2019-01-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvaristenno1
Så här i tider där Millwall (!) vinner över Everton i FA-cupen osv, så undrar jag om det är några svenskar som slåss med/i Millwalls namn? Fick för mig att Bajens yngre (är numera KGB dock), hade friendship med Millwalls yngre, stämmer det? Därav frågan.. Har några svenskar varit över i södra London nån gång? Man blev ju nästan lite sugen när man såg videor från innan matchen..

Skulle va nice att veta

Dom som vet, dom vet!

Finns en gammal inte längre aktiv, tidigare firman boys som kallades "The guy from Stockholm" i Leeds Service crew kretsar. Finns med i en del böcker dessutom. Fruktad och en utav de som startade scenen påriktigt.

Enough said!
Citera
2019-01-28, 16:11
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka12345
Dom som vet, dom vet!

Finns en gammal inte längre aktiv, tidigare firman boys som kallades "The guy from Stockholm" i Leeds Service crew kretsar. Finns med i en del böcker dessutom. Fruktad och en utav de som startade scenen påriktigt.

Enough said!

Tack för svar. Men anser du att Firman startade scenen? Tumba osv då?
Citera
2019-01-28, 21:50
Medlem
Citat:
Så här i tider där Millwall (!) vinner över Everton i FA-cupen osv, så undrar jag om det är några svenskar som slåss med/i Millwalls namn? Fick för mig att Bajens yngre (är numera KGB dock), hade friendship med Millwalls yngre, stämmer det? Därav frågan.. Har några svenskar varit över i södra London nån gång? Man blev ju nästan lite sugen när man såg videor från innan matchen..

Skulle va nice att veta

Citat:
Dom som vet, dom vet!

Enough said!

"The Guy from Stockholm" var aktiv långt före Firman Boys hade startat/grundats, om han sedan de facto ingick i organisationen som sådan ska jag låta vara osagt, men han "stod upp" för aik även efter Firmans grundande, men det var det rätt många andra gamla Black Army killar som gjorde också.
Så pass att det var en hel del inhemskt bråk under det tidiga 90-talet...
Nå, ovannämnde snubbe var/är mycket bra vän till en DIFs mest kända grabbar, för övrigt.

Ang Millwall; På slutet av 90-talet, tidigt 00-tal bodde, och verkade, en DFG kille i och kring New Cross.

Sedan har det funnits fler grabbar som rest runt och hängt med olika firmor. Om bajen har haft någon form av utbytesstudentprogram med andra ligor vet jag inte, mer än att bajen verkar gilla denna form av samkväm - och nu påstar jag inte att bajens grabbar gör det, utan bajen fans generellt.
Citera
2019-01-28, 22:08
Medlem
Citat:
Tack för svar. Men anser du att Firman startade scenen? Tumba osv då?

Vad Gurkan anser får hen svara för själv, men Tumba startade ingenting, inte firman heller! Våldet fanns självklart tidigare. Det som idag anses vara Kategori C-supportrar var i slutet av 70-talet den gängse unge supportern av valfritt storstads lag. Alla ville självklart inte boxas, men var man på plats fick man också räkna med att någon ville spöa en av just den anledningen. Antingen stod man upp, eller så fick man springa...

När det under senare delen av 80-talet och tidigt 90-tal blev mer organiserat i firmor var Järngänget först. Många av de yngre i Black Army startade i och med detta Firman Boys - sen säger säkert deras revisionistiska världsåskådning något annat.
Bajen hade ingen firma som så, men Tumba var de som stod upp mest för bajen. Som goda arvtagare till Sätra som var aktiva på tidigt 80-tal.
Citera
2019-01-28, 22:17
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Vad Gurkan anser får hen svara för själv, men Tumba startade ingenting, inte firman heller! Våldet fanns självklart tidigare. Det som idag anses vara Kategori C-supportrar var i slutet av 70-talet den gängse unge supportern av valfritt storstads lag. Alla ville självklart inte boxas, men var man på plats fick man också räkna med att någon ville spöa en av just den anledningen. Antingen stod man upp, eller så fick man springa...

När det under senare delen av 80-talet och tidigt 90-tal blev mer organiserat i firmor var Järngänget först. Många av de yngre i Black Army startade i och med detta Firman Boys - sen säger säkert deras revisionistiska världsåskådning något annat.
Bajen hade ingen firma som så, men Tumba var de som stod upp mest för bajen. Som goda arvtagare till Sätra som var aktiva på tidigt 80-tal.

Intressant info, även om jag kände till detta. Jag känner Tumba gubbarna, och det du säger stämmer. Men ville ha lite sådan här info, det höjer kvaliteten i tråden. Du verkar ju insatt, så.
Citera
2019-01-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak

Stämmer! Nämnde inte "the guys" BA bakgrund. Men att han startade Firman, tilsammans med en grupp likasinnade är jag relativt säker på! Detta är vad jag fått info om och har dessutom gått på matcher med denhär killen, men aldrig frågat rätt ut om hela historien.

