2019-01-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att endast Gud vet meningen med Koranen.
Konstigt att du tror jag ska läsa den och komma ihåg allt, medans du inte kommer ihåg ett citat du skrev för några minuter sedan.

meningen med Koranen är att ge människor vägledning, ett glatt budskap om hopp, och att varna.

dess innersta mening pratade vi om. det finns alltså olika djup av förståelse, eftersom människor har olika förmåga att förstå.
2019-01-30, 21:31
Medlem
Citat:
Pratar du om dig själv i tredje person??

nej Gud bevare mig.
2019-01-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ja, det är värt att tro på. den Nåderike, den Barmhärtige. de mest fullkomliga, de vackraste namnen. Sanningen själv.
Ja,
As-Sabūr الصبور Den tålmodige, Den tidlöse
2019-01-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det är ju ni som missar poängen,

Att Koranen är Guds ord.
Att Gud vet allt.
Har Allah sagt något så är det så oavsett om människorna har kommit fram till det eller ej.
Allah har skapat människan och vet därför allt om sin skapelse. Han vet hur den fungerar, tänker, känner... Allah vet vad som är bäst för människan och vad som skadar individer, familjer, samhällen mm.
Ni kan tycka vad ni vill. Allah bestämmer ändå.
Ja, detta är påståendet. En massa religioner har liknande påståenden, detta är bara ett i mängden.
Jag tror människan skapat Allah och koranen. Alla gudar kan inte existera och vi vet att människor skriver böcker. Jag har bättre belägg för mina påståenden, även om jag inte kan bevisa mitt påstående helt.
2019-01-30, 21:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
vad tror du kom först? Landområdet Sverige eller att människan kom på namnet för det?

Så klart visste Gud allt långt innan människan kommer in och gör sina ytterst små upptäckter, men det är inget ni icke-troende tror på. Förstår du varför dina frågor inte kommer få de svar du förväntar dig?

Intressant försök till "logik".

Namnet Sverige började naturligtvis inte att användas innan någon kommit på att säga Svea rike
på det slarviga sättet. Germaner och romare kallade det som idag är Sverige för något helt annat.

Hur många kallades för amerikaner före år 1400?

Om man ska "köpa" din logik att namnen kommer från gud, varför finns det då inga "amerikaner" omnämnda i bibeln, eller varför kallas Pontius Pilatus för romare och inte för italienare?

Är det av samma anledning som "farao" i berättelsen om Moses kallas för "farao"?
(Benämningen "farao" syftade under Moses tid på hela hovet och användes inte som ett namn för Egyptens härskare förrän 200 år efter Moses tid, men vi använder idag anakronistiskt "farao" som beteckning för alla egyptiska härskare, vilket visar att texterna om Moses skrivits långt efter Moses tid. Helt bortsett från alla andra historiska felaktigheter som finns i berättelserna om Moses).
2019-01-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ja,
As-Sabūr الصبور Den tålmodige, Den tidlöse
Det verkar som ett visst språk är viktigare för Gud. Varför skulle en god och rättvis Gud tänka så?
Varför inte ge ut sitt budskap på 50 olika språk samtidigt, samt på olika platser i världen?
En god och rättvis Gud skulle agera så.
Avslutad
Citat:

Att Koranen är Guds ord.
Att Gud vet allt.
Har Allah sagt något så är det så oavsett om människorna har kommit fram till det eller ej.
Allah har skapat människan och vet därför allt om sin skapelse. Han vet hur den fungerar, tänker, känner... Allah vet vad som är bäst för människan och vad som skadar individer, familjer, samhällen mm.

Sanning kommer man fram till på andra sätt än att bara upprepa något om och om igen.

Så länge det inte läggs fram ett vettigt resonemang varför Koranen skall tas för sanning, så är det inte mer än att gammalt dokument från en svunnen tid.
Medlem
Citat:
Ja, detta är påståendet. En massa religioner har liknande påståenden, detta är bara ett i mängden.
Jag tror människan skapat Allah och koranen. Alla gudar kan inte existera och vi vet att människor skriver böcker. Jag har bättre belägg för mina påståenden, även om jag inte kan bevisa mitt påstående helt.
Varför så aktiv i religionsavdelningen här i forumet då för?

Islam är en välsignelse, en gåva från Allah, Den tacksamme uppskattar...
2019-01-30, 21:39
Medlem
Citat:

Att Koranen är Guds ord.
Att Gud vet allt.

Evigt svammel, när ni inte klarar av att besvara enkla frågor så har ni en krisplan som bara hänvisar till en fiktiv bok eller varelse.
Ni är onekligen bevis på att precis som flockdjuren behöver en vägledare, annars är ni totalt vilse.
2019-01-30, 21:39
Medlem
En fråga. Sharialagar, är du för eller mot?
2019-01-30, 21:40
Medlem
Citat:
Varför så aktiv i religionsavdelningen här i forumet då för?

Islam är en välsignelse, en gåva från Allah, Den tacksamme uppskattar...
Jag tycker det är intressant. Det är kul att höra vad folk tror, men framförallt varför de tror som de gör. Det är där det ofta brister.
2019-01-30, 21:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
om det är samarier/samariter som Koranen syftar på, så pratar vi om ett folkslag. det råkar alltså finnas ett folkslag som kallar sig själva Shamerim, Šomerim, Sāmiriyyūn, och som hängt med i sammanhanget sen way back. låter ju rimligt att det är detta Koranen syftar på isåfall, tycker jag.

stockholmare är inget folkslag, Helge.

Men hela poängen är ju att de som idag kallas för samarier egentligen var två av israels stammar, och som då naturligtvis inte kom till området och bildade Samaria förrän efter uttåget ur Egypten och ökenvandringen. Eller påstår du något annat?

Under ökenvandringen var de ju naturligtvis helt logiskt israeliter som alla andra ur de israeliska stammarna. De kan ju knappast ha uppkallats efter en landsdel som de ännu inte kommit fram till, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in