa tråden, och framförallt efter att jag såg filmen så har jag har haft mina starka misstankar om att var just emotionell personlighetsstörning som han led av. Förutom en helvetiskt massa ångest och depressioner som avlöser varandra livet ut så är det alltid just uppbrott i relationer som kan få en människa med denna diagnos att vilja ta sig själv av daga. Smärtan av att bli övergiven känns värre än att dö. Och dessa mekanismer går långt tillbaka i barndomen med djupa trauman och den "sjukes" relation med sina föräldrar (oftast modern). Ofta övergrepp, fysisk och psykisk misshandel, svek och övergivenhet under många år.
Om ni tittar på videon så är det ett barn i en vuxen mans kropp som talar.
Folk med EIPS måste jobba hårt i flera år med en duktig traumaterapist om de någonsin skall bli bättre och kunna utvecklas normalt som vuxna människor.

Jag har drag av denna personlighetsstörning själv och jag har lärt mig att hålla mig undan relationer., tills jag har rett ut mig själv. För mig handlar det ibland om liv eller död när ett uppbrott i en relation sker. Inte för att jag skulle döda min partner och absolut inte mina barn. Men när den där smärtan kommer när det tar slut så är det som att skickas rakt in i barndomen då morsan spottade på en för att jag grät. Djupa trauman som repeteras och dessa är svåra att ens uthärda, som det lilla barn man faktiskt är när det ljust händer.
Det va så tydligt i videon att det var ett barn i en vuxen mans kropp som pratade.

Och som vanligt, inget försvar. Men kanske en av många förklaringar till denna tragiska och vansinniga incident.

Många förknippar borderline med skrikande tonåringar som skär sig själv i armarna. Men det finns också en "tyst" version av personlighetsstörningen där den "sjuke" riktar ilskan inåt. Utåt sett är det väldigt svårt att märka. Jag misstänker att många män diagnostiseras med ADHD eller Bipolär när de i själva verket lider av borderline.
Senast redigerad av Autobahn76 2019-01-31 kl. 00:05.
Citera
2019-01-30, 23:57
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Du har en stark rädsla att bli övergiven.
Du har förvirrade tankar och känslor inför dig själv. Du upplever ofta att din självbild inte stämmer överens med omgivningens uppfattning om dig.
Du upplever ofta en inre tomhet.
Du har starka känslor som snabbt kan förändras från ett extremt känsloläge till ett annat. Du kan till exempel känna stark irritation, ångest eller nedstämdhet som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Känslor för andra personer kan växla snabbt, från exempelvis intensiv beundran till extrem nedvärdering.
Du kan känna en intensiv ilska som omgivningen uppfattar som överdriven i förhållande till orsaken.
Du kan ibland bli väldigt misstänksam eller uppleva det som sker som overkligt.
Du är impulsiv och kan exempelvis missbruka droger, sex, mat eller pengar.
Du skär dig eller skadar dig själv på andra sätt. Du kan även ha återkommande tankar på att ta ditt liv.

Jag har en vän som har borderline och i princip alla som kommer i kontakt med henne förstår att det är något som inte stämmer helt. Kan det verkligen ha gått under radarn med tanke på hur många människor som rörde sig i hans närhet?
Citera
2019-01-30, 23:57
Medlem
Sune450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Då förstår jag. Men om jag frågar dig rakt ut; Upplevde du någonsin att han visade några ögonbrynshöjande beteenden?

Och du som tjej kanske har en bättre idé om hur han visade känslor? Blyg eller mer som "en maskin"

Nej inte något konstigt över huvud taget. Jag är ganska vaken å uppmärksam av mig, väldigt intuitiv, även om jag var betydligt mindre erfaren å ung då. Att man inte sett något avvikande över huvud taget, av det lilla jag kände honom, gör ju det hela än mer obegripligt att förstå.
Citera
2019-01-31, 00:02
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Nej inte något konstigt över huvud taget. Jag är ganska vaken å uppmärksam av mig, väldigt intuitiv, även om jag var betydligt mindre erfaren å ung då. Att man inte sett något avvikande över huvud taget, av det lilla jag kände honom, gör ju det hela än mer obegripligt att förstå.