Med starta scenen så menade jag just att organisera i en firma och verkligen köra hela konceptet a la england. Firman var säkert inte först först men de hade en betydande roll!
Citera
2019-01-30, 18:14
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

Skulle va nice att veta
Det finns folk som åker på matcher .. lite olika lag men främst två.
Citera
2019-01-30, 18:47
Medlem
Allt Tabernak skriver stämmer.

Fanns såklart slagsmål i samband med sport långt innan, men Leedskillen från AIK var Sveriges första riktiga huligan. Förnamn börjar på P men vi kan kalla honom Junior. Polare med TB som var en av förgrundsfigurerna i Dif. Båda över 50 bast nu. Alla hade största respekt för P. Finns en rolig historia när ett gäng bajare gjorde hembesök och han ensam jagade iväg hela gänget.

Satt i England för upplopp. Tror Bradford borta och det gjordes ett reportage om honom i en svensk porrtidning. Han ställde upp på bilder, blev intervjuad och fick betalt.

Var aldrig med i FB men var såklart i gnagets front några gånger med dem.

Tumba stod alltid upp med bravur men sökte aldrig bråk. Tills KGB startades runt 2004 då de var med några gånger i första ledet på uppstyrda box.

Första riktiga huliganfirmans var Järngänget som var mil före allt annat 1990-91. Gick senare ihop med Difs yngre Baby Saints och blev DFG tillsammans. De förintade Black Army och FB startades som ett svar på att gnaget plötsligt börjat tvingas springa och de flesta äldre valde att ge upp.

FB:s första 12-15 år bestod av att bli jagade av DFG. Men FB har alltid varit bra på propaganda och har lurat i sina yngre något annat.

Läs gärna om FB:s "ärorika" 90-tal på sagoscenen. De hyllar två händelser där de ena gången stötte på 15 DFG av en slump och en annan gång (enda vinsten) då DFG hade delat på sig i två ligor för att försöka hitta råttorna som gömde sig på vanligt. Den stora slakten i Vasaparken beskrivs som "fusk" och de nämns inte att alla tolv som åkte till akuten var gnagare.

Ärorik historia? Två "vinster" på tio år? Alla med hjärna kan lägga ihop ett och ett. Alla andra femtio gånger de sprang eller fick spö tiger de om.
Citera
2019-01-30, 18:49
Medlem
Kan lägga till att några i DFG är polare med folk i ICF och har åkt på bortamatcher för West Ham med dem. Samt att ICF även turistat i sthlm.
Citera
2019-01-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhugget
Kan lägga till att några i DFG är polare med folk i ICF och har åkt på bortamatcher för West Ham med dem. Samt att ICF även turistat i sthlm.

Äre så? Är inte den absoluta majoriteten äldre DFG Man U? Sist jag träffade dom var på en sportbar under Man U match. Säkert 40 gubbar.
Det var ju inne ett tag att åka till England och stöka. Gubbar från alla "firmor". Anglofiler som dom var. Många djurgårdare var där ofta. Mest för musikscenen och klädinköp men även för att gå på matcher och hänga på pubar med sina idoler. Att jag känner flest från just djurgårn är just för att jag bodde i Manchester och var involverad i deras klubbscen.
Citera
2019-01-30, 20:55
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Den här tråden har fått ett upplyft! Haha

Jag önskade så mycket att det hade kommit en yngre Tumba liga, men vi var för få, och hade inte kunnat leva upp till namnet tror jag. Jag har dock stått i fronten med original Tumba några gånger, hehe. Vi från Tumba (yngre) som gick på matcher under tidigt 2000-tal hängde då med de som startade KGB lite senare, men vi splittrades och det var tråkigt.
Citera
2019-01-30, 21:29
Medlem
Citat:
Stämmer! Nämnde inte "the guys" BA bakgrund. Men att han startade Firman, tilsammans med en grupp likasinnade är jag relativt säker på! Detta är vad jag fått info om och har dessutom gått på matcher med denhär killen, men aldrig frågat rätt ut om hela historien.

Med starta scenen så menade jag just att organisera i en firma och verkligen köra hela konceptet a la england. Firman var säkert inte först först men de hade en betydande roll!

Om han var med och startade firman eller inte tänker jag vara osagt. Personligen tror jag inte att han var det, men han var självklart en förebild för många och vad som brukar benämnas "Top boy" i sammanhanget..

Självklart krävdes det fler för att dansa, så givetvis har du rätt i att de hade "en betydande roll". Vid den här tiden fanns det bara två ligor som drevs av samma intresse. Järngänget och den mer slagsmålsbenägna falangen av Black Army. Den falangen drog inte jämnt inbördes varav de yngre startade firman, för att förenkla det hela en del. De interna slagsmålen fortsatte i många år efter den interna splittringen/uppdelningen, kan tilläggas. Skulle spontant säga att de äldre var mer influerade av engelsk läktarkultur, medan de som startade firman var mer influerade av lag som Juventus och Inter, för att välja några.

Summa summarum, anledningen till att jag inte tror att han var inblandad i starten är att firman - särskilt i början -var extremt influerade av italienska Ultras i allt. P var (och är säkert) Leeds kille, och sällan möttes de två världarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in