Med all respekt. Om du har sett filmklippet, känner du igen någonting av honom i det eller verkar han vara helt någon annan?
Citera
2019-01-31, 00:02
Medlem
Sune450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag förstår dig. Och tyvärr tror jag hatet kommer fortsätta ett bra tag framöver så det bästa är nog för dig att logga ut.
Flashback är ju ett forum att få uttrycka extrema tankar utan åverkan och dessutom vill folk ha svar. Hur är det möjligt att mörda sina egna barn och sen gråta ut över x-et på facebook? Det hela förfarandet var något som SR själv valde och stormen kommer inte lägga sig då en förundersökning om morden inte kommer bli offentlig då förövaren är död.
Jag tror det enda sättet att tysta spekulationer är om KA eller familjen själv går ut med uttalanden. I annat fall så kommer detta fortsätta ett bra tag till

Tack, ja jag tror det är det bästa. Snart läggdags, å sen kommer jag inte kolla denna tråd på några dagar igen. Om alls igen. Hoppas vi alla får någon form av svar, så vi alla kan få ro bland alla tankar som snurrar.
Citera
2019-01-31, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ända sedan jag började läsa tråden, och framförallt efter att jag såg filmen så har jag har haft mina starka misstankar om att var just emotionell personlighetsstörning som han led av. Förutom en helvetiskt massa ångest och depressioner som avlöser varandra livet ut så är det alltid just uppbrott i relationer som kan få en människa med denna diagnos att vilja ta sig själv av daga. Smärtan av att bli övergiven känns värre än att dö. Och dessa mekanismer går långt tillbaka i barndomen med djupa trauman och den "sjukes" relation med sina föräldrar (oftast modern). Ofta övergrepp, fysisk och psykisk misshandel, svek och övergivenhet under många år.
Om ni tittar på videon så är det ett barn i en vuxen mans kropp som talar.
Folk med EIPS måste jobba hårt i flera år med en duktig traumaterapist om de någonsin skall bli bättre och kunna utvecklas normalt som vuxna människor.

Jag har drag av denna personlighetsstörning själv och jag har lärt mig att hålla mig undan relationer., tills jag har rett ut mig själv. För mig handlar det ibland om liv eller död när ett uppbrott i en relation sker. Inte för att jag skulle döda min partner och absolut inte mina barn. Men när den där smärtan kommer när det tar slut så är det som att skickas rakt in i barndomen då morsan spottade på en för att jag grät. Djupa trauman som repeteras och dessa är svåra att ens uthärda, som det lilla barn man faktiskt är när det ljust händer.
Det va så tydligt i videon att det var ett barn i en vuxen mans kropp som pratade.

Och som vanligt, inget försvar. Men kanske en av många förklaringar till denna tragiska och vansinniga incident.
Har också en känsla av att detta är något som har sina rötter i hans barndom. Och här följt honom upp i vuxen ålder och sedan resulterade i detta fruktansvärda nu när han blev lämnad och måste ta ansvar för sig själv.
Citera
Medlem
Sune450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Med all respekt. Om du har sett filmklippet, känner du igen någonting av honom i det eller verkar han vara helt någon annan?

Jag ser en kille som ser helt förstörd ut... jag blev fruktansvärt illa berörd ända in i märgen av hans ångest som smittade över på mig själv av att se honom så knäckt. När jag såg filmen blev jag helt stel å spänd å frussen å jag tänkte bara måtte detta vara ett hot, ett rop på hjälp, att han bara hittar på för att hota exet, men det kändes djupt inom mig som att det var på riktigt. Det visade sig straxt att så var det, å jag kunde knappt sova den natten. Så nej, kände inte igen honom alls i filmen. Rösten var alldeles för ljus, men så blir det ju när man gråter å är förtvivlad. Han är en barnamördare, men det är vansinnigt svårt att ta in å acceptera, för det är inte, å kommer aldrig bli den bild jag har av honom, å det är det som gör det så svårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Hon eller vilken som helst må ha knäckt kraken hur mycket så helst. Det ger honom ändå inte rätten att mörda sina ungar. Förresten, ska vissa papper bevittnas, såna som "underlättar bouppteckningen för syrrorna" som han säger i filmen. Om ett fyllo sitter och lallar med sånt verkar det ju inte seriöst. Att han också avrättar pojkarna på exets födelsedag bevisar ju hur beräknande han var.

Självklart inte, att han tog sina barn med sig är fruktansvärt.

Det behöver nog inte bevittnas om det är ett brev som berättar hur han vill att saker ska skötas
Citera
2019-01-31, 00:14
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Jag ser en kille som ser helt förstörd ut... jag blev fruktansvärt illa berörd ända in i märgen av hans ångest som smittade över på mig själv av att se honom så knäckt. När jag såg filmen blev jag helt stel å spänd å frussen å jag tänkte bara måtte detta vara ett hot, ett rop på hjälp, att han bara hittar på för att hota exet, men det kändes djupt inom mig som att det var på riktigt. Det visade sig straxt att så var det, å jag kunde knappt sova den natten. Så nej, kände inte igen honom alls i filmen. Rösten var alldeles för ljus, men så blir det ju när man gråter å är förtvivlad. Han är en barnamördare, men det är vansinnigt svårt att ta in å acceptera, för det är inte, å kommer aldrig bli den bild jag har av honom, å det är det som gör det så svårt.

Tack för inlägget. Det förblir en gåta hur det kunde gå så illa. Beklagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in